Bild
Nästa artikel
Finns det någon speciell regel i för T-korsningar?

Bilfrågan: Högerregel i T-korsning?

Bilfrågan

"Häromdagen kom jag till en T-korsning, från vänster kom en bil vars förare inte var det minsta inställd på att lämna företräde. Jag lät snällt bilen passera, men finns det någon T-korsningsregel som gäller över högerregeln?" Vi Bilägare Svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Häromdagen kom jag till en T-korsning i ett industriområde. Jag skulle svänga vänster. Gatorna är lika stora, och det finns inga vägmärken eller andra tecken som sätter högerregeln ur spel. Från vänster kom en bil, vars förare inte var det minsta inställd på att lämna företräde för mej, fast jag kom från höger.
 
Jag lät snällt bilen passera, för det är det normala och förväntade beteendet i trakten där jag bor. Men egentligen känner jag inte till att det skulle finnas någon T-korsningsregel, som gäller över högerregeln. Gör det det?
 
Om inte, hur ser Transportstyrelsen på detta att högerregeln har en så svag ställning i Sverige (åtminstone i Skåne)?
Jan Wessberg, Åhus
 
Svar:
Om det inte finns några vägmärken som sätter högerregeln ur spel, gäller den även i T-korsningar. Tyvärr bryr sig många bilister inte alls om högerregeln, vilket nog är en av orsakerna till att nästan en fjärdedel av alla krockar sker i korsningar. Men om polisen ser någon som struntar i högerregeln blir det böter på 2 000 kronor.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Vilken trafikregel tycker du är den mest ignorerade?

Kommentarer

#2
2015-01-07 09:04

Det är vanlig i villakvarter att matargata lämnas företräde före kvartersgata. Det gäller framförallt då matargata har en kraftig uppförsbacke- där tycks sunt förnuft råda- åtminstone där jag bor. Även besökare har - hittills - följt den informella regeln :o)

#4
2015-01-07 09:31

Tyvärr undergrävs högerregelns legitimitet av korsningar som den Tjalle skriver om - därför är det viktigt att högerregeln "skyltas bort" där den är ologisk - t ex i T-korsningar, så att den annars gäller inte bara av formella skäl utan också utifrån trafiklogiken.

#5
2015-01-07 09:33

Visst, jag kör efter högerregeln , dock inte dumdristigt ! Men lite framförhållning och sunt förnuft är inte så dumt det heller! FAN VA BRA JAG ÄR ;)

#6
2015-01-07 11:15

Vilken underbar värld om alla vore så bra som du, Polo

#7
2015-01-07 11:18

Det som - förmodligen- gör att dom informella reglerna fungerar, är det faktum att om "man" stannat, har man inte rätt att "kasta sig ut" framför annan trafikant.
Bevisbördan kan vara svår, men den som kört på åker nog dit.

#8
2015-01-07 14:33

I Sverige lär respekten för högerregeln vara dålig i Skåne. Däremot lär respekten för högerregeln vara hög i t ex Alingsås. Åker man till Nederländerna får man räkna med att trafik kommande från höger stenhårt håller på högerregeln hur mycket smalare gata trafiken än kommer på. Ett sätt att få bukt med problemet vore om myndigheterna medelst skyltning häver högerregeln i vissa korsningar och eller medelst skyltning inför obligatoriskt stopp eller väjningsplikt för all in-
kommande trafik till korsningen. Jag var nyligen i Sydafrika där trevägs- och fyrvägsstopp före korsningar var vanligt vilket medförde ett lugnare och säkrare trafiktempo samt rättvisare framkomlighetsmöjligheter.

#10
2015-01-07 16:38

Obligatoriska stopp är miljömässigt åt fanders. Lämna företräde, för bilar från en av gatorna ska räcka.

#11
2015-01-07 17:18

Men om polisen ser någon som struntar i högerregeln blir det böter på 2 000 kronor.
Eh... nej. Inte automatiskt. För de vet inte hur högerregeln fungerar heller. Eller så prioriterar de inte annat än fartmätning och alkoholtest.

#13
2015-01-07 18:30

Helt givet att vid en fyrvägskorsning gäller högerregeln om inte vägskyltar angiver annat. Vid en trevägskorsning som en T-korsning borde den som kommer på den gata/väg som inte korsar i korsningen ha väjningsplikt oavsett från vilket håll denne kommer från. Annars måste man köra mycket långsamt i händelse man passerar en T-korsning då det speciellt i mörker är svårt att upptäcka, oftast mindre vägar, om man inte känner till "geografin". Men det är alltid sunt förnuft som gäller i alla situationer.

#14
2015-01-07 18:37

Upptäckte på 70-talet att man ficka akta sig i gathörnen i Sverige. Folk respekterade inte högerregeln och mina svenska arbetskamrater förklarade att man inte hade rätt att köra ut trots att regeln gällde. Det blev ju moment 22, men troligen lärde man sig det i bilskolorna på den tiden. Jag tog mig för att lära mina medtrafikanter en och en att regeln gällde genom att försiktigt sticka ut nosen i korsningarna. I T-korsningar trodde man då att den som skulle rakt körde först. Klokast att regeln gäller i alla korsningar om den inte är bortskyltad. Behövs enkla konsekventa regler som vi klarar av. I Spanien har vi mycket skyltat i korsningarna. Och jättestora trianglar när du skall ut på motorväg. Ingen tränger sig ut. Bra så.

#15
2015-01-07 18:39

Det är lagen som gäller. Tveka och veka inte kör på. Kör ofta i en trevägskorsning där 30 km/tim råder på båda vägarna som är lika stora. Där det händer att man inte bryr sig trots att sikten är bra. Lite ny lack är inte så dumt på en gammal bil. Postens små gula kommer i 70 i korsningen och får då och då finna sig att bli utträngda på en angränsande äng!
B-O

#16
2015-01-07 19:27

Bra JOCA, det är tur det finns folk som kan polisens jobb bättre än polisen själva. Eller så kan man ju ta varje tillfälle i akt att utan särskillnad slå ner på en hel yrkeskår som gör sitt bästa för att hålla tillbaka den ökande anarkin i bland annat trafiken. Hastighetsmätning och alkoholtester är inte det som minst behöver hållas efter så länge det finns förare som struntar i om de kör packade eller med för hög hastighet. Det ena behöver inte utesluta det andra.

#17
2015-01-07 21:07

För 14 års sedan infördes 30 km/tim på alla gator i mitt kvarter och alla skyltar med lämna företräde togs då bort. Alltså ska då högerregeln gälla!
Fortfarande efter 14 år så blir en del förbannade om man skulle hålla på högerregeln.
Folk läser inte regelböcker numera....

#18
2015-01-08 12:42

På väg till jobbet har jag en Y-korsning (tja - variant av T-korsning) där bilar från vänster skall lämna mig företräde enligt högerregeln och bilar från höger också skall lämna mig företräde via en "Lämna företräde-skylt". Tror ni att nåt av detta fungerar.... Det är dessutom en form av "buss-huvudled" men det hjälper inte... Brist på respekt av högerregeln i all ära men när man också struntar i en stor skylt med "Lämna företräde" då undrar man hur man tänker... Och det är hastighetsbegränsat till 40 km/t kanske också skall tilläggas - och att min sikt åt vänster är rätt begränsad....

#19
2015-01-08 22:44

Högerregeln i en T-korsning är bara idiotiskt. Borde väl vara självklart att en bil som kommer från anslutande väg har väjningsplikt. Men i Sverige har vi ju sällan regler för att det ska vara smidigt och logiskt, så det är helt försåtligt att det är som det är.

#20
2015-01-09 18:58

Det konstiga är att ALLA följde på högerregeln när jag åkte en rostig gammal kingcab som andrabil. I mercan verkar fler glömma företräde när jag kommer.
Allra flest släppte fram mig när jag hade en sanslöst risig peugot 505 i min ungdom. Då var drt som en frizon runt bilen, och det fanns alltid plats i filen bredvid. Konstigt att ingen stal den bilen, förresten. Drn stod oftast i centrala Örebro på nätterna olåst och med nyckeln i tändningen. Kan förresten ha haft något att göra med att tändningslåset inte var kopplat till något. Satt där enbart för att förvirra.

#21
2015-01-13 22:09

Högerregeln som sådan är ju bra, men det är dumt att den gäller även i T-korsningar, där det ju är mycket mer logiskt och intuitivt att de som kör rakt fram har företräde. Tycker lagen borde ändras på denna punkt, för rena T-korsningar. Lika knäppt är att högerregeln gäller även gentemot motorfordon som kommer från höger ÄVEN om de kör mot enkelriktat... Fransmännens användning av högerregeln i rondeller är ju också en visa för sig, tack och lov att vi inte har den tillämpningen i vårt land.

#22
2015-01-21 10:39

Det skulle finnas ett trafikmärke i högerregelskorsningar som betyder typ: "Väj för de på den vägen där det kommer mer trafik". Nästan alla bilister kör ju som om detta märket finns uppsatt i korsningar med högerregel.

Om man håller på högerregeln och det smäller så kan man åka dit trots att man egentligen bara gjort som man ska i korsningen. Märklig regel den här högerregeln för det är precis som om vi bilister själva inför praxis i vissa högerregelskorsningar korsningar som helt tar bort gällande högerregel. Ändå gäller högerregeln.

En annan högst märklig sak är definitionen på vad en utfartsväg är. För är det en utfartsväg du kör på så uppvägs högerregeln för dig och du har väjningsplikt. Tänk nu efter och kom inte med vad som står i gällande regler för det vet jag. Det är definitionen på just en utfartsväg som inte är glasklar i alla lägen. En del kommuner lägger till en gupp innan en korsning där du normalt ska väja enligt högerregeln men då blir det helt plötsligt utfartsregeln och du har väjningsplikt mot alla trafik på vägen.

Och hur man i en fyrvägskorsning med högerregel kan sätta stopp enbart från en av vägarna är för mig en gåta också. De andra tre vägarna har högerregel. Inte egentligen för de som kommer från höger mot vägen som fått ett stopmärke men det visas inte på något sätt utan vad som finns från alla håll ca: 200 meter innan är märket "Korsning med högerregel".

#23
2015-12-29 11:32

I Avesta har staden satt upp gula rektangulära skyltar med svart bård på högkant och texten :" O B S Höger regeln gäller" på fyra rader. Detta för att denna Stads bilister inte klarar av att förstå trafiklagstiftningen. Tycker det borde vara bättre att dra in deras körkort - Preventivt beteende.
En möjlighet är också att lokalt sätta upp "lämna föresträdesskyltar" i svåra korsningar och skriva in det i de lokala trafikföreskrifterna.

#25
2015-12-29 15:06

Högerregeln dök upp 1967 med högeromläggningen, tidigare var det en vänsterregel, men tydligen blev högerregeln kraftigt skärp och strängare än vänsterregeln varit.

Man kan fundera på om inte denna skärpning var politisk, ett sätt att banka in högerbudskapet - att numera kör vi på höger sida - snarare än att titta på huruvida denna regel verkligen var bra för trafiksäkerheten.
Och sedan har man bara hållit hårt på dumheten av uteslutande prestigeskäl.
Att upphäva högerregeln skulle innebära ett nederlag för de som nitiskt dyrkat denna idioti som det heligaste av alla budord.

Högerregeln har en enda funktion och det är uteslutande i fyrvägskorsningar där samtliga vägar är lika stora och identiskt utförda och helt saknar vägmärken.

I alla andra fall och situationer är den endast och uteslutande en ren säkerhetsrisk som orsakar en oerhörd mängd olyckor eftersom den strider mot logik och sunt förnuft.
Enda orsaken till att den inte orsakar ÄNNU fler olyckor är att en del människor är intelligenta nog att inte använda regeln eftersom de inser att den är en skrivbordprodukt.

Bortset från små grusvägar i obygden, det är numera enda stället där man i ytters ovanliga fall kan stöta på avsaknad av vägskyltar, så är den enda regel som behövs att alla som kör in på en väg från en sidoväg lämnar företräde för all trafik på den väg man kör in på.
Detta är sunt förnuft och så människor naturligt tänker, mycket lätt att följa och komma ihåg.
Trafiksäkerheten skulle vinna stort på en sådan regel.

Att trafik på en rak - oftast stor väg - helt plötsligt måste stanna för någon som kommer från en mindre sidoväg strider mot allt förnuft och rimlighet.
Och det som strider mot grundläggande sätt att tänka är alltid en säkerhetsrisk.

#27
2015-12-29 15:55

Till N-iklas ! Om du nu tycker så illa om Högerregeln, gör något bra av det istället för att uppvigla till ANARKI. Engagera dej trafiksäkerhetsmässigt och eller politiskt och försök ändra reglerna så de stämmer ens med DIN VILJA. Fram tills dess gäller den och domstolarna dömer efter den. Tänk också på att om du ignorerar den och någon som kör lagligt enligt högerregeln kanske krockar med dej och på din högra sida sitter den du älskar mest i världen som kanske inte överlever och du är vållande på grund av din intolerans och vägran lyda regler. TRAGISKT - Tänk om medan du har tid. Vill bara allas väl.

#28
2015-12-29 22:17

Största problemet är att även lite större vägar med lite högre hastigheter ibland saknar markering för huvudled, dvs högerregeln gäller egentligen. Det funkar inte bra så folk struntar i det och kör som om den större vägen vore huvudled. Så funkar det i Stockholm och det går för det mesta mycket bra trots allt. Ur trafikflödessynpunkt och miljösynpunkt är det ju helt fel att flera bilar på en större väg som kommer i högre hastighet, ska tvingas stanna för en enda bil från en mindre väg som kommer i lägre hastighet.

Rimligen borde alla vägar skyltad fortare än 30 km/h vara huvudled. Och korsningar där såna möts vara antingen försedda med trafikljus eller vara cirkulationsplats.

#30
2015-12-30 02:50

Det finns många korsningar som skulle varit säkrare med mer skyltning. Det funkar ofta smidigare med att den som ska rakt fram i T-kors försätter köra trots högerregeln, men skulle det uppstå en olycka är den dom brutit mot högerregeln rökt då denne blir vållande.

#31
2015-12-30 06:24

Bra svar av Marianne Sterner. Finns även bilister som ignorerar stoppskylt och heldragen linje, och även kör fast de har rött vid trafikljus. Att komma tillrätta med problemen är, tyvärr, fler trafikpoliser som bötfäller otyget.

#32
2015-12-30 07:05

Att i fallet som beskrivs i artikeln, bara köra ut i T-korsningen och lita på den andre bilisten är lika idiotiskt som att gå ut på ett övergångsställe och lita på att lastbilen stannar.

#33
2015-12-30 09:12

Som bl.a. N-iklas och 1Storstark är inne på är det tvärdumt att lita på högerregeln och bara köra ut i korsningen om man själv kommer från höger. "Blir jag påkörd är det ju hans fel, det får han stå för!". Jovisst, men förutom plåtskador kan det ju bli väldiga personskador och även rättsligt trassel.
Jag har själv råkat ut för det här då jag färdades på en ganska väl trafikerad gata då en bil kom ut från höger tydligen helt säker på att jag skulle stanna. Det hör till saken att sidogatan var skymd bakom en hög häck och i princip osynlig tills man var kanske tio meter från korsningen.
Ok. inga värre personskador men kraftiga plåtskador på båda bilarna.
Det gick till domstol där jag blev dömd som vållande till olyckan. När jag var dum nog att öppna käften och föreslå att det hade varit lämpligt att föraren av den andra bilen borde ha sett sig för innan han körde rakt ut på en mer trafikerad väg fick jag en regelrätt (?) utskällning av rättens ordförande som gav en fet rubrik i nästa dags tidning "Ung grön bilist tillrättavisad av B... S ....L !"
Jag kan tillägga att rättens ordförande tillhörde den riktigt gamla stammen, den med lite bättre anseende än arbetarpacket.

Jag tror inte att det finns någon patentlösning, men eftersom man är så pigg på att slösa med vägmärken för hastighetsbegränsning kanske kan borde lägga lite mer pengar på märken för väjningsplikt, det borde lösa en hel del.

#34
2015-12-30 10:18

Kom att tänka på min sondotter som under sin uppkörning kom till en T-korsning, hon skulle rakt fram då en bil från den betydligt mindre tvärgatan från höger, hon bromsade in men då bilen från tvärgatan stannade, fortsatte hon och blev därefter kuggad för att hon inte lämnade den höger ifrån kommande företräde!
Märkligt, skulle man benhårt hålla på detta vore det kanske bra för att förhindra olyckor, men det skulle bli ett väldigt trögt trafikflöde.
Bilisten som kom från höger hade ju tydligt visat att han lämnade företräde genom att stanna!

#35
2015-12-30 11:23

N-iklas I alla situationer där HÖGERREGELN är tillämplig gäller den ! Vad du gör utanför trafiken är för mej TOTALT OINTRESSANT, tror även jag talar för många andra också. Att du står över alla andra är absurt och är kanske ditt "nickname" GUD också fast min tro säger mig att du inte är det, så må jag väl säga "Fader förlåt honom ty han vet icke vad han säger. " Här sätter jag streck i debatten med dej och kommer inte att kommunicera mer med dej.

#36
2015-12-30 11:54

Alfie : Nåväl. Men du kan väl inte annat än att hålla med om det sista han skrev?

"Att trafik på en rak - oftast stor väg - helt plötsligt måste stanna för någon som kommer från en mindre sidoväg strider mot allt förnuft och rimlighet.
Och det som strider mot grundläggande sätt att tänka är alltid en säkerhetsrisk."

Det ÄR helt orimligt. Men som vanligt är det vi bilister som minsann ska köra saktare och annat roligt för att öka trafiksäkerheten. Att korrigera uppenbara dumheter är sällan intressant.

Högerregeln är helt klart applicerbar i fyrvägskorsningar. Även om det även där skulle vara en enkel sak att från kommun/trafikverkets sida helt enkelt bara sätta väjningsplikt på ena vägen och så är det bra så. Men ja - där har reglen ett existensberättigande iallafall. I en trevägskorsning? Nej.

Ungefär som övergångsställ. Hur svårt kan det vara att ta fram en skylt med en cyklist på ett övergångsställ för de ställen där cyklister får åka över? De där små trekantiga sakerna på marken hinner man inte alltid se. Om de nu inte är utslitna eller översnöade. Men nej då. Det är bättre att det är lite lotteri.

#38
2015-12-30 12:12

En gång när jag var ute med hojen skulle jag förbi Kvantum i Hässleholm och körde förbi parkeringsinfarten då jag inte skulle in där . En "ja, jag skriver kärring" var på väg ut från kvantum och körde nästan på mig. Hon var riktigt arg för att jag inte stannade och släppte ut henne från parkeringen. Hon kom ju från höger. Hon visste alltså inte att hon har lämna företräde vid utfarten från en parkering. Hur får en del körkort???

#40
2015-12-30 18:06

Bästa Roger Skagerström ! Föreslå gärna Transportstyrelsen och eller den lokala trafikmyndigheten i din eller alla kommuner att i korsningar som kan anses som besvärliga oavsett T eller 4 vägs sätta upp "lämna företrädes skyltar för att underlätta trafikföden utan besvärliga stopp. Det accepterar jag och tycker t.o.m. att det skulle vara bra. Tyvärr inträffar alltför ofta att man "rensar bort" huvudleder och försöka förmå dessa beslutsfattare att införa logiska enkla regler är enligt vad jag försökt en utopi. (Jag tänker inte ta upp debatten om cirkulationsplatskörning här, men transportstyrelsen vill där inte ha klara enkla regler för dom säger att vi kör saktare och säkrare om vi är osäkra - deras enligt mig helt felaktiga slutsats och orsak till mycket ilska kollisioner och aggresivitet) MEN så länge som vi har HÖGERREGELN så SKALL vi följa lagen . Det finns inget alternativ förutom TOTAL anarki. Tyvärr !

#41
2015-12-30 18:09

:-) Gäsp, hade jag haft en stor suv hade jag rammat henne.

#43
2015-12-31 12:46

N-iklas visar sig vara den allra mest inkompetente bilföraren här.......
Man kan tycka vad man vill om regler, men måste följa dom ändå.
Att stanna när man inte ska, orsakar bara förvirring, och den typen av bilister gör att det ser ut som det gör.......
Jag håller stenhårt på högerregeln och har aldrig krockat i en korsning på 35 år.....
Att alla bilar på en stor gata måste stanna för en bil på en liten gata säger mer om dem än om den som kör ut och håller på sin rätt......vad är det för fel på framförhållning och avstånd......
Ytterst sällan man behöver stanna för en bil, släppa gasen brukar vara tillräckligt, annars stannar bilen innan utkörning, och gör således fel, då stannar jag inte...
Vid trafikstockningar kan man med fördel släppa in, då flyter det sakta, och det måste flyta på nåt sätt.....
Har fått ett och annat finger av folk som tycker dom har företräde, och eftersom jag är laglydig har det inte blivit misshandel, för behärskad är jag sällan......
Alla kan missa nåt ibland, men att köra felaktigt för att man tycker det blir bättre så, hjälper inte någon i längden....

#44
2015-12-31 18:09

HUR kan "högerregeln" vara så svår att förstå och vitsen med den? Det är nästan en "mansålder" sedan "vänsterregeln" försvann! Det vore ett enormt slöseri med skattemedel att behöva ha "huvudled" skylt och "lämna företräde" skylt ALLA förekommande korsningar.

#45
2016-01-01 11:58

ralfin, naturligtvis ska det inte sättas upp i alla korsningar, i många fall är högerregeln glasklar, men nog finns det tveksamma korsningar där det är motiverat och när det gäller kostnader har man ju inte precis sparat på skattemedel när det gäller hastighetsskyltar som det gödslas med efter vägarna.

#46
2016-01-01 18:52

Problemet är att högerregeln är rätt kass i en korsning där en större väg med högre hastighetsgräns möter en mindre trafikerad väg med lägre hastighetsgräns. Om man tänker på trafikflöde och trafiksäkerhet. I Stockholm kör nästan ingen efter högerregeln då. Så nej, högerregeln fungerar inte bra men jag har heller aldrig sett nån polis bötfälla nån för det.

Finns ingen som skriver här som kan köra i Stockholm och följa högerregeln hela tiden, man tvingas anpassa sig efter trafiken helt enkelt.

#47
2016-01-02 22:37

Även jag har förstås kört längs raka vägar med anslutande vägar från sidorna. Dessa raka vägar är alltid mer trafikerade än de anslutande. Men det spelar liksom ingen roll - högerregeln gäller!
Men visst skulle det i en del skymda korsningar behöva rensas upp och/eller kompletteras med skyltar.

Precis som man förenklade reglerna för körning i cirkulationsplats så att de var enkla att följa i precis alla typer av rondeller, så har vi högerregeln. En enkel regel som alltid gäller om inget annat är skyltat.
Annars uppkommer den där frågan om vilken väg som var störst eller vilken som var rakast. Var det en T-korsning - eller kanske en Y-korsning?

#48
2016-01-03 11:12

Jag förstår inte alls varför det skulle vara svårt med denna regel.

Den är ju busenkel: Om inte skyltning anger annat så gäller den ju alltid. Visst kan den vara ologisk i vissa korsningar men det är ju bara att se på närvaro eller frånvaro av skyltar så vet man man ju vad som gäller. Vad skulle alternativet vara? Större väg går före mindre? Ja, lycka till....

När det är bra väglag brukar jag vara ganska brutal i att köra ut från höger då jag ser att nån inte ämnar lämna mig företräde men ändå är så pass långt bort ett de hinner bromsa. Kanske nån fattar till slut...

#49
2016-01-03 12:44

Hemma i villakvarteret kör bilisterna vänstertrafik för att de skall slippa stanna för de som kommer från höger.

#50
2016-01-04 21:40

Högerregeln är intressant att diskutera i Sverige. Den gäller nästan med "lokala" regler emellanåt. När man varit i en stad och ska vidare mot nästa, kan man ibland få en sådan här instruktion.

- Du förresten.........Högerregeln gäller stenhårt i ******sund, men här i *****berg är det ingen som följer den.

Likadant är det att köra bil i rondeller i Spanien - Det är samma regel där som här (inne i rondell har företräde) - Men alla som kört bil i Spanien vet att det är väldigt vanligt att den regeln bryts. Jag vet inte om det förr var så att det var tvärtom i Spanien, och att det är pga att man bytt regel för att harmonisera regelverket i EU som det är så svårt för spanjorerna att följa denna regel. Här i Sverige ser man ju aldrig att någon bryter mot just den regeln.

#51
2016-08-06 13:58

Högerregeln är ju glasklar vad är problemet är det läsförståelse, i Norrbotten får man passa sig för Finländare för där gäller den även när dom kör in i rondell, jag var decimetern från krock med en och han gav mig fingret när jag tänkte köra ut ur rondellen före honom som skullle in från höger

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.