Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Hur byta lampa?

Bilfrågan

Hur byter jag strålkastarlampan i min VW Polo? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Vänster helljuslampa på min VW Polo är trasig. Jag försökte ta ut insatsen men lyckades inte. Hur ska jag bära mig åt för att ta ut strålkastaren och byta H7-lampan?

Narges

Svar:
Strålkastarna på din bil tas ur framåt. Tre skruvar ska lossas och det kan, enligt en erfaren VW-meck, vara lite knepigt att få ut insatsen. Det finns också en fjärde skruv men den ska man inte röra för den påverkar strålkastarens inställning. Är du det minsta osäker kanske det är idé att låta en verkstad göra jobbet. Hos en auktoriserad VW-verkstad är det anslaget en halvtimme till byte av lampor på bägge sidor. Kostnaden blir ungefär 1 500 kronor.

Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Läs mer om: Volkswagen Polo

Kommentarer

#1
2015-01-15 07:06

Skrämmande! Inte kostnaden utan konstruktionen. Sådant här borde alla ta reda på innan bilköp.

#2
2015-01-15 09:16

Blåsta är vi. Konsumenter alltså.

#3
2015-01-15 09:44

FEMTONHUNDRA SPÄNN! Vansinne! Fullständigt vansinne! Vi Bilägare bör omedelbart lägga upp en rulle på sin hemsida som visar läsarna hur man gör det själv.

#4
2015-01-15 10:17

Tycker detta var helt galet dyrt!
På vår S60 från 2007 bytte vi xenon lampor (efter 16kmil).
Lampa inklusive arbete gick på 2400kr, visst en saftig kostnad, men med tanke på att både arbete och material ingick, och att det var just xenon lampor tycker jag det var helt OK pris ( detta var på en Volvo auktoriserad verkstad). Men att betala 1500 kr för att få bytt en H7 lampa är helt galet..!

#5
2015-01-15 10:19

Bra länk som visar hur enkelt man byter lampan.
https://www.youtube.com/watch?v=x2SKMtSRuL8

#6
2015-01-15 10:36

Tack VOLVO för er geniala lösning vid byte av strålkastarnas "alla" lampor på senaste tio (?) årsmodellerna! Öppna motorhuven, lossa en sprint, tag ut hela insatsen, eller har du lampan till hands, lägg insatsen i knät resten av förloppet löser du vid uppsynen! Tack än en gång Volvo! Många orimliga kostnader är sparade!

#7
2015-01-15 13:33

En halvtimme för att byta två lampor? Jag byter två lampor på min Picasso på max 10 minuter! Behövs ingen demontering av strålkastarinsatsen för det, det räcker med att ta bort gummiskyddet på baksidan, vrida loss insatsen för lampan, dra ur lampan, stoppa i ny lampa, vrida tillbaks insatsen och sedan trycka tillbaka gummiskyddet. Klart.

#8
2015-01-15 14:18

Anledningen till att jag bl.a. inte köpte Honda Accord var att man måste ta ut (demontera) strålkastaren för glödlampsbyte. Snart kan man inte ens byta däck... allt för att göra bilägandet så dyrt som möjligt.

#9
2015-01-15 14:53

Taskig konstruktion men jag skulle tro att 1500 kr gällde bytet av alla strålkastarlampor - det står ju "byte av lampor på båda sidor".

#10
2015-01-15 14:53

Bra länk mnyqvist, men om det var så enkelt vet jag inte om jag tycker. Men jag blev djupt imponerad att se en snubbe som jobbar med vantar på! Jag har aldrig fått i en skruv på det sättet! :o)

#11
2015-01-15 18:08

Raphael...tur att det är lätt att byta på Cittran. Franska bilar äter glödlampor (när ska de få rätt på det).

När såg man sist en Pegga 307 utan trasigt bakljus.

#13
2015-01-15 19:50

Varför använder tillverkarna H7-lampor?
Det måste vara dom sämsta.
Dyrast av alla Halogenlampor och går sönder oftare.

#14
2015-01-15 21:33

Visst är det dålig stil (men säkert i syfte att få in sköna verkstadspengar..) att de gör det så besvärligt för ägaren.
Heder åt Volvo (Skoda också?) som gör det enkelt att byta lampa! (och strålkastare)

#15
2015-01-15 21:46

Min fd Skoda Octavia 2007 var fantastiskt bra. OM jag minns rätt var det en plastmutter som skulle lossas och en spak att dra i och hela insatsen var lös. Utomordentligt smart. Då behövs ingen länk till YT........ OM det är så enkelt att ta loss måste det ju vara snabbmonterat på fabrik. Varför krånglar andra till det ? Obegripligt. Det borde vara SÄLJFÖRBUD på bilar som man inte kan byta lampa på enkelt själv.

#16
2015-01-15 21:47

Som sagt, kolla på youtubeklippet - tar max 10min OM man vet hur man gör-

Inget att hetsa upp sig över, bara ta reda på hur man gör....

#18
2015-01-15 22:25

SiggeN, lampor är förbrukningsvara på alla bilar. De håller inte oändlighet. Om ett bakljus inte lyser så är det för att ägaren inte har bytt det än, kanske ägaren inte har märkt att det inte har lyst eller att ägaren inte brytt sig. Jag tycker det är betydligt vanligare med trasig belysning på Volvo, Saab och Opel med flera. Som svar på din vänliga och sakliga fråga om när man såg en Pegga 307 sist utan trasigt bakljus, så antar jag att du menar Peugeot 307? Och där jag kör omkring så är det en rätt vanlig bilmodell, framförallt kombin, och jag ser inte bara en utan flera 307:or utan trasigt bakljus varje vecka och senaste gången var igår. Idag har jag inte sett någon 307:a överhuvudtaget. Jag hoppas att du finner din fråga besvarad, återkom gärna om du har fler frågor om när jag såg x på vägarna sist. F ö är det inte svårt att byta lampor på en 307:a, det är lätt och går fort.

#20
2015-01-16 12:01

Vi diskuterade detta med trasiga billampor för några månader sedan och jag vill minnas att många (inkl undertecknad) såg ovanligt många "Peggor" med nån av lamporna ur funktion. Personligen har jag haft störst problem med utbrända halvljuslampor på den Corolla -03 som jag hade för ett antal år sedan. Min förra bil (Focus -07) klarade sig till drygt 4 år och nästan 10.000 mil innan första lampan gav upp och den var dessutom lättbytt - snarlikt Volvos variant.

#21
2015-01-19 15:00

Ja, lampbyte fram på Octavia är föredömligt enkelt.
Även byte av blinkers i backspeglarna är hyfsat enkelt men lite dyrare då inte bara lampan byts utan hela underdelen där lampan sitter på backspegeln byts.
Tycker det är väl dyrt med 1500:- för byte av lampor på Polon då endast 3 skruvar skall lossas för att få ut insatsen och detta bör ju gå riktigt snabbt med en van mekaniker.

#22
2015-01-19 18:26

1500 kr för att byta lampor! Vilka idioter har gjort den konstruktionen.
Jag får byta lampor, ganska ofta, men verkstaden gör det gratis på grund av lampleverantörernas undermålig kvalitet på H7-lampor.

#23
2015-11-27 12:46

I de flesta Opel är detta enkelt utan att ta ut några stålkastare.
Flertalet senaste 15 åren kan byta lampor ovanifrån via skruvlock placerade ovanpå strålkastarna.
Andra har en spolarbehållare som sitter i vägen på höger sida men då är den konstruerad så att man kan dra isär och lyfta upp halva behållaren, genom att dra och trycka tillbaka, sitter bara med en gummipackning.
Andra har öppningsbara luckor i innerskärmarna.
På nästan ingen är det svårt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.