Nästa artikel
Bilfrågan: Hur är det med strålningen i dag?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur är det med strålningen i dag?

Publicerad 23 februari 2018 (uppdaterad 28 april 2021)
ViB mätte strålningen i ett antal bilar i nummer 02/2002.
"För ett antal år sedan skrevs det om skadlig strålning i bilar. Hur förhåller det sig numera med tanke på att batteridrivet har blivit så populärt?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
För ett antal år sedan skrevs det om skadlig strålning i bilar. Var det på grund av batteriets placering?
Hur förhåller det sig numera med tanke på att batteridrivet har blivit så populärt? Har man kommit till rätta med den skadliga strålningen?
Kaj Gustavsson

Svar:
Det är drygt 15 år sedan som Vi Bilägare mätte magnetfälten i ett antal bilar. Orsaken till att det uppstod höga magnetfält var att batteriet i vissa bilar, bland annat Volvo och BMW, hade placerats baktill och att det bara dragits en pluskabel förbi kupén fram till motorrummet. Jorden satt i karossen baktill. Volvo införde snart en jordkabel som lades intill pluskabeln och därmed minskade magnetfälten drastiskt. I bilar med batteriet framtill uppmättes inga höga magnetfält och inte heller i hybriden Toyota Prius.
Vi Bilägare har inte gjort några magnetfältsmätningar på dagens eldrivna bilar men Tesla Club Sweden har kontrollerat en Tesla Model S och noterat mycket låga värden. Riskerna med magnetfält är väl kända av bilindustrin och man får förmoda att problemet tagits om hand av alla tillverkare.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Oroar du dig för magnetfält och strålning i eldrivna bilar?

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-02-23 14:54
N-iklas

Om man inte pekar ut någon så kan jag meddela att det har man inte, jag har mätt upp till mer än 6 gånger högre nivåer än önskvärt i flera nya bilar till följd av de omfattande elsystem och all den elektronik som numera är standard.

Anledningen till att man inte skärmat av bättre är utan tvekan att det kostar pengar och om ingen klagar, varför kasta pengar i sjön?

Om elbilar är mer påkostade på den punkten så kan det bero på att man är mer rädda för att det ska bli debatt om saken, men vanliga bilar får inte den uppmärksamheten och därför struntar man i dem.

#2 • Uppdaterat: 2018-02-23 16:22
VW Polo 2012

Och då tänker jag värmetrådarna i bland annat förarsätet ger inte det strålning ? Eller är jag helt ute och cyklar, eller rättare sagt ute och kör bil.

#3 • Uppdaterat: 2018-02-23 23:51
N-iklas

Faktum är att jag glömt bort att mäta elstolarna, av den orsaken att jag själv aldrig använder dem, får ta och göra det, men jag har hört sedan långt tillbaka av andra som mätt det att det ger ökad strålning, därför jag aldrig använder dem, klär mig i långa varma jackor när vädret är kyligt så har aldrig haft behov, fast åker sällan i bilar med läderklädsel förstås.

Utslagen har dock varit så höga i vissa bilar att elstolen förmodligen bara skulle drunkna i det befintliga värdet.

En oväntad detalj är att vissa bilar har en del rätt höga värden i taket som jag lokaliserat till krockgardinerna, tydligen har en del någon form av elektronisk enhet där.

#4 • Uppdaterat: 2018-02-25 13:40
T B

Ifall någon är intresserad, mätningen av Tesla Model S som nämns i artikeln:
http://teslaclubsweden.se/brakdelar-av-en-tesla/

#5 • Uppdaterat: 2018-02-25 13:58
N-iklas

Tesla mätningen är luddig, oprecisa uppgifter och märkliga mätpunkter, huvud?
Man måste ju mäta överallt, inte bara "här" eller "där".
Det där kunde ha gjorts mycket bättre och uttryckts mycket precisare.

Magnetfällt från hjulen som överstiger 1.0 har jag inte noterat och dessutom tycks de som mäter här tro att allt handlar om drivlinan, alla elektriska system och elektroniska i en bil alstrar magnetfällt, alltså inte bara en elmotor och batterier som man tycks tro hos Teslaavdelningen

Har den låg strålning så har man lagt ner betydligt mer arbete än bara på batterier och elmotor.

#6 • Uppdaterat: 2018-02-23 19:14
milkylainen

Med andra ord... dags och kontrollera igen. Det är rätt naivt och tro att "problemet tagits hand om av alla tillverkare".
Varför skulle biltillverkarna ödsla en fet kabel till, vikt och pengar när de kan skita i det för att ingen bryr sig.
Har inte industrin visat med all tydlig önskvärdhet att de är kostnadsdrivna och gör inget extra för att tjäna bonuspoäng som ingen bryr sig om?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.