Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Hinner lastbilen bromsa?

Bilfrågan

"Tunga lastbilar lägger sig ofta tätt bakom mig som bilist. Vad blir resultatet om jag tvingas panikbromsa?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

Klicka här för att skriva en ny bilfråga.

FRÅGA:
Jag använder ofta GPS för att köra så nära skyltad hastighet som möjligt och får ofta, speciellt på 80-sträckor, tunga lastbilar med och utan släp, som ligger så oroväckande nära bakom som 10–20 meter och ibland närmare. Det är inte ovanligt att lastbilarna ligger kvar så i mil efter mil.

Min fundering är vad som egentligen blir resultatet om man som bilist tvingas panikbromsa i en sådan situation? De, alltså yrkesförarna, som man hade hoppats på skulle inse det farliga i situationen, verkar vara omedvetna om det eller så struntar de i det.

Även om inget händer just denna dag, så är det ändå stressande att ha en ”bergvägg” precis bakom sig. Kanske att ert svar kunde fungera som en väckarklocka.

Johannes M

SVAR:
Skulle du bli påkörd bakifrån blir det säkert svårt för den påkörande att slippa ifrån ansvaret för det inträffade. Att hålla rejäla avstånd är en av de mest effektiva åtgärderna för ökad säkerhet och dessutom kostar det inget.

Möjligen kan lastbilsförarna vilja köra något fortare då de räknar med ”rabatt” på farten vid en eventuell hastighetskontroll och har farthållaren inställd på ett något högre värde.


Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2013-11-25 08:55

Det är ju klen tröst för den som blir påkörd av en lastbil att den påkörande är skyldig, det är kanske något som den påkörde aldrig får uppleva.

Den är väl nästan alltid skyldig som kör på någon bakifrån, det är väl inte speciellt med lastbilar annat än att skadan antagligen blir så mycket större?

#2
2013-11-25 09:15

Tyvärr är detta ett allt för vanligt beteende bland "yrkestrafiken".
De är kanske lite-för-mer än oss andra dönickar som mest är i vägen och nöjeskör.
Även om Taxi är värre på att ligga utan något som helst avstånd så är effekten av en olycka många gånger större med en 72-tonnare i baken!

#3
2013-11-25 10:24

Visst är detta rätt vanligt men samtidigt så är det ofta en optisk effekt. En 2,5 meter hög lastbil ser ut att vara närmare än vanlig personbil.

Men visst, speciellt på 50-sträckor där jag alltid håller 50 får man ju ofta lastbilar upp i häcken. Tycker f.ö. att de allra flesta lastbilsförare kör riktigt bra men detta beteende är dock alltför ofta förekommande.

#4
2013-11-25 13:46

Oavsett vilken som ligger i häcken, så är det ett jävla oskick att inte hålla avståndet. Men faktiskt ännu konstigare att inte yrkeschaufförer hajar det. Så skärp er alla ni "rövslickare"!

#5
2013-11-25 13:54

Varför står där rubriken "Hinner lastbilen bromsa?" om just den frågan inte besvaras?

#6
2013-11-25 14:02

Om lastbilschaufförer lärde sig köra som jag och mina polare fick göra förr i tiden så behövde den här frågan inte ställas.
När man hade 1 km bromssträcka från 70 med mekaniska bromsar och slicks lärde man sig att hålla avstånd till framförvarande!
Men känslan finns kvar i ryggmärgen även i moderna bilar.

#7
2013-11-25 15:55

Jag skulle säga att ungefär 50% av lastbilschafförerna jag stöter på när jag pendlar mellan mölndal och kungsbacka (allra värst på 80 sträckan i mölndal) kan inte hålla avstånd. Hälften av dem ligger oftast en bilslängd ifrån bilen framför. Ibland bara 2-3 meter. Därför håller jag aldrig 80 på den vägen för att rädda mitt eget liv om något skulle hända. Då är det betydligt säkrare att hålla 90-95.. Så jag skulle våga påstå att 80 sträckor är betydligt farligare än 90 sträckor.. Av de incidenter jag har sett och olyckor som har varit nära att hända. Sen trefiliga vägar skall vi inte prata om.. Göteborgare vet inte hur man ligger i högerfilen.. De ligger allihopa i mittfilen och skapar köer.. I D I O T E R ! ! !

#8
2013-11-25 16:07

Trafikverket har i en rapport talat om att en tung tradare, 45-50 ton, i 80 km/tim behöver cirka 78 meter för att stanna. I 90 km/tim är sträckan ca 95 meter. En personbil med bra bromsar stanna vid panikbromsning från 100 km/tim på ca 35-40 meter. SDå det säger sig ju självt vad som händer om man har en tradare 30 meter efter sig och man panikbromsar med en personbil från 90 km/tim!

#9
2013-11-25 17:32

Lastbilarna har bråttom förstår jag, vill komma några minuter fortare fram till målet, så de ligger på för att få fart på oss andra. Ibland ser man bara grllen i innerspegeln, ibland hela hytten, men inte mera. Klart lagbrott naturligtvis. Våra mätare visar ju ofta 4-5% för mycket, så det är bra att lägga lite moms på när vi kör. Lastbilarna har ju fartbegränsare (om den inte är urkopplad), så ligger vi över det, 89 tror jag, så klarar vi oss undan. Sakta in eller gasa på så blir man av med dem också. De vill ju förbi om så omkörningen tar flera km.

#10
2013-11-25 17:50

Helt riktigt jete, får jag en tradare i häcken trampar jag på, jag kan komma upp en bra bit över tvåhundra, det kan inte många tradare.
Det är bättre att riskera fortkörningsböter från de ytterst fåtaliga trafikpoliserna än att bli mosad av ett monster!

#11
2013-11-25 17:58

Nu är det inte nödvändigtvis så att lastbilschaufförer "vill" komma fram fortare.
Förare av tunga fordon i yrkesmässig trafik styrs av ett regelverk som kräver att denne når vissa punkter inom viss tid (körtid resp arbetstid). Vilket i sin tur kräver en del planering .. som i sin tur lätt kan omintetgöras av söndagsbilister (70 på rak 90-väg och 45 vid möte), lantbrukare i traktor och oannonserad vägunderhåll.
Att lastbilen upplevs obehagligt nära är ofta en optisk effekt av storleken .. som Rålle skriver.
Jag vill föreslå den som upplever fenomenet obehagligt att släppa förbi lastbilen, båda blir gladare skulle jag tro!

#12
2013-11-25 18:00

Eller åka från den som jag föreslog!
Om du inte kör din VW hinner du inte med mig Jes ;-)

#13
2013-11-25 18:40

Masskrocken på bron för något år sedan, säger säger väl det mesta. Hoppas hela högen är utan körkort idag.

#14
2013-11-25 19:40

En av dem är faktiskt utan livet 1storstark.
Glad då?

#15
2013-11-25 20:47

Att inte tunga lastbilar med släp har en elektroniskt begränsad max. hastighet på 80 km/h, trots allt gnäll om höga drivmedelspriser, utsläpp och ofta slappa efterlevnad av hastighetsgränser, är helt ofattbart för mig.

Sen var ju frågan "Hinner lastbilen bromsa?", men som Bengt inte gav något rakt svar på. Som någon räknade på här i kommentarerna är man som bilist bortom all räddning om man skulle behöva panikbromsa. Oftast är det personbilsförarna som får skulden för krockar med tunga fordon, men hur ska det kunna bli en riktig bedömning när bara den ena parten, d v s lastbilschauffören, finns att fråga?

#16
2013-11-25 20:53

Jag vet. Åkte från sommarstugan en söndag mogon, och kom på mig med att köra lite för fort (trodde det var 90 men så dök en 70-skylt upp). Hade sett en långtradare strax innan ca 100 meter bakom i backspegeln, så jag bromsade in - inte hårt utan väl avvägt- och då såg jag plötsligt ett torn i backspegeln sedan sa det pang.. Bilen hoppade framåt ett par meter och sedan small det igen... Jag stannade omedelbart låste dörren och ringde polisen. Lastbilschauffören stod utanför och gastade och såg ut som han tänkte mörda mig och sonen. Polisen var där på 5 röda, då det var precis i utfarten av Härnösand och bara en kilometer från Polishuset. Två poliser kom, en frågade ut mig och sonen och en tog hand om lastbilschauffören. Det framkom att han hade tänkt köra om mig, han hade just börjat sitt skift och han var j-vligt stressad redan. Det blev inga stora skador på bilen faktiskt, så jag sa att jag inte ville upprätta en polisanmälan utan att de skulle notera händelsen så skulle jag ta kontakt med dem om jag inte kom överens med åkeriet. Chauffören var fortfarande förbannad då han tyckte att jag inte borde ha bromsat in "när han var så nära"... Snacka om kortslutning. Då sa ena polisen åt honom: "Hörru jag tycker du ska sticka nu om killen här ger dig chansen, och råkar du ut för något mer på din resa nu så ska vi sammanlägga detta!" . Chaffisen drog iväg och jag också. Summa summarum: smällen blev inte så stor då vi båda färdades åt samma håll, skadorna på bilen blev minimala, men oj oj oj så mycket tyngd det fanns i de knuffarna. Tycker generellt att långtradarchaffisarna kör väldigt bra, men den här killen var riktigt irriterad redan när han satte sig i bilen, och det är nog ingen bra start på dagen när man har 100 mil framför sig.

#18
2013-11-25 21:56

Kan även nämna att en annan bra anledning att hålla rätt avstånd i trafiken, särskilt i rusningstid, är att det finns möjlighet till filbyten och tempoväxlingar utan att det blir inbromsningar. Så det är meningen att lite då och då någon kör in på din lucka framför, skit i att man är en bil extra framför, mycket viktigare är att trafiken kan F L Ö D A istället för att stanna upp när det blir för många inbromsningar efter varandra.

Tackar

#17
2013-11-25 22:00

Nej lastbilen eller bilen hinner inte bromsa vid en riktig tvärnit när de kör för nära även om man har samma bromssträcka! Det beror på reaktionstiden. Ett enkelt fenomen som många tyvärr inte verkar förstå. Nej, de tror bara att de kommer fram snabbare, men det blir istället "Trafikredaktionen meddelar Stora Köer i morgonrusningen i hela staden på grund av två olyckor på 'ringvägen'".

Varför kör folk på varandra i rusningen tro??

Ett meddelande till alla trängande trafikanter: kör du för nära bakom, så kör jag LÅNGSAMMARE. Så ni kan lika gärna sluta med det.

Varför? För att i 90% av fallen kör undertecknad redan så fort (eller nära framförvarande) den är villig att göra och därmed måsta hänsyn tas till en försämrad bromssträcka med (last)bilen som leker tåg bakom. Det görs genom att ta ännu mera avstånd till framförvarande bil eller genom att köra långsammare.

Om tillfället ges släpper jag naturligtvis förbi bromsklossen(!), men till min stora uppgivenhet så fortsätter minst hälften att köra bakom för nära trots all möjlighet att ta sig förbi. Då förstår jag att de inte har aktiv hjärnfunktion utan att de kör på (dålig) vana. Då fortsätter färden i min nedsatta fart tills våra vägar skiljs. Känns tråkigt men så är det i trafiken.

#19
2013-11-25 22:54

Har en polare som är lastbilschaffis som har upplevt en del från andra sidan med... Som det skrevs innan här - folk som kör sakta. Så sakta att lastbilen knappt kommer uppför en eventuell back för att han måste sakta in.

Är det halt/dåligt väglag och man ser en lastbil komma ifatt i ett utförsbacke gör man nog bäst i att hålla undan med (gäller väl främst motorväg). Lastbilen måste ha ett visst moment för att ta sig uppför backar, och när det går utför kan de inte bromsa för hårt för då kan otrevliga saker hända, speciellt om det är lastbil med släp.

Det är nog inte så jäkla lätt som vissa verkar tro.

#21
2013-11-26 07:13

Jes: Det är just den tragiska händelsen jag tänker på. Hade chaufförerna bakom tänkt längre fram än där motorhuven slutar hade han levt idag. Alla hade enligt polisen lagliga däck och fordon. Alltså är det förarna som bär hela skulden.

#22
2013-11-26 10:59

Roger - är det så halt att man inte kan ta sig uppför nästa backe utan att ta rejäl sats före så borde man nog fundera över om man överhuvudtaget borde vara ute och köra med de däck man har på lastbilen. Och du säger ju själv att otrevliga saker kan hända om dom bromsar - borde inte det vara en varningssignal så god som någon... Tyvärr kan man konstatera att just lastbilsförare är dom som tar minst hänsyn till väglaget och det ser man inte minst på vilka fordon det är som ligger i vänsterfilen och kör om alla övriga när det är riktigt dåligt väder på vintern. Detta med "vägens riddare" gällde kanske på 50-talet men numera är det alltför ofta motsatsen, tyvärr.

#23
2013-11-26 13:13

Att ligga så nära är idiotiskt, man hinner inte fundera på att bromsa om bilen före bromsar plötsligt, oavsett fordon.
Oftast bromsar han dock inte plötsligt, eftersom vi ser faran tidigare, vi sitter 3 meter upp, och har följaktligen mer överblick.
Att jag kör ikapp innan en backe, halt eller inte, är av flera skäl, fart in i backen spar diesel, och följaktligen miljön.
Momentan förbrukning kan då skilja 10 liter milen.
I halka gäller det att ha så hög fart som möjligt in, dessutom ett så högt varv att det inte går att få mer vridmoment på hjulen, för att slippa hjulspinn.
Att köra lastbil mjukt i halka är inte alltid möjligt, beroende på topografin.
Att vi ofta kör ytterfil i halka är för att vi har bättre grepp i modd eller spårsnö, än i innerfil där all trafik blankpolerat vägbanan, vilket för en lastbil är värre än 10 cm slask.
Dubbdäck är inte att tänka på, då hade vi inte haft vägar kvar att köra på, därför handlar inte backtagning alltid om mönsterdjup och sajpning, utan att leta grepp och minimera riskerna att få hjulspinn.
Att sen långa sträckor ligga i häcken på andra trafikanter, är inte ett proffessionellt beteende, att vissa chaufförer ligger nära andra tradare är ännu mer korkat, en snabb luftläcka, så tvärnitar släpet, utan bromsljus!
Det finns ju alla sorters människor i alla yrken, och i alla sorters bilar.
Det som nog retar mig och många andra chaufförer mest, är dom som inte kan få upp en personbil i mer än 71 km innan påfart på motorväg, speciellt om man får fingret när man inte släpper in dom.
Olyckan på bron ja, Den berodde inte säkert bara på korta avstånd och hög hastighet, utan hastigt påkommen dimma som tätnade på bron, parat med snabbt fallande temperatur, kombinerat med en bro som är livsfarlig vid vissa förhållanden, själv var jag i klippan då, en mil därifrån och i ett torrt fint vinterväder, är man då utländsk chaufför, utan kännedom om tranarpsbron är man illla i det innan man hinner tänka.
Han som omkom ute vid broräcket försökte rädda liv, glöm inte det!

#24
2013-11-26 14:11

Det här är ju inget unikt för lastbilar, det är bara så att de genom sin storlek är mer påträngande.

Ingen kan försvara att ligga för nära, oavsett fordon.

Jag hatar när somliga ligger och trycker på 2-3 meter bakom medan jag själv kör om. Det är inte svårt att räkna ut vad som händer om jag plötsligt upptäcker en fara och tvingas bromsa.
Extra fånigt blir det när de sedan kört om, inte ens håller farten utan man kör själv om dem nån km senare.

Tycker nog att lastbilsförare i allmänhet kör förnuftigt även om deras speciella förhållanden (tyngd, bredd, längd, fäste) medför lite annorlunda körsätt.
Däremot kan vissa bussförare verka vara helt utan skolning...

#25
2013-11-26 15:13

Tyvärr, tyvärr ser man detta dagligen, att lastbilarna ligger precis bakom. Ofta med telefonen i ena handen och i bästa fall den andra på ratten. Vidare så finns det förare som på natten sitter och tittar på video. Dessa förare kan kallas vid ett namn, vägdrängar.

#26
2013-11-26 17:28

Uff, du anar inte allt man får se folk göra i en personbil, vi ser bra där uppe!
Att köra utan framförhållning, vare sig man kör för nära eller surfar på telefonen, är alltid vårdslöst oavsett fordon, idioter finns det alldeles för många av!
Att sitta och glo på gps:en för att se att man håller rätt hastighet, ingår väl i samma skara, har man gjort det en gång vet man väl hur mycket hastighetsmätaren visar fel.
Att vara så fokuserad på en sak, borde väl ta uppmärksamhet från annat.....

#27
2013-11-26 22:55

Om du nu behöver hög fart in i en backe, kan du inte dämpa farten lite före backen så du får ett stort avstånd till bilen före, och se'n öka före backen igen?

#28
2013-11-26 23:09

Du skulle inte klara 3 dagar som lastbilschaufför bosber ..
.
duccedriver sätter tummen på spiken i flera fall ..
Jag är, som en del av er nog redan förstått .. yrkeschaffis sedan 25 år.
Jag tycker att den här typen av artikel är enögd .. Trafikens stora problem är inte privatbilismen kontra yrkestrafiken .. Ett stort bekymmer är mest tvärtom!!
Ni är amatörer .. Vi är proffs.
Det finns naturligtvis dugliga amatörer och eländiga proffs .. Men överlag .. Vad tror ni??

#29
2013-11-26 23:17

Kanske inte, Har inte kört större bilar än div. picuper.Notera frågetecknet. Du får gärna förklara vad du menar.

#30
2013-11-27 07:15

Tisdag em. regnade det på vintervägarna vid kusten, här i Norrbotten. Vilka var det som hade problem? Jo bussar och lastbilar åkte omkring som smörklickar i en het stekpanna. Jag körde själv med en pickup (dubbdäck såklart). Greppet var precis som en vanlig vinterdag.
Att tillåta de tyngre fordonen att köra med nästintill sommardäck och acceptera att många lastbilschaufförer tror att de äger vägen är orsaken till många trafikproblem.

#31
2013-11-27 09:06

Ja - känner man sig som "proffs" medan övriga trafikanttyper är "amatörer" så har man nog redan passerat gränsen där självförtroendet växt sig lite för stort för att fungera bra i det avancerade samspel som trafiken idag innebär - eller borde innebära i alla fall.

#32
2013-11-27 23:58

Krockar en personbil med ett tungt fordon som en lastbil, blir konsekvenserna oftast förödande för den första. Kanske en självklarhet för de flesta, men inte alla. Dugliga amatörer i trafiken är förmodligen bättre än eländiga proffs.

#33
2013-11-28 09:10

Snart dags att montera en sådan där elektronisk skylt i bakfönstret som kan säga: "DU LIGGER FÖR NÄRA"...???

#34
2013-11-29 17:39

Kom inte dragandes med GPS... om du får ett tungt fordon i ´arslet´: underlätta en omkörning nästa gång tillfället ges. Ty i motsats till polulär uppfattning: det ÄR jobbigt att ligga så nära ett annat fordon. Det finns alltför många ´gubbar´ (o. kärringar) som inte viker från ´sin rätt´ att hålla en viss hastighet och samtidigt glömmer de bort att de inte är ensamma på vägen. Dessa har ingen aning om hur stressigt yrkestrafiken har det. Därmed är det inte sagt att alla yrkesschaffisar är änglar... men de flesta vill bara komma fram. Om personbilisterna skulle ha fartbegränsare och lika dålig prestanda (hästkraft i förhållande till vikt) som tunga fordon skulle nog många vardagsbilister ha större förståelse för yrkestrafiken.

#35
2013-12-01 00:28

Suck, skylla på stress för att regelbundet kunna få köra för fort och för nära framförvarande. Byt arbete, är mitt tips.

#36
2015-12-08 15:48

Tyvärr har de flesta yrkesförarna försvunnit. Nu finns det nästan bar vägdrängar som sitter vid ratten i lastbilarna. Speciellt vid halt väglag är det inte "roligt" att ha en sådan koloss bakom en som håller max 10 meters avstånd. Ibland har jag även råkat ut att de blinkar med helljus när de ligger där bak.

#37
2016-04-19 08:15

Svar till Johannes, om du är trafikant så är du inte Gud som skall styra framfart och hastighet för andra utan du skall vara lyhörd och en god medarbetare i trafiken. Det betyder att om någon vill köra om dig så skall du underlätta omkörningen och därmed göra trafiken säkrare och smidigare. Om du hindrar en som vill köra om så utgör du en risk. Jag har själv varit med om att en mycket svårt sjuk människa låg i baksätet och föraren blev hindrad att köra om på väg till sjukhus. Släpp fram de som har bråttom. Tack.

#38
2016-04-19 08:25

En sak till. Om du ligger framför någon annan bilist,långtradare eller husvagnsekipage i flera mil då skall du lämna tillbaka körkortet du har lånat. Då är det stort fel på dig. Man ser ibland långa köer med en bilist i täten som vägrar släppa en del av körbanan till omkörning för de som vill köra snabbare. De som kör om dig får ta ansvar över sin hastighet och det skall inte du göra. Kom ihåg att du kör din bil och de andra skall du strunta i. De kanske har 100 mil framför sig och skall inte bli arg på dig första milen de kör. Var snäll i trafiken och hjälp till med omkörningarna och bli varm i hjärtat när du får en vinkning eller en blinkning med blinkers-lamporna till TACK att du hjälpte dem med omkörningen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.