Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Fordonsskatt efter CO2 eller vikt?

Bilfrågan

"Det kan väl knappast räknas som en ny bil bara för att man gör en registreringsbesiktning? Den är ju 23 år." Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar på vardagar på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag är intresserad av en Ford F250 -90 som är registrerad som lastbil. Eftersom jag inte har C-körkort så tänkte jag registrera om den till lätt lastbil. På Transportstyrelsen sa killen jag pratade med: gör någon ändring så att lastvikten sjunker så är det inga problem, men han sa också att den skulle bli väldigt dyr i skatt eftersom skatten skulle räknas efter hur mycket fordonet släpper ut.

Jag har försökt att läsa på angående detta men hittar bara att det rör nyare bilar. Det kan väl knappast räknas som en ny bil bara för att man gör en registreringsbesiktning? Den är ju 23 år gammal. Räknas skatten ändå som att det är en ny bil?

Johan Hansson

SVAR:
Frågan är inte helt lätt att besvara. Bilen blir skattepliktig första gången, som lätt lastbil, efter utgången av år 2010, och skulle då beskattas efter CO2-utsläpp vilket ger hög skatt för en bil av denna typ.

Nu har bilen ju varit skattepliktig som tung lastbil i Sverige så den blir inte skattepliktig första gången då den blir lätt lastbil, i så fall skulle den beskattas efter vikt även efter ombesiktningen.

Efter samråd med Skatteverkets specialist har jag kommit fram till att den senare tolkningen, att den även fortsättningsvis kommer att beskattas efter vikt, är den riktiga.
Bo Göingberg, Transportstyrelsen

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2013-09-19 10:54

Största frågan är väl då om det är en Bensin eller Dieselmotor i bilen?
Med en Bensinmotor så blir skatten hög medan den blir än högre med en Dieselmotor.
Sen får man sätta sig in i hur Ford vill att man skall bygga om bilen och åtgjärderna kan vara lika omfattande som dumma.
Själv skulle jag ha valt en redan registrerad Suburban istället även om de är få med B-kort.
Vi har nog tagit in och omreggat typ 10 st innan kryphålen stängdes för några år sedan och idag är de betydligt mer prisvärda än då.

http://www.blocket.se/dalarna/Cheva_suburban_B_kort_49046232.htm?ca=23_15&w=3

#2
2013-09-19 11:06

Frågan är väl om det inte blir både billigare (sett i längden) och enklare att ta C-körkort i stället. Och då är det lika bra att ta för släp också. Det är aldrig fel att ha många bokstäver på körkortet.

#3
2013-09-19 13:50

Nä,..det är inte fel med flera bokstäver i körkortet "kaptenen" men knappast billigt.
http://www.utbildarna.com/trafikskolalastbil.html

Att då "lika bra" ta ett E kort också då man inte behöver det känns inte särskilt relevant.

Men,..idag kan man även ta ett C1 kort vilket räcker långt för många och det blir förståss billigare men under 20.000kr är nog att hoppas på för mycket.

http://15086.str.se/C1-korkort/Priser/

#4
2013-09-19 15:32

Ok, jag får erkänna att priserna har gått upp en hel del över åren. När jag tog "rubbet" i slutet av 1980-talet kostade det inte mycket. Dessutom hade jag sedan liten kört alla möjliga typer av lantbruksfordon, så jag hade stor vana och behövde bara några få körlektioner. Men jag ser nu att priserna har rakat i höjden. Otroligt också hur många olika delar det är som kostar.

#5
2013-09-19 15:38

Kruxet med Hr Göingebergs svar är ju att det är en smula svävande, vilket tyvärr inte är första gången.

Jag hade en dialog med honom för 4 år sen gällande regler vid import, den gången handlade det om skalan på hastighetsmätare (miles kontra km).
Men han kunde inte ge klara besked, utan hänvisade först till SBP, och när jag påpekade att det inte är som sätter reglerna utan bara kollar att reglerna efterlevs, så fick jag till svar att det min fråga vara svår att svara på. Han började sväva ut i utläggningar om speglar. reflexer, dimbakljus och att det kunde vara svårt. Jaha?!
Är det så en myndighet ska svara?

Så, jag skulle nog inte vara riktigt säker på hans svar.

#6
2013-09-19 15:48

Helt riktigt, hultarn, svaret är lite svävande och han erkänner själv att frågan inte är helt lätt att svara på. Detta bevisar att reglerna är idiotiskt snåriga och svårtolkade när till och med sakkunnigt folk blir osäkra. Dessutom är det som gjort för den lilla människan att komma i kläm och hamna i hopplösa situationer. Frågeställaren borde kräva ett skriftligt svar som en slags garanti. Men vad kvittar det, det ser väl en myndighet till att krångla sig ur om så behövs.

#7
2013-09-20 08:31

Luddigt som tidigare sagt och man måste veta var man kan fuska.
Vet inte hur mycket Forden väger men en Suburban var egentligen omöjlig att regga på B-kort om man inte fuskade.
Det fanns en person som utfärdade intyg till en kostnad på ett par tusen efter att man lovat att bilen var ombyggd på rätt sätt.
En sådan ombyggnad skulle ha försämrat bilen men intyget var nödvändigt för SBP.

Detta fungerade änså tills att en idiot valde att besiktiga en bil utan några modifieringar alls och då tog det hus i helvete och kraven blev extrema.
Då hade vi just då 3 bilar som ännu inte var godkända och de blev även de sista som importerades. Det var ett helvete att få dessa bilar godkända och jag tror faktiskt inte att NÅGON sådan bil har reggats som LB efter detta.

Detta var innan miljöbilshetsen startade och då tyckte många att en 3 ton tung bil med 6.5 liters V8 diesel var en bra ide att tuffa runt med.
De var lagligt reggade som LB men fick ändå ha 5 personer. En jättekombi med 4wd helt enkelt. ;)

#8
2016-10-15 11:13

Vore trevligt och smart av ViB (eller någon annan med kunskap) att redovisa skillnaden i kronor och ören. Hur mycket pengar rör det sig om?

1. Att behålla lastbilen registrerad som tung?
2. Att registrera om till lätt lastbil och få skatt enligt vikt?
3. Att registrera om till lätt lastbil och få skatt enligt CO2?
4. Ovanstående skillnad i samma tabell för bensin och diesel. Har även för mig att bensinmotorer från denna era kunde registreras för etanol. Vad innebär det i skattekostnad?

#9
2016-10-15 11:33

https://www.blocket.se/halland/Ford_F250_6_7L_PowerStroke_B_Kort_69599927

Tydligen registrerad för b-kort men skatten framgår inte.

#10
2016-10-15 11:33

Finns flera F250 på blocket och hälften av dem är registrerade för b-kort.

Jag tror dock att den bästa lösningen är att köpa en bil som är äldre än 30 år. Renovera den och sedan köra billigt. Många kommer inte hålla med mig i detta, men jag lägger hellre 50 000:- på att fixa en bil som är skattefri än att köpa en bil som man måste betala många tusenlappar varje år i skatt. Har två gamla bilar som knappt kostar något i skatt och försäkring. Som bruksbil har jag en 10 år gammal liten billig bil som jag servar och reparerar själv. Jag lägger säkert ner mycket mer pengar på mina bilar än en person som har en ny fin bil. Men jag betalar väldigt lite skatt för dem. Och det känns bäst av alltihop. För mig är det värt att betala 3 kronor för att undvika 1 krona i skatt!

#11
2016-10-15 11:40

Tittade på följande bil och fann att den var skattebefriad och att min kostnad för trafikförsäkring skulle bli 128:-/mån.
https://www.blocket.se/stockholm/FORD_F250_1969a_66746232
Denna bil har en totalvikt på 3400kg vilket innebär att den är lätt lastbil och får framföras med B-körkort. Gränsen går vid 3500kg.

Med dessa ingångsvärden så kan man lägga ganska många tusenlappar i renovering.