Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Fett på kroken?

Bilfrågan

”Vad är det bästa att använda? Hur ofta ska man smörja delbara dragkrokar?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag var och besiktigade mina två bilar, den ena en Volvo V70 och den andra en Volvo V60. Båda bilarna har delbara dragkrokar. Den besiktningsman som besiktigade min V60, påpekade att jag skulle använda fett att smörja, medan den som besiktigade min V70 sa att man absolut inte skulle använda fett utan 5-56 eller liknande. Vad är det bästa att använda? Hur ofta ska man smörja delbara dragkrokar?
Henrik Sundin, Täby

Svar:
Man skulle nog kunna tycka att bägge metoderna låter förnuftiga – men bägge råden är faktiskt felaktiga. Eftersom du nu frågar om två Volvobilar, så valde jag att kolla vad tillverkaren säger om sina egna originaltillbehör. 
Och då är det så här: Dragkrokens kula behöver rengöras och smörjas med fett regelbundet. Men Volvo utfärdar en varning – ”den löstagbara dragkrokens rörliga delar får inte smörjas/oljas in. Det kan sänka säkerhetsnivån.”  
Ytterligare något att tänka på: När kulhandske med svängningsdämpare används ska dragkulan inte smörjas in. Detta gäller även vid montering av cykelhållare som kläms fast runt dragkulan. 
Viktigt: Ta alltid loss den löstagbara dragkroken efter användning och förvara den i tygpåsen på dess bestämda plats i bilen! Och sist men inte minst – innan man kopplar på släpvagnen och börjar köra, ska den löstagbara delen vara låst med tillhörande nyckel. 
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Vi Bilägare 2018/11 Biltest: Audi A4, Volkswagen Passat, Volvo V60

Herrgårdsvagnar Nya V60 ansluter till den design och teknik som debuterade med Volvo XC90 och har bättre utrymmen än den gamla. Räcker det för att leva upp till förhandstipsen om att bli Sveriges mest sålda bil? Premiärmatchen går mot Audi A4 Avant och VW Passat Sportscombi   Audi A4 Volkswagen Passat Volvo V60   Digital fil som kan läsas i din smartphone, dator eller läsplatta. 11 sidor (4.7 MB)

Kommentarer

#1
2019-02-21 10:03

Nu beror ju svaret på vilket typ av delbar krok man har. De äldre, och mer pålitliga, där man roterar kroken 180 grader för att få ur dem mår bra av fett för att hålla saltet ute. Om man inte har någon plastpropp (de brukar vara försvunna) att stoppa i efter kroken demonterats, är det bättre att låta kroken sitta kvar. Vilket de flesta gör ändå.
Jag brukar motionera mina 2 ggr per år för att vara säker på att de inte fastnar.

Själva kulan ska självklart fettas om man kör med släpa (utan dämpare), men annars är det förstås ett kladdande, och använder man mest cykelhållare är det bättre att ha torr kula för att slippa risk för kladd och stabilare fäste för hållaren.

#2
2019-02-21 13:38

Vad tycker jag om rubriken?
Ja, tack... Har sällan tackat nej. :-)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.