Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Hur hållbart är ett glastak?

Bilfrågan

"Jag kör en bil utrustad med panoramaglastak. Hur hållbart är ett sådant tak jämfört med ett vanlig plåttak?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag kör sedan ett år en Honda CRV som jag trivs förträffligt med. Som flera moderna bilar är den utrustad med panoramaglastak.

Hur hållbart är ett sådant tak jämfört med ett vanligt plåttak? Vad händer om bilen slår runt och hamnar på taket - kan passagerarna skadas av glassplitter?

På en tidigare bil råkade jag ut för att en sidoruta sprack utan yttre åverkan - detta förklarades med spänningar i rutan eller möjligen karossen - kan detta hända ett glastak? Omfattar bilens glasförsäkring även taket?

Kjell Moberg

SVAR:
Naturligtvis är det ju så att ett plåttak är hållbarare än ett glastak. Men glastaket är ju laminerat så det går ju inte sönder som en sidoruta kan göra. Vi har aldrig hört om ett glastak som gått sönder på grund av spänningar i rutan eller i karossen.

Möjligtvis så att det blir ett stort stenskott och att rutan då spricker. Det är olika från olika försäkringsbolag vad som ersätts. Vissa har det i sin vanliga glasförsäkring och andra har separat för just glastak.

Carina Prodenius Wihlborg, Honda Sweden

Diskutera: Vad tycker du om säkerheten för bilar utrustade med glastak?

Kommentarer

#1
mctar
2010-10-11 08:31

Jag har hört talas om en Opel som glastaket gick sönder på. Det kraschade på kvällen efter E4:an. Helt ensam på vägen och helt omöjligt att det var någon yttre påverkan. Troligen var det spänningar i karossen som var orsaken.

#2
2010-10-11 09:02

Precis som svaret säger är det viktigt att kontrollera med sitt försäkringsbolag vad som gäller. Byte av glastak lär kosta hiskeliga summor. Dvs har man en bil med glastak bör man välja ett försäkringsbolag som ersätter även glastak.

#3
Erik F
2010-10-11 09:54

Det luktar "bull" om svaret - som ofta från generalagenter/återförsäljare. "-Det har vi aldrig hört talas om", är en vanlig kommentar. Vi Bilägare hade en Citroen C4 Picasso för några år sedan, och där sprack den stora framrutan två gånger, tror jag, på ett år. Dyrt. Jag har läst om att det är känsligare i norra Sverige där det är kallare, vilket gör att det är kallt ute och varmt i bilen = spänningar. Självklart är det en hög risk för sprickor p.g.a. spänningar och stenskott om man har en stor ruta. Karosser är inte helt stela, utan vrider sig en liten aning, vilket glaset inte gör, och då blir det spänningar.

Köp inte bilar med panoramaglastak om ni vill slippa onödiga glasräkningar.

#4
Särimner
2010-10-11 10:52

Bilförsäkringens glasmoment ersätter bara skada på vind- sido- eller bakruta. Glastak ersätts inte och kan bli rejält dyrt för bilägaren

#5
Roland P
2010-10-11 11:22

Tänk att köra på en älg.

#6
2010-10-11 13:02

Men är de laminerade verkligen? Jag ställe samma fråga till Pär Brandt på AMS för något år sedan som skulle skicka frågan vidare till Toyota. Är de inte tillverkade av Lexanplast? Samma som sitter i stridsflygplans cockpithuv? Det diskuterades då, och detta ska ju vara oerhört starkt enligt uppgift starkare än plåt som sagt. Men säkert oerhört dyrt om det nu är detta material.

#7
2010-10-11 13:24

"Köp inte bilar med panoramaglastak om ni vill slippa onödiga glasräkningar", skriver Erik F.
Köp inte bilar med ACC, om ni vill slippa andra onödiga räkningar, säjer jag i så fall. Eller automatlåda eller nån annan icke-nödvändig sönderfallande finess.
PS. Jag rekommenderar glastak, om ni ofta har folk i baksätet.

#8
PP_2
2010-10-11 14:41

Tester hos biltillverkare brukar vara oerhörrt strikta och nogranna. Jag tror inte att de släpper genom en lösning, som inte är 100% säker.

#9
Jürgen Hundt
2010-10-11 14:48

Man får bara inte vara så naiv som PP2! "Bilfabrikanterna släpper inget utan noggranna tester"! Jo, det har vi ju sett åtskillga bevis på att så är inte fallet! Därav alla återkallanden! En "älgtest" skulle förmodligen tillverkaren inte gå med på och vad som händer när man slår runt, med stenar och träd i närheten, vågar jag bara inte tänka på! Så modenyck är vad det är, för att kunna sälja mer. Eller....?

#10
McRill
2010-10-11 14:52

Glastak ät samma modenyck som dubbla avgasrör! Ska se fint och tufft ut, tills man betalar repkostnader för dubbla ljuddämpare och rör! Så länge det inte rör sig om en V8 eller V12, är detta fullständigt onödigt och fördyrande!

#11
2010-10-11 15:01

Lexan, eller polycarbonat (PC), som plasten egentligen heter kan nog mycket väl användas i taket, men det förutsätter en skarv mellan vindruta och tak.
När vindryta och tak går i ett stycke är det säkert laminerat glas som används och det finns enbart på bilar som tillverkas i älgfria länder.
PC i vindrutan kan tyvärr inte användas, det är inte tillräckligt reptåligt.

#12
2010-10-11 15:03

Ja,det är detta jag undrat över vad händer vid en krock med en älg?! Som flera redan undrat över? Som bilden visar på denna Citroen så ser ju bilen ut som "bärplockare" (redskapet) eller älgplockare! Älgen verkar ju hamna innuti bilen som det är nu på denna Citroen så finns det ju inte ens en övre vindrutebalk som håller emot vid en krock med en älg. Detta är något Vibilägare borde ta tag i och pressa bilföretagen att få svar på hur de klarar en krock med älg tex. Och även pressa på Euro-Ncap att de testar dessa så kallade panorama tak hur de klarar krockar med vilt som älg. Detta tycker jag är en mycket viktig säkerhetsfråga när det handlar om familjebilar som dessa panoramaglastak ofta sitter på. Och borde då testas av Euro-Ncap.

#13
Lars-Erik Eriksson
2010-10-11 16:02

Det intressanta med ett glastak är hur stark hållfastigheten är vid en rundslagning? Förare och passagerare riskerar inte bara svåra skärskador utan även att få träd, stenar, djur in i bilen när glastaket gett vika.. Finns det någon kunnig som kan säga något om det, ty biltillverkarna har väl rimligen räknat på det.
Sedan är det stora plusset med glad; det ger ljusare kupé och trivsammare bilfärd om det inte ligger snö på taket.

#14
smack
2010-10-11 16:05

kan i alla fall säga att det heter hållfasthet och inte hållfastighet...
som att säga att man lämnar in bilen på underhållningsservice;-)

#15
Peugo
2010-10-11 16:51

PSA:s bilar blev testade och där fann man att glastaken håller mycket bättre än plåttak vid rundslagning. Plåttaken är ju nästan bara som papper?

#16
Calle
2010-10-11 17:11

Peugo, misstänker starkt att det var PSA själva som ansvarade för testet.
Tittar man på C3:ans glastak så behöver man ju inte vara expert för att inse riskerna med viltolyckor eller rundslagning.

#17
Andreas C
2010-10-11 17:11

Glastaken på Renault Scénic är INTE laminerade!
Jag råkade ut för att mitt panoramatak "exploderade" utan yttre åverkan på motorväg (!), vilket inte var någon angenäm upplevelse.
Tur i oturen var att gardinen var fördragen och allt glassplitter (från en kvm) hamnade i innertaket. Jag hade 3 småbarn i bilen och det var läskigt!
När jag påpekade till Renault att det måste funnits spänningar i taket och att det måste vara en konstruktionsmiss att inte laminera det härdade taket, fick jag till svar att konstruktionen testats grundligt enligt alla direktiv och att jag måste fått ett "stenskott" i taket...
Renault tog inget ansvar för händelsen på garanti eller goodwill och det kostade mig 5.000:- i självrisk på försäkringen (nytt tak samt omlackning av hela bakdelen). Rekommenderar inte Renaults konstruktion samt jag kommer avstå panoramatak på nästa bil jag köper!

#18
lasse Åberg
2010-10-11 17:15

Ägde en peugeot 407 sw 2009 glastaket sprack.Peugeot menade stenskott,ända till dom blev överbevisade att det var det inre glaset som spruckit. Bara glaset 14.000:- + arbete.Jag fick det på garanti.Försäkringsbolagen tar det på vagnskada om du orsakat det själv. Hälsar Lasse Å

#19
2010-10-11 17:20

Ja, Vik Bilägare verkar vara väldigt förtjusta i stora glastak - i all fall Marianne Sterner. Själv har jag endast erfarenhet av mindre glastak och jag är inte lika positiv. Visst blir det ljust, men man får också in en hel del sol vilket inte är så önskvärt, väl?
Min morbror bilmeken kommer aldrig att skaffa glastak med tanke på rundslagning. Men om det nu är som Peugo skriver, så skulle det alltså snarare vara säkrare med glastak! Var hittar man det testet?
Sen får man kanske skilja på bilar med ett stort glastak och de med högt hårfäste (eller vad man ska kalla det). Tester av krocktålighet med djur typ älgar verkar ju vara totalt ointressant för de flesta biltillverkare...
Svaret ovan, förresten, är av typen "godag yxskaft". Inte ett ord finns om rundslagning.
Mig veterligt tillverkas alla glastak av just glas och inget annat. Sen får man ju hoppas att det är laminerat glas och inte härdat. Stenskottsrisken ökar naturligtvis väsentligt och blir då förbannat dyrt.

#20
Qvist
2010-10-11 17:42

Var finns logiken? Glastak framtill och inga fönster alls nästan bak.
Se många nya kombibilar bl. a. Volvo. Inga sidofönster bak att tala om. Gluggar som man inte kan se ut genom och bakåtsikt som inte nästan existerar. Fula som stryk dessutom med sina sluttande tak.
Nej, gör rutor normalstora runt om som man kan se ut genom. Tyska bilar är någorlunda vettiga ännu så länge i alla fall.

#21
Peugo
2010-10-11 19:03

Kom ihåg att det skulle ha varit ADAC som testade 307 SW i rollover -test men kan hända att det var någon annan för jag hittar inte testet nu? Vilken annan organisation utförde likadana tester? 307 SW:s glastak är ju laminerad.

Älgarna kommer ju lätt rakt igenom framfönstret och sprätter samtidigt upp taket en bit. Man får ju dem tyvärr lätt i famnen. :(

#22
Peugo
2010-10-11 19:13

Glastaket på en 308 SW består av två glasskivor på bara 2,1 mm och mellan dom är det ett plastskikt på 0,76 mm. Konstruktionen är ca 15% starkare (enligt Peugeot) än vanligt tak. Hittar inte rollover videorna, återkommer om jag kommer på var jag sett dom. Till dess kan ni väl spekulera vidare? ;)

#23
Peugo
2010-10-11 19:59

Hittade bilder på en bil som snurrat runt (307 SW: http://samsi.kuvat.fi/kuvat/Maantiepalvelu/20070428368.jpg
http://samsi.kuvat.fi/kuvat/Maantiepalvelu/20070428367.jpg
Galstaket tycks ha hållit bra?

#24
2010-10-11 20:07

McRill tror att glastak bara en modenyck i stil med dubbla avgasrör. Nåt får mej att misstänka att McRill aldrig suttit bak i en bil med glastak. Upplevelsen blir mycket starkare, än den inbillade beundran man tror sej få med dubbla avgasrör. Jag häpnar varje gång jag sätter mej i sonens 308:a. Varför har inte alla bilar glastak, tänker jag då. Dock avråder jag alla som oroar sej det det elände, i form av älgar och annat oknytt, som kommer att drabba dem, att avstå glastak. Och jag upprepar, används bara framsäten, så är glastak en högst onödig finess.

#25
Calle
2010-10-11 20:35

Visst glastaket kanske håller om bilen kanar på slät väg. Men vad händer om du hamnar på taket i diket med stenar, stubbar mm. Då tror jag ett plåttak står emot bättre.

#26
2010-10-11 23:55

Ja glastaket kan vara hur hållbart som helst, men när det går sönder går det sönder, för det kan aldrig vara flexibelt som tex plåt.

#27
Bane
2010-10-12 00:38

Ja, laminerat innebär att ett väldigt segt skick av mjukplast håller ihop glasskivorna. Har själv testat att förstöra en framruta och kan säga att glaset går sönder lätt men om man ska lyckas punktera själva lamineringen i mitten så krävs det rejält med kraft. En plåtbit tror jag inte är segare.

#28
2015-02-16 22:07

Skitsnack att det är laminerat glas på alla glastak, inte på BMW!
Olaminerat härdat glas som exploderar och sprider hundratals sylvassa projektiler i kupén.
Min BMW E61 -08 exploderade panoramaglastaket på i lördags.
Vi hade två 9-åriga tjejer i baksätet som skulle till en innebandymatch i en annan stad.
På motorvägen, mitt under en omkörning hörs som ett rejält högt pistolskott i bilen, och hela främre delen av panoramaglastaket exploderar!!
Jag ser i backspegeln hur bilarna i bägge körfälten bakom börjar backa undan eftersom de hamnar i ett glasbitsregn. Småtjejerna i baksätet skriker hysteriskt och gråter!
Det är en enorm smäll och små sylvassa fyrkantiga glasbitar tränger igenom innertaket vid mittskarven trots att det är stängt. Tänk er vad som skulle hänt om innertaket varit öppet, de små sylvassa fyrkantiga glasbitarna skulle ha sprutat ner över oss i fram (kanske med en avkörning/dödsolycka som resultat), och framförallt över tjejerna i baksätet som har hela glastaket framför sig! Hur skulle de ha sett ut i ansiktena, med troliga skador på ögonen, kanske blindhet!
Till saken hör också att vi oftast kör med innertaket tillbakadraget eftersom det ger ett härligt ljus i bilen, även vintertid. För 2 veckor sedan var vi till Klövsjö och åkte skidor, och därför satte vi dit takboxen på bilen. Den är en fullstor Packline och täcker hela taket, varför det nu sedan några veckor tillbaks inte längre har funnits någon anledning att dra undan innertaket eftersom boxen ändå skymmer dagsljuset....
Antar att vi kan tacka takboxen för att vi klarade oss från allvarliga personskador!

Det är verkligen skrämmande tankar! Vågar man nånsin öppna innertaket igen, med barn i baksätet...?
Vågar man överhuvudtaget köpa en bil med glastak igen...? :(
Och min dotter är livrädd och har redan drömt mardrömmar om det här...

#29
2015-04-18 23:01

Tur att det gick bra ändå!

Tyskarna är ju kända för att spara in på allt (förutom marknadsföring) men fy skam för BMW i detta läge!

#30
2016-02-04 09:49

Vem vill ha solen mitt i skallen, inte jag i alla fall ?!

#31
2016-04-30 08:16

VW Polo 2012.

Då drar man för solgardinen för panoramaglastaket......enkelt!

#32
2017-06-04 01:18

Skillnad mellan en vindruta som går upp i taket och ett glastak som är separat monterat i just taket.
Modellen med vindrutan är laminerad, separata taket inte nödvändigtvis så visar exemplen.

Opel Astra GTC som var den som var först på en produktionsbil med panoramavindrutan är laminerad.

"The 1.8 m2 arched panorama windscreen, made of six-millimetre thick laminated safety glass, is shaped by means of an innovative gravity bending process. Selected points on the glass panel are heated so strongly in a special oven that gravity pulls it into the predefined shape."

Specialglastillverkaren AGP ligger bakom utvecklingen av Opels vindruta från 2004, samma specialist har skapat samma vindruta på Tesla model X.

"AGP was founded in 1965 and over the years developed an expertise in laminated glass, and especially bullet resistant laminated glass. It eventually entered the market of replacement glass and only relatively recently started supplying glass to OEMs like Tesla."

#33
2017-11-16 17:51

Renault uppger att orsaken till härdat glas istället för laminerat är att det laminerade är tyngre, så de offrar säkerhet och kvalitet för att få låg vikt, det är ju inte ovanligt.

Så om bilen är lätt och väger lite kan man spekulera i att risken för att det är härdat glas är hög, ju tyngre bil, kanske större möjlighet att det är laminerat.
VW, Ford, Kia, Hyundai, Renault, BMW har råkat ut för exploderande tak och prioriterar därmed låg vikt, vilket sänker förbrukning och bättrar prestanda, det alla är så galna efter - tills olyckan är framme, då inser en del att låg vikt kommer till ett pris... och det priset kan bli högt....

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!