Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Har Opel klen koppling?

Bilfrågan

"Jag läste i somras att en annan Astraägare hade problem med kopplingen och undrar om inte lamellerna är för klent byggda på Opelbilar?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag äger en 2-3 år gammal Opel Astra som har gått cirka 2 000 mil. När jag en dag hade kört 15–20 minuter havererade kopplingssystemet helt och jag måste bogseras till verkstad. Under den korta körningen låste sig kopplingspedalen vid åtminstone tre tillfällen, varvid jag fick sätta foten under pedalen för att få upp den igen. Samtidigt var det ett enormt motorljud.

På verkstaden konstaterades att lamellerna helt hade förstörts. Jag läste i somras att en annan Astraägare hade problem med kopplingen och undrar om inte lamellerna är för klent byggda på Opelbilar. Varför går lamellerna sönder då pedalen låser sig?

Rolf Törnqvist

Svar:
Den här kunden var i Polen när hans bil gick sönder. Efter att ha blivit kontaktade av kunden har vi pratat med verkstaden där och de har informerat oss om att felet uppkommit på grund av onormalt slitage. Om kopplingen skulle haverera i en ny bil på grund av ett fabrikationsfel ersätter vi naturligtvis kunden men inte när det handlar om onormalt slitage.

Annicka Troedsson, Opel Sverige.

Diskutera: Vad tror du har orsakat problemet?

Kommentarer

#1
2017-03-13 08:42

Hur vet man att det är onormalt slitage när ett dimensionerings- och/eller materialfel just kan visa sig som onormalt slitage?

#2
2017-03-13 09:03

Onormalt slitage uppstår ju bara när lamellerna är utslitna, och då ska man slira ordentligt om de bara håller i 2000 mil, och när de är utslitna så låter det förskräckligt. Låter underligt att slita ut lameller efter 2000 mil, tror inte på onormalt slitage ..... låter mer som Opel precis som andra tillverkare lastar över kostnaden på kunden.

#3
2017-03-13 09:09

Lite märkligt att det var 2 likadana bilar som upplevt denna exceptionellt korta livslängd på kopplingen så visst känns det lite som nån form av fabrikationsfel. Att verkstan kan konstatera att lamellerna är utslitna är ju inte så konstigt om det blivit nåt fel så att dom faktiskt blivit utslitna. Nåt skumt verkar det ju vara om man måste hålla uppe kopplingspedalen för att bilen skall gå framåt. Sen kanske inte jag personligen skulle fortsätta att köra med ett sånt fel men det är en annan sak.

#4
2017-03-13 09:15

Till Opel finns ett tillval i utrustningslistan som heter 65plus-paketet. Det innehåller förstärkta kopplingslameller, överdragsklädsel och en hatthållare. Frågeställaren hade kanske glömt att kryssa i det när han köpte sin Astra.

#5
2017-03-13 09:40

Jag försvara inte Opel på något vis, men för länge länge sedan hade jag en kompis vars farsa körde sin Folkabubbla bara på sommaren och då ca 400 mil. Det där med att växla i onödan var inte hans grej, han slirade på kopplingen runt gathörn och dylikt på höga växlar och då även med högt motorvarv. Men så byte han också koppling varje år efter sommaren slut. Jag lovar detta är sant! Och hemma där jag bor har vi en dam som när hon startar nog ligger på 4000 varv, men i övrigt vet jag inte hur hon kör sin bil som inte är en Opel.

#6
2017-03-13 09:44

Hej Mattse, är det inte bättre då att kryssar för automatisk växellåda ? :)

#7
2017-03-13 10:07

Det här har ju varit uppe på forumet http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/koppli...
Det verkar nog som att det ändå är något som inte är som det ska med Opel Astras koppling.

#8
2017-03-13 10:38

I det andra fallet hade ju föraren kört en annan bil tidigare utan problem men bytt till en ny Astra och det tog inte speciellt lång tid - typ 1 år eller så - innan felet uppenbarade sig. Visst kan förare ändra beteende med åren men jag är ändå en aning skeptisk till att det var förarfel.

#9
2017-03-13 12:02

Tar ju 10 sekunder att fatta ifall kunden kan växla eller inte. Sätt honom i en annan bil och be honom köra. Sitter han och slirar på kopplingen i evigheter kan ni ha rätt. Men i praktiken tror jag ni har fel. Detta är inte hans första första bil och han har inte haft problemen tidigare med någon annan bil.

Ergo: FIXA ERT TRASIGA SKIT.

#10
2017-03-13 12:17

Jadå det finns dem som kör väldigt onormalt ja inte enligt dem själva men...och bilarna deras mår inte bra.
En enkel grej, en släkting till mig sitter alltid och pumpar med gasen och dennes bilar är alltid behäftade med underliga fel vad gäller acceleration, varvtal o tomgång, en katalysator exploderade, diverse givare ger upp med idel märkliga turer i garantiåtagandet som följd.
Jag tror inte alls att det behövs något extremt för att sabba en bil utan vad det handlar om det är kontinuiteten alltså upprepnings frekvensen i idiotin så att säga.

#11
2017-03-13 13:49

Fan det är ju till och med värre en vad min morfar lyckades med. Visst han var 75+ men han slet ner en koppling på 5000 mil. Och det lät som han körde automat de sista åren han körde. Så det måste vara fel om de bara höll 2000 mil.

#12
2017-03-13 17:30

Tycker faktiskt också att det låter rätt osannolikt att tillskriva kopplingsraset på ägaren, om det inte är så att de sett denne "in action" och är det så borde man anställa denne som testförare för duktigare person att uppbringa "våldets seger över materialet" torde vara svår att hitta om man inte gör det på rent jävelskap, vilket är högst osannolikt på sin egen bil!?

#14
2017-03-13 18:25

Löser sig i nästa generation Astra med PSA-låda :D

#15
2017-03-13 18:25

Även om jag gillar Opel så låter det orimligt att kunna slita ut lameller på 2000 mil!! Nej, låter som något tillverkningsfel. Sen om det är några eller alla manuella Astra, det går ju inte att uttala sig om, baserat på det som hittills kommit fram. Kanske finns fler fall?

#16
2017-03-14 08:06

Dom som slirar ned kopplingen för bilen själv slirar inte på kopplingen det finns ju automatlådor till om flesta billarna idag

#17
2017-03-14 09:22

Jo Hans kopplingen kan börja slira av sig själv om det är något fel med den. Hände på min Megane. Aldrig körd med släp. Jag kollade lamell och tryckplatta (är bilmontör) och då hade lamellen legat an bara på en 10mm bred remsa vid sin ytterkant. Troligen fel lamell inmonterad. Har inte legat an som den skall på en bil. Först trodde jag att det var halt när varvtalet gick upp på motorn. Bilen hade då gått 43000km. Min Volvo 740 har jag kört 438000km delvis med tungt släp och bytte inte koppling en gång.
Så det behöver inte vara förarfel att kopplingen går sönder.

#18
2017-03-14 10:50

Det kan ju även hända med en koppling i enstaka fall, men mina erfarenheter efter nästan 60 år i bilverkstad är att när kopplingarna börjar bli blåanlöpta för oftast äldre kunder som aldrig tidigare har slirat på kopplingen så kan det ibland bero på sämre hörsel, alt.att det är dags att sluta köra på grund av sämre reaktionsfårmåga,då hjälper inte aut.låda heller.

#19
2017-03-14 10:57

Det finns ju även vissa bilmärken med klenare diemension på kopplingen där det är lättare att bränna en koppling tex Subaru

#20
2017-03-14 14:58

Påminner mig om farfar som klagade på sin Volvo V50 och vägrade stå för kopplingsbytet som enligt honom berodde på fabrikationsfel. Farfar har alltid kört jättebra och har aldrig haft problem tidigare i livet. Det kan jag skriva under på. Problemet som dock uppstod när han blev lite äldre var att hörseln förändrades men han körde fortfarande jättebra. Men han hade nu plötsligt fått problem att höra motorns varvtal vilket gjorde att han slirade lite på kopplingen vid varje växling. Det tog inte mer än ca 3000 mil så var den slut. En koppling som för övrigt redan gått utmärkt i 5000 mil hos en tidigare ägare.

Det här är ett känsligt ämne och jag säger inte att det är så i detta fall. Men Rolf bör bjuda en närstående på en tur för ett ärligt omdöme. Det är inte värre än att i framtiden köpa sig en automatväxlad bil om det nu är så att hörseln spelar herrn ett spratt.

#21
2017-03-14 15:25

Vad bra det är med varvräknare. Ännu värdefullare för äldre förare tydligen.

#22
2017-03-14 16:34

snabb, bättre med automat, då behövs ingen varvtalsmätare.

#23
2017-03-15 08:40

Varvräknare behövs alltid.

#24
2017-03-15 08:50

partikel. varför? Fanns förr endast på prestandabilar och för att kunna vara till hjälp vid snabb växling genom att synkroniseringen inte var lika bra som idag om den nu fanns.

#25
2017-03-15 09:07

Så man vet när man ska växla?

#26
2017-03-15 12:09

Varvräknare är till hjälp för att kunna se att motorn fungerar, startar och går som den ska, ju äldre bilen blir och åren går desto större nytta har man av att kunna se det.

Innan man lärt sig hur bilen är att köra och i vilken hastighet och på vilken växel den går bäst är varvtalet en god hjälp att se, varvtal vid respektive hastighet, när man lär sig detta.

Om motorn har en teknik som ändrar motorns sätt att fungera vid ett visst varvtal är detta mycket bra att kunna se.

I vissa situationer då man dessutom behöver prestanda och trampar gasen i botten är varvtalet viktigare än hastighetsmätaren.

Mot alla dessa tekniskt motiverade skäl för varvräknare ställs sedan bara en enskild persons fixa ide att vilja ha något annat på ytan där varvräknaren sitter.

Det är märkligt att någon ens försöker föra en så ohållbar argumentation.

#27
2017-03-15 12:24

Man behöver inte fundera på när det är dags att växla, det fixar en modern bil själv.
Där varvtalsmätaren sitter på en gammaldags bil kan med fördel en riktig klocka med visare placeras, den har man betydligt mer nytta av.

#28
2017-03-15 14:06

saabnisse @ Nu är Du bara debattsugen och skriver mot ditt eget förstånd. Klocka har man på armen eller i telefonen. Varvräknare har men i bilen. Den som är det minsta motorintresserad eller motorkunnig har stor nytta av en varvräknare och skulle nog aldrig köpa en bil utan varvräknare alt. eftermontera en varvräknare oavsett om det automat- eller manuell låda.

#29
2017-03-15 14:15

Vad gör den för nytta i en automatväxlad bil?

#30
2017-03-15 15:18

Jag vill ha, och har varvräknare i min bil trots att det är en automatväxellåda. Det gillar jag skarpt, lite barnsligt kanske men vadå.
För övrigt kan jag hantera en manuell växellåda både osynkad och synkad, upp eller nedväxlingar med dubbelramp och mellangas utan problem. Så, nu har jag skrytigt färdigt.

#31
2017-03-15 19:29

saabnisse @ N-iklas räknade upp tillräckligt många fördelar i #26 t.ex. se om/att automatlådan sköter sig på gamla dar och växlar när den skall. Med i en manuellväxlad bil finns det givetvis flera fördelar t.ex. för VW Polo, när han skall dubbeltrampa men även när det är lämpligast att växla, eftersom bensinmotorerna oavsett varvtal och belastning är så tysta i dag. Ännu svårare är det för äldre förare med nersatt hörsel, det har den här tråden visat många exempel på. Det är klockan som är HELT onödig i en bil, för den finns ändå i så många upplagor t.o.m. i en del bilar med varvtalsmätare.

#32
2017-03-15 19:34

Jag kan inte komma på en enda anledning till att ha varvtalsmätare i en automatväxlad bil och jag har haft sådana som gått väldigt långt.
De bilar med osynkad låda lag kört fanns det givetvis inte mätare i, då fick man lära sig att höra varvet på motorn, men de gick ju sällan tyst.
Varvtalsmätare var ju något som var sällsynt före 1980, det var oftast extra utrustning som kostade en hel del.
När det gäller klocka så finns det naturligtvis ingen mobil eller armbandsur som fullt ut ersätter den som finns i bilen under förutsättning att den är rätt placerad.
Men det är ju tur för alla som vill ha kvar varvtalsmätaren, vad man nu ska ha den till, att det kommer skärmar som var och en kan bygga upp med valda appar, själv kommer jag bara att ha tre kontinuerligt synliga, hastighet, distans och tid.

#33
2017-03-15 19:43

Men jag tror att Opel har en usel koppling, det kan inte bero på att det är äldre som sitter och slirar på kopplingen.
Alla äldre kör inte Opel och nog borde det väl ha varit några andra märken som råkat ut för samma sak.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!