Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Hemligt serviceprotokoll?

Bilfrågan

"Jag har letat överallt för att få veta vad som ingår i en service med det verkar vara topphemligt. Varför?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Har en Volvo S40 T4 -03, 5 500 mil som ska servas vid 6 000 mil. Jag har letat på Volvos hemsida, i instruktionsboken och i diverse broschyrer för att få veta vad som ingår i arbetet samt om denna modell har kamkedja eller rem men det verkar vara topphemligt.

Vad som kommer är däremot reklam för servicen men inte ett ord om vad den kostar och begär man en prisuppgift blir svaret för det mesta väldigt svävande. Var får jag tag i uppgifter om typ av kamdrivning samt vad som ingår i den aktuella servicen?

Arne Larsson, Stockholm

SVAR:
Serviceprotokollen står inte i serviceboken och är heller inte åtkomliga för privatpersoner på internet. Enligt Volvo ska du vända sig till din Volvohandlare och få ut ett aktuellt service-protokoll som gäller för just din bil.

Som exempel på vad som ska utföras vid underhållsservice 6 000 mil kan nämnas (förutom olje- och filterbyte) byte av tändstift och luftfilter. Motorn har kamrem som ska bytas vid 16 000 mil eller max tio år.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
Yarl
2011-02-16 09:18

Serva den själv kostar alltså cirka 1200kr...

#2
JohnCoffey
2011-02-16 09:23

Uselt av volvo

#3
2011-02-16 09:39

Biltillverkarna och verkstäderna vill inte att vi konsumenter skall få reda på hur lite jobb som utförs vid service i förhållande till den väl tilltagna prislappen. Så enkelt är det. Att maximera profiten är märkesverkstädernas primära syfte. Mitt råd är att söka sig till en icke märkesverkstad. De är i regel mindre benägna att fuska och salta fakturorna.

#4
Anynomus
2011-02-16 11:23

För en gångs skull håller jag med dig Gösta. Det arbete som görs och de delar som behövs är så få att det inte på långa vägar motsvarar prislappen. Jag vet en mekaniker när jag servade min ena Mercedes en gång. Mekanikern tyckte det var trevligt när kunden var med. Men efter typ 40 minuter kommer verkmästaren och går förbi och säger: "Va, håller du på med den där än!". Jag frågade mekanikern vad verkmästaren menade. Då säger mekanikern att ledningen tycker att vi bara ska byta olja och filter och strunta i resten och rulla ut bilen igen och in med nästa. Efter den gången stod det utom allt rimligt tvivel för mig hur det fuskas och i vilken omfattning (vilket jag naturligtvis hade misstänkt redan tidigare). Min 210:a har nu gått 15 000 mil och nu servar jag den själv. Och det är inte svårt. Följ noga intervallen för motorolja och filter och ha koll på tändstiften, bromsvätskan, luftfiltret, pollenfiltret och kolla övriga vätskenivåer samt smörj gångjärn och dörrlås och annat. Kör upp bilen på en lyft varje år också och kolla underredet avseende skador eller läckage. Det är både billigt - och roligt!

#5
2011-02-16 12:06

Jag har jobbat som bilmek och alltid servat mina bilar själv, men när man åker 9-5 blir man tvungen att serva på en auktoriserad verkstad (dock inte märkesverkstad) för att motorgarantin ska gälla.
Men jag frågade på märkesverkstan om de uppdaterade CPUn i samband med service.
Nej, det kostar extra ca 300:-.
Morsning.
Då finns det ju ingen anledning att betala extra för servicen eftersom de redan är väsentligt dyrare än en allbilsverkstad.

#6
Ej Volvofan
2011-02-16 14:13

Servade min äldre Volvo v70 sista gång för 5 år sedan, frågade oxå , vad som betingade ett pris på 4650 svea-pesetos
Fick mycket svävande svar av verkstadsledaren. Då jag stod på mig, fick jag slutligen svar, att man " tittade bilen efter" ,ospecifierat, smorte dörlås, gångjärn, bytade oljan och filtren. Man hade även fyllt på spolarvätske, som man tog 27 kr för, en liter, på dentiden 2,5 gånger priset hos köpmannen!
Jag kunne snabbt konstatera , att vare sig lås eller gångjärn hade set en droppa olja. På vilket sätt man " tittade efter bilen" henstår i det ovissa, man hade i alla fall överset ett totalt nedsliten bakre bromsbelägg, vilket väl annars får anses som rimligt väsentligt för säkerheten.
I princip 4650:- för ett oljabyte,som koster 1250 inkl filter , när jag gör det själv, med bästa oljakvalitet
Nu anliter jag min lilla lokala verkstad, där jag altid får utsökt service till rimliga priser. Kommer aldrig att lämna in en Volvo till aut verkstad
Auktoriserat står väl för auktoriserat bedrägeri! för något annat ord faller mig inte in

#7
Bröl-Pelle
2011-02-16 14:54

Vill minnas att för några år sedan när jag körde chrysler så fanns det uppgifter om var jag kunde hämta serviceprotokollet i instruktionsboken - om jag inte missminner mig fanns det som nedladdningsbar PDF på hemsidan motsvarande! Så det gäller nog inte alla fabrikat och årgångar...? Tycker det borde vara ganska självklart att man har transparens i sådana här frågor från bilmärkenas sida.

#8
Bröl-Pelle
2011-02-16 14:57

Komplettering; protokollen kan också ha varit med som bilaga i servicehäftet...

#9
skoda prisvärd
2011-02-16 15:01

man ska stå bredvid kolla så dom gör allt som ingår i servicen...

#10
2011-02-16 15:12

"Skoda prisvärd" har helt rätt. Var alltid närvarande vid service på din bil. Tyvärr enda sättet att tillse att servicen sker enligt överenskommelse. Allt för många lämnar in bilen och går sedan och tar en fika, tyvärr utnyttjar verkstäderna dessa människor hänsynslöst. Som det ser ut i dagens läge går det ej att lita på verkstäderna. Men det är den vägen vi vandrar i samhället, direktörerna skall ha sin profit till varje pris. Ofta på oss vanliga hederliga bilisters bekostnad.

#11
Anynomus
2011-02-16 15:30

Så kunde då inte Gösta hålla sig längre - direktörerna var tvungna att få sig en känga.

#12
jarno trulllliii
2011-02-16 16:11

man får ju protokollet om man servar.......!!!
men att som vanlig person utan kunskaper om hur saker och ting ska vara på bilen då tjänar man inget på att göra service hemma själv.
resulterar säkerligen i 2or på besiktning och en kostnad för ombesiktning/verkstadsbesök.

#13
Dick_a
2011-02-16 16:27

Rubriken löd: Jag har letat överallt för att få veta vad som ingår i en service med det verkar vara topphemligt. Varför?" Vi Bilägare svarar.

...men gjorde dom det? Gösta gav ett svar som kanske är rätt, men bara spekulation. Läste med förväntan och hade hoppats få svar, men icke. Hoppas Arne Larsson i Stockholm är nöjd.

#14
#1 Tysken
2011-02-16 16:58

"Gösta L" det är dumt att alltid dömma andra efter hur man själv beter sig !
Men jag förstår om du är van vid att lura andra så är det väldigt lätt att tro att alla andra gör på samma sätt.
Men jag vill tala om för dej att så är inte fallet, merparten utför sitt arbete som det förväntas att man skall göra.
Detta kan vara bra för dej att fundera över.

#16
2011-02-16 20:36

Jag brukade använda mig av två saker för att bedöma hur seriös en verkstad är. Jag tömde ena bakhjulet ca 0.5 bar på luft, för att få en avvikelse mot de andra hjulen. Dvs ett hjul hade 1,5 bar, och de tre andra 2.0 bar. Samt att jag fyllde upp spolarvätskebehållaren till bredden.

Åtskilliga gånger visade serviceprotokollet att alla hjul minsann hade rätt däcktryck, samt att man tog betalt för att fylla på spolarvätska. Allt från 1-5 liter. Så visst är verkstadsbranschen rutten, oseriös och full av fuskare. Vem vet vad som händer med bilen om man inte övervakar arbetet varje minut.

Visst hade det varit fint att kunna koppla av med en kopp kaffe under tiden servicen pågår, men sådan är tyvärr ej verkligheten. Och jag låter mig inte luras av borgare och direktörer längre, därför råder jag verkligen alla att övervaka verkstadens arbete mycket uppmärksamt och noggrant i egen hög person. På så vis visar vi konsumenter att dylikt beteende inte är acceptabelt. Upp till kamp mot de profithungriga direktörerna.

#17
JAMEN
2011-02-16 20:38

Jag frågade Volvo- verkstaden, vad som ingick i den 6000/ mila-servicen som jag tänkte göra längre fram i vår. Fick ett; uförligt`: protokoll/pris (Volvo S80-09) Ca 4000 kr för Olja/ filter.och kupe filter och arbetet.Hujedamej va dyrt. (Nordiska bil Luleå)

#18
Roland L
2011-02-16 21:21

Jobbar själv som bilmek..

Kommentar till "Jamen".

På märket jag jobbar för står alla detaljer och serviceintervall i serviceboken. Inga hemligheter.

@Gösta L:

Jag bockar för att lufttrycket är okay och kontrollerat efter att servicen är gjord.
Har du kollat trycket efteråt och det inte är justerat så är det så klart rent fusk och oacceptabelt!!
F.ö är 2 kg/cm^2 ett för lågt tryck på de flesta bilar idag!

@Yarl

Byt verkstad!

@ Jarno

Precis! Vad som ingår i en service är ingen, eller borde i alla fall inte vara någon hemlighet oavsett märke!
Varenda vettig verkstad kan ta fram och berätta för dig vad som skall göras!

@ Skoda och Gösta L

Finns inget hinder att vara med om man vill! Jag har gärna en personlig kontakt med kunden för att kunna diskutera eventuella fel och åtgärder direkt utan mellanhänder!

@ Ej volvofan

Fyll upp med spolarvätska själv så slipper du den kostnaden!

Där jag jobbar så ingår uppfyllning i priset oavsett om behållaren är tom.

Likaså glödlampor, olja i servostyrning, växellåda med mera om detta ingår i service!

Bra att du har hittat en verkstad du känner förtroende för, för övrigt!

@Saabnisse

Finns det aktuella kampanjer, kollas alltid hos oss (märkesverkstad), så åtgärdas dessa utan kostnad. Såväl uppdateringar som andra åtgärder!

@Gösta L

De flesta bilägare gör inget själv. Kollar inte lufttryck eller smörjer dörrlås med mera.

GÖR man detta så kan man ju bara beställa de jobben man inte kan eller vill göra själv?

@Anonymous

Fullständigt oacceptabelt så klart!!

Kan bara svara för mig själv men jag skulle aldrig bocka för en punkt i protokollet om jag inte hade kontrollerat den!!

Tyvärr finns det fuskare i alla brancher och inom bilsektorn finns det, eller lever kvar, en känsla av att det är självklart med fusk!

Råkar ni ut för detta eller tror att ni blivit lurade så konfrontera verkstaden, be att f¨å prata med mekanikern för att reda ut det!

/Mekaniker som står för sitt jobb!

#19
M.B- KUNGEN!!!
2011-02-17 00:57

tur man har polare..ger han 300 spänn för en orginalstämpel i boken men fixar sj servicen på bilen sparar ca 3500 varje gång..hehehe...gött..

#20
Nissej
2011-02-17 09:33

Jag tillhör dem som alltid har lämnat in bilen på auktoriserad verkstad (saab) ända fram till 21 000 mil. För några år sedan fick jag info om att ett rör i AC-anläggningen var korroderat och behövde bytas, vilket inte gjordes. Sedan har den gått 6000 mil utan att det har hänt något med röret. Senast när jag gjorde service på samma verkstad påtalade man att en bromsback bak kärvade men att man inte hade tid att fixa det. När jag sedan bytte till vinterdäck låg en av skruvarna som håller bromsskivan lös innanför fälgen. Jag har också tidigare fått ett detaljerat protokoll om vad som skall ha varit gjort, vilket jag inte fick denna gång. Det var mitt sista besök hos den verkstaden.

#21
S-E S
2011-02-17 11:18

Har själv haft en 200 hästars T4 modell 03 och vet därför att svaret är: fråga på en Volvofirmas kundmottagning. Svårare var det inte. Du kan till och med få ut ett serviceprotokoll att titta på. Mekonomens bilverkstäder har också protokollen. I alla fall den Mekonomenverkstad jag anlitade.

#22
Karl Johansson
2011-02-17 20:15

Att försöka utreda vad en orginalservice innebär kan bli mycket stammande från personalen men det slutar oftast med att det är oljebyte + kontroller.
Svårt att fatta varför detta skall kosta x-antal kronor.
Gör jag det inte själv anlitar jag en seriös mindre verkstad som jag litar på.
Senast jag var på märkesverkstad fick jag betala 3240 kr för att byta olja plus en offert på vad jag borde åtgärda på bilen och summan uppgick till 14978 kr.
Avgassystem slut, bromsar bak finns inte, vattenpump slut, bromsar fram slut mm.
Kollade senare själv + att jag åkte till min lilla verkstad och inga fel fanns att finna, ägde bilen 3 bilprovningar med rent papper efter detta så visst har jag väldigt svårt att lita på märkesverkstaden.

#23
m.b kungen
2011-02-22 00:38

hade inte de varigt för alla tjänstebilar så hade de varigt kris för dom stora märkena de e ju dom de lever på företagen bara pyntar ju..

#24
jarno trulli
2011-02-24 19:13

Mekonomens Drive på tv'n om billig service, det talas om att det inte ingår i princip några servicepunkter. är i princip 6 punkter, ingen kontroll av framvagn!!!!! som är bra att ha inför besiktning!!

Så att tro att priset att serva på mekonomen är billigt näe, då lär kontroller vara tillägg, är det rätt med servicestämpel vid en service som inte är en service? för service är en genomgång av bilen för att hitta fel och brister som man behöver åtgärda för att inte bli ståendes med driftstopp.
Att man kan lita mer på sin bil.

En Nice price service på volvo verkstäderna är prisvärd! fler punkter än basservice.

#25
Rolandxyzzy
2011-03-11 02:04

De verkstäder som har beting eller mål för personalen som säger att antalet bilar in och ut under viss tid är målet generar självklart dålig service där man bara byter det viktiga som olja , alla andra kontrollpunkter skippas nog rätt ofta. Jag har en vänster bakdörr som ingen smort trots att den gnisslat över två service. jag smorde den själv sedan.
Lösningen borde vara att man belönas för att ha varit noggrann och gått igenom allt så kunden blir nöjd men inom rimlig tid som då bör beräknas utefter vad en normalduktig mek kan klara av.
Men kör man enligt tidstudie metoden , ja då skippas saker självklart.....

#26
2011-03-14 14:04

Det som irriterar mig gränslöst och som också måste vara jobbigt för personalen är då det inte finns några "mallar" för vad de olika service kostar!

Har ringt till Bilia nu ett flertal gånger och vid olika miltal för att få reda på vad en service kostar samt vad som ingår!
Historien upprepar sig alltid: först telefonkö där man slussas runt bland olika personer och har man tur svarar till slut en irriterad "servicetekniker".
Man ber då om pris på aktuell service varpå han suckar och börjar att leta upp vad som skall göras.
Efter en stund får man så priset.....ok tack...vad ingår?
Olja,filter och lite sånt! ....Vad är lite sånt? ....ehm ( ett ännu mer irriterat suck hörs ) ...jaa ..vi ser över bilen och byter ev bromsolja....ja om det behövs alltså!
Ok tack...ni byter alltså INTE kupefilter?
Jo om det behövs men det ingår inte i service!
Det finns en framlampa som är sönder....är det dyrt att byta .....öhmmmm NEJ ....vi ser över din bil och byter det som behövs ok?
Tack ...jag återkommer om det behövs!
( klart att jag lämnar in bilen här med en så vänlig personal? )

Visst måste även t.e.x Mekonomen kolla upp vad som skall åtgjärdas ...( dock utan suckande ),men jag undrar varför inte Bilia har fasta priser!?
V50 -08 6000mil? ...det kostar 5000kr och då ingår ....
Svårt? ...tydligen!

Bilia har med detta mer än en gång skrämt bort mig ifrån deras verkstad och jag undrar hur det blir då kunden har tecknat serviceavtal....?
Menar bara att om man skiter i sina ev. kunder som KAN bli kunder ...hur gör man då mot dem som är BUNDNA till ett avtal?

Branschen är brutalt dålig....ofta tar det inte längre tid att serva en bil än att få bakat en Pizza men bilen skall alltid hämtas flera timmar senare för att man som kund skall tro att service har tagit längre tid.

Om bilen däremot har fel som skall åtgjärdas på garanti så går det undan i verkstaden!
I mitt fall rev man ut en fönsterhiss fram och bytte den,...bytte C-lås motor i en bakdörr.
Provkörde för att upptäcka vibrationer samt körde ett test på bilen...... detta på 90 min. ( man får ingen lånebil om rep tar mindre än 3 timmar! )
Synd bara att "teknikern" lyckades knäcka ett par fästen som gör att plastskiten nu sitter dåligt!....proffsigt så det förslår!

#27
2015-11-13 12:28

Lysande, och där har han missat kamremsbytet med 2 år bara för det inte står något i serviceboken. Tror Volvo har en plan. Om vi inte säger något så går remmen av o vi gör grova pengar på en renovering eller motorbyte.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.