Nästa artikel
Bilfrågan: Fullvärdigt rostskydd i efterhand?
Bilfrågan

Bilfrågan: Fullvärdigt rostskydd i efterhand?

Publicerad 15 november 2010 (uppdaterad 16 november 2010)
"Tester i Vi Bilägare visar att många i övrigt prisvärda bilar bara får en tvåa i rostskyddsbetyg. Vad händer om jag genast efter köpet låter rostskyddsbehandla en sådan bil?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Tester i Vi Bilägare visar att många i övrigt prisvärda bilar bara får en tvåa i rostskyddsbetyg. Vad händer om jag som köpare genast efter köpet låter rostskyddsbehandla en sådan bil?

Blir det rostskyddet lika bra som ett som kunde ha utförts vid bilens tillverkning? Eller går det inte att i efterhand få ett fullvärdigt rostskydd?

Eller blir ett rostskydd i efterhand rent av bättre?

Göran Engström, Bromma

SVAR:
Det är svårt att svara generellt på denna fråga. Det går inte att "rostskydda bort" en mindre lyckad konstruktion. Så hur mycket bättre det blir med en behandling beror på varför bilen fick det betyg den fick vid testet.

Man kan säga att de bästa förutsättningarna att göra en bra rostskyddsbehandling finns i fabriken, men det finns andra problem där som till exempel miljö och ekonomi. Med miljö menar jag att det inte får droppa eller lukta i en bilfabrik.

Vidare är det alltid problem med utsläpp av lösningsmedel i omgivningen. Med ekonomi menar jag att på fabriken vill de tillverka alla bilar med samma behandling och eftersom vi har speciellt klimat i Norden så behöver vi bättre rostskydd här än i stora delar av världen. Därför vill de inte spruta för mycket medel av kostnadsskäl.

Rostskyddsbehandlingen i sig kan man göra i efterhand men man bör göra den så snart som möjligt. Ett problem med detta är att det blir betydligt dyrare eftersom mycket måste demonteras och bilen måste tvättas och torkas före behandlingen.

Sen har vi naturligtvis inte samma samordningsfördelar som när man rostskyddar likadana bilar på ett löpande band.

Thomas Widström, Rostskyddsmetoder

Diskutera: Vad tycker du om rostskyddsbehandlingar i efterhand?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-11-15 08:32
Gösta_L

Ett tips är att återanvända gammal motorolja och själv spruta in denna i bilens hålrum. Dels är det billigt, och dels får man återanvändning av olja som annars skulle ha slängts. Linolja fungerar också bra. Tänk bara på att det droppar från bilen en tid efteråt, rekommenderar därför att man parkerar på grusunderlag några dagar efter behandlingen. Använde mig av denna metod förr i tiden med gott resultat.

#2 • Uppdaterat: 2010-11-15 12:49
456 (ej verifierad)

Måste lukta satan med gammal motorolja. Låt skiten rosta, köp nytt efter nåt år igen bara. Inget tjafs.

#3 • Uppdaterat: 2010-11-15 12:54
mctar (ej verifierad)

Man skall inte slänga på gammal uttjänst motorolja på bilen! Det finns bra medel som skall användas fär ändamålet.

#4 • Uppdaterat: 2010-11-15 13:17
789 (ej verifierad)

Vår Toyota Avensis 2006:a har aldrig rostskyddsbehandlats trots att den fått mediokert betyg. Lacken har heller aldrig vaxats eller skötts om utan den verkar ha ett "elastiskt glas-skikt" över sig om gör att bilen klarar sig väldigt bra från rost. Har dessutom hört att om man sprutar tex olja på en Toyota blir rostskyddet sämre eftersom vaxet löses upp. Många andra bilmärken bör rostskydds och lackbehandlas för att klara sig bra tex SAAB, Volvo, Audi i viss mån, och naturligtvis de franska och amerikanska bilmärkena. Konstigt nog! Någon som vet varför?

#5 • Uppdaterat: 2010-11-15 13:19
789 (ej verifierad)

Glömde säga att den Honda Civic från mitten av 1990 talet och även VW Golf rostar friskt och bör också rostskyddsbehandlas.

#6 • Uppdaterat: 2010-11-15 13:24
Roland P (ej verifierad)

Det är absolut förbjudet att slänga gammal motorolja. Det är miljöfarligt avfall och ska hanteras som sådan.

#7 • Uppdaterat: 2010-11-15 13:57
Anders A. (ej verifierad)

Toyotas svagaste punkt är rostskyddet. Det berättade en besiktningstekniker på Svensk Bilprovning. Därför blev det nödvändigt att låta rostskyddsbehandla (Dinitrol) våra två Toyota-bilar (årsmod. 2005 och 2007).

#8 • Uppdaterat: 2010-11-15 13:57
sweeny (ej verifierad)

789: nu drar du en vals, va? "de franska märkena"... har du missat att tex Renault har marknadens kanske bästa rostskydd? kolla rostregistret här på sidan om du inte tror mig. Att börja kladda med gammal motorolja eller tectyl eller vad fasen som helst är ju helt meningslöst då.

#9 • Uppdaterat: 2010-11-15 14:16
789 (ej verifierad)

Sweeny:
Låt oss se på bilar i trafik. När såg du en rostig Toyota senast? Väldigt sällan! När såg du en rostig fransk bil senast? Jag ser dem i alla fall nästan dagligen likaså tex VW och då främst Golf ser man på SAAB är nästan varje tanklock rostigt på 7 - 8år gamla bilar liksom skärmkanter på Volvo. Så nog håller Toyota mkt bra rostskyddsklass tillskillnad från andra bilmärken. Toyota själva säger att deras genomskinliga rostskyddsmassa är just genomskinlig för att bilen ska se "ren" och fräsch ut ÄVEN undertill.

#a • Uppdaterat: 2010-11-15 14:18
789 (ej verifierad)

Anders:
Att rostskyddsbehandla Toyota är inget annt än "waste of money". Toyota behöver ej efterbehandlas och absolut INTE med olja!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.