Bild
Nästa artikel
Frågeställaren har en Kia Cee'd från 2012 och undrar om det finns något sätt att göra den mindre bullrig. Illustration: Johan Isaksson.

Bilfrågan: Går bullret att bota?

Bilfrågan

”Skulle bilen kanske bli tystare om jag bytte till ett annat däckmärke? Finns det något annat man kan göra för att dämpa bullret i bilen?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har köpt en Kia Cee´d, tillverkad år 2012, och har upptäckt att den är ganska bullrig. Det är jobbigt att köra på motorvägen då det dånar hårt från däcken. Nu rullar bilen på däck av märket Falken. Är det speciellt bullriga däck? Skulle bilen kanske bli tystare om jag bytte till ett annat däckmärke? Finns det något annat man kan göra för att dämpa bullret i bilen? En kompis tipsade att det finns företag som kan ljudisolera bilar. Är det något att fundera på?
Ulla O
 
Svar:
Du har tyvärr köpt en ovanligt bullrig bil. Vi har många gånger anmärkt på ljudnivån i Kia Cee´d och vid ett bullertest som gjordes hösten 2016 var Kian högljuddast av alla tio bilarna i mellanklassen. Att få den tystare blir nog svårt.
Bullret i Kia Cee´d kommer, som du märkt, mest från däcken. Falken är ett europeiskt dotterbolag till japanska Sumitomo som är en av världens största däcktillverkare. Vi har dessvärre inte testat Falkendäck och vet alltså inte om de är speciellt bullriga. Att byta däck kan göra bilen en aning tystare, men våra däcktester visar att det bara skiljer någon decibel mellan olika märken och det uppfattar knappast örat.
Det finns diverse mattor och liknande att köpa som påstås göra bilen tystare och vissa företag åtar sig också att ljudisolera på olika sätt. Men om det hjälper är en annan sak. För några år sedan lät vi bullerisolera en Mazda 6. Det sprutades 15 kilo ljuddämpningsmassa på underrede och i hålrum och det var inte billigt. Resultatet var noll. Bullret sänktes över huvud taget inte.
Däckbullret är så att säga inbyggt i bilen genom länkar och bussningar som leder vibrationer upp i karossen, vilken fungerar som en resonanslåda. Bästa sättet att slippa plågas av vägljuden är att byta bil.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
 

Kommentarer

#1
2017-09-18 09:40

Det går att kapa en hel del med andra däck. Jag tror att man skulle kunna få bort ännu mer med ett lager väv av något slag på hårda inredningsdetaljer precis som när man hänger gardiner och draperier i ett hus.

Enklast är förstås att byta bil.

#2
2017-09-18 09:49

Enl min erfarenhet spelar fälgstorlek större roll än däckval. Kan man gå ner i fälgstorlek och då även få en högre profil på däcket så minskar däckbullret och fjädringskomforten ökar dessutom.

#3
2017-09-18 10:06

Hörlurar med bullerdämpande elektronik ger en stor bullerreduktion till ett relativt lågt pris.
Hörlurar som täcker hela öronen är bäst och man behöver inte lyssna på musik bara för att man använder hörlurar. Dessa är mycket bättre på att ta bort störande men inte farligt buller än exempelvis hörselskydd.
Bifogar en lite gammal länk så ni kan se vad jag menar för hörlurar. Aktuellt utbud och priser visas dock inte i länken. http://www.ljudochbild.se/test/horlurar/horlurar-med-brusreducering-mail...

#4
2017-09-18 10:07

På det stora hela tror jag att svaret ifrån ViB är helt korrekt. När man som privatköpare byter däck så är ofta de däck som sitter på bilen före bytet relativt slitna och nya däck är nästan undantagslöst tystare än nerslitna däck, i stortv sett oavsett fabriket, så att jämföra sina nerslitna däck med nya är ljudmässigt knappast relevant. I så fall tror jag mera på Vidstiges btes om mindre fälgstorlek och därmed lite högre profil men gissningsvis sitter det maximalt 16" hjul på den aktuella bilen och då är det nog inte mycket att göra. Största skillnaden ljudmässigt är nog att köra på dubbfria vinterdäck men det är ju ingen bra rekommendation sommartid.

#5
2017-09-18 15:51

Monterade för ett par månader sedan ett par nya däck på min Cittra C5.
Gjorde medvetet ett val att välja tysta däck, 68db.
Resultatet? Mycket märkbart tystare körning, skillnaden mellan de gamla och de nya däcken är påtaglig.
Dim 195/65/15.
..

#6
2017-09-18 16:27

Eric: jag har samma bil och går i samma tankar. Vilka däck hade du, och vad bytte du till? (Märke, modell, dimension)

#7
2017-09-18 17:39

Hade nåt kines-nånting. 73dB ljudnivå.
Nu 2 st Goodyear Efficient Grip dim 195/65/15 köpta på rea i DE, SEK470/st (om jag minns rätt)
Tänker INTE byta till ev 16"-fälg..
De stora tyska däckkrängarna på nätet har alla info om resp däcks ljudnivå..

#8
2017-09-18 17:46

Nokia Halka Green 2 är tyst och lättrullat, det rekommenderas till den här Kian☺

#9
2017-09-18 23:01

En gång i tiden då jag var lite så ung och oberäknelig...så fastnade någon meter seriös ljudisolerings matta ämnad till rotorhus alltså sådana enorma rotorer som alstrar el i kraftverk, jaehhh..i alla fall så fastnade detta i handen på vägen ut ifrån rotor tillverkaren och kom till pass i min mors Mazda.
Min mors Mazda vart behagligt tyst och så även min mor, kvinnor frågar sällan en massa saker om allt är bra...utan att de ler bara.
I vuxen ålder så köper jag givetvis en bil som låter bra i mina öron för att jag har nämligen provat med det mesta och att inget fungerar förutom då den där mattan som fastnade i handen....och att den är åt industrin och kostar mycket per meter och att dem vet det så att sådan matta växer ej på träd.

#10
2017-09-18 23:13

Äger man en bullrig bil så javisst att om man går ifrån 14/15" och uppåt så blir det drastiskt ett värre oljud.
Samtidigt om att man har en tyst bil så gör märks knappt skillnaderna, kör med 16" och 17" jag har skiftat ifrån 16" till 15" och ingen märkbar skillnad i ljudnivå förutom att bilen fick en aning sämre väghållning på 15" fälgarna.

#11
2017-09-19 12:28

ViB testade som sagt att eftermontera diverse "ljuddämpande" utrustning för några år sen som nämndes i svaret på denna fråga och det var helt verkningslöst - problemet ligger djupare än så som man också skrev i svaret.
Och som jag redan nämnt - bara bytet till nya däck ifrån nerslitna gör en rätt uppenbar skillnad - oavsett fabrikat. Och det "oljud" som redovisas på däcksdeklarationen är ljudet utanför bilen - inte inne i bilen. Behöver inte alls innebära samma skillnader inne i bilen.

#12
2017-09-19 17:21

De gäller att få alla plåtytor att bli stumma genom att klistra på butumenmattor (Biltema), ju tyngre desto bättre. Ta ut alla säten ock klistra överallt, dörrsidor och botten t ex. Kanske de tunga mattor (Biltema) som finns till båtar kan läggas utanpå bitumenmattan. De är några cm tjocka. Har man en 3-dörrars bil så har man kanske långa sladdriga sidor på bilen som lever sitt eget liv. Klistra bitumen matta. A-stolparna behöver nog också dämpas, kanske är man tvungen att borra hål och spruta in något. Kanske byggskum skulle dämpa. Min Megane -09 har som standard formgjutna, relativt hårda, skumplastmattor under gummimattorna fram och är en väldigt tyst bil. Enklast att byta bil, endast en nyfiken entusiast gör det jag beskrivit.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.