Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Fjäderbrott på garantin?

Bilfrågan

"Fick besked vid service av min BMW X3 -07 att bägge bakfjädrarna var avbrutna. Ska detta kunna ske med en kvalitetsbil som BMW?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har en BMW X3 -07 som gått cirka 4 000 mil. Fick besked vid service av bilen att bägge bakfjädrarna var avbrutna. Ska detta kunna ske med en kvalitetsbil som BMW? Fick besked från BMW i denna fråga att bilen är för gammal för att de skulle ersätta denna kostnad. Tycker detta en garantifråga även om bilen är från 2007.

Bo Sundberg

SVAR:
Bilen registrerades i december 2006 och Bo Sundberg köpte den av Tisnar Bil AB, i september 2009. I april i år hade Bo lämnat in bilen, då den körts cirka 4 400 mil, för service hos auktoriserade BMW-verkstaden Bilcentralen i Nacka. Då upptäcktes att sensorerna för parkeringshjälpen bak var ur funktion samt att bakfjädrarna behövde bytas. På goodwill fick Bo nya sensorer värda cirka 6 000 kr. Kostnaden, cirka 2 500 kr, för de brustna bakfjädrarna ersattes dock inte. Bo, som alltså är andra ägare till bilen, kan naturligtvis rikta anspråk på säljaren, Tisnar Bil AB, om han kan göra det sannolikt att fjädrarna var brustna redan då han köpte bilen.

Michael De Geer, BMW Sverige


SVAR:
Brustna skruvfjädrar är inte så ovanligt som det egentligen borde vara. Vanligtvis sker dock brotten senare än i detta fall. Att visa att de inträffat redan innan du köpte bilen är mycket svårt. BMW:s garantitid är endast två år och när den har passerats är du utlämnad åt importörens goodwill-policy.


Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2011-07-15 09:11

Visserligen är det ganska dåligt att fjädrarna brustit men faktum är att det är ett ganska vanligt fel på de flesta större bilar inkl SUV:ar oavsett bilmärke och inkl de japanska bilmärkena. Det beror ofta på att stora bilar körs lite mer oförsiktigt än mindre bilar och lastas tyngre vilket gör att fram och bakvagn tar stryk.

#2
1 Tysken
2011-07-15 09:14

Köper man en bil som är tre år, då kan man nog inte förvänta sig att fabriksgarantin gäller när bilen närmar sig 5 års sträcket.
Sedan kan man ha synpunkter på fjädrarnas hållbarhet..men BMW stod ju för kostnaden för P-sensorerna..det var väl bra att buga o tacka.

#3
2011-07-15 09:19

Givetvis borde fjädrarna hålla, att flera tillverkare har samma problem är ju ingen ursäkt - snarare bara ett bevis på att man överlag snålar för mycket på säkerhetsdetaljer. Men att kräva garantiåtagande på en bil som är 3 år över gränsen är väl inte rimligt det heller.

#4
Raymond K
2011-07-15 09:53

Sen tycker jag även att folk som köper Bmw tycks tro att det är evighetsbilar som aldrig går sönder. Detta skall man inte inbilla sig för Bmw går sönder precis lika mycket som vilken bil som helst.
Även "kvalitetsbilar" går sönder.

#5
2011-07-15 09:56

Sant, biltillverkarna har ju samma underleverantörer.

#6
Juppe
2011-07-15 11:01

@ Stoor,
Det beror även på att många SUV'ar är byggda på personbilschassien som inte riktigt står pall för den högre vikten.

#8
2011-07-15 12:40

Jag menade ju i första hand europeiska tillverkare naturligtvis. Själv kör jag dock en europeisk bil, vars fjädrar har hållt i 43.000 mil hittills. Verkar som att kvalitén var bättre förr :)

#7
2011-07-15 12:40

amoC, Det är en sanning med modifikation att alla bilar skulle ha samma underleverantörer, hur förklarar man annars att det i princip aldrig uppstår fjäderbrott på tex Toyota Rav-4 eller tunga Landcriuser och Hiace (som även de har spiralfjädrar) innan de är åtminstonde 10 år och har gått över 20 000mil?
Även vi har för övrigt varit med om flera relativt nya fyrhjulsdrivna Bmw med brustna bakfjädrar, senast en 325IX-05:a förra veckan där båda bakfjädrarna var av efter 11 000 mil men det gäller ju många andra bilmärken också som Renault, Mercedes och VW tex så dessa kanske i och för sig har samma underleverantör som Bmw då... :)

#9
2011-07-15 12:44

Du kör Volvo va? Tänkte faktiskt tillägga att Volvo har åtminstonde haft väldigt bra fjädrar då man byter dessa lika sällan som på Toyotorna nästan hur gammal än bilarna blir, men det verkar som om nyare volvo är sämre då vi tex bytt fjädrar på 2000-talets XC70 mfl fler än på alla äldre Volvobilar tillsammans som man aldrig bytte fjädrar på.

#10
2011-07-15 12:49

Haha, ville inte nämna det med risk för att folk ska tro att jag är märkesfanatisk :)

#11
2011-07-15 13:11

Hanzzon:
Att du raljerar över MB, och BMW etc och prisar Toyota! Då måste jag raljera tillbaka och fråga om Toyotas fjädrar håller så länge för att de bilarna så ofta står på verkstad eller för att du upphöjer märket av ngn anledning? Jag skulle också gärna köpa BMW om jag hade råd!

#12
Granlund
2011-07-15 14:50

Svaret på läsarfrågan är enkel: BMW är ingen kvalitetsbil.

#13
2011-07-15 14:53

Överlag tycks alla fabrikats SUVar få flera fel än sina personbilssyskon ...

#14
2011-07-15 17:41

Stoor, Jag har faktiskt själv varit Bmw-ägare men kommer nog inte göra om det även om jag skulle ha råd.
Anledningen att jag säger som jag gör är att det är så verkligheten ser ut på verkstaden där jag jobbar med olika bilmärken varje dag och jag prisade även äldre Volvo-modellers fjädrar som i princip höll hur länge som hälst vilket även det är erfarenheter från verkligheten, sen rår jag tyvärr inte för att Bmw och Merca mfl. har dåliga fjädrar som ofta går av men det är så det är.

Jes, Inte alla fabrikats men det stämmer i övrigt på väldigt många, tittar du på tex Bilprovningens statistik när bilarna blivit några år syns detta tydligt som tex denna där bilarna är 10år: http://bilprovningen.se/externt/bpwebabout.nsf/5317BF1579238BBFC125754A00393EE6/$file/Personbilar_10_ar_modellrelaterade_2008.pdf -Där ligger 12st Toyotamodeller inom de 15 första platserna och Rav-4 är med bland dessa och även Subaru Forester som faktiskt är 1% bättre och dessa är alltså väl så bra som sina märkens personbilsmodeller.

#15
2011-07-15 17:49

Hanzzon@
Bland européerna tycks det i varje fall vara så ... Jag är väldigt pigg på en Tuareg men den tycks tillverkas i en väldigt ojämn i kvalité.
Våra Volvo SUVar tycks också ha många fel ..
Lilla Tiguan verkar dock vara ett alternativ ... Har du någon erfarenhet av den?

#16
2011-07-15 18:51

Man kan undra om dussinbilar rentav håller högre kvalitet än premiumbilar. Åtminstone verkar det som att Citroën har högre kvalitetsambitioner än BMW angående fjädrarna. Jag har ett konkret exempel på en C3 från 2005 som gått längre än den aktuella BMW:n, där ett fjäderbrott nyligen åtgärdades på goodwill.

#17
2011-07-15 21:36

Visst är det dåligt... Men för en BMW-ägare kan kostnaden för att byta ett par fjädrar inte vara så enorm direkt. När BMW redan gett goodwill på parkeringssensorena dessutom, så ser jag inte vad det är att gnälla om när bilen ändå är 4 år gammal. Minns inte om BMW har 2 eller 3 års nybilsgaranti, men det är iallafall 1 år över tiden minst.

#18
2011-07-16 00:11

Ibland är svenska piratdelar bättre kvalitet än tyska original. Jag skulle ha bytt direkt när jag köpte en SUV oavsett märke. Detta är sådan saker man bör kolla vid köp och göra upp i förväg vilket som kan tas på goodwill och vilket man själv får stå för. Man kan inte skylla allt ansvar på försäljningsstället. Jag har som köpare ett eget ansvar mot mig själv. Tveksamt om jag skulle lagt ut denna fråga där jag blottar min egen inkompetens vid bilköp ;o)

#21
2011-07-17 15:10

Tasiga bakfjädrar är oxå ett generalfel på BMW, och har varit länge, problemen började på E46 modellen som kom -98.

#22
2011-07-19 11:31

En X3 är ju ett terrängfordon som är gjort för att köras i skog och mark, men många som inte har så stor koll köper SUVAR och kör dem på slät fin asfalt (Stockholmsrollator)
Det är du extra anmärkningsvärt att ett terrängfordon från BMW får fjäderbrott även i vanlig stadsmiljö på fina raka gator (vilket jag förmodar att den mest körts i)
Hur skulle då dessa terrängfordon från BMW klara sig där de hör hemma nämligen i kuperad skog och mark ?
Fjädrarna skulle rasa ihop som korthus.

Att det är patetiskt att framföra dessa terrängfordon på fina stadsgator som någon slags statuspryl vet nog de flesta så jag undlåter att skriva mer om det. En fin BMW sportbil typ M3/M5 är status, ett terrängfordon i stan som är farligt för sina medtrafikanter att krocka med är INTE status,

#23
2011-07-20 01:15

Fast nu är det ju inte ett terrängfordon utan en SUV. En Sports Utility Vehicle, som är per definition "sportigt nyttofordon". Tanken med en SUV är att den ska vara ett mellanting mellan en personbil och ett terrängfordon. En personbil som tar sig fram lite bättre på dålig väg med andra ord.

Nu hyser jag väl inte några varmare känslor inför biltypen även om det finns modeller jag finner attraktiva, men nu tar du väl i lite? ;) Just X3 må vara en liten konstig bil men SUV'ar över lag har väl både statusvärde och användbarhet, beronde på modell och vem som köpt den. I vissa fall är det patetiskt, i vissa fall är det användbart.

#24
2011-07-24 20:41

Ställ en ny bil i skogen och se hur fort den förfaller...

Betala och var glad att du har råd med en "premium bil"..

#25
2014-12-09 20:36

På BMW's hemsida står det följande om X3 modellen, "Intelligent lättviktskonstruktion" .. då borde väl vikten knappast vara något problem? Det kan inte vara så att man kört lite väl hårt över farthinder eller liknande som gjorde att de gick av, jag menar hur står är chansen att man kör av båda samtidigt? Själv har jag endast lyckats ha sönder en framfjäder och det var på en Honda Accord av 1991 års modell, den modellen var lite framtung samt att fjädrarna inte var av bästa kvalitet på den tiden. (mycket rost). Generellt tror jag att många SUV ägare kommer få problem när bilen blir några år på nacken, större vikt ställer helt andra krav på delarna. Bromsar som slits ovanligt snabbt, och fjädrar som går sönder samt glapp i styrleder mm kommer nog drabba många SUV ägare.

#26
2016-05-03 19:33

GubbemedhattNOT:
BMW gör inga terrängbilar! Om man tror det, har man aldrig åkt en riktig terrängbil.
I skogen är ALLA BMW ett skämt. Bmw säger inte ens att de gör terrängbilar.
För det första: drivlinan funkar inte i skogen. Till att börja med har en bil utan lågväxel diskvalificerat sig själv.
För det andra: BMW har lamellpaket i fördelningslådan. Och ja, det kan fungera bra. Om man gör settupen för terräng. BMW's 4hjulsdrift är gjord för väg. Och ja, en Range Rover, eller Discovery har också landsvägslägen. Men de har samtidigt gjort det möjligt för växellådan att ändra setup efter omständigheter. En sådan växellåda är rejält mycket dyrare att tillverka än BMW's lammelkoppling. Och den är större, och tyngre.
För det tredje: BMW har inga bilar där chassi håller för skogen. Det krävs helt andra grejer om det ska hålla. En bil som är bra i skogen är per automatik inte optimal för väg. Det är nämligen motsatsförhållanden i vad som krävs, och en biltillverkare måste alltid göra en kompromiss. BMW har valt att inte kompromissa med vägkänsla och andra egenskaper som är bra - på vägen, och alltså inte gjort en terrängbil.

#27
2016-05-03 19:39

Några fler kommentarer:
Många verkar tro att SUV:ar väger mer än en personbil. Det är inte riktigt sant. Idag skiljer det inte mycket i vikt på en SUV och den vanliga bilmodell bilen är baserad på. Och ja, det finns undantag.
En annan vanlig missuppfattning är också att många biltillverkare har samma underleverantörer, och att det därför inte skiljer på delarna. Det är ibland sant, ibland inte. Exempelvis krockkuddar sitter exakt samma krockkudde ofta i många olika bilfabrikat.
Kommer man till fjädrar är det däremot en helt annan sak. Fjädrar påverkar nämligen extremt mycket hur biöen upplevs som ny. Och därför har varje tillverkare sina egna specifikationer gällande materialval, materialtjocklek, toleranser etc.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.