Bild
Nästa artikel
Frågeställaren undrar om bildatorns intervall av oljebyte på Skoda Octavia Combi går att lita på.

Bilfrågan: Håller oljan två år?

Bilfrågan

”Skodaverkstaden säger att det är okej, bilen meddelar själv när den skall bytas. Hur tillförlitligt är detta?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
För ett år sedan inköptes en ny Skoda Octavia Combi, bensinare, TSI 150. Den har nu gått i ett år och avverkat 1 050 mil. Enligt bildatorn ska oljan bytas om ett år, typ 345 dagar. Skodaverkstaden säger att det är okej, bilen kollar själv kvaliteten på oljan och meddelar när den skall bytas. Hur tillförlitligt är detta?
Man har ju alltid sagt att oljan ska bytas minst en gång per år oavsett hur långt bilen har gått, oljan åldras ju.
Har det inte förekommit ett och annat motorhaveri där man misstänker att nymodigheten med långa serviceintervaller är orsaken till haverierna?
Hur bör jag göra, ska jag byta olja och filter nu eller vänta och lita på att bilen signalerar när det är dags för service?
Anders E
 
Svar:
Skoda använder så kallad Long Life-olja. Den baseras på syntetiska basoljor och i dag är oljan och additiven så pass högteknologiska att de ska klara 3 000 mil eller två år. Long Life-oljorna ger ett lägre inre slitage i motorn. Kombinationen syntetolja och högteknologiska additiv ger överlägsna lågtemperaturegenskaper vilket ger effektiva kallstarter, kombinerat med en mycket god högtemperaturstabilitet. Oljans oxidationsstabilitet gör att motorn hela tiden hålls ren från oxidationsbiprodukter som exempelvis slam.
Så länge bytesintervallerna följer tillverkarens rekommendationer och oljan i sig uppfyller kravet tillverkaren ställer, i Skoda Octavias fall specifikationen VW 504.00, så klarar oljan 3 000 mil eller två år.
Magnus Skrabb, OKQ8
 
Svar:
Om Long Life-olja kan orsaka motorhaverier tvistar de lärde. Att byta olja oftare än vad som rekommenderas kan i alla fall inte skada bilen.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Borde frågeställaren vänta tills bilen signalerar om oljebyte eller byta själv innan?

Läs mer om: Skoda Octavia

Kommentarer

#1
2017-02-23 09:46

Lite svårt att förstå detta då många hyllar VAG för att servicen är billig i och med att man inte har oljebyten varje år.
Men finns ju inget bättre man kan göra för motorn, den dyraste delen på bilen, än att byta olja minst en gång per år och max 1500 mil.
Detta är ju dessutom extra viktigt att vara noga med när det gäller bensinturbo-motorer.

#2
2017-02-23 09:48

ViB svar om att det inte kan skada bilen stämmer säkert. Men om det extra oljebytet görs på verkstad så skadar det garanterat plånboken och är en mycket onödig kostnad för bilägaren. Ett oljebyte enligt tillverkarens rekommendation ger full funktion och fulla garantier.

Hur många dokumenterade motorhaverier finns det pga att bilägaren använt Long-Life olja och följt tillverkarens rekommendationer när det gäller bytesintervall på motoroljan?

#3
2017-02-23 09:55

Skoda m.fl. har ett fast serviceintervall och ett som ändras bl.a. efter hur bilen körs. När något av dessa uppnås kommer i god tid en uppmaning att utföra service. Är man osäker kan man nog byta olja och filter varje år, speciellt när bilen fått några år på nacken. Det är ju ingen större kostnad och motorn mår ju bara bättre. Speciellt om man tänkt behålla bilen relativt många år. Kan man inte programmera om serviceintervallen själv får man be verkstan göra det. Jag skulle byta från Long Life vid första servicen.

#4
2017-02-23 10:03

Vidstige har helt rätt, det är småsnålt att inte byta olja efter max 1500 mil, kostnaden /mil är ju försumbar.
Sedan är det absolut inget fel med longlife-olja, men personligen byter jag ändå efter 1500 mil!
De enda som bör tillämpa den här 3000-mils intervallen är de som uppnår det inom kort tid, typ taxi, men då handlar det om bilar som har få kallstarter.

#5
2017-02-23 10:14

saabnisse, ja det måste ju finnas nåt skäl att Toyota har max 1500 mil för oljebyte i sitt serviceschema och rekommendation. Alla instruktionsböcker jag läst säger samma sak, ju tätare oljebyten desto bättre för motorn. Brukar också finnas en klassisk friskrivning om att kör man hårt eller med många start-stopp etc så behöver man byta olja oftare. Ett motorbyte kan kosta 100,000 kr även för en liten 1,4 liters TSI-motor.

#5
2017-02-23 10:15

Säkert detta som leder till att turbon haverera mera i vag-bilar än i andra. Oljebyte är billigt så varför vara dum/snål?

Long-life är ett marknadsföringsknep som får servicen att se billigare ut än hos andra.

#6
2017-02-23 10:16

Med ett oljefilterverktyg och en speciell oljebytardunk från biltema så tar det 20 minuter att göra själv och ger en skön känsla av händighet. De mest lönsamma 20 minuter man kan hitta på troligen.

#7
2017-02-23 11:04

Ja och med en sådan här http://www.biltema.se/sv/Bat/Motor/Motor-tillbehor/Verktyg-och-tillbehor... kan man byta olja utan att krypa under bilen på de bilar som har sticka.

#8
2017-02-23 11:20

Vår Octavia Kombi TSI 150 har nu snart gått 1 år och 1500 mil. En vinter med många kortare bilresor har gjort att man anar en viss vattninghet i oljan och lite sludge innanför oljelocket. Bilen säger fortfarande 1500 mil och 1 år till service. Vi ska ha bilen i 3-4 år och det kommer säkert inte vara några problem men..... 4 liter Castrol Edge 504.00 kostar under 500:- inkl frakt på nätet. Ett oljefilter knappt 200:- på VAG. Kanske besparar jag en framtida barnfamilj som äger vår bil i framtiden en väldans massa ångest. Kanske blir till och med bilen mer lättsåld när jag ska sälja den. Klart som korvspad kommer jag byta olja i vår!

#9
2017-02-23 11:32

Tummen upp! Det är också ekologiskt att tänka på nästa ägare.

#10
2017-02-23 12:23

saabnisse, ett mycket bra tips!
Då kan Skoda ägaren i artikeln göra ett extra byte mellan service själv regelbundet.

#11
2017-02-23 12:44

Rent tekniskt skulle man kunna köra oerhört länge på samma olja om man hade mer avancerade filtersystem. Jämför med exempelvis bussar där man har stora dyra filter och långa bytesintervaller.
Själv har jag varmgarage och byter alltid olja och filter efter 1000 -1500 mil. Det tar 20 min. På en proffsverkstad kan man säkert pressa tiden till 10 min. Det borde finnas marknad för drive-in-service för oljebyte. Något för däckverkstäderna att fylla ut tiden med.

#12
2017-02-23 12:55

@saabnisse: med den där får du inte ut all gammal olja. Jag har skruvat av oljetråget på bilar efter att de använt oljesug och det finns en hel del godsaker kvar i botten på tråget.

Det du gör med en oljesug är ett så kallat fusk-oljebyte där du tror att motorn får ren och fin olja. Men där i själva verket de kvarvarande avlagringarna i tråget blandas upp och gör att din nya olja inte är ett dugg bättre än den gamla du nyss sög ut.

#13
2017-02-23 13:09

Mattse, du har delvis rätt men nog blir det bättre. Tänkte svara åt saabnisse jag med.

#14
2017-02-23 14:12

Man behöver inte byta från longlife-olja, det är inte den som är problemet, utan långa fasta intervall som vw mfl hade tidigare.
3000 mil är inga problem om man kör så mycket och oftast längre sträckor att oljan byts minst en gång/år....
Alternativet om man kör mindre är ju en gång/år, men många hamnar ju i nåt mellanting, med mycket kortkörningar osv...
Då är ju flytande serviceschema med uträkning där bilen säger till en bra funktion.
Eller så köper man en bil som passar för ens körning, bensinturbos passar inte för dagis-jobb-dagis-affären-hem-körtypen.....

#15
2017-02-23 15:01

Mattse, fast du kan använda liknande argument om du inte skruvar loss turbon (vilket man aldrig gör annat än om den är trasig och ska bytas), brukar väl stanna kvar nån halvliter gammal motorolja där? Viktiga är väl att den mesta oljan bytas liksom att man byter oljefilter. I alla fall om detta används som mellanservice och att verkstan sen gör 3000 mil byte genom att tömma med normalt förfarande.

#16
2017-02-23 15:18

Oljesug är inget jag ser vitsen med, på de flesta bilar måste man ändå undertill för att byta filtret.....
Och det är ju helt rätt, man får inte ut slaggen, vill man ha en sump igenklistrad med skit, ska man göra så.
Största vitsen med täta oljebyten är ju att tömma ur den uppsamlade skit som fallit ner i simpen innan det beckar ihop.
Oljan är så bra idag att jag tror faktiskt man skulle kunna sila och återanvända den, när väl skiten tömts ur och filtret bytts.
Inget jag gör eller rekommenderar, men jag tror det skulle funka att köra oljan en gång till så....

#17
2017-02-23 15:41

@duccedriver: Jag har åkt VAG de senaste 15 åren och det aldrig varit fasta långa intervaller på de bilarna. Det har hetat max 3.000 mil eller två år och varit beroende på körstil, förhållanden etc. För mig som kör mest runt norra Stor-Stockholm så blev det 2.000-2.500 mil som mest mellan servicetillfällena och 100 mil innan bilen ville ha service så börjar den påminna om att det börjar bli dags.

#18
2017-02-23 18:22

Har en Octavia 1,4 TSI med 140 hkr, har bytt olja själv mellan 3000 mil servicen. Så bilen får ny olja vart 1500 mil. Vågar inte chansa helt enkelt.

#19
2017-02-23 18:49

Skoda tar bara upp en av de viktiga aspekterna som avgör när en motorolja behöver bytas.
Oljans degradering, eller nedbrytning. Den minskar om den totala oljevolymen är hög, om basoljan är av hög kvalitete och om ett väl avvägt addetivpaket finns.

Den andra faktorn är oljans kontaminering. Och den har väldigt lite att göra med vad oljan består av.
Moderna lågfriktionsmotorer med överladdning skickar ner ansenliga mängder skit i vevhuset.
Det ställer väldigt höga krav på vevhusventilationen.
Ändå fylls oljan på med sot, sura förbränningsoxider, bränsle och vatten.
Hur mycket som ventileras bort och hur snabbt oljan uppnår skadliga nivåer beror tex på antalet kallstarter, körsträcka, körstil m.m.

Är man rädd om sin bil så byter man varje år. Det första tecken på många motorer som gått en bit med undermålig smörjning är slitna kamkedjor....

#20
2017-02-23 18:59

En halv liter olja kvar i turbon?? Då kan man lägga till en till individ på icke kunnig och poänglöst att lyssna på mera.....

#21
2017-02-23 19:09

AudiS4, lugnt om du är svartvit. Minns bara att jag bytte turbo på min förra bil och bilmeken sa nåt om att det gick åt en extra halvliter för det. Vet inte om det stämmer exakt men poängen var väl att det finns kvar olja, dvs man tömmer inte hela systemet vid vanligt oljebyte. Vet inte om det är så och är det inte så kan det ju vara bra klargöra det. Har aldrig påstått mig vara nån bilmek, har bara lyssnat mycket på såna...

#23
2017-02-23 19:29

Jag skulle säga så här, om valet står mellan att själv göra ett "mellanoljebyte" med sug och nytt filter och lägga ca 10 min, jämfört med att tycka att det blir för besvärligt att krångla sig in under bilen/lyfta och dränera via pluggen efter att krångla mer plast m.m. och vänta ett år till och köra på 2 års intervallet enligt rek. Tror jag inte många här tycker det är en dum idé att faktiskt göra det extra bytet med sug. Byta 90 % kommer alltid vara bättre än att byta 0 %.

#24
2017-02-23 19:40

skarj har helt rätt uppfattning, det är viktigare att byta oljan oftare än filtret. Ett filter klarar 3000 mil om man byter oljan vid 1500 och även om en skvätt stannar kvar gör det inget.

#25
2017-02-23 19:49

saabnisse, läst att alla olja, även s.k. longlife, tappar mycket i egenskaper efter 1500 mil. I en avancerad skör turbomotor som ju VAG satsar mycket på (nästan alla om inte alla bensinmotorer man säljer idag är turbo) så är det att spela rysk roulett att köra en andra (!) vinter på olja som gått över 1500 mil. Kallstarterna är värst för motorn och dessutom startar motorn lättare då med fräsch olja. Enkel grundregel, aldrig två vintrar på samma olja.

#26
2017-02-23 20:02

Det jag funderar på är hur bilen "känner av" när det är dags att byta?
Är det ekvation i form av antal kalla starter, korta turer, motortemperatur och en mängd andra saker eller finns det någon typ av smart sensor som faktiskt kan hålla koll på hur fräsch oljan är?

#27
2017-02-23 22:03

Det är endast ekvationer och det var också sensorer (temperaturen för oljan) men inte "smarta". Ska kolla ifall jag snabbt hittar en länk för sist sparade jag den inte...
Sorry, hittade inte den nyare mera men om jag minns rätt så är inget förändrat: http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_224.pdf
Lättläst från 2007: http://www.volkswagen.co.uk/assets/common/content/owners/Longlife_servic...
En till: https://www.yourmechanic.com/article/understanding-volkswagen-service-in...

#28
2017-02-23 21:59

Nice, då fick man reda på hur det fungerar, tack för detta Peugo.

#29
2017-02-24 06:05

Tack för det Peugo! Hade glömt bort dessa intressanta sidor http://www.volkspage.net/technik/ssp Jag fick nu också bekräftat det jag hade gissat angående oljenivågivarens funktion. Det förklarar varför oljenivåvisningen ibland kan få fnatt när man startar bilen en kall vinterdag när kontaktvärmaren varit kopplad.

#30
2017-02-24 07:00

På min Toyota byts såklart oljan varje höst trots att den bara körs knappt 500 mil per år.

Jag har läst att man på vissa, eller alla, etanolbilar SKA byta olja varje år eller vid ca 1500 mil och då klagar många etanolbilspekulanter / köpare / ägare på att det är dyrt att äga dessa bilar med så "täta" oljebytesintervall.

#31
2017-02-24 09:01

Som tillägg att jag alltid byter olja efter en vinter oavsett vad bilen själv säger: I Sverige lockar VAG bilköpare genom att hålla låga driftkostnader och tonar i media ner betydelsen av oljans kvalitet genom att skriva att dagens oljor håller hög kvalitet. Samtidigt står det tydligt i instruktionsboken att motorn vid extrema förhållanden behöver ny olja oftare. 1. Det står i serviceboken att oljan SKA bytas oftare om bilen utsätts för extrema väderförhållanden. Eftersom de flesta av oss i Sverige startar bilen flera gånger under året när det är 10 minusgrader eller kallare anser i alla fall jag att våra bilar utsätts för extrema väderförhållanden. Oljan ska alltså bytas efter varje vinter. 2. I USA byts oljan på denna motor alltid första gången efter 800 mil(5000 miles) och sen med ett intervall om 1 år / 1600 mil(10000 miles). Detta eftersom de i många delar av landet har antingen väldigt kallt delar av året, precis som läget är för oss i Sverige. Eller väldigt varmt. Som jag tolkar det sänder VAG alltså olika budskap beroende på i vilken kontinent man ställer frågan. För svenskar som äger bilarna efter att garantin gått ut har vi sett exempel på ekonomisk katastrof på individnivå när kamkedjor havererat på exempelvis 1.2TSI och 1.4TSI. Alla bevis tyder ju på att detta beror på kamkedjor som inte fått rätt smörjning på grund av dålig kvalitet på oljan och bilar som inte servats "rätt". Kan någon mer än jag se sambandet här??

#32
2017-02-24 09:28

Det blir alltid kvar en viss mängd olja även om tappar via plugg , vissa motorer har ej plugg ,MB det är vettigt att byta olja 1 gång per år även om man inte kör så många mil man ska hålla sig till den föreskrivna typen av olja men behöver inte köpa den svindyra märkesrekommenderade

#34
2017-02-24 09:29

Det blir alltid kvar en viss mängd olja även om tappar via plugg , vissa motorer har ej plugg ,MB det är vettigt att byta olja 1 gång per år även om man inte kör så många mil man ska hålla sig till den föreskrivna typen av olja men behöver inte köpa den svindyra märkesrekommenderade

#35
2017-02-24 12:15

Fifth Gear har inte alltid lyckats med att göra verklighetstrogna test men se gärna denna video: https://www.youtube.com/watch?v=M7VxOlUVjoA

#36
2017-02-24 13:48

Skulle gärna se ett vetenskapligt test på prestationsprovet, känner mig inte tillfredställd med deras prov, är faktiskt rätt skeptisk till någon mätbar skillnad om de inte är helt annan olja de bytt till. Även då med varmkörd motor etc. finner jag det inte helt pålitligt att det skulle skilja 0.5 sek, men men.

#37
2017-02-24 15:03

Vet inte om VAG lovar låga driftskostnader och att det är anledningen till det längre serviceintervallet.
Jämför jag de 2 Ibizorna där den ena var 1500 mil och andra 3000 mil så kostade servicen ca 1,5 gånger mer. Och med tanke på att den ville att jag skulle göra service vid 2600 mil så blev det inte så mkt billigare i pengar räknat.
Grejjen är väl mer att man slipper lämna in bilen på service så ofta och miljöaspekten då mindre olja behövs bytas tycker jag.

#38
2017-02-24 17:02

Apropå oljesug så tror jag många verkstäder använder oljesug för bytet. Vet inte själv för jag lämnar aldrig bilen till verkstäder för oljebytet. Har ni tänkt på att båtmotorer ligger lågt och där måste oljesug användas. Som någon skrev bättre få bort det mesta av oljan och fylla på ny. Att inte byta är ju sämre eller hur??

#39
2017-02-26 11:45

Många som inte verkar förstå. Det är INTE 3000 mil eller två år som gäller, det är MAX 3000 mil eller två år beroende på vilket som först uppnås. Det sitter en dator i bilen som håller koll på antal starter, körsträcka och andra parametrar. Jag har denna longlifeservice på min Seat med 1,2tsi-motor. Vid sista servicen hade den rullat 600 mil och det hade gått 1,5 år när indikatorn påminde om service. Då hade jag 3km till arbetet enkel väg, därav många kallstarter och kort körsträcka.
Beträffande oljans kostnad så kan jag tipsa om Ullared, dom tar 379kr/4L för Castrol Edge longlife, precis samma olja som man får vid service hos VAG. Mekonomen tar över 800kr för samma 4L. Jag brukar ha för vana att byta olja själv mellan varje service. Detta för att jag har Vw's problem med kamkedjesträckaren i bakhuvudet.

#40
2017-02-27 16:28

FXX: Gör likadant som dig, byter olja själv en gång mellan 3000mila hos verkstad på min Seat och VW (kör 6000mil/år).
Hos ullared/gekås väljer jag istället MotorGold (tillverkad i Tyskland) longlife specad vw504/507 5L för 299kr. Annars brukar jag köpa från Tyskland för 50kr/l inkl frakt (samma spec).

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!