Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Har bullret åtgärdats?

Bilfrågan

Har bullernivåerna förbättrats i Mazda 3? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
I Vi Bilägares test
av nya Mazda 3 påpekas det att bilen är bullrig. Nu undrar jag om det är bekant om man i senare modellår åtgärdat detta?

Anders Hörnström

Svar:
Även om Mazda hävdar att bullret har dämpats i nya modellen så säger ljudmätaren något annat. Under vårt test av Mazda 3 2,0 120 hk i nr 16/2013 uppmättes 80 decibel på vissa vägsträckor och det är en mycket hög bullernivå.

Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Är bullernivån viktig när du väljer bil?

Kommentarer

#1
2016-03-24 07:37

Det var just bullernivån som fick mig och frugan att avstå från köp gäller både 6an och 3an. Vi var innan provkörningarna helt inne på att köpa en av dessa bilar. Annars jättetrevliga bilar. Nu blev det två stycken VW Golf7 i stället, inte dom tystaste bilarna i storleken, men mycket tystare än Mazdorna i alla fall. Mazdorna klart snyggare än Golfarna, men man kan ju inte få allt.

#2
2016-03-24 08:26

Jag har i många år gått och sneglat på Mazda 6, men så länge den bullrar får det vara.

#3
2016-03-24 10:51

Övergav Mazda 2004 just på grund av att de var bullriga, sista bilen jag hade var en 323 -00 sedan.

Redan i början på 2000-talet lovade Mazda att de skulle få bort bullret i sina bilar då de fått utstå hård kritik för just detta i svenska tester, de gjorde vissa extra ljudisoleringar och gick ut i reklamen för 323:an med att de var "Tystast i klassen" men i verkligheten var skillnaden minimal jämfört med innan åtgärderna.

Synd för Mazda gör annars trevliga och körglada bilar som sällan åsamkar ägarna några större problem.

#4
2016-03-24 11:26

Vi har både en ny Mazda 3 och en likaledes ny Golf och ljudnivån inuti bilarna skiljer verkligen markant till Golfens fördel. Lite synd för Mazdan är säkert en bra bil f ö (hoppas jag). Problemet löses med flitig användning av ljudanläggningen...:)

#5
2016-03-24 14:19

Med dubbfria däck går 3:an hyffsat tyst. Golf är dock tystare.

#6
2016-03-24 18:34

Inga problem med våran Mazda2, bara stänga av hörapparaten.

#7
2016-03-24 23:11

Vi hade en mazda 323 av årsmodell 86 och den var tyst och behaglig att åka i. Senare bytte vi bort den mot en 96 a. Den var outhärdligt bullrig. jag har provat alla årsmodeller efter detta och kan bara konstatera att ljudisoleringen inte håller måttet. Dessutom är det lika illa beställt med värmen. Den kommer visserligen snabbt, men räcker absolut inte till vid minus 35. På det området är VW Audi, Opel Volvo överlägsna.

#9
2016-03-25 21:10

Mazda gör trevliga bilar, men det är tråkigt att man inte får bort bullret. Antagligen är det vår svenska asfalt som medför oljudet och det är något som japanerna tydligen inte har en aning om eller är den svenska marknaden så obetydlig att man inte bryr sig.
Har man normal hörsel kanske man lär sig att stå ut med bullret, men är man hörselskadad kan det bli en outhärdlig pina.

#10
2016-03-25 23:50

Det var årsmodell 2013, det var 3 år sen. Frågan var ju om senare modellår är bättre?
T ex har ju nya uppdaterade Mazda6 uppmätts av andra tidningar till samma bullernivåer
som andra bilar i klassen, t ex Passat m fl, dvs inte sämre än dessa. Ser sällan att ni klagar på
t ex Passats buller, som jag tycker är minst lika störande.

#11
2016-03-26 04:41

Raywave. Det är svårt att lära hamla hundar att sitta........de lever i hur det var då.......Mazda 6 har en hel acceptabel bullernivå enligt mina öron. Passat? Vem vågar köpa något sådant för privata pengar, inte jag.

#12
2016-03-26 09:01

Shogun, har man en normal hörsel kan man kanske stå ut med Mazda, men jag kan det inte. När jag körde senaste Mazda 6 var det nästan outhärdligt pinsamt. Jag kör inte den bilen igen utan hörselskydd.
Den bullermätning motortidningarna gör innefattar ingen frekvensanalys, det är enbart en dB-mätning och den säger inget om buller.
T.ex. är en långvarig nivå på 80dB obehaglig för normalt hörande vid frekvenser på 1000-4000Hz, men över och under den frekvensen kan det vara lättare att stå ut med den.
Men med en hörselskada kan en smärtsam bullernivå uppstå vid helt andra nivåer och frekvenser.
Generellt är det lättare att isolera bort högre frekvenser än de lägre, men tyvärr är det många med hörselskador som är speciellt känsliga för lägre frekvenser.

#13
2016-03-26 09:10

Tror som saabnisse att det är frekvensen som är på en felaktig nivå.
Åkte i en väns Mazda för några år sedan (inte den senaste) och det var outhärdligt, rent ut sagt en pina att åka i den. Fattar inte varför just Mazda har sådana bullerproblem.

#14
2016-03-26 09:37

Saabnisse. Så må det vara vid hörselskada så ursäkta mitt klavertramp....men senaste 6:an var helt acceptabel enligt mig. Även om det inte på långa vägar var Lexus nivå på den, få bilar når dit.

#15
2016-03-27 09:42

Farsan skulle nog tycka att en Mazda 3 är tyst. Men han hör väldigt dåligt.
Mazda verkar över huvud taget inte kunna göra bilar som är tysta på Svensk, grov, asfalt. Tyvärr.
Man måste också komma ihåg att decibel går på en logaritmisk skala där 3 db är en fördubbling av ljudet.
Om en bil har 80 db är det alltså dubbelt så högt som en bil som har 77 db. Samtidigt uppfattar de flesta människor en fördubbling av ljudet först vid 10 db.
Resultatet är att när man läser biltester, och det skiljer ett par db, kan det upplevas som väldigt mycket.
En annan fråga, där jag anser att Mazda misslyckas, är frekvensen på ljudet som skapas i bilar. Vissa frekvenser är mer tröttande än andra.

#16
2016-03-27 22:21

Kanske dags för brut 33 att kliva ur Lexusen och testa lite trivialare bilar innan han uttalar sig alltför tvärsäkert. Och som jag redan nämnt så har vi både en Mazda 3 och en Golf av senaste modell och Golfen är klart tystare och är nog dessutom en av de tystare bilarna i sin klass/prisklass idag - det är i alla fall den erfarenhet jag har efter provkörning av det mesta i klassen inför senaste bilköpen och den är definitivt ingen "bullerburk" längre. Mazdan låter som sagt mera men är nog ändå att betrakta som uthärdlig och förhoppningsvis kommer den att fungera bra f ö och den har otvivelaktigt sin charm. Man kan trots allt inte jämföra en dyr Lexus med en klart enklare/billigare bil i Golfklassen.

#17
2016-03-30 00:56

@Saabnisse - nu har du missuppfattat det hela. dBA-skalan, som används vid bullermätningar, är en viktad skala för att efterlikna hur vår hörsel uppfattar buller, dvs den är viktad för de frekvenser vi hör bäst. Så det säger visst mycket, om än inte allt om buller. Annars vore det väl rätt meningslöst, eller hur?

Att vissa bilar bullrar mycket och är svårare att ljudisolera beror på att en väldigt rigid chassikonstruktion genererar mera buller (den dämpar inte ut resonanser), medan en mindre styv konstruktion "absorberar" svängningar, och därmed buller. Det är ju därför bilarna var tystare förr de var mycket mjukare i chassit! Dessutom vill ju biltillverkarna idag minska vikten så mycket som möjligt för förbrukningens skull, och ljuddämpningsmaterial väger. Dessa två saker gör att bilar som är styva i konstruktionen och lätta, har en tendens att bullra mer. Därför har t ex Mazdas bilar fått kritik på svenska vägar, de har ju varit tidigt ute med viktminskning och styva chassin för köregenskapernas och krocksäkerhetens skull, med bl a hög andel höghållfasthetsstål. Att de lyckas ljuddämpa dem till samma nivå som vissa betydligt "mjukare" konkurrenter är därför egentligen ganska imponerande. Men visst kunde man önska att de var ännu tystare - precis som de flesta bilar idag med få undantag. Volvo har ju varit bland de bästa på att ljuddämpa sina bilar, men till priset att de väger ganska mycket.

#18
2016-03-30 19:52

Raywave, nu har det förstås inte talats om vägt värde ( dBA), eller hur?

#19
2016-03-31 08:19

Hej Raywave #17

Ang Nya Mazda skriver du ( Att de lyckas ljuddämpa dem till samma nivå som vissa betydligt "mjukare" konkurrenter är därför egentligen ganska imponerande.) Du är imponerad, inte jag. Jag tror du har problem med hörseln, eller så har du inte provat deras bilar. Det hör till saken jag tycker dom gör trevliga bilar. men ljuddämpa kan eller vill dom inte. Och när man provkör olika bilar så det är ju viktigt vad för däck som sitter på bilen samt väglaget man kör på. Detta har jag koll på, Och när jag då provat nya Mazda 3 och 6 och nästan direkt hör hur det dånar från hjulen då är i alla fall svaret givet för mig. Köpte för övrigt en ny Mazda6 2008 också den var tyvärr en bullerburk . Förstår så här i efterhand inte hur jag tänkte när jag köpte den, med tanke på bullret alltså.

mvh VW Polo 2012

#20
2016-03-31 08:27

Att använda dB(A) vid bullermätning i bilar är väl inte direkt lämpligt? A-kurvan är om jag minns rätt för att mäta vid låga ljudtryck och dB(C) mer lämpat för kraftigare buller.

Jag har funderat en hel del på att försöka dämpa en bil i efterhand. Den Mazda Demio jag hade för ett gäng år sen gick att få betydligt bättre med bara något kg dämpmatta i bakre delarna av bilen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.