Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Hur gammalt är torkarbladet?

Bilfrågan

"Gummi är en färskvara. Men hur kommer man åt tillverkningsdatumet för vindrutetorkare?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag har hittat flera sajter som säljer vindrutetorkare, men ingenstans, inte ens på bensinstation, hittar jag någon som kan ge mig tillverkningsdatum för den produkten. Eftersom gummi är färskvara, undrar jag hur kan man komma åt vindrutetorkare som har sitt tillverkningsdatum angivet?

Stefan Andersson

SVAR:
Visst är gummit i torkarna en form av färskvara men någon datummärkning förekommer inte och det är därför omöjligt att ange ett bästföredatum. Ofta är det en lagringsfråga.

Förvaras gummi ”mörkt” så håller det mycket länge utan kvalitetsförsämring. Byter du torkarblad vår och höst har du alltid fungerande torkarblad.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2014-01-16 10:07

Njae, det där med gummi som färskvara i till exempel däck och torkarblad är inte riktigt sant. Om man nu i januari 2014 köper nya vinterdäck som är tillverkade i september 2012 är det ingen fara alls med "färskvaran". Har de bara lagrats på ett vettigt sätt håller de formen i flera år. Det är först när de börjar användas som åldringsprocessen inleds. Samma sak gäller alltså för torkarblad. Två till tre år gamla sedan tillverkningen spelar ingen praktisk roll så länge de är oanvända. Det är när de börjar användas som åldrandet börjar.

#2
2014-01-16 11:01

"Byter du torkarblad vår och höst har du alltid fungerande torkarblad."
Med tanke på att torkarbladen till högst normala min bil (Honda Civic) kostar 700:- per par så kanske man inte vill byta två gånger per år...

#3
2014-01-16 13:55

Byte vår och höst är överambitiöst. Torkarblad köps med fördel på nätet, tex Amazon.de. Jag betalade ca 30 Eur inkl frakt för torkarblad som kostar över 700 kr i Sverige. Det var Bosch, alltså kvalitetsgrejer.

#4
2014-01-16 14:17

Kapten har helt rätt i åldrandet, vore skönt om det var likadant för oss människor. Vad det gäller torkarblad till Honda kimengvall kan du väl ta dig en titt på Biltema, deras torkarblad har en förmåga att bli bäst i test och med de priserna de har kan du byta ofta.

#5
2014-01-16 15:00

Jag byter inte generellt vår och höst men det brukar falla in rätt bra att det blir så för mig. Eftersom så fort det blir några enstaka ränder byter jag direkt, eftersom jag vill ha en ren framruta när jag kör.

Köper dock inte hos min lokala volvohandlare för där är priset oskäligt högt typ 500-600kr. Så blir också att jag beställer på nätet till bättre pris.

#6
2014-01-16 18:52

Oftast ger det sig själv när torkarbladen börjar bli slitna. Rutan blir inte ren och torr efter torkarens drag. Detta sker långt innan någon skada uppstår på rutan.
Jula har mycket bra torkarblad av den "Nya" konstruktionen utan metallbåge och mycket billiga.

#7
2014-01-18 16:00

Bengt Dieden har INTE svarat på läsarens fråga "VAD kan jag hitta tillverkningsdatum för torkarblad?"
Bortsett från diskussion om gummi i torkarblad är eller inte färskvara, varje kund har rätt att veta vilket vara han/hon köper.
Att producenter och handlare tillhandahåller INTE tillverkningsdatum verkar skumt. För om de har ingenting att dölja, varför lämnar de inte detta uppgift.
Den som har i grundskola bara lyssnat lite på sin lärare, vet att gummi som ämne hårdnar i kontakt med syre med tiden och där slutar all diskussion om åldrande!

#9
2014-01-19 12:52

På dyrare torkarblad brukar det finnas ett indikeringsöga som ska tala om när gummit börjar bli gammalt! Men den aktiverar man när man monterar bladen. Jag vet inte om det är något att lita på men den finns där!

#10
2015-03-26 13:41

När rutan blir "randig" är det inte nödvändigtvis bladen som är slut. Ta en lite tygtrasa, blöt den med T-sprit eller K-sprit och drag fram och tillbaka några gånger längs med gummikanten. Trasan blir svart av asfaltresterna och bladet blir slätt och fint igen.
Bytte nyss blad på en av våra bilar och då var det inte det att gummit var slut utan stålet var rostigt och fult! Minst 5 år gammalt och 8000 mil men behandat enligt ovan. Och blad för 700 kr kan leverantörerna behålla, bättre med billigare blad från t.ex. Biltema.
Men leverantörerna vill naturligtvis att du byter minst varje vecka...

#11
2015-06-11 21:56

Hej Skeptikern, den där livslängden är jag skeptisk till. I övrigt bra tips!

#12
2016-07-28 20:50

Är ägare till en "sommarbil" (cab) som körs 200 mil på sommaren och därefter står den i garaget, Har inte skiftat torkarblad på 7 år. De fungerar alldeles utmärkt fortfarande. Ska tillägga att när bilen ej används så lyfter jag upp torkarbladen så att de ej ligger i kontakt med vindrutan med hjälp av tändsticksaskar. Angående däck fick jag sätta på nya fast bilen bara rullat 1600 mil p.g.a. sprickbildningar . Trist då där var cirka 6 mm kvar på dem. Så kan det bli ibland !

#13
2018-02-20 12:56

Förläng enkelt livslängden på vindrutetorkarblad med tre gånger, beställ ett verktyg från https://ecocut-pro.de/en/ för Euro 12,95 och då kan du skära fram ny slityta två gånger på samma gummi. Har provat på mycket slitna gummin och de blir som nya, fungerar utmärkt. Konstigt att ingen har kommit på detta tidigare

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.