Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Får man plugga däck?

Bilfrågan

"Får man plugga ett personbildäck utifrån vid punktering och sedan köra vidare?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Får man plugga ett personbildäck utifrån vid punktering och sedan köra vidare?

Björn Johansson

SVAR:
Det finns inget förbud mot att plugga ett däck utifrån men det finns starka rekommendationer mot att göra detta. Vid en reparation ska alltid däcket monteras av och insidan inspekteras av en kunnig reparatör. Det är mycket sällan ett däck som rullat med punktering eller med litet luft lämpar sig för reparation.

Reparerar man ett däck utan att veta däckets tillstånd är risken för en framtida däckexplosion överhängande. Det är bara okunniga eller oseriösa däckreparatörer som riskerar kundens liv genom att göra en sådan reparation.

Torsten Johansson, STRO

Diskutera: Vad tycker du om reparation av däck?

Kommentarer

#1
SiggeN
2010-10-06 08:16

Svaret känns som en partsinlaga för däcksbranschen. Alla pluggar punkterade däck. Fungerar utan problem. När såg du en däcksexplosion senast? "Riskerar kundernas liv" om däcksbranschen sett till kundernas bästa hade de slutat sälja livsfarliga kinadäck.

#2
jarl s
2010-10-06 09:17

Min bror pluggade däcket på sin Ford (hemskt märke jag vet) och det blev riktigt bra. 300 kr typ...

#3
2010-10-06 10:12

Jag har bara goda erfarenheter av pluggade däck. Har låtit plugga 3st däck genom åren och det har aldrig vållat några problem. Då hastighetsbestämmelserna i Sverige är relativt lågt satta tror jag risken för däcksexplosion är minimal.

#4
Erik S
2010-10-06 11:34

Har märkt att det är rätt sällan dom vet vad dom talar om i denna tidning. Tråkigt

#5
Fred
2010-10-06 11:57

Men både frågan och svaret handlar ju om att plugga däck UTIFRÅN. Att plugga däcket infrån hos någon som kan är ju självklart okej.

#6
Aldrig mer Toyota
2010-10-06 12:27

Har fått punktering på Toyota aset där man slog in en cm lång plugg, gummistav, i däcket och det har fungerat utmärkt.

#7
Roland P
2010-10-06 15:26

Får man sätta i en slang?

#8
JB
2010-10-06 16:20

Har i flera år medfört en sats för hålvulkning på grund av sinade kroppskrafter till följd av sjukdom. Med färska remmar ( färskt vulkmedel ) är det naturligtvis inga problem.

#9
Bane
2010-10-06 17:03

De skriver faktiskt att det kan leda till däckexplosion om man inte kontrollerar däcket innan pluggning. De nämner ju att ifall man kör med ett punkterat däck kan det oftast innebära att däcket är så pass dåligt att även om pluggen funkar kan kanske däcksidor m.m. vara så skadade att det brister. Läs lite noggrannare...

#10
Conny Sandström
2010-10-06 17:06

Hade långsam pyspunka på min VW-transporter,hittade och tog bort den lille spiken och drog i en plugg från utsidan i mitt 8-Lagers lastbilsdäck och det har funkat perfekt nu i2 år sedan det hände !!
"Viva La plugg"
C.S.

#11
Ove Nilsson
2010-10-06 17:38

Har haft bensintapp i 10 år och pluggat 1000tals däck. Man måste fr åga kunden hur och vad som hänt så jag har aldrig haft några problem

#12
Jens
2010-10-06 17:42

Herregud, är det ingen av er som skriver kommentarer som har läst själva svaret?

Ett punkterat däck pluggas normalt alltid hos en däckfirma med en plugg inifrån OCH en limmad tätningsmatta på däckets insida.

Vi bilägare har alltså helt rätt - att ENBART mosa in en plugg UTIFRÅN kan vara livsfarligt! Att ens våga försöka fixa felet själv på det sättet är riktigt dumsnålt.

#13
Tomas Gr
2010-10-06 19:17

ja allt är ju en prisfråga har man billiga bilar så är ju en pluggning välkommet.

#14
lubos
2010-10-06 21:02

Instämmer helt med artikelförfattaren. Bilar som möts på tvåfiliga vägar i ca 200km relativ hastighet får ej tappa kursen av t ex en ringexplosion. Dessutom borde pluggning medföra krav på intyg från godkänd utförd av en erfaren gummireparatör.

#15
Lars S
2010-10-07 09:03

Om man nu har så lite pengar att man måste plugga ett däck så skall man nog inte äga en bil heller. Vad kostar det att köpa en regumering? 400kr per däck. Inga stora pengar tycker jag och 1000% säkrare än att plugga ett begagnat däck.

#16
pelle pedal
2010-10-07 20:34

Jag förde idag ett däck som jag pluggat till lagning. Problemet var att halva spiken som gått av satt kvar på insidan i däcket och det ser man inte själv. Ser man vad det är och drar ut allt ex. en pop-nit eller dylikt så kan man nog plugga. Det enda som händer är väl att det börjar läcka. Känner du någon som fått en däcksexplosion?, lastbilar undantaget.

#17
Posh Panda
2010-10-07 20:50

Vad man måste skilja på är pyspunka där man hittar felet i tid. Kör man 100-120 km/h och får punktering så kör man oftast sönder däcket innan man hinner få stopp på bilen. Då måste man ta av däcket och kontrollera insidan som oftast består av en hög gummimassa. Då är det bara att kasta.

#18
S-E S
2010-10-08 17:35

Ska man överhuvudtaget köra på lagade däck?

#19
Roland P
2010-10-09 12:08

För mig så har punkteringarna nästan alltid uppstått när bilen stått parkerad, alltid med nåt främmande föremål i slitbanan. Det första som innehavaren av gummiverkstaden frågar är om jag kört med tomt däck annars är det bara att vulka dit en plugg. Sen påstår han att det blir lika starkt som resten av däcket. Att byta däck innebär att man bör byta två däck om de inte är väldigt nya.

#20
2015-09-09 21:36

Orby däck i södra Stockholm frågade inget alls, pluggade mitt däck UTIFRÅN, och sen var det klart.
Detta höll inte 2 dagar, så det var bara att åka tillbaka och till min förvåning betala fullt pris för en riktig lagning. Så jag vet hur jag skall göra i framtiden.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.