Bild
Nästa artikel
Frågeställaren som bor i Portugal köpte 2015 en ny Fabia och undrar nu om den har kedja eller rem.

Bilfrågan: Har Fabia kedja?

Bilfrågan

”Jag köpte en helt ny Skoda Fabia kombi i juni 2015. Har min bilmotor kedja eller rem?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag är en svensk pensionär som bor permanent i Portugal. Jag köpte en helt ny Skoda Fabia kombi i juni 2015. Bilen har en 1,2-liters bensin-turbomotor med fyra cylindrar och 90 hk. Jag är lite bekymrad över de problem som vissa motorer har haft med kamkedjorna. Har min bilmotor kedja eller rem? Det har varit lite svårt att få reda på hur det verkligen ligger till med detta här då det är svårt att förstå portugisiska.
Urmas Lepp

Svar:
Fabia av senaste generation (som hade produktionsstart vecka 35, 2014), utrustad med 1,2-litersmotor har underhållsfri kamrem. Så det enda ägaren behöver göra är att serva bilen efter bilens serviceschema. Väljer han dessutom att serva bilen på en av Skoda auktoriserad verkstad i Portugal kan han senare, genom den digitala serviceplanen, se exakt vad som gjorts med bilen hos svensk verkstad, om det på grund av språket kan vara svårt att uppfatta på plats.
Erik Gustafsson, Skoda Sverige

Diskutera: Vad tycker du om svaret?
 

Kommentarer

#1
2018-02-02 08:18

"Underhållsfri kamrem" tjena

#3
2018-02-02 09:44

Lättast att "se" om man har kedja eller rem på 1,2 TSI/TFSI modellerna är att kolla antalet ventiler. Är det 8V så är det kedja är det 16V så är det den uppdaterade med rem.
Så kolla specifikationerna, står det 8V är det kedja, 16V är det rem.

Edit: typo, ändrat från 4 till 16V, tack Roy J

#4
2018-02-02 09:24

Syns det inte om man öppnar huven?

#5
2018-02-02 09:31

Har inte öppnat huven på en Fabia men gissar att det sitter en stor plastkåpa i vanlig ordning över motorn som täcker allt samt att någon som inte är så bevandrad i motorvärlden eller inte vet vad dom ska titta efter så är det lättare att kolla bilens specifikation.

#6
2018-02-02 09:39

Reverend Benny, det blev lite fel där, va? "Är det 8 så är det kedja är det 4 så är det den uppdaterade med rem."
Hur lätt är det för övrigt att se detta utan att plocka bort eventuellt plastsjok och skruva loss ventilkåpan?

#7
2018-02-02 10:58

Jodå - om man jämför motorerna så ser man skillnad om man öppnar huven - plastkåpan över remmen är bredare än kåpan över kedjan om jag inte minns fel.

#8
2018-02-02 21:03

Underhålls fri med kamrem. Jadå länge i alla fall.
På min 1,0 tsi är det 24000 mil utan datum.
Det borde väl vara en smalare olje tät kåpa på kamkedja och kanske i plåt

#9
2018-02-02 23:28

Det är märkligt hur laddat ordet kamkedja har blivit i annonser. Säljare av begagnade bilar nämner kamkedja som säljargument oavsett om bilen de säljer har en erkänt bra eller usel kamkedja. I många fall är ju en kamrem mer långlivad. Jag antar att den stora massan har blivit inbillad att kamkedjor är för evigt.

#10
2018-02-02 23:42

Ja, eller att kamremsbyte är det dyraste servicearbete som finns. På vissa modeller är det kanske så, men på de bilar med kamrem som vi har haft har det varit överkomliga kostnader. Egentligen föredrar jag nog rem och tar kostnaden för byte som en slags försäkringspremie, istället för en kedja med potentiellt mycket dyrt strul.

#11
2018-02-04 09:39

Bor i Portugal och kan inte portugisiska... Kanske dags för en språkkurs?

#13
2018-02-05 16:04

Gå in på https://www.car.info/sv-se så kan ni se all infoamtion om er bil !!!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.