Bild
Nästa artikel
Om bilen fortfarande har fabriksgaranti, byts ett trasigt hjullager gratis.

Bilfrågan: Får jag nytt lager?

Bilfrågan

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Ingår det i Toyotas garanti att byta ett hjullager?
Veronica
 
Svar:
Så länge bilen omfattas av fabriksgarantin byter Toyotas verkstäder ett trasigt hjullager utan kostnad.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Har du fått något åtgärdat på fabriksgarantin?
 

Kommentarer

#1
2017-11-14 09:08

Enda gången jag köpt en ny japansk bil (Honda) lärde jag mig hitta till verkstan.
En stötdämpare havererade på några dagar.
Bilen levererades med hjulvinklar utanför specen.
Styrväxeln började glappa efter någon månad så det klickade i ratten när man släppte kopplingen.
Lacken på ovansidan av höger tröskel var så tunn att den rostade på tre månader.
Synkningen av växellådan tillät inte snabba växlingar. Den punkten löstes inte.

#2
2017-11-14 13:50

Mäkinen: Ja, man kan ha otur även med en japansk Honda, även om det verkar som att fler haft bekymmer med sina brittiska Hondabilar.

#3
2017-11-14 13:54

Det enda jag kan skylla britterna för av mina problem var rosten. Resten var japanska prylar.

#4
2017-11-14 16:53

Toyotas hjullager är tydligen skit numera. Min förra Toyota från 2010 körde jag knappt 3400 mil med från tills jag sålde den 2016 utan att behöva byta hjullager. Dock byttes ett bromsok och två rostiga bromsskivor men dessa prylar fick jag vackert betala själv.

#5
2017-11-14 17:59

Vad är slitagedelar och vad är garanti? Det är frågan. Kör man 20 000 mil under garantitiden kan man väl acceptera lager som slitage men innan 10 000 skulle jag anse att det är garanti. Finns inga riktlinjer så långt jag vet utan man är utlämnad till godtycke.

#6
2017-11-15 00:48

Stoor du blandar ihop med Volvo Xc70, bilen du kör......;o) Regnr på din bil?

#7
2017-11-15 02:54

Jag hade stora problem med lagren i pinjongen i min Toyota HiAce. De fick bytas var 3000 mil. Toyota fixade aldrig det underliggande problemet och så fort garantin var slut så hade man inget som helst intresse stå för nya lager. Toyota förlorade en kund för livet genom sin miserabla attityd.

#8
2017-11-16 00:19

Det var märkligt Peter i Sydney. Toyota har ju annars gjort sig kända för sin kundvård. Kanske att man har en annan prioritering och synsätt i Australien än i Europa?

MVH AL

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!