Nästa artikel
Bilfrågan: Hur bra är rostskyddet?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur bra är rostskyddet?

Publicerad 11 juli 2016 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren undrar över effektiviteten hos rostskyddsbehandlingar.
”Hur effektiva är egentligen rostskyddsbehandlingar? Har de den omfattning och utförande som utlovas?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Vi Bilägare har ju under många år undersökt och med rätta kritiserat bilarnas rostskydd. Vis av detta och egna erfarenheter av rost på en Saab 95/1969 samt en Volvo 245/1977 har jag kostat på rostskyddsbehandling på mina senare bilar.
När jag valde rostskyddsbehandling senast var jag i kontakt med firmor som representerande Dinitrol respektive Tectyl. En av dessa var kritisk till utförandet av rostskyddsbehandlingen hos ”alla” andra som man menade fuskade.
Hur effektiva är egentligen rostskyddsbehandlingar? Har de den omfattning och utförande som utlovas? Vad kan sägas om ”lönsamheten” i att låta genomföra dessa extra behandlingar? Rostar även bilar som fått extra behandling?
För bilägaren är det ju nästan omöjligt att kontrollera att man fått det utförande som man beställt och betalat.
Kjell Eriksson
 
Svar:
Hur effektiv en rostskyddsbehandling ska bli beror på när den görs. Ska den ha riktigt bra långtidsverkan bör bilen från början vara fräsch i plåten. En redan rostig bil blir inte mindre angripen – behandlingen tar inte bort någon existerande rost – men fortsatta angrepp kan hejdas av en bra behandling. Det går inte att för all framtid rostskydda bort dåliga konstruktionslösningar, men en noggrann behandling kan ge även en bristfälligt konstruerad bil ett betydligt längre liv än den skulle haft utan skyddsbehandling. En bra behandlad bil kan också ge sin ägare ett längre liv. Murken plåt kan betyda ett dåligt krockskydd om olyckan skulle vara framme. Ett rejält rostskydd är också ett bra argument när bilen ska säljas.
Seriösa rostskyddsfirmor gör ett jobb som bilägarna kan lita på. Däremot är det nog anledning att vara misstänksam mot sådana som kritiserar andra för att fuska. Det är inte någon professionell inställning.
Det erbjuds behandlingar i olika prisklasser. De dyrare är mer omfattande och tar ett par dagar i anspråk. Bilens underrede och hålrum tvättas och torkas noga, innerskärmar och plastsköldar under bilen tas bort innan rostskyddsmedlet läggs på. Hur länge behandlingen håller beror på hur bilen körs och sköts. Skyddet bör kompletteras med jämna mellanrum, det yttre vartannat år och senast med fem års intervall bör det sprutas nytt vax i hålrummen.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Har du gjort rostskyddsbehandling på din bil och vad har du för erfarenheter kring det?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-07-11 15:45
Vidstige

Vore intressant om tidningen gjorde en djupdykning genom att låta rostskyddsbehandla ett antal bilar på dom stora rostskyddskedjorna och sen undersöka hur väl utförd behandlingen är. Kanske även nån slags analys av vilka rostskyddsmedel som är bra eller dåliga. Exempelvis kan man varna för rostskyddsmedlet Noxudol, sån skit skadar mer än det gör nytta.

#2 • Uppdaterat: 2016-07-11 20:30
a128

Jag har fått för mig att Tectyl är det sämsta rostskyddet medan Dinitrol anses vara det bästa
efter utsagor från sjöfolk

Dinitrol är en Svenskutvecklad produkt medas Tectyl utvecklas i Holland där man inte vet vad saltade vägar är för något

Tectyl kräver att all rost avlägsnas innan behandling

#3 • Uppdaterat: 2016-07-11 22:46
John2008

Och vad har Vidstige för bevis när han skriver att Noxudol "skadar mer än det gör nytta"? Källhänvisning, tack!

Jag har använt både Dinitrol och Noxudol (lösningsmedelsfritt) med gott resultat. Arbetet gjordes av certifierad personal.

#4 • Uppdaterat: 2016-07-13 21:45
Granlundii

Dyra rostskyddsbehandlingar är väl ett slöseri på de flesta bilar, då bilarna numera har rätt bra rostskydd generellt. Sen är det förstås lite tråkigt att man inte på förhand kanske vet ifall det råkar finnas någon konstruktionsmiss som orsakar problem framöver, dvs. det är svårt att bedöma om man har en bil som borde tilläggsbehandlas eller inte. Själv behandlar jag våra äldre bilar med linolja, ser ut att fungera helt bra så här långt, men vet att det också är en omdiskuterad metod.

#5 • Uppdaterat: 2016-07-16 10:51
Arne Larsson

Behandlade min bil första året, Dinitrol (hos Vi Bilägares specialist). Får i dag beröm på bilprovningen för det bra skicket. Inte gjort någon efterbehandling. Bilen en Volvo S40 är nu över 13 år!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.