Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Fick jag rätt däck?

Bilfrågan

”På min fråga om det verkligen var rätt, framhöll företaget att skillnaden är så liten att det är okej. Vad är det som gäller?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
I min bils handlingar anges belastningstalet ”94”. När jag köpte nya däck monterades däck med belastningstalet ”91”. På min fråga om det verkligen var rätt, framhöll företaget att skillnaden är så liten att det är okej. Vad är det som gäller? Kan jag kräva utbyte?
Bengt Andersson


Svar:
Däcken ska ha en belastningsförmåga som motsvaras av bilens största tillåtna axelbelastning. Vid originalmontering får man inte belasta däcken med mer än 85 procent av dess belastningsförmåga, vilket då normalt är angett som LI i besiktningsinstrumentet för bilen. För ersättningsdäck, exempelvis vinterdäck, räcker det att däcken klarar bilens uppgivna maximala axelbelastningar, vilket kan vara orsak till att de monterat 91 (615 kg/däck) istället för 94 (670 kg/däck).
Pontus Grönwall, Däckbranschens informationsråd

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Kommentarer

#1
2018-04-12 09:41

Det ser ut som om svaret på frågan var Ja, du fick rätt däck. Hur svårt är det att ge ett rakt besked?

#2
2018-04-12 10:29

Det går inte att svar ja eller nej på frågan om man inte vet vad det är för bil, eftersom det är bilens axelbelastning som avgör vilket svaret också säger. Vet man inte vad det är för bil så vet man inte vilken axelbelastning som gäller för den bilen.

#3
2018-04-12 10:29

Det går inte att svar ja eller nej på frågan om man inte vet vad det är för bil, eftersom det är bilens axelbelastning som avgör vilket svaret också säger. Vet man inte vad det är för bil så vet man inte vilken axelbelastning som gäller för den bilen.

#4
2018-04-12 17:25

Om det står i bilens handlingar att det ska vara lastindex 94 så ska det vara det eller högre. Han har fått fel däck.

#5
2018-04-12 18:34

Nej, så enkelt är det inte. Bilens handlingar gäller för originalmontage, och som svaret säger så får originaldäcken inte belastas mer än till 85 procent. Detta gäller inte ersättningsdäck, för ersättningsdäcken gäller att de klarar axelvikten. Och eftersom vi inte vet vilken bil det gäller så vet vi inte axelvikten och då kan vi inte säga att det blivit fel eller blivit rätt däck.

Däremot kan man ju hålla sig till samma som original om man vill vara på den säkra sidan, men det betyder inte att andra däck är fel - det beror på.

#6
2018-04-12 19:43

Fattar inte varför ViB hela tiden tar upp helt inkompletta frågor. Det är väl bara rata dem eller fråga frågeställaren om vad det är för bil, så det går att komplettera uppgifterna korrekt.
Mer ofta än inte så saknas helt vital information för att kunna besvara frågan.

#7
2018-04-12 21:50

Det är väl inte alltid som frågeställaren lämnar kontaktuppgifter så hen kan kontaktas så man kan be om mer information. Jag tyckte frågan var helt ok och svaret bra: axelvikten bestämmer belastningsindex. Då vet man ju.

#8
2018-04-12 23:58

Eftersom 615 är större än 0,85*670 så bör det inte vara problem med de nya däcken om man bara tittar på belastningstalet.

#9
2018-04-13 01:15

Delit

#10
2018-04-15 16:09

Varför vill man köpa dieselbil?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.