Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Fungerar trimutrustningen?

Bilfrågan

"Kan det vara riktigt att apparater som sägs öka motorkraften verkligen fungerar?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Kan det vara riktigt att apparater som sägs öka motorkraften och segdragningsförmågan samt minska bränsleåtgången i dieseldrivna personbilar verkligen fungerar? Är inte motorerna konstruerade redan från början för korrekt drift inom sina angivna verksamhetsområden?

Om inte, varför är de inte konstruerade så att de redan från början utvecklar den ökade större effektivitet som sådana här tillsatsapparater sägs åstadkomma?

Har noterat i huvudsak två system varav det ena säger sig inte tillhöra gårdagen. Om det nu är så att att det här verkligen fungerar, skadar det inte i så fall motorerna att "trimmas" utöver vad de är konstruerade för och vad är det i så fall för skillnad mellan de olika systemen?

Arne Borell, Huddinge

SVAR:
Det kan vara så att det går att optimera en specifik motor utöver vad som görs i fabriken där alla motorer byggs likadana. Man kan tycka vad man vill om detta men det kommer alltid tillbaka till det faktum att ingreppet är olagligt. Därför upptar det inte något spaltutrymme i Vi Bilägare.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
Leif Larsson
2012-12-14 10:05

På vilket sätt är det olagligt?

#2
2012-12-14 10:22

Det är väl inte olagligt vad jag vet men eventuella garantier upphör att gälla om märkesverkstaden upptäcker att man satt i ett trimchip.

#3
Leif Larsson
2012-12-14 10:27

Om det inte är olagligt, så kan väl ViB skriva om det.

#4
2012-12-14 10:32

Leif, det är nog så att Vib inte vill uppmana bilägare att sätta i trimchip just för att garantier upphör att gälla och det kan ju slå tillbaka på Vib då om det händer något. Bättre då att inte säga något om detta.
Att effektemn ökar och bränsleförbrukningen minskar kan man ju själv läsa om på webbsidor som många av dessa trimchips tillverkare har.
Men det varierar mycket mellan bilmodeller och en del bilmodellers trimchips kan man kanske fundera på om det är lönt eftersom de flesta chips ligger på ca 5000:-

#5
Leif Larsson
2012-12-14 10:51

Går ju att skriva om trimchip utan att uppmana att sätta in ett. Måste vara upp till var och en om man vill trimchipa bilen. I en bil där garantierna gått ut så spelar det ju ingen roll. Skulle kunna tänka mig att chipa Micran (om det går.) Den är fem år och jag skulle få 35 000kr av en bilhandlare för den i somras.

#6
2012-12-14 10:55

Dessutom kan det bli nedsatt ersättning från försäkringen om man modifierat motorn. Försäkringsbolagen tar ju alla chanser...

Man ska väl förtydliga när det gäller chipstrimning att det är i första hand på turbomotorer som det funkar bra.
På vanliga icketurbomotorer är skillnaden minimal.

Chipstrimning (dvs olika programmering av styrdatorn) är något som tillverkarna själva använder sig av när man säljer samma motor men med olika effekter, och förstås olika pris...

#7
2012-12-14 11:38

Vilket drygt svar från Bengt med tanke på att Vi Bilägare nästan alltid har helsidesannonser för diverse dieseloptimering. Ni tycker med andra ord att det är okej att företag annonserar om enligt er "produkter som gör bilen olaglig", men ni vill inte svara på frågor om det?

#8
2012-12-14 11:45

Man får ju inte öka effekten i en bil som har helbilsgodkännande eller nyare. Så det är väl olagligt egentligen.

Bilarna är "optimerade" att kunna köras på vilket bränsle som helst. Om man optimerar bilen efter den bränslekvalitet vi har här kan man nog tjäna lite.

Sen är det sällan så att de tar ut maximal effekt ur en motor. Rätt sällan faktiskt. Motorn ges den effekt som den "ska ha" enligt modellprogrammet. Inte sällan, framförallt på turbodieslar, så är det ju samma motor med olika mappning i många olika hästkraftutföranden. Även bensinarna är ju så nu för tiden. Samma 1,6 kan ju finnas från 90 till 180 häst om det är så. Även om det troligen sitter turbo på den stora och inte på den lilla då. Men det är ofta dyra hästkrafter om man köper dom från fabrik. Medans de är förhållandevis billiga från KCR etc.

#9
2012-12-14 11:50

Så fort man gör något som påverkar avgasutsläppet så kan man nog säga att det är olagligt!

#10
2012-12-14 11:58

Jag har en bekant som chippade en Kia hos återförsäljaren, det blev en avsevärd skillnad enligt honom, speciellt vid husvagnsdragning.

#11
2012-12-14 12:16

En Turbo varvtal stegrar sig själv i det oändliga och måste därför begränsas både vad gäller max tillåtet tryck och ingas- resp. avgastemperatur. Var man lägger dessa begränsningar är en kompromiss mellan livslängd/användningsområde och prestanda.

Att göra business på löfte om ökad effekt till i första hand ungdomar, som tror sig ha nytta eller glädje av detta är därför fullt möjligt på en Turbomotor. Men löftet om lägre bränsleförbrukning är sannolikt lögn.

Att det är olagligt beror dels på att bilens typbesiktning inte längre gäller och att avgasemissionerna inte längre är godkända.

#12
2012-12-14 12:17

Jag ägde tidigare en Skoda Octavia Tdi 140hk -06:a med DSG lådan och den boxtrimade jag till 170hk och 400nm tror ja det var och bilen gick mycket billigare och var väldigt mycket bättre drag redan på låga varv, dock så tog den lite mera olja men då körde jag ganska så hårt med den.
Min farsa har även han boxtrimat sin Octavia Tdi 105 hk -11:a och han är väldigt nöjd eftersom han tyckte det var lite med bara 105 hk

#14
2012-12-14 14:47

Visst finns det fungerande prestandahöjande åtgärder med olika seriös grund:

1) Volvo säljer uppgraderingar till sina egna under Polestar-varumärket. Dessa kan efter registreringsbesiktning användas helt legalt och med bibehållna garantier och maskinförsäkring. Nackdelarna är högt pris och liten effektökning, troligen för att man inte vill att en billigare version ska kunna uppgraderas till bättre prestanda än en dyrare.(?)

2) Seriösa 3:e part uppgraderare som optimerar motorstyrningen. BSR, RICA och ev någon mera. Dessa är billigare och ger mera effekt. Dessa har förutsättningar för att fungera utan att förstöra bilen. Om man kör dumt så kan det ju hända ändå... Nackdelar: I princip gäller inte garanti och man kan säkert bli utan ersättning från försäkringsbolagen om de verkligen kolla upp. Har dock aldrig sett någon om detta på de forum jag har koll på. Vissa fall kan man köpa maskinförsäkring från chiparen.

3) Fultrim med box som monteras på befintlig kontakt i systemet. Jag skulle aldrig någonsin släppa något lydigt under huven på min bil. De jobbar med att manipulera enskilda signaler. Det kan innebära haveri på insprutningssystemet, problem med partikelfilter.
Fördelar: något för den som vill sätta sin ekonomi i risk. Ökad effekt, möjligen lägre förbrukning.? Möjligen kan garantier åberopas då det kan vara svårt att bevisa att bilen varit trimmad när boxen har kopplats bort?
Nackdelar: Alla

Det finns bilar som svarar särskilt bra på optimering genom att de strypts mjukvarumässigt för att säljas som en billigare version:
Volvo 2,4d -2009 163hk som får samma prestanda som en vässad D5 efter optimering, från 205 och uppåt,
Volvo V70 2,4 140hk är en strypt 170hk den lär få 188 hk med BSR, samma som 170hk. Detta är en sugmotor så det är tveksamt om det blir någon nytta av detta för den som kör normalt då effekten kommer uppåt 6000 rpm.

Visst finns det fungerande optimering! I vissa fall t o m lagligt så ViB kan skriva om detta då det finns konsumentintresse

#15
2012-12-14 15:01

Jag tycker att det är dumt att trimma för det är fel. Förutom att det är olagligt och omoraliskt är det ju helt onödigt eftersom man ändå bara får köra 120 i Sverige som mest och det klarar alla bilar utan farligt trim.

Jag tycker man skulle kunna hyra trim i Malmö eller Helsingborg om man skulle köra till exempelvis Tyskland där man får köra snabbt. Då blir det billigare och så frestas man inte att gasa på hemma i Sverige där man inte får.

#16
2012-12-14 15:48

Jag gissar att lager och dylikt är anpassad för originaleffekten.Trimning därutöver förkortar med all sannolikhet motorns livslängd .

#17
2012-12-14 15:50

Ganska många som vill vara smarta och få mera effekt för lite peng. Men oftast är det smartare att köpa en modell vassare. Jo kanske det kostar mer än trim, men du behåller garantier och vet att motorn ska klara sig. När det är sälj dags får du mera pengar tillbaks medan pengarna för trimningen oftast är som bortblåsta.

Också lätt att tro att tillverkarna luras som säljer "samma" motor i olika effektnivåer, men föregående talarens exempel på Volvo är undantag. Oftast finns hårdvarumässiga skillnader (läs bättre, dyrare delar) mellan olika effektnivåer även om själva motorblocket är detsamma.

Själv har jag trimmat en del pga mitt bilintresse men då är det aldrig för att spara pengar och mycket medveten om riskerna och med matchande hårdvaruuppgraderingar för att behålla goda marginaler. 135hk/l ur en diesel och 145hk/l bensin tyckte jag var ganska lagom för mina bruksbilar...

#18
2012-12-14 18:05

Som jag fattat det ökas bränsletrycket av en del trimboxar för dieselmotorer. Hur bra det är i längden kan man ju undra.

#19
2012-12-14 23:04

Leif Larsson @ Det är många fagra ord riktade till en lekman i annonserna som Du länkat till.

I andra trådar har det skrivits mycket om att andrahandsvärdet påverkas om det inte finns en fullstämplad servicebok. Då kan man undra hur någon vågar köpa en begagnad bil då det inte framgår någonstans om och hur den ev. varit chipstrimmad.

#20
2012-12-15 00:32

Dålig koll hos somliga.
Inte förrän i Rogers kommentar framkommer det att trimningen är olaglig.
Han konstaterar också det som fler andra gjort, att samma motor kan finnas med olika effektuttag.
Hultarn påpekar att chipstrimning inte har någon större effekt på rena sugmotorer. Det krävs överladdning för att det ska ge något.
Sen kan det ju vara så att originaltrimning innebär lite mer än bara en ommappning - mekaniska ändringar som t ex andra ventiler.

Men visst kan soppaförbrukningen gå ner trots högre effekt.
Vet en Saab 9-5 där så är fallet.

Som ett kuriosum kan jag berätta att jag i början på 80-talet hade en Volvo med B20-motorn försedd med K-kam och tvåtumssystem. Det gav förstås ingenting förrän jag bytte ut original-Strombergaren till dubbla SU.
När jag gav fanken i vacuumklocka och stämde av dem med hörseln istället, så gick motorn bättre och drog faktiskt mindre bensin än innan förgasarbytet.
En effektivare motor är oftast också en snålare motor.

Thaifisken har en ovanlig kommentar som det ju faktiskt ligger något i.

#21
2012-12-15 00:41

Tro inte att bränsleförbrukningen blir lägre med chipstrim som några skriver om i denna tråd. Ordspråket: "Tron kan försätta berg" är ganska tydlig i detta fall.

Det man skriver i annonsen: "Optimering mot vårt sämre bränsle" går inte att göra. Förbrukningen blir automatiskt i förhållande till bränslets värmevärde. När det gäller bensinmotorer styrs bränsleblandningen av Lambda sonden mot Lambda 1. Om motorn får en magrare blandning fungerar inte trevägskatalysatorn optimalt.

När det gäller dieselmotorer kommer kväveoxiderna att öka om man sprutar in bränslet tidigare eftersom förbränningstemperaturen stiger. Att biltillverkare inte redan optimerat bränsleförbrukningen kan inte vara rimligt då största möjliga Fokus i dag ligger på bränsleförbrukningen.

Att chipsleverantören optimerat mot höjden över havet är också fel eftersom det kompenseras automatiskt i befintlig mjukvara.
Ordspråket: ”Om en sak verkar orimlig så är det nog så.”

#22
Leif Larsson
2012-12-15 08:15

Jag ringde upp företagen som jag länkade till, i en tidigare kommentar.
De har "chiptrimmat" tusentals bilar i 15 år , sa personen jag pratade med.
Han avrådde mig från att "chiptrimma" Micran, det skulle inte löna sig.
Vad gäller Alfan skulle den, om den "chiptrimmades" få en bättre prestanda.
Det avstår jag ifrån, den har en tillräcklig prestanda som räcker åt mig.
Skälet till att "chiptrimma" är i så fall att få ner bensinförbrukningen.
Då mina kunskaper i ämnet är obefintliga, så välkomnar jag att ViB skriver om "chiptrimning" i tidningen. Det gör nu inte Vib med motiveringen att det är olagligt.
Jag anser att Vib skall skriva om bilar och då vad som allt hör till.
Jag vill passa på att tacka alla som bidragit med mer om vad som hör till "chiptrimning" i denna tråd.
(från en som är fullkomligt oinsatt i frågan om "chiptrimning)

#23
2012-12-15 12:17

Om något är olagligt, så kan det knappast vara tidningens uppgift att ge råd och tips om detta.

#24
2012-12-15 12:37

Har 2st. chiptrimmade Saabar. De tar naturligtvis mera bränsle vid full gas. Vid blandad körning är förbrukningen lika, eller något lägre än förut. Avgasvärdena är, vid besiktning 0,0! Ren luft? Har fungerat klockrent i flera år nu. Men jag skulle nog inte göra det på en ny bil, med garanti. Obs! Det heter chiptrim, inte chipstrim.

#25
2012-12-15 13:22

Frågan var, fungerar det? Svaret är Ja, om du har en turbobil, särskilt om det är en sk. lågtrycksturbo. Med styrprogrammet låter man den bli en "fulltryckare". I mitt fall gjorde det ca 70-80 hk. extra. Det märks minsann vid omkörning av långtradare, de blir mycket kortare!

#26
2012-12-15 15:57

Fungerar chiptrim är det många som undrar här. Det beror på vad man menar med "fungerar" och vilket utgångsmaterial man använder. Men i fallet turbo når man vanligen via högre turbotryck ett högre vridmoment på låg- och mellanvarv. Toppeffekten stiger dock sällan nämnvärt (man får inte fram tillräckliga mängder bränsle såvida man inte monterar andra spridare).

Men ställ er själva frågan: Om det nu går att få upp ett så mycket bättre vridmoment på låg- och mellanvarv via en omprogrammering av mjukvaran, varför sitter då denna optimering inte monterad direkt från fabrik? Jo, svaret är att fabrikantens egna hållfasthetskrav inte gör detta möjligt. En bilmotor måste klara körning i alla miljöer, med släpkärra och på höga höjder och kanske under fullast under många minuter. Därför kan man inte ligga för nära turboleverantörens rekommenderade maxvarv, man kan inte offra växellådan (genom att plocka bort vridmomentsbegränsningar på låga växlar) och man kan inte köra motorn för varm (>930 grader Celsius hos en äldre Volvofemma).

Men för den som är beredd att offra hållfastheten och säkerhetsmarginaler kan det förstås vara en rolig åtgärd. Men, det sliter mer på komponenterna - det säger egentligen sig självt.

Hoppas detta gav svar till er som undrar.

MVH AL

#27
2012-12-15 17:54

Leif Larsson @ Hur kan man få hålla på i 15 år och modifiera tusentals bilar om det är olagligt? Det är väl minst lika olagligt som att skruva ner vägmätaren och det är väl straffbart antar jag, eller?

#28
2012-12-16 01:09

Att göra modifieringen är inte illegalt. Däremot är det det att köra med den. Finns inget som säger att du inte får sätta en aluminiumvinge med slipade eggar på motorhuven heller, så länge du inte kör med den i trafik ;)

Vet dock inte om bilar med trim modell KCR etc klarar sig genom avgasbesiktningen utan att den kopplas bort. Har inte hört att det ska vara några direkta problem med det.

#29
Leif Larsson
2012-12-16 07:30

@snabb95, du skall inte fråga mig, jag vet inget om ämnet.
@Roy,ViB kan faktiskt göra ett reportage om varför det är olagligt.
Låt de som chiptrimmar bilar komma till tals, få ge sin syn på saken.
Intervjuva lagkunniga, försäkringsbolag, bilprovningen.
Belys hur motorernas livslängd påverkas med att chiptrimma. Klargör vad som är bra och dåligt med att chiptrimma en motor. Min kunskap är noll i ämnet.
Jag skulle gärna vilja läsa ett reportage om chiptrimning, både plus och minus.
(Jag får "vibbar" att Vib skyller på att det är olagligt, därför vill de inte skriva om det. Tror mer på att de får "onda ögat" av de stora bilföretagen, de vill inte att deras bilar chiptrimmas)

#30
2012-12-16 11:35

Att skiva om chiptrimmning är ungefär som att skriva om alkoholpolitik. Man får bara missnöje oavsett vad man skriver.
Frihet under ansvar, finns tillräcklig med info på nätet för att bilda sin egen uppfattning, bara man förstår de olika motiv olika parter har.
Vid tvivel, avstå.

#31
2012-12-16 12:15

Precis den typen av artiklar har redan producerats Leif Larsson, fast hos systertidningen Bilsport istället (även om det var rätt många år sedan). Där lät man två olika chipfirmor programmera om Volvos T5-motor och så jämförde man mot original. Det som var allra mest intressant var förstås att Volvos själva var med likaså och ställde upp med testutrustning och ingenjörsmässig kompetens.

Artikeln vet jag inte när det publicerades men jag har själv tillgång till Volvos interna slutrapport som ingenjörerna formulerade i samband med företagets inblandning.

Däri kan man läsa en hel del intressant. Bland annat konstaterade man att man inte fick upp toppeffekten nämnvärt, den steg bara med några procent (247 hkr mot 240 original). Däremot fick man en klart piggare motor på låg och mellanvarv via det väsentligt högre turbotrycket. Det senare innebar dock att turboaggregatet övervarvades, d.v.s man låg över det maxvarv som leverantören av aggregatet rekommenderade. Samma sak gällde värmen, som alltid varit kritisk hos T5-motorerna (citat: ökad sprickbildning som följd), knackreglering (citat direkt ur rapporten man "riskerar att hamna i ett läge där knack inte kan hävas"), växellådan (grovt uppskattat mer än halverad livslängd) osv.

Slutorden i rapporten är desamma som jag återgav nedan:

Varför levererar inte Volvo en motor med ett så väsentligt högre vridmoment redan från fabrik? Jo, (citat) "svaret är att Volvos egna hållfasthetskrav inte gör detta möjligt".

Så som jag skriver tidigare. Det är roligt med chippade motorer. Men grejerna kommer att gå sönder tidigare. Det är egentligen rätt självklart.

MVH AL

#32
2012-12-16 13:26

Precis AL. Jag avråder nästan alla som rådfrågar mig för de är inte beredda på att ta ansvaret för riskerna och den extra omsorg som krävs.

På en diesel ökar inte turbotrycket i samma utsträckning men man minskar på luftöverskottet, med betydligt mindre marginal innan det kan uppstå problem med sotning. Vilken i sin tur kan orsaka problem med de redan utsatta partikelfiltrerna. Och turbon....

Finns också svår obalans i 'marknaden', många kunder shoppar efter mest utlovade hk/Nm per krona medans risken för problem ökar kraftigt med varje extra hk/Nm man tar ut.

Hör ofta från brukare att de använder full effekt väldigt sällan och att det därför är ofarligt att trimma, det som de inte förstår är att när det dagligen använder fulla vridmomentet, ganska ofta redan på kall motor, att detta utgör den största och mest slitsamma belastningen på nästan varje komponent i motor och drivlina. Blir det för mycket värme så klarar de flesta moderna motorstyrningar att sätta stopp i tid, men vridet sliter och härjar ostörd tills nåt går sönder.

Ett annat argument som man ofta hör är att det finns marginaler på allt. Underförstått att man kan minska på dem, men alla ingenjörer vet att marginaler finns för att de behövs! Och inte räcker alla gånger, därav motorgarantin...

Trimning drabbar konsumenter då man ganska ofta lyckas få skadan lagat på garanti som alla i slutänden betalar för, eller så drabbar det senare ovetande ägare. Aja baja.

#33
2012-12-16 15:45

Onehp & MVH AL @
En mycket bra redogörelse från Er båda två!
Men det är så självklart att det inte skulle behövas.
Tala om att köpa Grisen i Säcken.

#34
2012-12-16 20:11

Ja, AL, Onehp och snabb95; det hela är ju precis som man kan konstatera att om OEM och producenten tyckt att en bil skulle ha "några hästar extra", ja då hade man sett att de hade haft det.

Det blir lite lätt komiskt att tro att en ett litet svenskt chiptrim-företag skulle kunna slå en stor bilproducent på fingrarna när det gäller att mappa en motor.

#35
2012-12-16 23:08

Klart att det fungerar! Till och med Volvo använder sig av olika motorstyrningsprogram när de tillverkar bilar och anger modellbeteckningen där bak. Enda skillnaden kan vara hur motorn är programmerad! Samma motormed olika program.
Om ni går i trimtankar, så är det alltid bättre att programmera om styrboxen i bilen, istället för att koppla dit en separat "låda" som ökar effekten.
Min bil har 231hk 500Nm original efter omprogrammering mättes 300hk och 610Nm. Har nu kört 5 år med det trimmet, utan krångel.
Har 3 olika program som jag kan programmera om bilens styrbox med, original-ekonomi-extrem. Jag kopplar in en dosa på diagnosuttaget och det tar 5min så är bilen omprogrammerad (passar bara min bil, låst till den av trimfirman).
Bränsleförbrukningen är oförändrad om jag kör samma sträcka och samma hastighet.
Kom ihåg: Inga motorer mår bra av att fullgasas när inte oljan har kommit upp i rätt temperatur!

#36
2012-12-16 23:25

Glömde:
Som tidigare nämnts så är det sällan lönt att chiptrimma en bil utan turbo!
Och om ni ska ut i Europa med en chiptrimmad bil så tänk på att tanka "premium" diesel, finns olika kvaliteer på dieselbränslet där.
Eller om ni har som mig , en dosa som ni kan programmera om bilen med så ta med den eller byt program innan avfärd.
Har en kompis som åkte ner med sin chippade Saab 93 -07 och den började gå dåligt med det billigaste dieseln. Fungerade bättre igen efter tankning med "premium" diesel.

#37
2012-12-17 03:43

Jag skickar också en hälsning till AL och Onehp och tackar för bra redogörelser.
(Fast en släktings chiptrimmade 9-5 funkar visst utan problem...)
Vill man lita på tillverkarens marginaler och begå lagbrottet, så...

#38
2012-12-17 09:25

Roger, Vi har en KCR-box (som kopplas på bränsletrycksgivaren) på vår firmabuss som går igenom besiktningen utan problem varje år men min Far däremot som har en Hilux med exakt samma motor som i firmabussen har i stället en trimbox från ett billigare märke som kopplas direkt på spridar-signalerna (och som påstods vara bättre enligt den tillverkaren) men hans bil gick INTE igenom Bilprovningens avgasprov vilket alltid den bilen gjort tidigare, vi kopplade så ur trimboxen och vipps så var avgasvärdena betydligt bättre och den gick igenom Bilprovningen.

#39
2012-12-17 12:56

Hanzzon @ Jag blir verkligen förvånad att Du som erfaren (och seriös) bilmekaniker sysslar med sådant HockusPockus. Nog måste det väl finnas annat än en KCR-box att ödsla pengar på, som är både roligare och nyttigare, eller är jag så insnöad?
Hoppas att Du inte rekommenderar andra att prova samma chanstagning!

#40
Leif Larsson
2012-12-17 13:20

Att chiptrimma är tydligen ett sätt att spara några bränsledroppar, fungerar tydligen inte på alla bilar.
Ett bättre sätt att spara bränsle, är att byta till däck som är lättrullande.
Tycker det är en intressant diskussion.
Nej, jag kommer inte att sätta in något chip i Alfan.
De som avråder är i klar majoritet på tråden.

#41
2012-12-17 15:24

Det förekommer en del missuppfattningar om trimning i tråden. "Chipstrim" är en föråldrad beteckning av modifiering av styrdatorn. Hur en add-onbox av typ KCR fungerar har jag liten eller ingen kunskap om och tror inte att det är ett bra sätt att trimma motorn eftersom alla motorer är "individer". Däremot chipstrimmas inte en turbomotor idag,. Det man gör är att ladda ner ett annat styrprogram för att optimera den individuella motorn. En seriös motortrimningsfirma, t.ex. JRM i Södertälje, gör en bedömning av motorinstallationen med eventuellt modifierad kringutrustning och "skräddarsyr" styrprogrammet. Detta är något som en masstillverkare varken har medel eller möjlighet att göra för att hålla priserna nere.
Min Subaru WRX är modifierad med annat insugssystem och avgassystem. Den mappning (ändring av styrsystemet) som gjorts har optimerat motorn, dels för motorn i sig, dels för kringutrustningen.
Från ordinarie 230hk/350Nm har jag nu ca. 300hk/400Nm utan att bränsleförbrukningen ökat vid normal körning.
Och ja, bilen går igenom besiktningen utan anmärkning. Motorgarantin från tillverkaren upphörde vid 100000 km men det goda rykte som trimningsfirman har torde upphöra ganska snabbt efter ett eventuellt motorras. En betydligt bättre garanti än den som man får av biltillverkaren/generalagenten (är det någon som har fått ut något på en motorgaranti?...)

#42
2012-12-17 21:14

Chiptrim är väl mer en allmän benämning Boxer och principen är ju ungefär densamma.

I övrigt tänkte jag kommentera ett par saker som Boxer tar upp:

"Det man gör är att ladda ner ett annat styrprogram för att optimera den individuella motorn."

Man laddar knappast ner ett helt annat program. Man ändrar däremot på parametrarna som styr turbo, varvtalsstopp, bränsle, tändning och vridmomentsbegränsningar. Det övriga parametrarna (algoritmer), hos en Volvomotor handlar det om >20 000 stycken, är samma som innan.

"alla motorer är "individer""

Det finns produktionstekniska skillnader men knappast så stora att de klarar den utlovade effektökningen utan att grejerna riskerar att gå sönder. Det är rätt enkelt att visa.

"Detta är något som en masstillverkare varken har medel eller möjlighet att göra för att hålla priserna nere."

Det sitter hundratals optimerare på Volvo och jobbar med just dessa saker. Resurser finns det gott om - förutom teknisk kompetens och fullgoda kunskaper om komponenternas hållfasthet.

"Från ordinarie 230hk/350Nm har jag nu ca. 300hk/400Nm utan att bränsleförbrukningen ökat vid normal körning"

Skall man få fram högre effekt måste man skicka in mer bränsle. Det säger sig självt. Och vid en situation där effekten verkligen stiger (enligt den metod som biltillverkarna använder för att mäta effekten) så kommer materialtemperaturen att bli högre - med ökat slitage som följd.

Observera dock att jag på intet sätt är negativ till att folk vill ha ökad effekt via andra styrprogram. Det jag på goda grunder vänder mig emot är att det går att kombinera med bibehållen livslängd hos motorn. Det är en teknisk omöjlighet. Men visst är det roligt med lite extra pulver under huven.

MVH AL

#43
2012-12-18 07:39

@MVH AL
Helt riktigt att man ofta pratar om chipstrimning när man menar egentligen menar mappning, d.v.s. att man modifierar ett styrprogram. Tillverkarnas styrprogram är inte modifierbara och därför installerar man vid motortrimning ett nytt program, i mitt fall är det ett program från Ecutec där man kan optimera varje parameter i motorstyrningen. Eftersom alla motorer är individer kan inte tillverkarens fasta styrprogram passa den individuella motorns, framförallt inte om kringutrustningen har ändrats. Observera också att jag skrev att bränsleförbrukningen inte ökar "vid normal körning". För det mesta kör man ändå "Svensson" och typiskt så utnyttjar man mellan 15 och 20% av motorns effekt vid vanlig körning. Jag, och min trimfirma, lovar att min motor kommer att klara de få tillfällen jag vill känna kraften. Som en parentes kan nämnas att besiktningsmannen vid senaste besiktningen hade ett saligt leende när han kom tillbaka efter körprovet...

#44
2012-12-18 22:35

snabb95, Vem har sagt att jag sysslar med sådant? Jag har sagt att vi har en sådan på vår arbetsbil samt att min far har en på sin bil och båda dessa bilar blir betydligt piggare samt trevligare att köra med snarare lägre än högre bränsleförbrukning utan tillförlitlighets-problem ännu.
Du kanske är lite insnöad som du säger då du tycker det är Hockus pockus samt en sådan chanstagning att öka motorns effekt med några procent som du påstår, detta beror även på bil samt motormarginaler.
I många bilmodeller finns tex exakt samma motor i olika effekt-versioner från fabriken och om man då ökar effekten i den mindre motorversionen upp till den strörre motorns orginaleffekt så ligger man ju tex på orginaltillverkarens effektmarginaler på den större motorn.
Jag rekomenderar eller uppmanar inga att göra detta om man inte själva vill detta och tex efterlyser en piggare bil och då är detta såklart upp till ägaren själv att avgöra med dess fördelar samt nackdelar.

#45
2012-12-18 22:49

Systemen fungerar och förkortar naturligtvis materialernas livslängd något.
.
Att det skulle vara olagligt är fullständigt bövel ... Varför svarar Bengt Dieden så?

#46
2012-12-19 00:34

Hanzzon @ Det är bra att Du inte sysslar med sådant.
Du skriver att din pappas bil inte går igenom besiktningen med Boxen monterad vilket förvånar mig storligen om det är en obelastad dieselmotor. I så fall är det mer HockusPockus än vad jag kunde tro. En obelastad diesel går med ännu större luftöverskott än vid belastning, så varför den inte skulle klara avgasvärdena är svårt att förstå. Om den provas under belastning som förr i värden är det en annan sak.

Men nog kan Du väl hålla med om att man köper Grisen i Säcken när den inte ens klarar bilprovningens avgasmätning och när det finns en uppsjö av leverantörer helt utan kontroll.

Att en inte ont anande köpare kan bli lurad tycker jag är lika illa som att sälja en bil med nedskruvad vägmätare. Nu säger jag inte att så är fallet med Era arbetsbilar.

#47
2013-03-14 13:13

Har just köpt en KCR box till min SMax.
KCR har sålt 80.000 svensktillverkade boxar på 15 år och säljer 5.000-8.000 boxar om året. Hade det varit skit och elänade så hade nog deras affärsidé strandat härvidlag? Enligt mannen jag talade med så hade de endast haft 3 allvarliga incidenter sedan 2005, och två av dem varit tveksamma att komma från trimningen.
Hade för några år sedan en A4 med trim. Gick som ett skott och inga bekymmer :-)

#48
2013-03-14 13:33

snabb95: jag förstår inte varför du hela tiden pratar om "HockusPockus"...?
Chiptrimningen fungerar ju onekligen, även om det skiljer sig mellan olika motorer.

Det är heller inte osannolikt att förbrukningen sjunker (om än ganska lite), då motorna ofta är optimerade för att garanterat uppnå vissa avgasvärden, vilket inte är samma sak som bästa bränsleekonomi.
I vissa fall kanske man får avgasvärden som inte hamnar inom gränsvärdena vid vissa varvtal, och då är det i princip olagligt. Men, knappast så speciellt kriminellt.

Bilfabrikanterna optimerar inte motorerna för bästa förbrukning och effekt, däremot för avgasvärdena som alltid, på alla individer måste vara rätt. Då måste de ligga lite på den trygga sidan.
Sådant kan självklart påverka körbarheten, ge sämre respons osv.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.