Bild
Nästa artikel
Frågeställaren undrar om Volkswagens 1,4 TSI-motor som bland annat finns i familjebussen Sharan.

Bilfrågan: Hur är Volkswagens 1,4 TSI-motor?

Bilfrågan

”Hur fungerar denna motor i en större bil, typ Sharan/Alhambra? Vi förväntar oss ingen racer.” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
 
Fråga:
Vi överväger att köpa en bil (årsmodell 2017) från VW-koncernen med motor 1,4 TSI 150 hk med turbo+kompressor,  ACT-cylinderavstängning och manuell låda.
Hur är det med driftsäkerheten? Har den kamrem eller kamkedja? Bytesintervall? Hur länge har denna motor funnits på marknaden?
Hur fungerar denna motor i en större bil, typ Sharan/Alhambra? Vi förväntar oss ingen racer, utan en motor med bra ”vardagegenskaper”.
(Handlarna är obenägna att ta hem denna version för provkörning.)
Torkel i Göteborg
 
Svar:
Sharan 1,4 TSI med enbart turbo har kamrem och denna motor har funnits i Sharan sedan faceliften i fjol. Tidigare motor hade turbo och kompressor och kamkedja.
Det finns inte något bytesintervall för kamremmen i nuvarande 1,4 TSI. En första kontroll av skicket på remmen sker vid 24.000 mil och därefter var 3.000:e mil.
Motorn är så pass ny att det är svårt att uttala sig om driftsäkerheten men den är med all säkerhet mycket bättre än den gamla problematiska 1,4-litersmaskinen.
150 hästkrafter i en stor tung familjebuss är förstås i underkant, men 1,4-litersmotorn har ett bra vridmoment och lär orka driva bilen i vardagslunken.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Har du erfarenhet av motorn som frågeställaren undrar över?

Kommentarer

#1
2017-01-25 09:01

Kan ju kännas lite dumt att köpa en helt ny bil nu med 1,4 TSI då det är en utgående motor. Ersättas av 1,5 TSI som ska vara bättre på alla sätt.

#2
2017-01-25 09:17

Det kan ju bero på priset?

#3
2017-01-25 09:22

saabnisse, restvärdet påverkas negativt så det kan vara dumsnålt att köpa utgående grejor.

#4
2017-01-25 09:29

Inte säkert att den nya motorn kommer till just denna bil - det återstår att se. Ibland kommer ju nya motorvarianter först i o m faceliftar eller helt nya versioner.

#5
2017-01-25 09:44

Pi, sant men kan ju komma till modellår 2018, vilket brukar innebära dom bilar som börjar säljas andra halvåret, alltså efter sommaren. Nya motorn är ju säkert trevligare att köra, starkare från låga varv och snålare. Frågan innehåller ju en tvekan om kraften räcker till en stor bil och då skulle jag säga att 1,5 TSI troligen är ett klart bättre val. Förstås bör man satsa på automatlåda också så man slipper risk för tjuvstopp och får hjälp med att bästa växel är i hela tiden.

#6
2017-01-25 09:49

Man kan alltid spekulera i vad som komma skall men i just denna fråga är nog osäkerheten tämligen stor trots allt - alltså att den nya motorn skulle dyka upp i en gammal bilmodell samma år som motorn lanseras. T ex kom ju de nya "kamrems-motorerna" inte i de gamla modellerna omgående utan bara i de MQB-baserade modellerna vilket initialt bara var Golf 7. Sen kan man alltid vänta och vänta - men ibland behöver man ändå handla t ex en ny bil tämligen omgående.

#7
2017-01-25 09:58

Något man säkert kan säga om en överladdad 1.4-litersmotor i en familjebuss är att ta förbrukningssiffrorna med en stooor nypa salt.

#8
2017-01-25 10:03

Pi, visst men då kan man ju kanske välja dieselmotorn istället eller annat märke om köpet. Måste ju inte vara 1,4 TSI. Men viktigare än motorvalet som sagt kanske ändå är att man väljer automaten och undviker manuell låda.

#9
2017-01-25 12:14

Enligt mig så är 1.4 TSI fullt tillräcklig då turbon gör att motorn ligger jämnt upp med betydligt större sugmotorer och vid normal körning så drar turbon mindre.
Jag har en 1.2 TSI i min Toledo och den är sannerligen tillräcklig, motorn drar starkt o jämnt över hela registret och äger en snabb respons. Utan att överdriva så sätter jag 1.2 TSI 110 hk över Mazda 3 sugmotor 2.0 120 hk.

När jag kör min bil så reflekterar jag aldrig över att motorn är enbart på 1.2 liter, den situationen har aldrig uppstått att kraft saknas trots full bil med fyra vuxna, två småhundar + packning och då kör jag en hel del i Dalarna och Hälsingland.
Jag är idag en hängiven fan av VW TSI motorer, jag anser dem att tillhöra de bästa.

#10
2017-01-25 12:53

Vidstige: Helt rätt. Snart kommer TSI 1.5 Evo i större utsträckning. Nya Golfen har den redan.

#11
2017-01-25 13:32

TSI = lägg benen på ryggen

#12
2017-01-25 14:00

Ja vad säger man? Passa dig!

#13
2017-01-25 15:17

1.4 TSI fungerar fint hänger med betydligt motorstarkare bilar i de mindre bilarna exempelvis Octavia/Golf. Men i en 400kg tyngre bil skulle jag vilja provköra först innan jag skulle lägga en beställning. Det känns som att den motorn ha det tungt redan olastad och bränsleförbrukningen kommer att skena med last. Vill också påpeka att det är liknande effektsiffror på 1.5TSI som 1.4TSI så skillnaden i körbarhet känns lite överdriven här även fast den nya motorn säkert är lite trevligare, särskilt på låga varv. Prestandamässigt kommer vi dock se små skillnader. Beprövad teknik är inte alltid ett sämre val och tittar man på den nya 1.5TSI så ser den på papperet bra ut om det skett på bekostnad av hållbarhet vet vi först om 2-3 år.

#14
2017-01-25 15:16

Denna minibuss blir nog under motoriserad med en sådan liten motor med så lite hästkrafter. Förbrukning lär bli hög. Bilen väger ca 1,8 ton!

#15
2017-01-25 17:55

Shogun
Kom in i matchen. Den påstått problemfyllda 1.4 TSI har inte längre kamkedja. Visste inte att det fanns asiatiska troll...

Till familjebuss hade inte jag valt 1.4. Fullastad minibuss kommer kännas rejält seg. Behövs kraftigare doningar.

#16
2017-01-25 18:30

Mycket spekulationer här. Själv har jag en Multivan med 2.0 TSI 150hk och det fungerar alldeles utmärkt med fullt lastad bil. Visst kan det hända att jag får växla ner i en rejäl uppförsbacke men annars är det inga problem. Bästa av allt, så ljuvligt tyst jmf med dieselvarianten.

#17
2017-01-25 18:49

Ianpeters
Och jag har precis den motorn som undras kring i min bil. Förvisso väger min bil mindre än efterfrågad familjebuss. Min bil fulllastad funkar hyfsat ok men en stor fullastad familjebuss kommer upplevas seg och slö.

#18
2017-01-25 18:50

Frågeställaren söker ingen racer och då ligger 1.4 TSI 150 hk helt i linje med konkurrenterna, fransoserna är ett par tre 100 kilo lättare har 1.2 TCe 130 under huven. Ford Galaxy väger 100kg mindre och är bestyckad med 1.5T 160hk, vilket ser bättre ut på papperet men allt handlar inte om vikt och hk utan en jämförelse bör göras i verkligheten och som det ser ut så följer motorstyrkan tjänstevikten.
DACIA Lodgy Mini MPV 7-Sits 1280kg = 1.2 TCE 115hk och enlig tester så är den trevlig att köra så inte tycker jag om man ser till att per 200kg plus.så ökar motorstyrkan med typ 20hk att 1.4 TSI 150 hk är mer fel än de andras motorer, de är i så fall vad gäller bensinare alla underbestyckade men så heter det ju inte när det gäller en del o framförallt franska märken.

#19
2017-01-25 19:10

Tvärnit
Jag har nog aldrig tyckt annat än att familjebussar bör ha starka motorer. Jag utgår ifrån att man inte har en familjebuss för att i huvudsak åka ensam. Då klarar man sig säkert med TSI 150 hk. Men den dagen du lastar familjebussen full är motorn helt enkelt i underkant. Den formeln gäller även andra märken, inkl franska.

#20
2017-01-25 19:24

Misstänker att det bästa hade varit en provkörning, motor är sin sak, diverse andra "bakom-kulissen"-justeringar en annan.

#21
2017-01-25 19:34

Axa. Jag har börjat att vända i frågan då jag tycker att 1.2 TSI är en riktigt bra motor, den ger idag vad insprutningsmotorer på 1.8/2.0 gav för 25 år sedan: Att man utan bekymmer hänger med.
Sedan vill en del givetvis ha mer men jag personligen tycker inte att våra vägar o vårt system bjuder till det, bodde jag i Tyskland då satt det fint med en bil på 200hk och över..

#22
2017-01-25 20:07

Tvärnit
Jag har inget emot en mindre motor tex 1.2 TSI men i rätt bilstorlek.

#23
2017-01-25 21:19

Tvärnit
För 25 år sedan vägde bilarna inte ens 1500 kg. Snittvikten låg närmare 1000-1200 kg. Visst har motorerna blivit starkare och bättre men de får släpa runt på allt tyngre bilar.

#24
2017-01-25 21:56

VAG's motorer krånglar aldrig #Alternative facts

#25
2017-01-25 22:36

Partikel
Hänger du på faktaresistens.se?
En del VW-motorer kan krångla men inte alla och inte hela tiden...

#26
2017-01-26 11:50

För de som inte gillar ett bilmärke krånglar det hela tiden.

#27
2017-01-26 12:07

Tänkte just på den rätt allvarliga problematik den motorn tidigare varit förknippad med, kostsamma och allvarliga haverier. Så det kan ju inte blivit sämre om man nu har en "nyutvecklad 1,4 TSI" från 2017 år modell. Men vad är det egentligen som är nytt i den motorn. Är den ny från grunden eller bara "uppdaterad", någon som vet? Jag skulle nog kolla diverse forum väldigt noga efter information om den så kallade "nya motorn" eftersom jag finner det svårt att lita på WV över lag.

#28
2017-01-26 14:10

Även den befintliga 1,4 TSI är helt ny jämfört med den 1,4 TSI som emellanåt konstrade.

#29
2017-01-26 16:14

en rimlig kombo, lite lite med full packning, 5 pers och takbox men bra i vardagen.

#30
2017-01-26 16:34

Kan nog se bra ut på pappret men i realiteten, på tok för liten motor. Köper du sjusitsig bil för att kunna använda alla säten eller för att kunna lasta i bagaget (riktigt stort) så kommer du att förbanna omvärlden om du sitter med en så pass liten motor. Omvärlden kommer nog att förbanna dig lika mycket.
Fungerar bra i Golf och även Passat men dessa är småbilar jämfört med en Sharan. Plus att den senare har ett luftmotstånd modell noshörning. En MPV behöver ett bra (läs högt) och jämnt vridmoment.
Alternativet är att köpa mindre bil och hyra när du behöver större.

#31
2017-01-26 19:18

Skulle EJ välja 1,4 Tsi till en Sharan.
1755 kg i tjänstevikt.......
Menar inte att det inte funkar men.... i minsta laget är den.

#32
2017-01-26 20:53

Motorn funkar säkert, problemet är att den får kämpa för mycket och att detta i sin tur kommer att driva upp förbrukningen. https://www.spritmonitor.de där kan du se hur mycket andra ägare rapporterat. Tippar på runt 0,85 liter/mil med denna lilla motor. Kör man inte så mycket så spelar det kanske inte så stor roll. Själv upplevde jag väldigt stor skillnad när jag bytte ifrån min gamla bil som drog 0,85 till nuvarande som drar 0,65. Det blev betydligt längre körning mellan tankningarna.

#33
2017-01-26 21:27

Är Touran för liten?
Skulle annars köpa en sådan.
Modernare, smidigare, lättare.

#34
2017-01-27 00:27

Jag kör Seat Alhambra med 1,4 TSI i kombination med DSG6-låda och är mycket nöjd. En stor bil som ändå inte känns klumpig att köra. Både Seat och Volkswagen har valt utväxlingar så att den har låg toppfart men att man istället har nytta av hela registret i användbara hastigheter. 0-100 på tio blankt är definitivt ingen racer men en ansenlig del av bilparken i Sverige har sämre prestanda än så. Man behöver inte vara orolig att man inte kan röra sig som man vill i trafiken. Det finns kraft för smidiga omkörningar, filbyten, etc. Däremot är jag tveksam till att välja 1,4TSI med manuell växellåda. En del av smidigheten kommer från de tätt lagda växlarna. Med DSG-låda får man nytta av detta genom att den snabbt petar ned en växel om man kör i lägre hastigheter (där varvtalet på 6:an är riktigt lågt) och vill ha lite mer kraft, men med manuell låda så blir det snarare något negativt med de då nästan onödigt tätt lagda växlarna. Utväxlingen är lagd så att man har bra med moment åtkomligt så att man smidigt kan accelerera och anpassa farten på flerfiliga vägar med lite högre fartgränser, såsom 90 och 110 vägar, utan att den växlar ned i femmans växel. Där kan jag jämföra med mindre bilar med större motor (sugmotor) som känts tröttare. Om jag verkligen försöker snålköra så gör DSG-lådan att jag accelererar från rödljus i ungefär samma takt som de flesta som håller på att växla manuellt. Om jag kör såsom känns naturligt med hur motorn beter sig får man ofta släppa så att man inte kör ikapp de som håller på och växlar. Jag tycker det är viktigare att lägga eventuella ytterligare pengar på DSG6 än på nästa steg i motorstorlek.

#35
2017-01-27 14:50

Tiguan?

#36
2017-01-27 17:09

MickeAn: Mycket intressant läsning. Tack.

#37
2017-01-27 20:18

MickeAn
Ja, kör man själv eller är två i bilen så funkar de säkert bra. Men jag undrar hur smidig den är med omkörningar fullastad? Tvivlar starkt att den gör 0-100 på 10 sek fullastad, snarare 30 sek...

#38
2017-01-28 17:55

Axa: ja bra på axa lär den inte vara ;-)

#39
2017-01-28 23:24

Axa: Motorn räcker enligt min mening till för bilen som sådan. Att ta med några ytterligare kompisar till barnen och några träningsväskor gör i princip ingen skillnad i förhållande till bilens "startvikt". Faktiskt påverkar eventuell extralast Alhambran mindre än vad samma extralast skulle göra i de flesta andra bilar med samma motor. Återigen - tack vare den jämförelsevis låga utväxlingen så finns relativt högt moment på drivaxlarna tillgängligt i relevant hastighetsregister, vilket gör att lastökningen inte påverkar så mycket. Dessutom gör turbon att det höga momentet är tillgänglig över ett brett varvtalsområde, vilket också minskar inverkan av lastökningen. Med sju vuxna män (80-90kilos) så började jag märka att man slagit i taket på motorns prestanda - man började märka skillnad vid hastighetsförändringar på motorvägen. Men vid start från rödljus är man ändå på så låga växlar att det finns moment nog att accelerera fullt acceptabelt. Men - skall man prata om fartresurser med 600kg last så är nog större delen av den svenska fordonsparken ur leken. Frågeställaren frågade om vardagsegenskaper.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.