Nästa artikel
Bilfrågan: Finns bot mot ispropp?
Bilfrågan

Bilfrågan: Finns bot mot ispropp?

Publicerad 17 april 2017
Frågeställaren har som många andra Nissanägare blivit uppmanad att montera plastbitar på bilen för att förhindra isproppar.
”Läste om Nissans 1960-talslösning med lösa plastsjok i fronten Kommer det någon bättre lösning?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag läste i Vi Bilägare om Nissans 1960-talslösning med lösa plastsjok i fronten för att det inte ska bildas isproppar i motorn. Jag har en Nissan med 1,2-liters bensinmotor och är också drabbad av detta. Från Nissan och återförsäljaren Mobility Motors i Malmö har jag försökt få besked om det bara är en tillfällig akut lösning att man ska montera på och av dessa plastbitar. Verkstaden har inte hört om någon mer permanent lösning utan väntar på instruktioner från generalagenten. Kommer det någon bättre lösning? Det hjälper ju föga att garantin gäller även om man inte monterat skydden, för vad händer när garantin gått ut?
Roland Larsson
 
Svar:
Om kunden väljer att inte montera skyddet och motorn tappar effekt på grund av att en ispropp har bildats i intercoolern och insuget gäller alla garantier. Kunden behöver alltså inte montera skyddet för att alla garantier ska gälla.
Kunden har full garanti i tre år, vägassistans och all övrig Nissan-service tillgänglig enligt de allmänna villkoren oavsett om skyddet är monterat eller inte.
Detta är, just nu, den åtgärd vi kan erbjuda. Nissan söker efter alternativa lösningar.
Alexandra Österplan, Nissan Nordic
 
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-04-17 07:16
Hans Berglund

Det är väl bra att dom har kommit med en lösning på problemet under årens lopp har det funnits motorer där vevhusventilationen har frusit igen på dom flesta märkena i Europa inklusive vissa Saab o Volvo,Kolla med en erfaren bilbärgare dom har hämtat det mesta märkena med en oljepöl under bilen och många av dom har ingen lösning alls på problemet

#2 • Uppdaterat: 2017-04-17 07:20
bgl

Följande är ett direkt citat från webbsidan Lawline, anpassat för bil i.s.f. mobiltelefon, bara att låta säljaren göra 2 + 1 försök till åtgärd!

"Hej,Tillämplig lag är konsumentköplagen (1990:932) https://lagen.nu/1990:932, såvida du köpt bilen som privatperson. Lagen utgör ett lägsta skydd för konsument och är tvingande i så mån att avtalsvillkor till nackdel för konsumenten är utan verkan, 3§ KKL.De primära påföljderna vid fel är avhjälpande eller omleverans. Säljaren har rätt att avhjälpa ett fel eller företa omleverans, trots att köparen kräver annan påföljd (t ex hävning), om det kan ske inom skälig tid och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen, 27§ KKL. Säljaren har vidare rätt att välja avhjälpande före omleverans när omleverans innebär en oskälig kostnad för säljaren, 26§ KKL.Att säljaren har rätt till två avhjälpandeförsök är inget som direkt går att läsa ur lagtexten, utan är något som framkommit i allmänna reklamationsnämndens (ARN) praxis. Att du måste reklamera tre gånger innan du kan kräva att köpet hävs är således korrekt då säljaren i detta fall haft tillfälle att åtgärda felet vid de två första reklamationerna och vid tredje reklamationen är säljarens rätt att åtgärda felet alltså förbrukad om det är fråga om samma fel. I vissa fall kan fler än två reparationsförsök tillåtas, t ex om felet inte visat sig då varan är hos säljaren för åtgärd, eller om det är fråga om olika fel."

#3 • Uppdaterat: 2017-04-17 10:35
saabnisse

Det är väl bara att montera plastbitarna om det nu visar sig att det hjälper.
Det är ju inte så svårt och att gnälla över sådana här bagateller är bara fånigt.
Före 1960 löste man det här med en kylargardin på många bilmodeller, en gardin som ofta pressades så hårt mot kylaren av fartvinden att man nästan måste stanna för att kunna släppa på gardinen när temeraturen blev för hög.
Jag minns inte att det var någon som klagade.

#4 • Uppdaterat: 2017-04-17 12:55
hultarn

Dessutom skyddar ju plastbitarna intercooler, kondensor och kylare från stenskott. vilket aldrig kan vara fel.
Såna reparationer är ju som bekant inte gratis...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.