Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Farlig ljuslag?

Bilfrågan

Är de europeiska reglerna för varselljus dåliga för trafiksäkerheten? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Har sett många nya bilar som har den nya DRL-belysningen (Daytime Running Lights) fram och ingen belysning bak och även i mörker, dimma och kraftigt regn kör de utan bakljus. Nu har även jag köpt en ny bil, en Hyundai i30 med DRL fram. Inte heller den lyser bakåt i auto- eller 0-läge.

Jag vill synas i trafiken och kontaktade en Hyundaiverkstad för att få hjälp så att även baklamporna lyser på autoläge, men det går inte enligt dem.

Vad tycker ni om detta? Vem eller vad ska man höra av sej till för att försöka ändra lagen till att även gälla bakljusen? Tycker det här är ett steg tillbaka när det gäller trafiksäkerhet.

Anders

Svar:
I Sverige har vi haft varselljus sedan 1977 och det tog 34 år innan EU följde efter. DRL-ljusen, som infördes i hela EU 2011, syns bra framåt och kommer säkert att rädda många liv i Europatrafiken. Men i mörker och dålig sikt är det en trafikfara att en del bilar kör omkring utan bakljus. Många nya bilar har emellertid automatik som tänder halvljus/bakljus när dagsljuset falnar. Om det inte går att koppla bakljusen till DRL-systemet och din bil inte har halvljusautomatik får du helt enkelt försöka komma ihåg att själv slå på halvljuset när det är dålig sikt.

Lagen om varselljus på dagen finns i Transportstyrelsens författningssamling och det är till den myndigheten du ska vända dig med klagomål.

Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2014-12-03 07:27
#2
2014-12-03 10:17

En annan konsekvens under dagtid är när det är högtrafik och en eu-bil (med nedsläckta bakljus) är på väg in i en tunnel så slås bakljuset på och bilförare som ligger bakom bromsar instinktivt bara för att de tror att eu-bilen bromsar, vilket den inte gör. Är det isigt kombinerat med dubbfritt så innebär det helt onödiga risker för påkörningar. Främjar inte nol-visionen direkt.
På min Subaru XV -14 finns ändå möjligheten att slå på det gamla intelligenta systemet. Halvljus/bakljus som aktiveras med tändningen. Tack Subaru.

#3
2014-12-03 10:51

Det måste vara bilar med halvljusautomatik som slår på bakljuset automatiskt i en tunnel för det gör inte min "EU-bil" - däremot dimmas instrumentbelysningen ner så vill man se nåt i panelen så får man allt slå på halvljuset manuellt. Men som på Stefans Subaru så fungerar det likadant på min VW - alltså jag kan ha halvljuset påslaget ständigt och det aktiveras när bilen startar och slås av automatiskt när tändningen bryts.

#4
2014-12-03 14:05

Svaret på frågan: Ja, vi hade en bättre lag i Sverige innan EU´s lag kom.

#5
2014-12-03 20:48

Sanningen är väl dock att det är ytterst få situationer där det gör nån skillnad. Visst kan man säga att det är en viss "trygghet" i att se om en stillastående bil är på eller ej, när man närmar sig den bakifrån. För att nåt ska hända krävs det ju dock att den parkerade bilen börjar åka och svänger ut framför bakifrånkommande utan att blinka eller bry sig om väjningsplikt etc. Och hur mycket ViB läsarkår än gnäller så tror jag inte det är en så stor risk i verkligheten. Och skulle den göra det så tror jag knappast att bakljusens vara eller icke vara hade gjort så stor skillnad.

#6
2014-12-03 20:56

EU-regeln är korkad och i vissa fall trafikfarlig. På vintern kommer snön och det kommer att snöa och bli snörök även mitt på dagen när det är så ljust så att inte automatiken tänder halvljuset. Massor med bilar t.ex Hyundai i30 och Kia Cee'd, som inte verkar ha något rätt fungerande autoläge som tänder halvljuset och bakljusen ens när det är mörkt, kommer att åka omkring med släckta bakljus och inte synas. Trafikfarligt alltså.

En orsak till att inte bakljusen behöver vara tända är att bilarnas förbrukning ska minska. Kravet från EU borde istället vara att alla bilar ska förses med LED-belysning bak men den ska vara TÄND. Man har ju förbjudit försäljning av vanliga glödlampor för hemmabelysning, hur svårt ska det vara att förbjuda det i bilar också.

#7
2014-12-03 23:56

Om det nu bara ska användas under dagsljus borde det vara kopplat så att instrumentbelysningen inte lyser annat än med bakljus inkopplat. Då skulle fler upptäcka detta när det börjar skymma.

#8
2014-12-04 12:40

Bakljus och skyltlampor drar runt 20W tillsammans, det motsvarar 0.03 hk (om jag tänker rätt). Det är med andra ord.... INGENTING!

Jag har också sett många bilar som smyger runt inne i städer utan bakljus, folk tänker inte på att tända lyset. Långtifrån alla bilar har automatik.
Typisk korkad EU-regel.

#9
2014-12-11 16:27

"Jag vill synas i trafiken och kontaktade en Hyundaiverkstad för att få hjälp så att även baklamporna lyser på autoläge, men det går inte enligt dem."
Det gick att åka till månen på 60 talet, men bakljuset går inte att fixa.
Skitsnack.
Men om bilen har LED lampor bak, funkar det inte i snörök, med vanliga glödlampor behövs även dimbakljuset efter en stund.

#10
2016-01-04 13:18

Automatikläget är en nödlösning och absolut inte den perfekta lösning som man allmänt tycks tro.

Automatiken kopplar i praktiken ur DRL som funktion och in med halvljuset istället och det innebär att bilar kör utan bakljus under alla omständigheter eftersom DRL i praktiken kommer att brinna större delen av tiden.
Automatiken hjälper endast under mycket speciella förhållanden.

Enda lösningen är att bakljusen är låsta till att brinna med DRL oavsett halvljuset eller andra inställningar.
Vilka nya bilar har det?
Vet bara Astra med säkerhet, någon Volvo och Audi har sagts skulle ha något liknade med om det fungerar på samma sätt som i Astra har jag inte haft tillfälle att undersöka.

#11
2016-01-04 13:54

@N-iklas: Automatiken hjälper till för det absolut vanligaste "mycket speciella förhållandet", dvs mörker. På min Passat så är automatiken så känslig att den slår på halvljuset när jag kör in i carporten.
Vid andra speciella förhållande som dimma och snö så skall föraren ha så mycket sunt förnuft att denne tänder halvljuset utan att behöva ha automatik för det.

#13
2016-01-04 16:22

Varför får inte bakljuset vara på hela tiden?

#14
2016-01-04 18:16

Ett ytterligare problem i sammanhanget är att om man kopplar en släpkärra efter bilen med DRL-ljus måste man tända halvljuset manuellt, för släpkärran måste ALLTID ha positionsljus tända. Och de tänds när bakljusen lyser. Här har den kära Transportstyrelsen halkat helt snett. Naturligtvis kan de lagstifta om tända bakljus till DRL-ljusen på samma sätt som på halvljuslagens tid. Om vi kräver tända bakljus löser bilindustrin det!

#15
2016-01-04 18:17

Nog kan man väl koppla in kablar från tändningslås till bakljusinsatserna och sätta in lamphållare med egna ledlampor( eller vanliga 5 w). Då tänds bakljusen oberoende av övrig belysning men ändå när man har ordinarie framlyktor tända. Det fungerade förr och bör fungera även i den invecklade teknik som tydligen inte kan undvaras i dagens bilar. Eftersom man inte i dag ser när det mörknar eller när man har lågt stående sol i ryggen, måste man ha alla till buds stående medel av teknik för att kunna köra bil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.