Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Hur beräknas fordonsskatten?

Bilfrågan

"Hur beräknas fordonsskatten på en bensinbil respektive en dieselbil?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Hur beräknas fordonsskatten på en bensinbil respektive en dieselbil? Vilken skatt blir det på skattebefriad bil efter fem år?

Gunnar

SVAR:
Fordonsskatten för nyare personbilar beräknas utifrån bilens koldioxidutsläpp (= bränsleförbrukning). Skatten för en bensindriven bil i miljöklass 2005 består av ett grundbelopp på 360 kronor och 15 kronor per gram koldioxid bilen släpper ut vid blandad körning ut-över 100 gram.

För en bil som enligt bränsledeklarationen släpper ut 150 gram koldioxid per kilometer betalar man 360 kronor plus 50 gånger 15 kronor, alltså 1 110 kronor.

Fordonsskatten är tyvärr inte teknikneutral. En dieseldriven bil är mycket bränslesnålare i förhållande till sin storlek och släpper därför inte ut lika mycket koldioxid. Därför tredubblas fordonsskatten för dieseldrivna personbilar.

För en dieseldriven personbil som enligt bränsledeklarationen släpper ut 150 gram koldioxid per km betalar man 360 kronor plus 50 gånger 15 kronor, summa 1 110 kronor gånger 3,3 (2008: 3,15) vilket är lika med 3 663 kronor.

Om en dieseldriven personbil är äldre än 2005 och istället uppfyller miljöklass 2000 beskattas bilen efter vikt och en vanlig familjebil kostar runt 6 000 kronor per år. Även bensindrivna personbilar som inte uppfyller miljöklass 2005 beskattas efter vikt men enligt en mycket lägre taxa.

Bo Göingberg, Transportstyrelsen

Diskutera: Vad tycker du om beräkningen av fordonskatten?

Kommentarer

#1
wudangthomas
2011-01-11 15:51

Dags för uppdatering.. nya skatteregler från 1:a jan.
-Koldioxidskatten höjd till 20 öre/g
-Gränsen för koldioxidskatt höjt till 120g
-Bränslefaktorn på diesel sänk till 2,55
http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fordon/Fordonsskatt/Andrad-fordonsskatt/

#2
HGrufman
2011-01-11 17:00

Instämmer med tillägget att 250 kr tillkommer för dieselbilar.

Skatt = 2,55*(360+(CO2 över 120 g)*20) + 250

Ex: Diesel 135 g/km får skatten
2,55*(360+15*20)+250=1933 kr

Skatten ändras åter om 2 år.

Hans G

#3
Oscar11
2011-01-11 18:14

Och för bilar i trafik före 2008-01-01 är tillägget 500 kr...

#4
Henry A
2011-01-11 18:30

Undrar om skatten på något sätt påverkas om dieselbilen har partikelfilter eller ej??

#6
2011-01-11 22:48

Instämmer med Leifer, En dieselbil släpper ju ut mycket mer andra skadliga avgaser än en bensinmotor, detta och drivmedelsskatten ger en dieselbil högre skatt.
För övrigt skönt att man blir belönad för att köra en miljövänligaare bil, trodde inte min Toyota Prius kunde bli billigare i skatt med 420kr i årsskatt efter de 5 första skattefria åren men såg att den nu kommer att kosta bara 360kr/år, billigare än så går ju inte att få... =)

#7
#1 Tysken
2011-01-11 23:24

Varför Prius har så låg skatt beror ju på att det inte är en bil, utan ett fyrhjuligt transportfordon för personer som vill transporteras från punkt A till B utan tanke på att färden skall vara annat än praktisk.
För ett mer könlöst transportfordon är väl bara de förarlösa spårvagnarna

#9
#1 Tysken
2011-01-12 07:44

Ja det kan du fundera över , du brukar ju spela "gud fader" i alla debatter

#10
emellertid
2011-01-12 09:19

! Tysken!
Jag får nog hålla med dig där

#11
Anonymous
2011-01-12 10:00

Ni pratar om Shoguns "torped", akta så de inte gör hembesök för att kontrollera er identitet...

#12
Bajamaja
2011-01-12 14:40

Har jag fattat rätt att formeln för skatten är ändrad utan att Transportstyrelsens Bo Göingberg vet om det? Kanske inte så konstigt iofs då Göingberg ofta ger märkliga och ofullständiga svar men det är Transportstyrelsen i ett nötskal.

#13
mctar
2011-01-12 16:01

Kanske publicerades denna artikel i decembernumret av VIB? Men då borde man förtydligat att en förändring var på gång.

#15
2011-01-12 20:18

Herr Göingberg är inte avlönad av Transportstyrelsen, pga personliga kvalifikationer, utan han sitter där pga en gammal och ingrodd slentrian hos TS. Man skulle kunna misstänka att Göingberg sitter isolerad i nån avsides grotta. Utan kontakt med aktuell utveckling på skatteområdet.

#16
Dieselolle
2011-01-13 22:03

Vilket tjafs om kronor och ören ! Alla kan ju kolla i förväg vad det kommer att kosta med respektive bil.
Vissa saker måste få kosta för att slippa åka Prius.
Diesel 200 hk !

#17
Curta
2011-01-14 14:21

Beskattingen av dieselbilar är helt sjukt. konstigt att det säljs några dieselbilar i Sverige Dom är ju även 20.000kr dyrare än en bensinare Vad gör motoroganisationerna åt problemet? Skatten på dieseln skall ju höjas med 40öre till2013 Det är ett svek av Moderaterna som lovade att inte höja bränsleskatten

#18
Bo Franzén
2011-01-18 19:45

Vill bara fylla på kommentarer...224 hk med 540 Nm turbodiesel. Finns inte mycket som är starkare vid omkörningar och när man ska dra och mätaren bara visar 1800 rpm. Har länge åkt 236 hk bensin med 280 Nm och det är inte så kul vid tunga drag att se mätaren stå på 3700 rpm. Kan få kosta lite att åka kraftfullt med dessutom lägre ljud pga bättre isolering. Man behöver inte tanka så ofta heller:-))

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.