Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Hur får jag veta instegshöjden?

Bilfrågan

”Kravet är att inte behöva ducka med huvudet eller att tvingas göra en rejäl nigning. Hur högt över marken befinner sig sätet?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
När jag letar bil så är kravet numera att ha en bekväm instegshöjd utan att behöva ducka med huvudet eller att tvingas göra en rejäl nigning för att ta sig in och ur bilen. Saknar möjligheten att kunna göra en bedömning av hur högt över marken sätet befinner sig eller att era testförare beskriver det.
Hans-Jürgen Hinrichsen

Svar:
Vi anger i våra tester ett mått på sitthöjden mätt från marken. Det handlar om mått nr 3 i under rubriken ”Kupémått”. Där mäts sitthöjden med hjälp av en särskild bygel som placeras längst bak på förarstolen/baksätet och med förarstolen i högsta respektive lägsta läge.
Här är några exempel: förarstolen i Volvo V90 har en sitthöjd på 41–52 cm, V90 CC 49–56 och Volvo XC90 64–70. Det är en ganska stor skillnad och verkligen märkbar när man ska sätta sig bakom ratten, eller kliva ur.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vilka mått är viktiga för dig när du väljer bil?
 

Kommentarer

#1
2018-03-29 12:17

Aspekten "...utan att behöva ducka med huvudet..." behandlas inte i svaret, men borde vara måtten 1 + 3. När sätet justeras i höjdled (mått 3 ändras) verkar det rimligt att mått 1 ändras också, medan summan är konstant. Men den summan särredovisas inte?

För att vara mer noggrann så är mått 1 upp till innertaket kanske, medan det är höjden upp till ovansidan av framdörren som är relevant för om man behöver ducka. Och den senare höjden kan vara något lägre.

#2
2018-03-29 12:38

Rätt många med sjukdomar - inte bara äldre - har samma problem. Låga bilar kan vara ett elände att komma i och ur.

#3
2018-03-29 12:43

Då är det typ en Skåpbil man behöver, eller ta bussen...där går man rakt in och sätter sig. Varför har detta blivit så himla viktigt de senaste åren, när det för 20-30 år sedan var att bagageutrymmet var plant och inte alltför högt för att lasta in saker!?

#4
2018-03-29 13:05

Jag har samma uppfattning sedan ryggen började krångla. Nu förespråkar jag inga stora åbäke, bara bilar som fyller en funktion och är ändamålsenliga. Är en bil runt 1,6 m hög så är det ok, förvisso lite högre luftmotstånd men i lägre hastigheter som 40-90 så betyder det inte så mycket, däremot när man kör på motorväg så märker man att bränsleförbrukning blir högre. Vikten på bilar har tyvärr inte biltillverkarna prioriterat generellt men där är köparna och politikerna medskyldiga.

#5
2018-03-29 15:32

Vargen - nåja, Volvo Duett var ju en populär bil på sin tid och antagligen med hygglig sitthöjd och insteg - men där sviker minnet.
Många bilar var nog en aning högre tidigare än vad vanliga bilar är idag samtidigt som det egentligen inte fanns några alternativ i nån större omfattning och då uteblev också behoven - dom gick ändå liksom inte att täcka.

#6
2018-03-29 16:07

Ett hett tips till Hans Jürgen är att bege sig till bilhallar, för att prova sig fram till en bil, som insteget funkar på.

#7
2018-03-29 16:09

Jag förstår inte frågan helt. Jag har en lågbyggd bil - SAAB 9000 (sätet i lägsta position för bästa körställning) och en högbyggd kupe` - BMW X4.

Jag får böja huvudet lite i BMW när jag sätter mig, vilket inte gör mig något. Jag "ramlar" ur bilen.

Jag "ramlar" elegant in i 9000, men har problem att ta mig ur.

#8
2018-03-29 16:12

Vi Bilägares idio… märkliga sätt att mäta sitthöjden från marken har jag kommenterat flera gånger.
Jag tycker att det är intressantare att veta om jag kommer att ha knäna under hakan under en långfärd i baksätet, än några sekunders bök vid insteget. För övrigt kan man utgå från att en bra sitthöjd – mätt inne i bilen alltså – också innebär en hyfsad höjd även vid insteget. Däremot gäller inte med säkerhet det omvända! En crossover, alltså en bil på styltor, kan ha hyfsad sitthöjd för insteget men vara bedrövlig väl på plats i bilen. Dessutom innebär en sådan att man måste lyfta fötterna högt. Tröskelhöjden mäts ju inte alls!
Huruvida man slår i huvudet när man kliver in eller ut, beror inte så mycket på den inre takhöjden som på dörrhålets utformning.

Nej, mät sitshöjden inne i bilen och komplettera med tröskelhöjden. (Vem minns inte 140/240-serien med sina höga och skitiga badkarskanter jämfört med Saabs rena och låga trösklar.)

Det är inte utan att jag saknar Jan Ullén och Autograph.

#9
2018-03-29 18:25

Jag saknar Krister Glenning. Han skulle äta Vi Bilägare till frukost, lunch och middag!

#10
2018-03-29 18:35

Nja det som rredaktionen skriver om instegshöjd är helt oväsentligt då det inte säger något om takhöjd inne i kupén. Sätter man maxhöjd i V90 på stolen får jag nackspärr då huvudet är framåtlutat. Jag har testat. Min längd är 197cm. Och Vargen: bara för att du är typ 175 lång har har perfekt ratio överkropp/underkropp betyder inte att alla andra har det

#11
2018-03-29 19:00

Vargen, angående din kommentar #3. För 20-30 år sen var dessa journalister familjefäder och mest intresserade av att barnvagnen fick plats. Nu fokuserar man på insteg, med ålderns rätt! ;)

#12
2018-03-29 22:53

För 20-30 år sedan hade ju många bilar en mycket rakare taklinje vilket gjorde att man inte behövde böja huvudet och dessutom fick man en fantastisk utsikt framåt. Detta finns idag bara i crossovers och Suvar. I stort sett alla personbilar har kraftigt sluttande tjocka a stolpar som försvårar insteget och effektiv skymmer sikten. Avskyr eländet.

#13
2018-03-30 07:18

Självklart ska inte huvudet ta i taket. Men annars så är det brädden vid knähöjd som är intressant. Komfort för mig är att sitta brett isär med benen.

#14
2018-03-30 07:43

Instämmer helt i Tjalles (#7) kommentar, dessutom van vid nästan samma bilkombination. Speciellt när man är äldre och längre kan skillnaden bli stor, nästan överraskande, för vissa bilar mellan i- och urstigning.
Vid provsittning av tänkbara bilar är det lika viktigt att provsitta båda sidor av bilen. Kroppen och vanan att sitta oftast på den ena sidan, oftast förarsidan, kan göra det betydligt svårare att sitta på den andra. Känner en äldre man som efter livslångt hårt kroppsarbete och klättrande i och ur förarplatsen på lastbilar över huvud taget inte kan ta sig in i en vanlig personbil på högersidan!

#15
2018-03-31 14:01

Detta är en fråga som jag ofta tyckt borde svaras på i bilbroschyrer etc. Att springa runt i bilhallar och sätta sej i olika bilar är i sej trevligt men ändå tycker jag att det är rätt konstigt att markfrigångshöjd på olika bilmodeller är så mycket mer tillgängliga än sitthöjd över marken. För mej som är i 70-årsåldern och som är relativt kort är det just dessa mått som är viktiga för att få ett så optimalt insteg som möjligt. Ang. många moderna bilars främre sidostolpe (A-stolpe?) så är påpekandet någon här gjort i högsta grad relevant. Jag hade en kort tid en Kia Venga som visade sej vara hemsk p.g.a. att denna stolpe helt skymde sikten snett fram vänster särskilt vid närmandet av rondell.

#16
2018-03-31 14:10

Ett annat problem kan vara måttet mellan sittdynan och golvet i bilen. En det bilar har alldeles för kort avstånd här. Bäst sitter man enl. mej när benen är nästan men bara nästan vinkelräta när man sitter i förarposition med fötterna på golvet d.v.s. inte i pedalställning. Kanske detta beror på att jag kört lastbil/buss i hela mitt arbetsföra liv.

#17
2018-03-31 23:13

Vilken längd på individen som testar detta på alla olika bilar, anser du att man ska då glimma. Begriper inte varför det ska vara så svårt att åka och provsitta bilar man vill köpa. Är man någotsånär intresserad av att köpa en bil, så provkör och provsitter man de (kanske 5 olika modeller) som är intressanta för just det tillfället och behovet. Har ännu inte fått någon korrekt bild av en bil, som motsvarar mina intressen och premisser och önskemål. Vad som tydligen är en bra sittställning för glimma är en helt vedervärdig sittställning för mig. Det går inte att göra de minutiöst onödiga testerna som du efterfrågar, på varenda bil och modell. Vi är för olika och vem som helst borde inse att det enklaste är att få de mått som är väsentliga. Subjektiva vinklar och synfält, är helt omöjligt att veta och ge svar på, i alla fall och eventualiteter.

#18
2018-04-01 18:42

Jag kör till och från en Suzuki Swift, en lite fjuttbil som förvånade mig i mycket första gången.
Det märkligaste är att den är större och bekvämare i insteget än Mondeo, Golf Alltrac, V70 och 9-5!
Här är det inte fråga om att dra in huvudet som Skalman, bara att sätta sig och dra in benen och lika när man går ur , svänga ut benen och resa sig, stolshöjden är helt normal från backen, mycket bekvämt!
Men bak är det inte lika lätt att sig in även om man får plats när man väl är inne.

#19
2018-04-02 12:14

Anders.J. Självklart passar olika bilar olika människor. Jag hävdar ändå att med måttet på sitthöjd över marken kan man lättare sålla bort många bilar. En annan sak som är irriterande är att många bilar har för långt mellan sittdynans yttre vänstra kant och tröskellådans ytterkant. Man sitter längre in i bilen helt enkelt. Detta gör om man är lite kort att man konstant slår emot tröskellådan med resultatet att vänster byxben i tröskellådehöjd alltid är skitig.Dessa problem fanns ej förr på personbilar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.