Bild
Nästa artikel
Frågeställaren är fundersam över det höga varvtalet vid motorvägsfart.

Bilfrågan: För högt varv?

Bilfrågan

”Redan vid 110 km/tim har varvtalet gått upp till över 3 000. Kan det vara rimligt?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag är lite orolig inför en lång resa till södra Europa med min VW Passat som har en 2,0 FSI-motor. Redan vid 110 km/tim har varvtalet gått upp till över 3 000. Kan det vara rimligt?
Zoran
 
Svar:
Det är inte ovanligt att bilar i motorvägsfart kommer upp i över 3 000 v/min. Med däckdimension 215/55 16 gör din bil på sexans växel 104 km/tim vid 3 000 v/min. I 110 km/tim är varvtalet uppe i 3 189 v/min.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Kommentarer

#1
2016-09-27 10:06

Inget är rimligt med vag bilar. Ta flyget är mitt tips.

#3
2016-09-27 10:58

Vad trodde frågeställaren egentligen när personen köpte en VW? Alla med insikt om VW vet att deras bilar sedan 90-talet varit skräp. Framförallt Passat. El-felen är mycket omtalade och avgasfusket behövs väl knappast nämnas, fast nu gjorde jag det ändå...
Personen fick den bil som önskades. Grattis!

#4
2016-09-27 11:12

Alltså.. va? Det har väl absolut inget med kvalitet eller fusk eller hit och dit att göra. Fel må de ha - men just det här ett aktivt val. Troligen för att få den mer körbar pga vekt bottendrag.

#5
2016-09-27 12:18

Vill man ha ett lågt motorvarv så är det en högt växlad dieselmotor med bra vridmoment som gäller. Därtill ett lågt cw-värde och lättrullande däck skadar inte.

#6
2016-09-27 12:26

Ja - många VW-hatare finns det uppenbarligen här som t o m tar som intäkt att fortsätta hata VW för att en viss bil varvar 3000 rpm vid 110 km/t. Har man inget meningsfullare att göra än att hata nåt så trivialt som ett bilmärke?

#7
2016-09-27 13:45

Tycker inte om högt varv? Köp och kör bil med dieselmotorn istället!

"VW hatare"? Allvarligt? Men det är bra att bli medveten om dålig märke och modeller. Vi hatar inte, vi diskuterar här ;-)

#8
2016-09-27 13:59

Pi - Hatarna lever sitt liv på kommentarfälten. Det är det enda ställt där de känner sig trygga, där de kan drömma sig bort från sina egna tillkortakommanden.

#10
2016-09-27 14:25

Det är helt rimligt och ger inget som helst problem vid långresa. En bensinmotor utan turbo har ett klenare vridmoment vid lägre varv och växlas lite högre just för att få en bra mix mellan ork och varv. Har själv åkt på långsemester just i en sådan. Perfekt semesterbil.

#11
2016-09-27 16:20

Perfekt semesterbil håller jag inte med om. I Sverige kanske då varvtalen håller sig inom rimliga nivåer på våra max 120-vägar men ska du ut i Europa med Autobahn osv så drar varvtalet iväg ordentligt om du ska hänga med i tempot och inte fastna i högerfilen. Men har man en för klen motor behövs högt varv för att den ska ha ork i uppförsbackar osv och baksidan blir hög ljudnivå och hög bränsleförbrukning vid högre farter. Så nackdelar finns helt klart.

Sen finns det olika vägar att gå vad det gäller utväxling. Min bil med bensinmotor utan turbo men med automat gör ca 150 km/h vid 3000 varv. Hade tidigare samma modell med samma motor men med manuell 6-växlad låda, den gjorde ca 140 km/h vid 3000 varv.

#12
2016-09-27 16:51

Inget fel på 2,0 FSI, typiskt för en sugmotor (ej överladdning) i den storleken att varvet ligger på ca 3000 i 110 km/h med manuell låda på högsta växeln. Möjligen kunde man önska en ännu högre växel för mindre motorljud eller lägre förbrukning och ibland finns det men då blir istället nackdelen att den blir rätt svag och kan kräva nedväxling i t.ex. en längre uppförsbacke för att man ska kunna hålla farten uppe.

Till VWs försvar här så har man ju sen dess gått över nästan helt till överladdade motorer och dom har bra bottendrag och därmed låg utväxling i 110. Det gäller då även motorer med mindre cylindervolym som t.ex. 1,4 TSI.

Ett annat sätt att lösa problemet med en sugmotor är en automatlåda och då funkar t.ex. den här kritiserade CVT-lådan väl, man får mycket bra utväxling och skulle gissa att varet med 2.0 FSI och CVT skulle ligga på ca 2200 i 110.

#13
2016-09-27 17:11

Ehm, ja, det kanske är så på en 2-litersmotor från VW, men jag har nog haft mycket lägre varvtal på tvålitersmotorer från Honda i varje fall. För mig så låter det väldigt högt med 3000 varv vid 110. Jag skulle nog inte gilla att ha det där ylandet i den farten.

#14
2016-09-27 17:50

Mazda 3 2.0, 120hk (2016) bensin - sugmotor även den - ligger exakt på 2000 rpm vid 100km/h. Gör förövrigt 100 km/h på tvåan. Vår gamla Corolla 1.6 2002 låg på 3500 rpm vid 110 om jag minns rätt.

#16
2016-09-27 18:35

Nästan 3200 rpm i 110km/h ?!
Den varvar mao mer än en 25 år gammal Passat 2.0, då med det normala 5 växlar.

Nyttan med en 6 växlad låda i en familjebil är att få ner förbrukning och ljudnivå
på landsväg. Här har man av någon anledning helt missat poängen.
En tätstegad 6 växlad låda är bra i en sportbil, men vad den har att göra i en 150hk
Passat, det vete tusan. Här borde 6e växeln självfallet ha varit en ren överväxel för att
sänka varvtalet.

#17
2016-09-27 18:41

Hur vet vi att frågeställaren ej har automat?

#18
2016-09-27 19:26

Märkligt om den har 6-växlar, min SEAT Toledo TSI 1.2 lägger sig med sjätte växeln i 130kmh på 2 600 varv.
Man ska prova bil noga innan man köper för det där med rimligt det ligger i mellan tummen o pekfingret allt jäms med vem som tycker, över 3000 varv vid 110 kmh det är ju ren o skär terror!

#19
2016-09-27 20:16

Fattar inte vad motorn har för betydelse? Den är väl lådans utväxling som spelar roll.

#20
2016-09-27 20:26

Hallå hallå!
De är ju en VW

#21
2016-09-27 20:29

Resan gick skit bra! En mycket fin bil med bra köregenskaper. Trots att motorn jobbade ständigt på 3000-4000 varv så hördes den knappt! Jag har förresten en manuell låda.

(frågan ställdes i juni)

#22
2016-09-27 20:37

Ägde en Lexus IS200 i början av 2000. Den har en rak 6:a på 2 liter och varvar 3000 rpm vid 100 km/h.

#24
2016-09-27 21:26

50 % högre varv än Prius 3 vid 110 km/t som även har en mindre bensinmotor än Passaten , och senaste Priusen har ännu lägre varvtal.

#25
2016-09-27 21:33

PREVIA, ja det sker ju genom en CVT används, dvs steglös växling. Samtidigt så måste den motorn varvas hårt när man ska klara en kraftigare uppförsbacke på 110 väg utan att tappa fart. På gen4 av Prius kanske detta funkar bättre när elmotorn hjälper till. Annars är det ju ändå så att en turbomotor är extremt mycket bättre på låga varv än en sugmotor som denna 2.0 FSI. Om man t.ex. tar dagens 1,4 TSI (alla TSI är turbo) och istället skulle göra en motor utan turbo med samma vrid vid låga varv, ja då är frågan om man inte måste upp mot minst 2,5 liter cylindervolym och kanske till och med 6 cylindrar. Moderna turbomotorer har enastående kraft från låga varv. Man får fullt vrid redan vid ca 1500 varv.

#26
2016-09-27 21:43

Kort svar: Nej, en 2-litermotor ska allt vara stark nog att klara en högre utväxling.
Att hålla över 3000 rpm i 110 med sexväxlad är inte annat än vansinningt dåligt.

#27
2016-09-28 01:42

Jag ägde en MG för några år sedan. Den varvade nästan 4000 vid 110...
Nej, jag postar inte dubbelt, det blir bara så med den här Webbläsaren.

#27
2016-09-28 01:42

Jag ägde en MG för några år sedan. Den varvade nästan 4000 vid 110...
Nej, jag postar inte dubbelt, det blir bara så med den här Webbläsaren.

#28
2016-09-28 08:02

Jag har två VW Golf 7 or båda med 1400 cc motorn och DSG växellådor, 140 hästarn årsmodell 2014 varvar 2000 i 110km. 125 hästarn årsmodell 2016 varvar 2300 i 110km. Skillnaden ligger i att 140 hästarn lägger i sjuans växel i ca 75-80 km. Medans 125 hästarn läger i sjuans växel i ca 65-70 km. båda på plan väg och lugn körning förstås .

#29
2016-10-02 09:26

Obegripligt att de har så låg utväxling även på 6:an. Den borde ju kunna vara en ren överväxel.
Särskilt vi som bor i en platt del av landet skulle njuta av en högre högsta växel.
Finns ingen anledning att köra runt med för höga varvtal.