Nästa artikel
Bilfrågan: Högt luftmotstånd med takrelingar?
Bilfrågan

Bilfrågan: Högt luftmotstånd med takrelingar?

Publicerad 29 augusti 2014 (uppdaterad 29 augusti 2014)
Subaru introducerar en ny Outback nästa år, en bil med minst sagt markerade takrelingar.
"Det sägs att takrännan försvann på grund av luftmotstånd. Hur mycket mindre luftmotstånd gör takrelingarna?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Förr hade bilarna en takränna, som var hur enkel som helst att fästa ett par lastbågar i när man skulle hämta några brädor. Många kombibilar är i dag försedda med takreling som gör det svårt att borsta väck snö från taket. Och att fästa dyra lastbågar är inte det enklaste. Det sades att takrännan försvann för den gjorde luftmotstånd. Hur mycket mindre luftmotstånd gör takrelingarna i procent räknat vid 90 km/tim? Kombibilar av personbilstyp har alltid en tung bagagelucka som ska lyftas. Vart tog dörrarna vägen (som Volvo Duett)?

Jan Erik Andersson, Eksjö
 

SVAR:
Säkerligen var elimineringen av rännorna aerodynamiskt betingad men blev sedan, som så ofta, också en stylingtrend och modefluga. Citroën DS 19 var i detta avseende en föregångare, eftersom dess speciella takdesign saknade rännor men redan tidigare kunde amerikanska herrgårdsvagnar visa upp det vi idag kallar takrails.

Den första masstillverkade europeiska bilmodellen, som helt saknade takrännor var Audi 100 av 1982 års modell. Med ett cw-värde kring 0,3 höll den i flera år världsrekordet som bilen med lägst luftmotstånd.

Dörrarna försvann i och med att Volvo Duett och Morris Minor Countryman togs ur produktion för ett snart halvsekel sedan. Visst var detta praktiskt men såg i mångas ögon för lastbilsaktigt ut. Nu får man köpa en renodlad transportbil om man vill ha lastdörrar baktill, där finns de naturligtvis kvar

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vilka parktiska lösningar från förr saknar du på dagens bilar? 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-08-29 11:44
B Englund

Dörrar bak finns fortfarande på Morris Minor Countrymans efterträdare. Både kombiversionen av gamla hundkojan, även den kallad Countryman och dagens generation av minin. Den senare under namnet Mini Clubman. Ska det va retro så ska det.

#2 • Uppdaterat: 2014-08-30 11:34
Roger Skagerström

Jag som kör transportbil i jobbet säger så här : Var glad att vi slipper bakdörrar. Det är praktiskt på tex en Caddy som jag kör, för bilen är så hög att en kombilucka blir helt absurd. Skulle behöva ha samma varningsskyltar bak på bilen som lastbilarna med bakgavellyft har :P.

Men... De är ibland tjuriga att få att stå öppna, de begränsar lastöppningen - om man inte öppnar båda. Samt att om man står på en P-ficka och nån står nära bakom är det ett helvete att lasta eftersom dörrarna blockerar vägen till trottoaren... Ibland kan man inte ens öppna dörrarna helt.

Har inte hittat nån bil med tung baklucka än. Bilar tillverkade efter stendåldern har väl gasdämpare som lyfter luckan? Inte ens Opel Insignias baklucka är tung att lyfta, och det är typ världens största baklucka. ;)

#3 • Uppdaterat: 2014-08-31 13:42
N-iklas

Det är möjligt att det kanske kan ha en mindre effekt om man strävar efter siffror nedåt 0.26 eller lägre, men Opel Omega som kom 1986 hade dropplister och ett på Cw.0.27.8 med en backspegel, 0.28 med två och blev världsrekordhållare i lågt luftmotstånd några år tills Calibra tog över.

Omega hade kvar dropplisterna hela tiden tills 2003.

Vilket visar att betydelsen för luftmotståndet inte är dramatisk så länge man inte strävar efter - extremt - låga siffror.

Men Opels dropplister var insvängda och plana mot karossen i fram och bakkant, bara öppna över dörrarna, det införde man i första version redan 1972.

Den gamla typen av dropplister som är en öppen ränna längst hela A-stolpen och bakom bakdörren har däremot en märkbart större betydelse för luftmotståndet och kan också orsaka vindbrus.

Annars måste man komplettera takräckena på Omega också med nya speciella, tunna, plana klämmor för undersidan, därför att dörrarna sluter helt tätt mot dropplisten.

#4 • Uppdaterat: 2014-09-01 10:59
erito

ViBilägare borde veta och skriva att den Subaru Outback som visas bara är för USA marknaden. Där har takrelingen (som även är takräcke) standard sedan flera år. I Sverige får vi Japan byggda Outback som skiljer en del, bland annat har vi smidig integrerad takreling, mindre plastdetaljer och en annan standardfördelning på fyrhjulsdrift vid automatlåda.

#5 • Uppdaterat: 2015-02-20 10:30
johafor

Den frågan blev alltså obesvarad av ViB? Hur påverkas luftmotståndet av rails, frågan kvarstår?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.