Bild
Nästa artikel
Frågeställaren äger en Golf från 2010 och undrar om Volkswagen tar på sig att åtgärda haveri på kamkedjan.

Bilfrågan: Goodwill, Volkswagen?

Bilfrågan

”Troligen kuggade kedjan över häromdagen. Har inte kedjorna/sträckarna förbättrats alls på senare år?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en VW Golf 1.4 TSI årsmodell 2010, där kamkedjan byttes vid 5 000 mil i november 2014. Nu har bilen rullat 7 900 mil och troligen kuggade kedjan över häromdagen. Motorlampan tändes någon dag senare. Min fråga är om Volkswagen reparerar kedjehaveri på goodwill fortfarande. Och har inte kedjorna/sträckarna förbättrats alls på senare år?
Bedrövad VW-ägare

Svar:
Vi bad om ett svar från Volkswagen Personbilar i Sverige. Informationschef Marcus Thomasfolk svarar så här: ”Frågan om kostnadsdeltagande måste alltid avgöras hos en auktoriserad verkstad. Kunden behöver alltså vända sig till en sådan. När det gäller kamkedjan så har den utvecklats och är i dag en annan den som monterades 2014.” 
Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

 

Kommentarer

#1
2018-05-09 07:31

"kostnadsdeltagande " lol. Kunden kan nog känna sig blåst tyvärr.

#2
2018-05-09 07:55

Detta pekar tydligt på en undermålig konstruktion, inte så konstigt att VW gav upp kamkedja.
Lite märkligt när så många andra tillverkare inte har problem alls med kedja.

#3
2018-05-09 08:10

Det gäller ju en 2010 som efter 5000 mil fick ny kedja 2014 och nu påstår VW att det är en annan kedja idag än den som monterades 2014.
Det är klart, det begriper nog de flesta, men håller den bättre?
Det var ju en annan kedja som monterades 2014 också men den höll ju inte!
Jag håller med hultarn, konstigt att en så stor tillverkare som VW inte kan få till en hållbar kamkedjetransmission!

#4
2018-05-09 08:57

Om man med "svar" avser användbar information, är detta inget svar, utan en avledande manöver bakom dimridå.

#5
2018-05-09 09:13

Volkswagens återkommande kvalitetsbrister är en följetong i forumet, och ett utmärkt exempel på ”tysk kvalitet”.

#6
2018-05-09 09:28

Raphael, va bra att det finns franska bilar-de går aldrig sönder och har aldrig kvalitetsbrister....

#7
2018-05-09 09:39

Thomasfolk erkänner ju i svaret att den kamkedjan som 2014 ersatte den från 2010 också hade brister. VW har vid några tillfällen klantat sig i utveckling och tillverkning och när jag får intryck i från flera artiklar att de inte tar fullt ansvar för sin produkt tycker jag att det är oprofessionellt och dåligt, tyvärr köper folk deras bilar ändå.
Bilfabrikanter kan göra misstag ibland, men de måste ta sitt fulla ansvar för konsekvenserna.

#8
2018-05-09 10:28

Herr Thomasfolk svarar det han måste svara för att få behålla sitt jobb. Vilket bl.a. innebär att minimera kostnader och åtaganden för VW i samband med att kunderna drabbas av fullständigt undermåliga motordelar. Att behöva byta kamkedja med 5 eller 3-tusen mils mellanrum utan att VW tar något ansvar är ett så grovt fel att det är omöjligt att ha något förtroende för VW.

#9
2018-05-09 10:46

Som vanlig är det rena lotteriet för VW ägare om man får åtgärdat utan kostnad även när man vet att det är ett konstruktionfel, riktigt dåligt men jag är inte förvånad... Var samma sak för ett antal år sedan med Passats framvagn, en del fick betala, andra inte trots att det sattes dit samma saker som efter några år fick bytas igen...

#10
2018-05-09 10:58

VW har inget att göra med faktisk kvalitet eftersom kunderna inte efterfrågar det.

Det är bara känslan i plastmaterialet i dörrfickorna man storsatsar på eftersom detta tycks vara det viktigaste i en bil enligt köparna.

Hur länge de franska kamaxel remmarna håller och vad det kostar att byta dem återstår väl att se.
Att de är sämre än en kedja som inte behöver bytas är ju tydligt.

#11
2018-05-09 11:15

Mmm, så skribenten har "troligen" fått ett nytt motorhaveri efter bra 2900 mil och skriver till ViB för att fråga om Goodwill gäller?
Jag vet inte, men jag skulle nog kontakta VW-verkstaden - den verkstad som bytte den första.
Eller så trollas det ...

#12
2018-05-09 11:21

Någon procent av bilköpare är intresserade av vad som finns under motorhuven vilket gör att biltillverkare inte känner någon stor press med att förbättra en dålig kamdrivningslösning.
Kollektivet av försäkringstagare få betala reparationerna av dåliga tekniklösningar.
När ViBilägares franska testbil fick motorras på grund av is i vevhusventilationen en vinter så sa man bara att det inte gjorde något då masinskadeförsäkringen betalade den mycket dyra reparationen.
Vilket visar att inte ens något motorkunniga personer reagerar på att maskinskadeförsäkringen får ta kostnaden som självklart borde betalas av biltillverkaren när det i grunden är ett konstruktionsfel. Samma sak med raden av kamkedjeras hos VW olika bilmodeller där kunder och försäkringsbolag fått vara med och betala undermåliga konstruktioner.

#13
2018-05-09 11:22

Det är kasst, riktigt kasst. Något har gått väldigt fel, förmodligen för att nån räknenisse har tittat på antalet kamkedjor som skall in i x-miljoner motorer och jagat några cent/en euro på varje och visat hur mycket VAG kunde spara. Så blev det så här och kunderna får ta emot.

#14
2018-05-09 11:35

Ja det är ju förjäkligt och ofattbart helt enkelt.
Med regelbunden service borde det inte kunna hända, en kedja med tillhörande spännanordningar blir ju inte slak över en natt även om det är den sämsta konstruktionen.
Och efter så få mil med service i rätt intervall då måste kunden verkligen stå på sig mot verkstaden och kräva goodwill mot generalagenten och man får hoppas på att den servats på wag för goodwill annars är man helt rökt.

Eftersom detta bör upptäckas i tid vid service är jag helt säker på bör man nog ha årlig intervall på dessa kamkedje bilar och man kan ju fundera på om det är kvalitets problem på delarna eller dålig konstruktion eller dåligt montage av dito.
Det finns bilar som rullat 22-28000 mil utan problem med detta och lör på samma kedja och sträckare.
Dåligt Wag organisationen !! Och hoppas kunden får hjälp för det har många fått.

Och vad det gäller rent allmänt så finns det 1000 tals deprimerade bilägare med andra fabrikat som hamnat i samma sitts.

Tex Peugot dieselägare som på 00-08 talet fått skrota bilen efter andra rem motor raset på 3-6000 mil utan maskin skada etc etc.

Toyota avensis ägare som fick ny dieselmotor på maskinskada vid 14500 mil och dessutom bytt både cat och turbo 2ggr på toyotas maskinskadeförsäkring under tidigare mil.

Det finns hur många olyckliga och lyckliga exempel som helst.

#15
2018-05-09 11:45

Previa, när det gäller den gamla tvålitersmotorn och igensatt vevhusventilation så gjorde Peugeot en återkallning där de bytte ut bland annat insugningsrör med mera, detta utan kostnad för kunden. Peugeot tog alltså sitt ansvar.

#16
2018-05-09 12:35

Håller med Previa. Det känns tryggt att köra japanskt i jämförelse. Likadant med Audi om bilen rostar. Vissa får goodwill andra inte och en del delvis som min son som fick betala 16000kr (30% av kostnaden) pga av omlackning pga rost på sin A6 Avant. Är det kvalitet och kundvård värd namnet?

#17
2018-05-09 13:08

Vissa här gör sig lustiga över återkallelser, goodwill och "magisk" plåt.

För dem är det tur att det finns märken som skiter i kundvård, återkallelser och goodwill.

#18
2018-05-09 13:27

Vag har ju helt sjuka priser. Att kunden står för 30% av kostnaden men får ändå betala 16k. Inte klokt.

#19
2018-05-09 13:34

Simon och Shogun, vet ni hur mycket Toyotas märkesverkstäder omsätter i Sverige? På er låter det som om de jobbar gratis, om de ens jobbar alls ...
Det finns ingen biltillverkare som hanterar fel på goodwill oavkortat. Såvida det inte rör sig om en säkerhetsrelaterad återkallning hanteras fel utifrån en fall-till-fall bedömning där de allra flesta får betalas av kunden efter garantitiden. Det gäller även Toyota som har haft sin beskärda del av konstruktions-/produktionsfel.

#20
2018-05-09 13:37

Vi har bl.a en Golf 7:a. Körs huvudsakligen av "chefen". Får emellanåt låna bilen, som jag upplever som mycket trevlig. Bland det bästa jag kört i storleks- och prisklassen. Nu år bilen inne på sitt femte år och då vill hon byta. Till en T-roc eller Sportsvan. Väcker inte min förtjusning, då jag inte är hänförd över "fejkade avgasrör". Ännu mindre förtjust blir jag vid tanken på att dumpa en bil i nyskick för en spottstyver, till inbyte. Har planer på att överta Golfen och byta in något av dom andra objekten, men då gnager frågan om kamkedjan i bakhuvudet. Har försökt att informera mig, dels via återförsäljaren, som förnekar all kännedom om eventuella problem, samt direkt via VAG centralt. Som jag tidigare påpekat upplever jag VAG:s kommunikativa
förmåga och kundtillvändhet ungefär i nivå med ett statligt verk:s destruktiva attityd gentemot medborgarna, vanlig för 50-60 år sedan. Kan vara en oönskad effekt av att ha sålt ett ledande märke i sjuttio års tid. Man ser sig mer som en institution än en marknadsledande bilhandlare vilket borde föranleda åtgärder för en "mental" förnyelse för att säkra en framtida framgångsrik verksamhet.

#21
2018-05-09 13:48

VW ser sig nog snarare som en religion och gudomlighet som inte behöver bry sig om världsliga ting, eftersom försäljningen ökat dramatiskt efter dieselskandalen och alla kvalitetsfel och brister så upplever man förmodligen att man kan i princip göra vad fan man har lust med och kunderna kommer ändå att köpa som tokiga.
Alltså ett köp av en VW är en risk då tillverkaren kan komma undan med vad som helst och inte behöver ta ansvar för någonting överhuvudtaget tack vare kundernas kraftfulla ekonomiska stöd.

#22
2018-05-09 17:33

Är ganska övertygad om att frågeställaren får grejerna utbytta om bara servicen är gjord när den ska. Bilen har ju inte gått långt. Kamkedjan i denna motor är ett ...vad ska man säga.....bekymmersskapande, problemskapande, irritationsskapande och kostsamt misstag. Kravspecen var "så lite friktion som möjligt= låg förbrukning." En av kommentarerna här talar om religion mm. Finns ju "Opelreligion" också ;-)

#23
2018-05-09 17:36

Lasse J - Golf generation 7, typ ifrån 2013 för halvkombi-varianten, har inte kamkedjemotorerna.

#24
2018-05-09 17:50

Problemet är ju att folk köper VWs bilar trots undermålig kvalitét på så många områden, kamkedjor, DSG, partikelfilter m m OCH det ständiga fuskandet med deras dieselbilar som ALDRIG tar slut... Är folk så korkade att de köper allt detta okritiskt så får man väl medge att VW är skickliga lurendrejare.

#25
2018-05-09 18:24

Raywave - det kanske trots allt inte är så många som drabbas av dessa enligt vissa skribenter mycket flitigt förekommande fel ?
Jag har haft flera VW-bilar under årens lopp men den enda som verkligen var problematisk var min Passat -97 - den då helt nya modellen. Massor av mindre fel även om VW tog allt på garanti eller goodwill. Så läget kanske ändå inte är så katastrofalt för oss ägare som en del vill göra gällande. Man är ju ingen självplågare så skulle man drabbas av kostsamma fel och dessutom inte få nån form av hjälp av VW så ligger nog inte märket i topp av kandidaterna vid nästa bilbyte. Vi är trots allt inte hur dumma som helst vi "stackars" VW-ägare.

#26
2018-05-09 19:26

Pi
Jodå. Kamremmen återkom under 2014.

#27
2018-05-09 20:25

Raywave.....alla vill ju inte åka i upprostade Mazdor med risk för eget liv.

http://www.vibilagare.se/nyheter/krocktest-avslojar-rost-kan-oka-dodsrisken

#28
2018-05-09 21:42

Lasse J - kamrems-motorerna kom i o m övergången till den s k MQB-plattformen och första bil ut på den var Golf generation 7 som visades i slutet av 2012. Sen ersattes kamkedjemotorerna successivt - har dock ingen kunskap om när resp "icke MQB-bil" fick den nya motorkonstruktionen.

#29
2018-05-09 21:45

Jag lider med N-iklas som är så bitter över att Opel köptes av PSA. Det finns nog inte en artikel utan att han skriver något negativt om PSA, även om artikeln inte alls har med dem att göra.
"Hur länge de franska kamaxel remmarna håller och vad det kostar att byta dem återstår väl att se.
Att de är sämre än en kedja som inte behöver bytas är ju tydligt."

Obegriplig logik i sista meningen.
Då VW övergick till kamrem från kedja, så verkar den lösningen vara bättre.

#30
2018-05-09 22:49

Jag åker i en upprostad Mazda 6 fast jag har inte hittat någon rost än.....peppar peppar. Det känns tryggt att åka japanskt i jämförelse.....Mazda tar ju ansvar för rosten, det gör inte Audi som jämförelse.....VAGhar problem överlag med rost/lacksläpp på flera modeller enligt tekniker på Lecab i Karlstad som besiktade rösten på min sons Audi A6 Avant. Kommer han köpa en Audi igen? Nej som häromdagen då ytterligare en han pratat med har samma problem även han. Båda överens om att det inte blir någon mer Audi. Kvalitet?

#31
.
2018-05-09 22:58

Min bil är Japansk Shogun. Jag tycker inte det känns tryggt efter alla besvär genom åren vilka är 4.
Och rostar gör den också trots efterbehandling. Toyota tar inte ansvar för rost.

#32
2018-05-09 23:11

Svaret från VW är förstås ett ickesvar, men jag fortsätter att förvånas över att folk skriver till ViB och få vänta ett par månader på ett eventuellt svar istället för att fråga resp. verkstad och få svar direkt.

#33
2018-05-10 00:21

Shogun:
OM sonen verkligen är så himla missnöjd med sin fina premiumvagn från Audi varför byter han inte bort den mot en Toyotahäck istället? Nä, jag tror att gubbeni huset innerst inne är grymt avundsjuk på sin självreflekterande son som har valt att köra en fin kvalitetsbil av märket Audi men det kommer han aldrig aldrig aldrig någonsin erkänna ;o )

#34
2018-05-10 17:33

Liten.

Tyvärr var det jag som tipsade honom om denna Audi A6 Avant, något jag ångrar något fruktansvärt. Det ska jag villigt erkänna hur många ggr som helst. Själv säger han att det blir Lexus nästa gång då han vet hur felfria pappas bilar brukar vara om de är japanska. Men nu har han köpt hus så bilbyte ligger just nu långt ned på prioriteringslistan. Han får stå ut ett tag till med skiten som han säger. Och pappa har fullt upp med renovering när han inte jobbar av på statsskulden.....

#35
2018-05-10 17:50

Shogun:
Det låter som en väldigt dålig bortförklaring. Har man köpt hus har man ofta sämre ekonomi än tidigare och som du har sagt ”kostar” Audin mycket pengar i div trix och fix dvs reparationer. I detta läge är det väldigt konstigt att sonen inte omedelbart säljer Audin och sparar massor av pengar genom att köpa en begagnad Toyota / Lexushäck. Nä, Shogun din bortförklaring låter inte allls rimlig!!! Du är innerst inne avundsjuk på de som kör och äger en fin kvalitets och premiumvsgn från Audi! Idag säljs tex en Lexusbuske från 2007 med dieselmotor för ca 50 000 kr vill man ha bensinare kan man köpa en till ett ännu lägre pris.

https://mobil.blocket.se/annons/stockholm/lexus_is_220d_sport_ny_bes_07/...

#36
2018-05-10 18:02

Jag vet att detta är långt utanför ämnet men jag måste gå bemöta Shoguns påstående. Detta blir mitt sista inlägg i denna tråd.

Shogun:
Här kommer ytterligare ett tips på en Lexus för bara 16000 kr som säljs efter att ägaren har gjort mängder av dyra reparationer på den och därefter tröttnat på Lexusen. Så nu kan din son köpa en billig Lexus och säkert bli en nöjd bilägare och slippa ”skiten”. Kommer han att byta bort Audin mot en Lexus? Knappast!

Vad gäller VW garantiansvar är det ju självklart att man först måste utreda ansvar innan man kan säga vem som ska stå för vad.

#37
2018-05-10 20:00

Så mycket strul jag läser gällande VW koncernens bilar så förvånar jag mig de kan sälja så bra. Ok, tjänstebil med garantier kan kännas tryggt. Skulle troligtvis inte våga köpa en vegagnad VW. Rätta mig om jag har fel, har ingen egen erfarenhet av märket.

#38
2018-05-10 21:48

Shogun:
Ursäkta mig men här kommer länken till Lexusen som är tillsalu där ägaren ledsnat på den efter att ha reparerat den för hiskliga summor och skaffat en annan bil. Så nu kan din son sälja sin Audi och köpa en ”bra” Lexus för runt 15000 kr. Det är billigare än en Golf i samma årsmodell, miltal etc.

https://mobil.blocket.se/annons/stockholm/lexus_ds300_ar99/77743929

#39
2018-05-11 08:56

Pi#28
Vår bil är tillverkad i Feb 2013. Har kedja. Svägerskan köpte en modellår 2014, rem. Dock så mycket problem med bilen att ÅF ordnade ett inbyte till en modellår 2015, rem.

#40
2018-05-11 11:47

Liten.

Tack för vänligheten. Men någon diesel blir det inte för honom. Det tillhör stenåldern liksom adelsklassen......

#41
2018-05-11 18:48

Jag har en VW Golf Tsi122- 09 tillverkad 08, köpte den när den gått 2000mil nu har den snart gått 14.000 mil med samma kedja, servad i början med 0W-40 olja från Aral, numera Ullared 5W-40 fusksyntet, Purflux oljefilter med Zick-Zack innanmäte

#42
2018-05-12 22:09

Hur kommer det sig att folk köper dessa usla bilar.
Jag bytte märke nu slipper jag alla dessa bekymmer efter 17 st
av VAG bilar (bedrägeri märkena)

#43
2018-05-12 22:18

@ALDRIG mer AUDI 2018-05-12 22:09

Vad har du din bil märken och modell nu?

#44
2018-05-13 11:37

Svar till GF:
BMW 330 har nu gott snart 10.000mil
Detta är den första bilen jag har haft
med endast ett fel de var värmekammaren till parkerings värmaren.
Av 17 st VAG modeller så har det varit tändspolar, spindelleder, styrleder, brustna bromsrör, sprickor bromsslangar,
styrdon, felande bromsbelägg, ventiltätningar, fel färgnyans på dörrlistor. m,m listan blir lång lång lång.
Och ingen av dessa har gott längre än 7.000mil
Klart man tröttnar på eländet av bedrägeri företaget VAG.

#45
2018-05-13 11:42

@aldrig mer audi:
Om bilarna (16st) varit så kass genom åren, hur kunde du köpa den 17:e?

#46
2018-05-13 15:21

@ALDRIG mer AUDI 2018-05-13 11:37

Tack för svar. Vågar inte köra mycket eller några år som kan gå sönder på VAG.
Om jag skulle tänka mig att köpa VAG blir lättare att ta en privatleasing kör 6000 mil och 3 år gammal att lämna tillbaka och få ny bil igen samma VAG.
VW Golf eller Skoda Fabia eller Octavia alla 1.0 TSI DSG7 och combi.

#47
2018-05-13 17:06

svar McTa
Var anställ som VW mekaniker

#48
2018-05-13 17:29

Lagar du inte själv då, nästan helt gratis :-)

#49
2018-05-13 23:13

GF
Privatleasing ; *Skall man vara försiktig med enligt media*
Men jag har ingen kännedom av detta

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.