Nästa artikel
Bilfrågan: Hur få rätt mot hyrbilsbolaget?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur få rätt mot hyrbilsbolaget?

Publicerad 6 juli 2018
”Man drog av 1 100 kr för ytterligare en försäkring utan min vetskap! Har jag nån möjlighet att få upprättelse?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag bokade en trevlig Peugeot Partner via Rentalcars.com på nätet, pris endast 1 100kr för en vecka. Bokade även till ”extra allt” försäkring för 800 kr, så jag var överens med den engelskspråkiga hyrbilspersonalen på flygplatsen att vi hade allt som behövdes.
Men vid återbetalning av depositionsavgiften så drog man av 1 100 kr för ytterligare en försäkring som man angivit på det spanskspråkiga kontraktet utan min vetskap!
Har mejlat både Rentalcars och den lokala hyrfirman Goldcar, men man hävdar bara att eftersom jag skrivit under det för mig obegripliga kontraktet så har jag godkänt kostnaden.
Har hyrt bilar i över 30 år, men detta var första gången jag blivit blåst. Har jag nån möjlighet att få upprättelse?

Svar:
Det låter märkligt att hyrbilsfirman drog en försäkringskostnad från depositionsavgiften. Du visste uppenbarligen inte om att du enligt personalen valt till ytterligare en försäkring. Att den dessutom drogs från depositionsavgiften gjorde det förstås svårt att förfäkta den i efterhand. Du hade ändå gjort allt rätt, bokat och betalat i förväg. Du är dessvärre inte ensam om att känna dig lurad.
Efter en kraftig ökning av antalet klagomål rörande just biluthyrning har EU-kommissionen och nationella konsumentmyndigheter börjat samarbeta med de fem ledande biluthyrningsföretagen, Avis, Europcar, Enterprise, Hertz och Sixt. De villkor som då gäller är bland annat transparent bränslepolicy, totalt bokningspris som inkluderar alla oundvikliga kostnader, tydliga uthyrningsvillkor och information om självrisk och tilläggsförsäkringar med mera. Kanske du kan få tips eller hjälp genom att kontakta Konsument Europa på växelnummer 054-19 41 50.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Läser man lite kundomdömen på nätet innan man hyr sin bil så står det snabbt klart att man nog skall passa sig att hyra av Goldcar.

#2 • Uppdaterat: 2018-07-06 11:25
Styggavargen

Hyr alltid av Europcar eller Avis, då kan man vara ganska säker på att det inte "fifflas" för mycket med försäkringar. Många utländska lokala uthyrare kan ta 2000 Euro i deposition på bilen, hur kul är det? Jag har hört talas om Rentalcars och att många varit nöjda med låga priser, men som alltid... låter det för bra för att vara sant så är det oftast något lurigt med det.

#3 • Uppdaterat: 2018-07-06 12:31
Henrik-Andersson

Om man är van vid att hyra bilar (som frågeställaren uppnbarligen är) så vet man om att man enbart hyr bil av Hertz, Avis, Sixt och deras egna lågprisbolag Budget (Sixt) och Firefly (Hertz). Samt möjligvis Europcar

Att hyra av ex vis Goldcar är att BE OM PROBLEM, det är bara att googla "review" + "Goldcar"

#4 • Uppdaterat: 2018-07-06 19:18
lars.markback@gmail.com

Vi gjorde också dumheten att hyra bil hos Goldcar i Rom i höstas via Norwegian.
Vi blev övertalade att ta en extra försäkring som kostade lika mycket som bilhyran trots att vi redan tagit en extra försäkring vid bokningen. Detta pga att vi skulle till södra Italien plus att den täckte allt inkl att vi inte behövde lämna bilen med full tank. När vi lämnade bilen hade vi fått en liten repa (under nattparkering). Den sas inget om. Men när vi kommit hem dröjde det två dagar sen kom ett besked att dom dragit 1300 kronor för att vi inte tankat fullt (500 i avgift plus ca 20 liter diesel för 800 kronor (!).
Efter ca fyra månader kom ett besked att dom dragit 500 kronor som en administrationsavgift för böter som vi skulle ha fått. Vad det gällde fick vi inget besked om eftersom dom fått det via mail (!!) så dom kunde inte skicka till oss (trots att vi då kommunicerade via mail ;-). Då ringde jag banken och spärrade kortet så att dom inte skulle kunna göra fler uttag. Jag sa till banktjänstemannen att det kanske är bäst att hyra hos de stora etablerade bolagen som Hertz och Avis i fortsättningen, men han sa att dom hade många ärenden med dom också.
I fortsättningen kör vi egen bil till Italien e d!
Det är dessutom mycket trevligare än att flyga :-)

#5 • Uppdaterat: 2018-07-06 22:39
Stolpe

Även jag gjorde dumheten att hyra via Goldcar 2015 vid en Spanienresa. Trots att det stod i resehandlingarna från 'Let's deal' att våra två bilar var fullförsäkrade så mer eller mindre krävde Goldcar en extra försäkring per bil, vilket blev 1.000 kr till per bil. En vecka efter hemkomst kom det via mail 2 st böteslsppar på 100€/st, och det var väl inte så mycket att säga om. Goldcar drog dock 500 kr i administrationsavgift. Mycket tydliga foton av reg.skylten, men bilagorna var på spanska så jag hade ingen aning om hur man skulle betala. Försökte få kontakt via mail med Goldcar för att få hjälp utan någon som helst framgång. Kontaktade Motor (som jag också är medlem i) och frågade dom om man måste betala, och det rekommenderade dom starkt. Fick via dom en länk som gav 50 % rabatt på böterna, och kunde då betala. Men varning för Goldcar, aldrig mer bilhyra via dom.

#6 • Uppdaterat: 2018-07-07 10:46
jete

För 20-30 år sedan var det inga problem att hyra bil i Spanien t ex. De rekommenderade extra försäkringar för hjulen och något annat, men tackade man nej så var det inga problem med några efterräkningar. Man parkerade sedan hyrbilen vid flygfältet och kastade nyckeln i en låda och flög hem. Nu har vi ju banditer överallt sen länge, vi lever i en värld där banditerna sätter dagordningen i Europa. Det måste man räkna med, alltid. Håll i hatten!

#7 • Uppdaterat: 2018-07-07 11:09
jete

Om man betalar böter på SUMA's kontor inom 20 dagar så har man alltid 50% rabatt i Spanien. Bra knep för att få folk att betala snabbt utan krångel.

#8 • Uppdaterat: 2018-07-07 20:24
107Carlsson

Har också läst att hyra av Goldstar innebär att be om problem. Jag hyr alltid av Avis då får man alltid nya fräscha bilar och inget krångel med försäkringar. Jag är Avis Preferred medlem och då får jag ofta bra erbjudanden och de har då alla mina uppgifter så jag går bara till disken, får nycklarna och behöver inte fylla i några papper.

#9 • Uppdaterat: 2018-07-13 10:30
jørgenn

I Danmark har bilpriser.dk kåret den bedste stw det blev toyota auris hybrid Best på forbrug bedst på kvalitet og høj gensalsværdi . Bedste stationcar flot

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.