Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Garanti på service?

Bilfrågan

”Öppnade motorhuven och såg att multiremmen gått av. Vad har jag egentligen för garanti när jag lämnar bilen till Volvo och betalar dyrt för service?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Volvo V60 från 2013. Bilen har alltid servats på Volvo-verkstad, senast gjordes service hos Volvo I början av oktober. Dagen efter när jag startade bilen för att åka till jobbet hann jag köra kanske 100 meter. Sedan började det lukta bränt. Öppnade motorhuven och såg att multiremmen gått av. Tog bilen till Meca-verkstad där de konstaterade att multiremmen gått av och att vattenpumpen lossnat. De bytte multirem, vattenpump och några små detaljer.
Kontaktade sedan Volvoverkstaden, som svarade att de inget kunde göra. 
Vad har jag egentligen för garanti när jag lämnar bilen till Volvo och betalar dyrt för service. Kan jag lika bra serva på Meca som på Volvo?
Solomon

Svar:
Du gjorde dessvärre ett misstag när du lämnade in bilen på Meca istället för hos den Volvoverkstad där servicen utfördes – om du tänkt ifrågasätta hur servicen gjorts. Du nämner inte bilens körsträcka. Men om den alltid servats hos auktoriserad verkstad bör multiremmen ha bytts vid rätt miltal. 
Det låter onekligen som ett märklig sammanträffande att den skulle brista dagen efter en service. Men du måste först reklamera felet hos den verkstad som reparerat eller servat bilen så att de får möjlighet att undersöka och ta ansvar för eventuellt fel, innan du väljer en annan lösning. 
Man kan alltså inte utkräva ansvar från den verkstad som utfört ett arbete, om det fel som man vill åberopa åtgärdats av en annan.  
Marknaden för service av bil är avreglerad. Det innebär att du i princip kan vända dig till vilken verkstad du vill. Auktoriserade verkstäder är de som är specialiserade på just ditt bilmärke och reparerar med originaldelar, medan allbilsverkstäder är märkesoberoende och tar sig an flertalet bilmärken.
Om bilen fortfarande har en garanti, exempelvis nybilsgaranti, måste du vara säker på att verkstaden kan uppfylla kraven på fackmässighet, har den kompetens som krävs för just din bil och kan utföra arbetet enligt de krav på kompetens och kvalitet som krävs enligt villkoren för just din garanti. Reparation eller service kan då behöva göras med originaldelar.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad skulle du råda frågeställaren att göra?

Kommentarer

#1
2019-01-17 07:08

På märkesverkstad är man garanterad att bli av med en väldig massa pengar, det är väl allt? :)

#2
2019-01-17 07:22

Det är ju standard. Man lämnar in bilen för att laga ett fel och får tillbaka den med två nya fel.

#3
2019-01-17 07:28

Tveklöst någon som är ett internet ”troll”. OM vattenpumpen har lossat vilket är osannolikt skulle kylarvattnet runnit ut vilket omöjliggör att hen iaf skulle kunna köra bilen till en verkstad. Man ska inte heller inbilla sig att man kan reklamera ett arbete efter att någon annan har ”reparerat” felet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.