Nästa artikel
Bilfrågan: Gör värmaren nytta?
Bilfrågan

Bilfrågan: Gör värmaren nytta?

Publicerad 30 mars 2016 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren har problem med p-värmare och tillsatsvärmare på sin Volkswagen Tiguan från 2009.
”Min värmare fungerar bara när den känner för det. Är det dumt att köra utan fungerande tillsatsvärmare?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en VW Tiguan -09. Min parkeringsvärmare/tillsatsvärmare fungerar bara när den känner för det. Funkar inte alls att starta med fjärren och tillsatsvärmaren hjälper bara till ibland. Finns ingen riktigt logik. Är det dumt att köra utan fungerande tillsatsvärmare? Det tar ju en bra stund innan motorn blir varm och den har svårt att hålla 90 grader.
Sven J
 
Svar:
Tillsatsvärmaren är till för att hjälpa dieselmotorn (finns även på vissa bensinmotorer) under vissa driftsförhållanden när motorn inte ger tillräckligt med värme. Tillsatsvärmaren går igång när motorn är igång och värmer hela kylsystemet. Den hjälper enbart motorn med temperaturhållningen. 
Parkeringsvärmaren, däremot, värmer motorn och till viss del även kupén. Funktionen är först och främst till för att ge isfria rutor. Uppvärmningen av kupén kan variera beroende på aktuell yttertemperatur och batterispänning. Det går inte att säga till vilken temperatur parkeringsvärmaren värmer kylvätskan eftersom det varierar beroende på yttertemperaturen. Temperaturspannet bör vara 30–50 grader efter att värmaren gått.
Kriterier för att parkeringsvärmaren ska starta är att batterikapaciteten inte går ned under 11,5 volt samt att bränslenivån inte ligger på reserv.
Marcus Thomasfolk, Volkswagen Group Sverige
 
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-03-30 09:56
Styrbjörn

Vadå åker du aldrig någonstans på vintern?

#2 • Uppdaterat: 2016-03-30 16:08
benny karlsson

Av Marcus T.´s svar att döma är det bästa man kan göra är att byta bil. Kan inte bilens elektronik starta värmaren? Vi hade Passat diesel 1998 och 3 år framåt på jobbet. Tillsatsvärmaren klarade inte av -10° och lägre så vi frös och svor oss varma. Så vi lärde oss att VW´s dieselmotorer inte var något för svenska vintrar, ffa när man reste på norrland. Det som var märkligast var att A4-orna blev varma och dom som körde bensin var också nöjda. Den här bilen är ju nyare så ett besök på verkstan för funktionskontroll rekommenderas.

#3 • Uppdaterat: 2016-03-31 00:15
snabb95

För att svara på Svens fråga: Det är klart att det är dumt att köra med en dieselmotor som inte har rätt arbetstemperatur 90 grader. Då sotar motorn ännu mer och belastar partikelfiltret hårdare, samtidigt som regenereringen inte fungerar. Det kan innebära höga kostnader för byte av partikelfilter och eller en igensotad EGR ventil.

#4 • Uppdaterat: 2016-03-31 08:29
Notarie

Varför nämns inte fördelen med 220 v motorvärmare? Egentligen ganska obegripligt att norra Eu med vinterklimat inte har förmonterade motorvärmare på nya bilar med de positiva effekter den medför, när så mycket annat "lull-lull" monteras! Kostnaden är alltför hög att eftermontera en motorvärmare - borde alltså göras på fabriken. Nyttan med motorvärmare är obestridlig och väl omvittnad. Här har motororganisationer inkl Vi Bilägare en del att uträtta!

#5 • Uppdaterat: 2016-03-31 13:02
snabb95

Antifeministen @ Med pellets lär Du inte få rimlig starttemperatur på motorn. Att köra dieselvärmaren i ett inbyggt garage ger som regel en otrevlig lukt. Däremot går det bra med en bensinsinvärmare eller 230 volts värmare. Den senare kan dock inte underhålla rätt temperatur på dieselmotorn under körning.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.