Nästa artikel
Bilfrågan: Går inte tutan på garantin?
Bilfrågan

Bilfrågan: Går inte tutan på garantin?

Publicerad 8 september 2015 (uppdaterad 10 november 2020)
Frågeställaren har hamnat i en garantitvist om en trasig tuta.
"De påstår att vi måste betala då detta inte går på garantin för att vi har servat bilen på en icke Kia- verkstad. Är detta verkligen rätt?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Vi har en Kia Cee’d som tutan slutat fungera på. Det återstår ett år av garantin. Har nu lämnat in bilen till Hedin bil i Segeltorp för åtgärd. De påstår nu att vi måste betala då detta inte går på garantin för att vi har servat bilen på en icke Kia- verkstad. Är detta verkligen rätt?
Ulrika Isaksson
 
Svar:
Nej, det är inte rätt av Hedins att vägra reparera din tuta. Enligt ett beslut i marknadsdomstolen (2012:13) har Kia inte rätt att vägra tillämpa garantiåtaganden även om bilen är servad av utomstående verkstäder.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Har du varit med om en liknande tvist om ett garantiärende?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-09-08 10:21
lastbil10

Det kan inte vara så att den inte är servad enligt KIAs rekommendationer (regler).

#2 • Uppdaterat: 2015-09-08 10:28
lastbil10

Garantin är giltig under förutsättning att Kias anvisningar och rekommendationer för underhållsservice och reparationer följs under hela garantitiden. De reservdelar och tillbehör som används vid service och reparationer måste hålla minst samma kvalitet som Kias originaldelar. Vid service på en annan verkstad än en auktoriserad Kia-verkstad måste verkstaden kunna visa att servicen har utförts enligt ett korrekt serviceprotokoll. Alla reservdelar, tillbehör och vätskor som används vid servicen ska anges i serviceprotokollet. Serviceprotokollet ska finnas tillgängligt för granskning under hela garantitiden. Verkstaden ska även kunna dokumentera att man har genomfört alla de mjukvaru-uppdateringar som fanns tillgängliga för den aktuella modellen vid servicetillfället.

#3 • Uppdaterat: 2015-09-08 13:12
Volvoiten

Det här ska inte skyllas på Kia i sig. Så här hade det aldrig gått till på min Kia-verkstad. Däremot är det ju allmänt känt att man aldrig ska vända sig till Hedin. De är dyrare på allt och är allmänt oseriösa. Tror bara de bryr sig om sina merca-kunder.
En gång köpte jag ett lackstift på Hedin bil. 136 kr. Slarvade bort detta och köpte ett nytt på min vanliga Kia-verkstad. 94 kr. När jag frågade hur det kunde komma sig fick jag veta att Hedin lägger på 25-50% på alla tillbehör och delar. Känns ju sådär.

#4 • Uppdaterat: 2015-09-08 13:48
1storstark

Detta låter mera som om personkemin mellan verkstaden och kunden inte fungerar. Man har hittat på en anledning att inte byta tuta.

#5 • Uppdaterat: 2015-09-08 18:09
erikivan72

Hedin bil bryr sig om sista raden på resultaträkningen och kassan.
Stora företag fungerar i allmänhet för att skapa så hög vinst som möjligt till sina ägare. Vad de egentligen sysslar med är ointressant ur ett aktieägarperspektiv.

För övrigt håller jag med alla kommentarer att man ska undvika koreaner. De är inte ens särskilt billiga längre.
Och inte kan de göra stolar.

#6 • Uppdaterat: 2015-09-09 11:00
Kandidat

Här ska sägas att det bara är de två första åren av garantin som KIA måste stå för. Och de har haft den sjuåriga garantin ganska länge nu. Så är bilen sex år gammal gör faktiskt Hedin rätt. Den här gången....

#7 • Uppdaterat: 2015-09-09 20:56
SUNE04

Han som har hand om dessa insändarsidor kan han inte ta bort dom här proffstyckarna eller märkesidioter som kan skriva vad skit som helst bara dom får tala om sin åsikt, det är ju samma stollar hela tiden, alla vet väl snart vad dom tycker och tänker DETTA ÄR INTE SERIÖST VI BILÄGARE !!!

#8 • Uppdaterat: 2015-09-11 09:50
Pi

Kandidat - vad grundar du ditt påstående på. ? Dom har 3 års "ovillkorlig" garanti - alltså oavsett var du servat bilen under den tiden. 7 år om den servats enligt Kias krav. 2 år har aldrig förekommit hos Kia sen dom införde 7 års garanti - likväl som det under många år inte heller förekommit hos t ex Toyota (som haft 3 år under lång tid).
F ö har Koreanerna förbättrat bl a stolarna väsentligt på deras senaste generationer - t ex Ceed. Gamla Ceed hade helt riktigt dåliga framstolar (i alla fall för föraren) men den nya har avsevärt bättre så jag tror nog att de flesta kan trivas i dessa stolar. Möjligen förutom de som absolut inte kan tänka sig en Koreansk bil av mera principiella än sakliga skäl.

#9 • Uppdaterat: 2015-09-14 16:36
S-E S

Läs garantivillkoren. Sluta idiotsnåla. Hedin reparerar nog, men du måste betala. I KIA´s villkor står att garantin är 7 år, men om du servar hos en icke godkänd verkstad är garantin 3 år. Med andra ord, garantianspråket kom in 3 år för sent i ditt fall. Garantiåtagandet som tillämpas i detta fall 3 år, helt enligt åtagandet. Det är kunden som med sitt agerande bestämmer garantins längd. Vad jag kan erinra mig så har marknadsdomstolen inte klagat på de olika garantiernas varaktighet, eller hur Marianne Sterner?

#a • Uppdaterat: 2022-04-27 08:24
Gäst (ej verifierad)

Undvik Hedin och Bilia. De bara hittar på ursäkt för att komma undan garantiåtgärder på alla märke och inte bara Kia. I flera tillfälle och med olika bilar av olika tillverkare har jag kommit i kontakt med dem. För 10 år sedan var Bilia den värsta skurken i branschen, nu har Hedin kommit i kapp. Väldigt dyra, okunniga, nonchalanta skurkar oavsett bilmärke.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.