Nästa artikel
Bilfrågan: Har bullret åtgärdats?
Bilfrågan

Bilfrågan: Har bullret åtgärdats?

Publicerad 24 mars 2016 (uppdaterad 6 november 2020)
Har bullernivåerna förbättrats i Mazda 3? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
I Vi Bilägares test
av nya Mazda 3 påpekas det att bilen är bullrig. Nu undrar jag om det är bekant om man i senare modellår åtgärdat detta?

Anders Hörnström

Svar:
Även om Mazda hävdar att bullret har dämpats i nya modellen så säger ljudmätaren något annat. Under vårt test av Mazda 3 2,0 120 hk i nr 16/2013 uppmättes 80 decibel på vissa vägsträckor och det är en mycket hög bullernivå.

Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Är bullernivån viktig när du väljer bil?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-03-24 07:37
VW Polo 2012

Det var just bullernivån som fick mig och frugan att avstå från köp gäller både 6an och 3an. Vi var innan provkörningarna helt inne på att köpa en av dessa bilar. Annars jättetrevliga bilar. Nu blev det två stycken VW Golf7 i stället, inte dom tystaste bilarna i storleken, men mycket tystare än Mazdorna i alla fall. Mazdorna klart snyggare än Golfarna, men man kan ju inte få allt.

#2 • Uppdaterat: 2016-03-24 08:26
familyman

Jag har i många år gått och sneglat på Mazda 6, men så länge den bullrar får det vara.

#3 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Övergav Mazda 2004 just på grund av att de var bullriga, sista bilen jag hade var en 323 -00 sedan.

Redan i början på 2000-talet lovade Mazda att de skulle få bort bullret i sina bilar då de fått utstå hård kritik för just detta i svenska tester, de gjorde vissa extra ljudisoleringar och gick ut i reklamen för 323:an med att de var "Tystast i klassen" men i verkligheten var skillnaden minimal jämfört med innan åtgärderna.

Synd för Mazda gör annars trevliga och körglada bilar som sällan åsamkar ägarna några större problem.

#4 • Uppdaterat: 2016-03-24 11:26
Pi

Vi har både en ny Mazda 3 och en likaledes ny Golf och ljudnivån inuti bilarna skiljer verkligen markant till Golfens fördel. Lite synd för Mazdan är säkert en bra bil f ö (hoppas jag). Problemet löses med flitig användning av ljudanläggningen...:)

#5 • Uppdaterat: 2016-03-24 18:34
Leif Kavander

Inga problem med våran Mazda2, bara stänga av hörapparaten.

#6 • Uppdaterat: 2016-03-24 23:11
Gunnar 44

Vi hade en mazda 323 av årsmodell 86 och den var tyst och behaglig att åka i. Senare bytte vi bort den mot en 96 a. Den var outhärdligt bullrig. jag har provat alla årsmodeller efter detta och kan bara konstatera att ljudisoleringen inte håller måttet. Dessutom är det lika illa beställt med värmen. Den kommer visserligen snabbt, men räcker absolut inte till vid minus 35. På det området är VW Audi, Opel Volvo överlägsna.

#7 • Uppdaterat: 2016-03-25 21:10
saabnisse

Mazda gör trevliga bilar, men det är tråkigt att man inte får bort bullret. Antagligen är det vår svenska asfalt som medför oljudet och det är något som japanerna tydligen inte har en aning om eller är den svenska marknaden så obetydlig att man inte bryr sig.
Har man normal hörsel kanske man lär sig att stå ut med bullret, men är man hörselskadad kan det bli en outhärdlig pina.

#8 • Uppdaterat: 2016-03-25 23:50
Raywave

Det var årsmodell 2013, det var 3 år sen. Frågan var ju om senare modellår är bättre?
T ex har ju nya uppdaterade Mazda6 uppmätts av andra tidningar till samma bullernivåer
som andra bilar i klassen, t ex Passat m fl, dvs inte sämre än dessa. Ser sällan att ni klagar på
t ex Passats buller, som jag tycker är minst lika störande.

#9 • Uppdaterat: 2016-03-26 09:01
saabnisse

Shogun, har man en normal hörsel kan man kanske stå ut med Mazda, men jag kan det inte. När jag körde senaste Mazda 6 var det nästan outhärdligt pinsamt. Jag kör inte den bilen igen utan hörselskydd.
Den bullermätning motortidningarna gör innefattar ingen frekvensanalys, det är enbart en dB-mätning och den säger inget om buller.
T.ex. är en långvarig nivå på 80dB obehaglig för normalt hörande vid frekvenser på 1000-4000Hz, men över och under den frekvensen kan det vara lättare att stå ut med den.
Men med en hörselskada kan en smärtsam bullernivå uppstå vid helt andra nivåer och frekvenser.
Generellt är det lättare att isolera bort högre frekvenser än de lägre, men tyvärr är det många med hörselskador som är speciellt känsliga för lägre frekvenser.

#a • Uppdaterat: 2016-03-26 09:10
Hackenbush

Tror som saabnisse att det är frekvensen som är på en felaktig nivå.
Åkte i en väns Mazda för några år sedan (inte den senaste) och det var outhärdligt, rent ut sagt en pina att åka i den. Fattar inte varför just Mazda har sådana bullerproblem.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.