Bild
Nästa artikel
Frågeställaren tycker att värmaren på Ford Edge är för klen och inte orkar tina rutorna på ett bra sätt. Vänstra bilden visar när värmaren har varit igång i 25 minuter -8 grader.

Bilfrågan: Hur får jag isen att smälta?

Bilfrågan

”Värmaren räcker inte till och Ford gör inte ett smack åt saken. Vad gör jag som missnöjd ägare?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har köpt en Ford Edge från 2016. Den har en fabriksmonterad bränsledriven tillsatsvärmare som ska värma motor och kupé.
Problemet är, att när det är kallare än minus fem grader och rutorna är nedisade så räcker värmaren inte till för att tina vindrutan eller någon annan ruta heller. Det kommer knappt någon värme alls ur munstyckena. Efter 30 minuter är bara cirka en tredjedel av vindrutan isfri.
Svaret jag fått ifrån verkstaden är att jag varje kväll ska trycka på defrosterknappen innan jag stänger av bilen. Då blåser det mer varmluft på vindrutan när värmaren startar på morgonen.
Jag har haft andra Fordar och även andra bilmärken där värmaren värmt upp kupén hur lätt som helst utan att man ska behöva justera klimatanläggningen. Men på en ny bil som kostar en halv miljon så funkar det inte och Ford gör inte ett smack åt saken.
Vad gör jag som missnöjd ägare?
Robert
 
 
Svar:
Det stämmer att om man specifikt vill styra luft till vindrutan behöver man ställa in ventilationen på defroster innan bilen stängs av. Extravärmaren styr inte automatiskt klimatanläggningen i bilen. Om värmaren inte fungerar som förväntat, trots att defrostern har kopplats på, måste en verkstad få undersöka var felet ligger. Bilen har ju generösa garantier (fem år) så reparationen bör ske utan kostnad.
Från utrustningsnivån Titanium finns eluppvärmd vindruta till Ford Edge. Den smälter effektivt svårskrapad isbeläggning.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Kommentarer

#1
2017-05-10 10:31

Borde inte elvärmd ruta vara tillval även på enklare versioner.

#2
2017-05-10 10:59

Aldrig en Ford på min gård.

#3
2017-05-10 11:08

Samma på min Mazda, men läser man instruktionsboken till Vebastovärmaren så funkar det fint.
Defroster och MAX värme, då är bilen varm och isfri även då det är -20, räcker inte med att bara slå på defroster. Detta står tydligt beskrivet i Vebasto manualen.
Gör man inte dessa åtgärder så blir det precis som frågeställaren skriver.
Även om den monteras på fabrik så är den troligen att betrakta som eftermontrad och inte integrerad i bilens klimatsystem.

#4
2017-05-10 11:48

Jag köper bara bilar med tillsatsvärmare. Har haft ett antal VW och Volvo.
När värmaren startar så ställer klimatanläggningen in sig så fläkten ökar hastigheten och drar upp luftflödet mot fönstren.
Fungerar perfekt!

#5
2017-05-10 12:02

ViB:s partikelfilter fungerar i alla fall bra.

#6
2017-05-10 12:39

Sedan är det en konstruktions fråga och att inte el ruta är std på en såpass dyr bil är väl konstigt eller helt otroligt när Ford haft det i sina bilar i 10-15 år....Sedan en 5KW diesel värmare som sitter i diesel bilar och bensin för den delen kan variera 150% i verknings grad och kan kosta en massa pengar i onödan egentligen . Om nu denna amerikanska ford är o igenom tänkt med onödigt stor motorblocks massa och onödigt stor cirkulerande vatten volym osv som skall värmas upp från -20 så kan den ta 20 minuter extra att få upp vetten värmen och indirekt förmågan att tina rutan gentemot en tillverkare som har mindre massa i motorblocket och vatten volymen. Det är stor skillnad på den ena konstruktionen och den andra tillverkarens... Tyvärr men fakta.

#7
2017-05-10 17:21

Guran, vad är idén med MAX värme då bilen förstår själv av värma bilen när det är kallare än vad man valt?

#8
2017-05-10 17:23

Märkligt att Ford inte gör något åt saken. Jag har haft senaste C-max, 2 st Kuga (både föregående modell samt den senaste). I alla har tillsatsvärmen funkat perfekt.

#9
2017-05-10 17:54

Du har missförstått funktionen med en kupevärmare. Det finns inte tillräckligt med effekt att göra en ruta snö och isfri vid runt -10 grader på 25 minuter. Din värmare är kanske på 3-4kw. Din bil är kall och det ligger kanske 10kg snö på rutorna.
Din bild påvisar något som ser ut som någon eller några cm snö. En bil kan inte plocka bort hur mycket som helst med kupevärmare. Däremot är det väldigt, väldigt lätt att lossa snön för den sitter inte fast längre.

Sitter snön och isen fast funkar däremot inte som den ska.

#10
2017-05-11 15:06

Inga problem med effekten, den är med största sannolikhet på 5kW.
Dock så är den säkert inte integrerad i klimaanläggninen då jag har svårt att se att den Amerikanska modellen har en värmare som tillval eller som standard. Denna är troligen eftermonterad i Sverige och då är det manuell hantering av anläggningen som behövs, alltså full värme och luftblåsen upp på rutan innan man stänger av bilen för bästa funktion. Så är det med de flesta eftermonterade värmare.
De europeiska Fordarna har en systemintegrerad värmare. Och som Milky säger, värmaren är bra på att "skrapa is" men kass på att "sopa snö"

#11
2017-05-11 15:05

Jag kan ställa in om värmaren ska "tina rutorna" eller "värma bilen" via appen i telefonen. Smidigt!

#12
2017-05-11 20:36

Peugo
Så står det i Vebastoinstruktionen att man skall hantera det på bilar med acc där värmaren inte är integrerad i systemet. Och det blir en väldig skillnad på värme i bilen efter 30 min.
Gör man inget dera, blir det fesljummet å is kvar på rutan vid -10
Defrost och full värme vid -10 ger isfri bil och varm och skön kupé.
Hade själv missat läsa den lilla detaljen i instruktionen men blev upplyst av verkstaden vid en service.

#13
2017-10-30 21:31

Inte vet jag, men gissar att det är en diesel och dom brukar ha svårare att få upp värmen än bensinbilar har.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.