Nästa artikel
Bilfrågan: Förda bakom ljuset om ljuset?
Bilfrågan

Bilfrågan: Förda bakom ljuset om ljuset?

Publicerad 10 april 2014 (uppdaterad 10 april 2014)
"H7-lampor som enligt reklamen ger upp till 100 procent mer ljus – vad är sanningen bakom dessa siffror egentligen?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Alla har vi insett behovet av ett bra ljus på våra bilar och här utgår vi från att tillverkarna använder den senaste tekniken som ger oss bilägare mest ljus för pengarna. När det gäller H7-lampor så översvämmas marknaden av lampor som enligt reklamen ger upp till 30, 65 … 100 procent mer ljus. Vad är sanningen bakom dessa siffror och vad jämför man med? Blir vi förda bakom ljuset eller finns det H7-lampor som ger så mycket mer ljus?

Jens Elmegren,  Helsingborg

SVAR:
Håller man sig till någon av de ledande tillverkarna, Philips eller Osram, så kan man lita på siffrorna som anges, men 100 procent mer ljus betyder inte att lampan ger dubbelt så mycket ljus överallt. Alla billampor ska vara godkända och E-märkta. Enligt de reglementen som finns för hur mycket ljus som billampor får avge, så finns det också vissa toleranser som gäller. En skicklig tillverkare kan med avancerad teknik och mycket hög precision i sin tillverkning utnyttja dessa toleranser maximalt utan att överskrida den övre gränsen för godkännande. Procentsatserna som anges för Philips lampor gäller vid mätning i höger körfält på ett avstånd av 50–75 meter och jämförs med minimikravet för att få en lampa godkänd.

Göran Alexi, KG Knutsson AB

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-04-10 09:04
hultarn

Jag har läst många gånger att bilägare är missnöjda med livslängden på H7, jämfört med H1 och H4.

Är det så, kan man knappast kalla det för en förbättring. Utom för de som tillverkar och säljer glödlampor...

Jag har själv "fulxenon" i bruksbilen, och de lyser bra och lever länge.

#2 • Uppdaterat: 2014-04-10 09:51
JorgenE

"fulxenon"? Inte i halvljuset får man hoppas...
H7 brukar för övrigt ha en livslängd som en gammaldags fotoblixt.

#3 • Uppdaterat: 2014-04-10 10:05
hultarn

JorgeE: jodå, i halvljuset. Funkar olika bra på olika bilar.

#4 • Uppdaterat: 2014-04-10 10:29
zant

Philips h7 lampor har jag alltid gillat...man märker verkligen att dom lyser bättre än många andra märken jag provat.
Dock så måste det medges att det sker på bekostnad av livslängden på lampan.

Så allt beror la lite på bilen också...vissa äter mer lampor än andra.
Har man en bil med hyfsat stabilt elsystem samt att det går att byta lamporna enkelt själv så kan det nog löna sig rätt bra säkerhetsmässigt.

Äter ens bil lampor samtidigt som man måste montera av halva fronten för att byta lampor så kan jag förstå om man väljer "long life"-lampor istället.

#5 • Uppdaterat: 2014-04-10 11:18
ENTJ1

H7 håller oftast sämre än H4,min erfarenhet.

#6 • Uppdaterat: 2014-04-10 12:17
Pi

Fulxenon fungerar säkert bra för Hultarn - men kanske mindre bra för oss som möter en fulxenon-bil med lite extra last i bagaget...
Sen håller jag med om att det verkar som H7 håller sämre än de gamla H4-lamporna.

#7 • Uppdaterat: 2014-04-10 12:55
hultarn

Pi: på min bil finns inte det problemet, då den har nivåreglering. Den går inte att lasta ner.

Däremot störs jag av de som kör med kursljusen på och dessa bländar på nerlastade bilar. Men, för dem finns det ingen regel om reglering, enbart xenon.

#8 • Uppdaterat: 2014-04-10 13:22
VW Polo 2012

Det är så reklam funkar i vissa fall, " UPP TILL 100 procent "!

#9 • Uppdaterat: 2014-04-10 13:33
saabnisse

Nivåreglering är ju det som krävs när man har xenonljus, men märkligt nog inte för vanligt halogenljus.
I hultarns fall fungerar det ju lika eftersom bilen är nivåreglerad och ljuset kan alltså inte blända.
Men det är ändå inte godkänt eftersom det är strålkastarna som ska vara nivåreglerade, inte bilen!
Ganska märkligt.

#a • Uppdaterat: 2014-04-10 16:09
Axelman

Halvljuset blir klart märkbart bättre än tidigare, men för helljuset är det extraljus som gäller!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.