Bild
Nästa artikel
Frågeställaren undrar hur alla punkter hinns med på den timslånga servicen. Illustration: Johan Isaksson.

Bilfrågan: Hur hinner de?

Bilfrågan

”Bilen lämnades klockan 13.00 och var klar 14.10. Hur kan de hinna gå igenom alla punkter?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag lämnade min Hyundai i20 från 2013 på årlig service. Det kostade 4 355 kronor. Bilen lämnades klockan 13.00 och var klar 14.10.

Hur kan de hinna gå igenom alla punkter: byta tändstift, oljefilter, kupéfilter och bromsvätska? Byta däck gjorde de också, det fick jag betala extra för.
Um Bergström
 
Svar:
Hyundais verkstadsansvarige anser att tidsåtgången för din service är helt normal. Med alla maskiner och hjälpmedel som verkstäderna i dag förfogar över går jobben snabbare. Den årliga servicen omfattar ungefär 30 punkter. Att byta hjul tar ingen extra tid eftersom hjulen ändå tas av när man byter bromsvätska. Att verkstaden ändå tar betalt för det kan man förstås ha synpunkter på…
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vad betalar du för service och hur lång tid tar det att serva bilen?
 

Kommentarer

#1
2017-06-08 08:50

De har en bra timpeng.

#2
2017-06-08 09:11

Det är ju bara en promenad runt bilen enligt vissa.

#3
2017-06-08 09:25

Går ju när det går, speciellt på en liten småbil där man gör samma arbete flera gånger om dagen därför att modellen är vanlig, men med en sådan rutin tigger man om att något ska bli väldigt fel i samma ögonblick som något mer udda dyker upp, arbetsmoral är högst individuell.

Snabba pengar och kvalitet är två saker som i grunden inte passar ihop.

#4
2017-06-08 09:35

Väldigt saftig prislapp för en så liten/billig bil och så lite jobb. Borde snarare legat på hälften.

#5
2017-06-08 09:36

I min ungdom jobbade jag med en kille, som hade varit bilmekaniker på Ford. När det var körigt på fredagseftermiddagar, så beordrade verkmästaren att kvarvarande servicebilar bara skulle få topplocken putsade. Det var hela "servicen," men naturligtvis fick bilägaren betala fullt ut för en utförd service.

#6
2017-06-08 09:56

Hög timpenning! Dyrare än den dyraste servicen på min bil... Jag servar min C3 Picasso varje år, jag kör ju ca 2 000 - 2 500 mil om året. Vartannat åt enklare service och vartannat åt full service. Full service hamnar på ca 3 500 kr, enklare service ca en tusenlapp lägre. Inklusive lånebil. På märkesverkstad, auktoriserad.

#7
2017-06-08 10:09

Lurad är vi konsumenter. Gör service själv. Bäst så

#8
2017-06-08 10:17

En (1) timma och tio(10) minuter. Att besiktiga en bil går mycket snabbare, och på det är det ingen som klagar. Apropå att hinna göra allting. (Sedan skiljer sig priset åt.)

#9
2017-06-08 10:34

Klart man betalar extra för att få bytt däck. Om det är hjul som syftas är det sniket i sammanhanget.
1 timma borde, med rätta verktygen räcka för fullservice på en normalfuntad bil.

#10
2017-06-08 10:44

Min första service 3000 mil gick på 40 minuter hos Mechanum. Nu när det var dags för 6000 mil service så frågade jag runt hos olika märkes verkstäder och råkade nämna de där 40 min vid första service varpå de säger "Den skall ta ca 1,5 timmar". Hmm, hur mycket gjorde de egentligen undrar man då!? Priserna för denna nya 6000 mila service låg på intervallet 5600-9300 kr hos märkesverkstäderna. Jag ringde en oberoende verkstad, slutpriset hamnade på 3500 kr (Olja, filter, tändstift, kupéfilter samt lite kontroller). Kommer inte ens att fråga märkesverkstäderna nästa gång, de är inte ärliga!

#11
2017-06-08 11:57

Rent bondfångeri!
Av dessa påstådda 30 arbetspunkter är de flesta visuella kontoroller som görs sekundsnabbt, och som bilägaren tvingas att beställa för att få stämpeln i serviceboken. Prova gärna att separatbeställa de viktiga åtgärderna och summera kostnaden, kan bli en överraskning.

#12
2017-06-08 12:19

Och görs det sekundsnabbt så får man denna diskussion. Varför inte testa själva hur lång tid det tar att kolla alla punkter? Ni kanske blir överraskade.

#13
2017-06-08 12:47

Kan väl knappast ta längre tid än det gör på besiktningen och där gör de kontrollerna snabbt.

#14
2017-06-08 13:33

Man måste tänka på att mekanikern har alla verktyg framme, reservdelarna framme och en bra lift, de har gjort detta ett antal gånger tidigare och de flesta kontrollpunkter är bara okulärbesiktning. Tror faktiskt utan att sticka ut hakan för långt att de flesta normalhändiga skulle klara byta olja, filter, kupefilter och tändstift samt kika över att allt fungerar på en timma under samma förhållande....

#15
2017-06-08 13:33

Det känns lite som att jag agerar som djävulens advokat för visst förekommer det fusk men att märkesverkstäderna har så väl inarbetade rutiner och lämpade verktyg så att det ska inte ta någon större tid, ja det är ju inte bara en bil per dag som det gäller.
Ett exempel att byta lampa höger fram Volvo V70 typ 2005:a. Märkesverkstaden gör detta på 3min för de vet hur, annan verkstad går regel in via fronten ett jobb som tar en timme och mer, kostnaden blir i typ den samma.
Jag klandrar inte dem som besitter vetskap och rutiner och att de tar betalt för detta för om jag tänker..min bil blir åtgärdad på bästa sätt före att någon sitter på omvägar o plockar isär på känn alltså onödigt många moment för att dem inte vet bättre.

#16
2017-06-08 16:28

Pluggar dom inte bara in datorn och ser vad som är fel å fixar det som är nödvändigt

#17
2017-06-08 18:24

Jämfört med tiden det tar att serva en rallybil är detta snigelfart. Skaplig timkostnad?

#18
2017-06-08 18:35

Kommer mig osökt att tänka på de som gjorde service på VW 1200. När man tog kompressionstesten tog man av tändstiften på ena sidan alltså för två cylindrar, gjorde 4 tester och eftersom det var samma gäng som enbart sysslade med detta, tjänade man in tiden för kafferasten vilken man inte var berättigade till vanligtvis.

#19
2017-06-09 17:01

Som många redan påpekat så är de flesta punkterna till för att det ska se "matigt" ut på pappret, det blir lättare att fakturera 4500 kr då !

Jag tror att det viktigaste blivit gjort, olja och filter. Huruvida bromsvätskan hunnit bytas är svårt att sia om. Men de har jobbat snabbt i så fall. Jag menar att det tar 10 minuter att bara köra in bilen och hissa upp den. Plocka av däcken tar 5 minuter till om man jobbar snabbt, sedan ska motorolja och filter bytas (15 minuter) och sedan ska de nya däcken på samt bilen hissas ner. Naturligtvis har någon annan tagit hand om de utslitna däcken samt monterat de nya däcken på fälgarna. Men det är ändå raskt marscherat att seriöst gå igenom 30 punkter till på den halvtimmen som blir över.

#20
2017-06-09 19:46

Blir intressant att se vart verkstäderna tar vägen när de här överdrivna "gratispengarna" försvinner med elbilen... att ta 4500 kr för att byta kupefilter och kolla några lampor lär knappast hålla.

#21
2017-06-10 07:51

Var lugn Leif, de kommer på andra servicepunkter på elbilar som ger samma pengar som service gör idag

#22
2017-06-13 00:56

Eller så var de två...