Nästa artikel
Bilfrågan: Fordonsskatt efter CO2 eller vikt?
Bilfrågan

Bilfrågan: Fordonsskatt efter CO2 eller vikt?

Publicerad 19 september 2013 (uppdaterad 19 september 2013)
"Det kan väl knappast räknas som en ny bil bara för att man gör en registreringsbesiktning? Den är ju 23 år." Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar på vardagar på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag är intresserad av en Ford F250 -90 som är registrerad som lastbil. Eftersom jag inte har C-körkort så tänkte jag registrera om den till lätt lastbil. På Transportstyrelsen sa killen jag pratade med: gör någon ändring så att lastvikten sjunker så är det inga problem, men han sa också att den skulle bli väldigt dyr i skatt eftersom skatten skulle räknas efter hur mycket fordonet släpper ut.

Jag har försökt att läsa på angående detta men hittar bara att det rör nyare bilar. Det kan väl knappast räknas som en ny bil bara för att man gör en registreringsbesiktning? Den är ju 23 år gammal. Räknas skatten ändå som att det är en ny bil?

Johan Hansson

SVAR:
Frågan är inte helt lätt att besvara. Bilen blir skattepliktig första gången, som lätt lastbil, efter utgången av år 2010, och skulle då beskattas efter CO2-utsläpp vilket ger hög skatt för en bil av denna typ.

Nu har bilen ju varit skattepliktig som tung lastbil i Sverige så den blir inte skattepliktig första gången då den blir lätt lastbil, i så fall skulle den beskattas efter vikt även efter ombesiktningen.

Efter samråd med Skatteverkets specialist har jag kommit fram till att den senare tolkningen, att den även fortsättningsvis kommer att beskattas efter vikt, är den riktiga.
Bo Göingberg, Transportstyrelsen

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-09-19 10:54
Mistro

Största frågan är väl då om det är en Bensin eller Dieselmotor i bilen?
Med en Bensinmotor så blir skatten hög medan den blir än högre med en Dieselmotor.
Sen får man sätta sig in i hur Ford vill att man skall bygga om bilen och åtgjärderna kan vara lika omfattande som dumma.
Själv skulle jag ha valt en redan registrerad Suburban istället även om de är få med B-kort.
Vi har nog tagit in och omreggat typ 10 st innan kryphålen stängdes för några år sedan och idag är de betydligt mer prisvärda än då.

http://www.blocket.se/dalarna/Cheva_suburban_B_kort_49046232.htm?ca=23_15&w=3

#2 • Uppdaterat: 2013-09-19 13:50
Mistro

Nä,..det är inte fel med flera bokstäver i körkortet "kaptenen" men knappast billigt.
http://www.utbildarna.com/trafikskolalastbil.html

Att då "lika bra" ta ett E kort också då man inte behöver det känns inte särskilt relevant.

Men,..idag kan man även ta ett C1 kort vilket räcker långt för många och det blir förståss billigare men under 20.000kr är nog att hoppas på för mycket.

http://15086.str.se/C1-korkort/Priser/

#3 • Uppdaterat: 2013-09-19 15:38
hultarn

Kruxet med Hr Göingebergs svar är ju att det är en smula svävande, vilket tyvärr inte är första gången.

Jag hade en dialog med honom för 4 år sen gällande regler vid import, den gången handlade det om skalan på hastighetsmätare (miles kontra km).
Men han kunde inte ge klara besked, utan hänvisade först till SBP, och när jag påpekade att det inte är som sätter reglerna utan bara kollar att reglerna efterlevs, så fick jag till svar att det min fråga vara svår att svara på. Han började sväva ut i utläggningar om speglar. reflexer, dimbakljus och att det kunde vara svårt. Jaha?!
Är det så en myndighet ska svara?

Så, jag skulle nog inte vara riktigt säker på hans svar.

#4 • Uppdaterat: 2013-09-20 08:31
Mistro

Luddigt som tidigare sagt och man måste veta var man kan fuska.
Vet inte hur mycket Forden väger men en Suburban var egentligen omöjlig att regga på B-kort om man inte fuskade.
Det fanns en person som utfärdade intyg till en kostnad på ett par tusen efter att man lovat att bilen var ombyggd på rätt sätt.
En sådan ombyggnad skulle ha försämrat bilen men intyget var nödvändigt för SBP.

Detta fungerade änså tills att en idiot valde att besiktiga en bil utan några modifieringar alls och då tog det hus i helvete och kraven blev extrema.
Då hade vi just då 3 bilar som ännu inte var godkända och de blev även de sista som importerades. Det var ett helvete att få dessa bilar godkända och jag tror faktiskt inte att NÅGON sådan bil har reggats som LB efter detta.

Detta var innan miljöbilshetsen startade och då tyckte många att en 3 ton tung bil med 6.5 liters V8 diesel var en bra ide att tuffa runt med.
De var lagligt reggade som LB men fick ändå ha 5 personer. En jättekombi med 4wd helt enkelt. ;)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.