Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Hur funkar navigatorn?

Bilfrågan

Hur fungerar egentligen navigationen i min S90? Vi bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Min fråga gäller navigationen (internetkartor) som ni har i er långtestbil Volvo V90. Ni har beskrivit den som enkel, men bra. Handlar det om verklig navigering, med röst som anger hur man ska åka och omräkning av färdrutt om man kört fel? Enligt Bilia Skövde är det bara en enkel karta som visar var bilen befinner sig. Vad är riktigt, jag får inte min navigation att fungera i min S90.
Bo Händén

Svar:
Det finns två slags navigationssystem till Volvo V90: internetkartor samt Sensus Navigation som är mer avancerat. Vilket system som finns i bilen syns på ikonerna. Internetkartorna laddas ned till bilen och kräver uppkoppling hela tiden för att fungera. Sensus Navigation bygger på information från en hårddisk och innehåller bland annat röststyrning och röstvägledning. Det enklare systemet ska, enligt Volvo, gå att gradera upp hos en Volvohandlare.

På följande adress finns information om Volvos navigeringssystem:
http://support.volvocars.com/se/Pages/article.aspx?article=096242d56f0a1b7ec0a801512b89975c

Marianne Sterner, Vi Bilägare

Svar:
Jag har berömt kartfunktionen i V90 som även i standardutförande ger den mest detaljerade kartbilden av de bilsystem jag provat. Det stående formatet passar utmärkt för att ge en bild ”framåt” i färdvägen, samtidigt som flera småvägar är tydligt utmärkta – nästan som ett ”riktigt” kartblad i tryckt format.

Jag vill minnas att man även i standardutförandet kan få en vägvisning till sitt mål, men att vägledningsfunktionerna är begränsade till att visa vägen på kartan. Tack vare standardkartans tydlighet har det varit tillräckligt för mig. Å andra sidan brukar jag alltid köra med ljudet avstängt på navigatorn då vägledningen ofta är tjatig att lyssna på.

Nackdelen är att internetkartor kan vara krångliga att få igång och kräver att bilen är uppkopplad via sitt Wi-Fi eller via en mobiltelefon.

Nils Svärd, Vi Bilägare

Diskutera: Vilket navigationssystem föredrar du?

Kommentarer

#1
2017-12-07 10:28

Jag har den "stora" navin i nya sensussystemet och tycker den fungerar riktigt bra. Det bästa är nog att man även får upp kartbilden mellan mätartavlorna så man inte behöver ha den aktivt uppe på stora skärmen.

#2
2017-12-07 10:41

Lokalsinne och trafikskyltar är den bästa "navigatorn". Att helt utlämna sig till GPS och navigatorer är det bästa sättet att komma "vilse". Den som blint stirrar på skärmen och slaviskt lyder navigatorns uppmaningar reflekterar inte över vilka vägar som når fram till målet och kan oftast inte köra samma väg tillbaka utan navigationshjälp. Till skillnad mot någon utan navigation som läser av och tar in omgivningen på ett helt annat sätt och lär sig vilken väg det var.

#3
2017-12-07 10:48

Navigator är bra om man skall till platser man aldrig varit på innan och känner inte till men detta sker för mig kanske 1-2 gånger per år.

#4
2017-12-07 10:48

Med risk för att trampa i en myrstack, men är väl snart läge att sänka Volvos säkerhetsbetyg p.g.a. deras idiotiska pekskärm. Den är ju lika farlig som att sitta och surfa på mobilen under körning. Man ska absulut inte behöva bläddra i en massa menyer för att ändra t.ex. värme och ventilation. Se hur man gjort i nya Insignia och lär.

#5
2017-12-07 10:52

Kan man köra Waze på Volvons skärm? Även om jag bor och jobbar på två platser jag hittar till så är det inte samma väg mellan dem varje dag eftersom vägnätet trafikeras av andra också.

#6
2017-12-07 11:29

Ibland häpnas man av folks svar här inne....
Den som påstår att lokalsinne är bättre än navigatorn!?! Ja...det fungerar såklart om man aldrig åker nånstans eller vågar göra nå´t utanför sin egen hemtrakt....MEN, vi som kör i stora områden i jobbet, eller vi som älskar att semestra, kan lova att navigatorn gjorde mig betydligt säkrare i trafiken i somras i myllrande storstäder i några av Europas vackra länder än om jag hade suttit och tvekat och letat efter små gatskyltar el. dylikt.
Den de som påstår att Volvos skärm är idiotisk, har ni kört lite mer med bilen eller sitter ni bara och gissar? Det är antingen 2 klick för att ändra värmen eller ett röstkommande, (vilket är mindre trafikfarligt än snurra på ett vred). Och ventilationens snabbknappar finns utanför skärmen. Jag har kört 5000 mil nu på drygt 10 månader och nej, den skärmen är inte trafikfarlig. Lägger inte mer tid på att titta på den än vad jag gjorde på min förra bil med knappar och vred. Det mesta går även att styra från rattens knappar med info väl synligt mellan mätartavlorna.
Snälla, släpp ert krampaktiga tag i gårdagen och följ med framåt ;)

#7
2017-12-07 11:36

För att klicka på skärmen måste man ju titta på skärmen så att man hittar rätt, att vrida på ett vred kan man göra och ändå ha ögonen på trafiken så inte är en pekskärm säkrare än vred eller knappar.

#8
2017-12-07 11:39

Jag skrev inte att det är säkrare att klicka på skärmen än vred och knappar, jag skrev att röstkommande är säkrare än att ta handen bort till vred och i många fall små likadana knappar.
Men nej, man måste inte titta speciellt mycket så man trycker rätt, när man kört ett tag så sitter det i handen vart man ska trycka på skärmen med för de vanligaste funktionerna. Anar att du behöver ta blicken från vägen för att trycka på de knapparna du sällan använder med i din bil.

#9
2017-12-07 12:02

Jag har en enkel lös GPS i bilen, som används kanske max en gång om året när jag skall till en specifik adress. Annars har jag väldigt lite nytta av GPS, har väldigt bra uppfattning om vart jag befinner mig och kan oftast navigera utifrån riktmärke och väderstreck. Har jag varit på en adress en gång så hittar jag i regel tillbaka till den utan problem igen. Jag har aldrig saknat en fast monterad GPS i bilen.

#10
2017-12-07 12:15

Funkar det inte att spegla telefon genom tex CarPlay? Allt annat är annars omodernt.
Om Henrik M blir trött på folk som krampaktigt håller fast vid gårdagen så kanske det bör finnas lite självinsikt hos honom när han väljer Volvo... Haha.

#11
2017-12-07 12:21

Nej faktiskt inte Henrik, de knappar jag använder både ofta och mer sällan hittar jag utan att titta för de är samlade på ett bra sätt och en del av dem är lätta att nå på ratten utan att ta blicken från trafiken. Navigatorn visar både på skärmen och på instrumentpanelen mellan hastighetsmätare och varvräknare så jag behöver inte ens titta på skärmen när jag använder navigatorn.
Dessutom säger rösten när det är dags att svänga och även det räcker bra. Jag klickar väldigt sällan på pekskärmen.

#12
2017-12-07 12:35

All vägnavigering baseras på en vägkarta och GPS, samt en algoritm som utför beräkningen/navigering. En navigator utan nedladdad karta låter som en snikversion!
Kartan kommer oftast från HERE:
Sensus Navigation
A navigation system that was introduced 2013. The map is stored on an internal hard drive. Update is done with a USB stick (32 GB) and the maps are downloaded for free from Volvo Cars Support site.

#13
2017-12-07 12:38

Hacken: Läste du nåt av det jag skrev? Jag skrev med att Volvons navi kommer upp mellan mätarna i instrumenthuset så man ej behöver pilla på skärmen för detta, samt att det går att styra istort sett alla funktioner på pekskärmen även med rattknapparna och då via skärmen mellan instrumentrundlarna.
Förstår inte varför en del bestämt sig så ordentligt att vara negativa till allt som står Volvo på.
Axa: Att man väljer en nykontsruerad bil med mycket av den senaste tekniken, framför allt istort sett främst inom säkerhetssystem, tycker jag inte vittnar om att ha ett gårdagstänk...eller? Och vill du få det att låta som jag är Volvoälskare som inte kör annat så kan jag meddela att jag de senaste 10 åren även kört Mercedes, BMW och VW som tjänstebilar och privat under denna tiden ägt allt från Jaguar, Porsche till Opel och Chevrolet. Så nej, kalla mig inte märkesfanatiker bara för jag är positiv till vissa delar av Volvo.

#14
2017-12-07 14:01

Dom få gånger man ens behöver se kartan är exvis när man har 4 körfält,vilket ska man välja.
Vissa bilar highlightar då rätt körfält i displayen,det är bra.
Har Volvo denna lösning?

#15
2017-12-07 14:40

Henrik M
Jag tänkte främst vad gäller bilarna infotainmentsystem där jag tycker Volvo ligger efter med den biten. Men det är ju personligt vad som passar en bäst. Vad gäller säkerhet så är andra tillverkare ifatt Volvo...

#16
2017-12-07 14:40

Henrik M
Jag tänkte främst vad gäller bilarna infotainmentsystem där jag tycker Volvo ligger efter med den biten. Men det är ju personligt vad som passar en bäst. Vad gäller säkerhet så är andra tillverkare ifatt Volvo...

#17
2017-12-07 15:11

Reinhard: Ja Volvo har den lösningen med extra tydlig visning av körfälsval i delad bild.

Axa: Vad med infotainmentsystemet är Volvo efter på? Jag ska erkänna jag inte är jätteinsatt i alla delar där, men jättenöjd med hur det är uppbyggt med t.ex att jag kan köra Spotify direkt i bilens eget system utan köra det över min mobil.
Nja, vissa biltillverkare är i nivå med Volvo på säkerheten, men du ska ju inte påstå att generellt de flesta biltillverkare är ifatt dem.

#18
2017-12-07 16:34

Halledudane så duktiga några är....GPS behövs ej hittar ändå och mera blalblabla...Totalt ointressant för artikeln handlar om Volvos GPS system och inte är diskussion om GPS vara eller inte vara. Att ni bara orkar!

#19
2017-12-07 17:18

Henrik M
Som jag skrev, andra tillverkare är ifatt Volvo, inte alla.
Vad gäller infotainmentsystem så är det som jag skrev väldigt mycket som är personligt kring vad som passar en bäst, tex gränssnitt. Jag personligen tycker Volvo system är dåligt, framför allt gränssnittet.

#20
2017-12-07 23:29

Att frågan ens ställs, är det/n största beviset på att navigation från biltillverkarna inte ens är ett alternativ att fundera över.
För det första, det navigationsystem som biltillverkarna/leverantörerna tillhandahåller är från etablerade leverantörer.
Du kan köpa dessa licenser, appar till din telefon för en bråkdel av vad din billevarantör vill ha betalt.
Din billleverantör leverar inte uppdateringar, det gör slutleverantören, hur installerar du dessa? Vad kostar det dig?
Kör du en bil med Carplay kompabilitet så har du Google maps, Waze i nuläget. Har du en Apple telefon så får du skylla dig själv, men det förekommer även uppdateringar där. Kostar dig inget, du betalar inte för uppdateringar. Så förklara varför någon person ens köper en bil med navigation? Det finns inte någon logiskt, ekonomisk, eller för den delen någon annan anledning.

#21
2017-12-08 07:40

Som svar på ursprungsfrågan så har alla Volvo som har Volvo On Call sedan 2015 även Internetkartor som standard. Snikversion? Ja, men de ingår så varför inte använda dem?
Du kan ställa in adress att navigera till, men du får bara linje på kartan att följa, ingen tid till mål eller rösthänvisning.
Vill man få en komplett navigator så får man slanta upp typ 5Kkr till genom att uppgradera.
På nya "pekskärms-Volvo" så behöver man inte peka eftersom röststyrningen fungerar bättre än allt annat jag testat i bilväg!

#24
2017-12-08 15:34

De har väl Google Maps/Earth integrerat sitt system?
Samt onlinesök så man kan söka efter t.ex. ett företagsnamn?

#25
2017-12-09 16:16

Funkar? Fungerar stavas/heter det.

#26
2017-12-09 21:11

SAOL
funka verb ~de ~t
• ⟨vard.⟩ fungera
Finita former
funkar presens aktiv
funkade preteritum aktiv
funka imperativ aktiv
Infinita former
att funka infinitiv aktiv
har/hade funkat supinum aktiv
Presens particip
funkande

Så, nu kan du sätta på dig monokeln och borsta rent plommonstopet...

#27
2017-12-10 18:48

Trist när nya bilar kommer ut på marknaden och de är så avancerade att inte bilägaren behärskar den. Annars är ju S90/V90 en lysande bil förutom möjligen rostskyddet men det kan man ju själv bättra på direkt efter nyköpet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.