Bild
Nästa artikel
Frågeställaren vill gå ner i däckdimension för att minska vägbuller.

Bilfrågan: Får jag ha mindre däck?

Bilfrågan

”Jag vill byta till 205/55 R16. Det är helt okej enligt däckhandlaren. Men vad säger tyska polisen om det när jag åker på semester?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har tänkt byta däck och fälg till mindre dimension för att minska bullret och få lite mjukare fjädring. Enligt registreringsbeviset ska min Mercedes C-klass ha 225/45 R17 och jag vill byta till 205/55 R16. Det är helt okej enligt däckhandlaren.
Men vad säger tyska polisen om det när jag åker på semester?
Set M
 
Svar:
Du behöver inte frukta den tyska polisen för den föreslagna dimensionen är godkänd för din bil. Man får sätta på en annan fälgstorlek och däcksdimension om rullomkretsen inte avviker mer än fem procent från originaldimensionen och de nya hjulen får förstås inte heller påverka bilens körsäkerhet.
I Transportstyrelsens föreskrifter 2013:54, § 1, punkt 6 står bland annat att man på en personbil får byta till andra hjul, förutsatt att de nya kan fjädra fritt och inte tar i skärmen vid fullt rattutslag.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Har du bytt dimensioner på däck och fälg till din bil?

Kommentarer

#1
2016-05-27 10:26

Kom bara ihåg att få rätt hastighetsindex. För de mindre/smalare däcken är det inte säkert att alla däckfabrikat uppfyller kraven för din bil.

#2
2016-05-27 10:31

Håller med föregående talare. Är däcken typgodkända för din bil så är det inga problem.
Men både dimension och hastighetsindex måste motsvara det som bilen är typgodkännd för.
Detta skall framgå i din manual.
Om du kör med andra däck än dessa, så kan du få ställa bilen.

#3
2016-05-27 12:00

Rubriken är oegentlig, eftersom det är fälgarna som är mindre och inte däcken.

#4
2016-05-27 14:17

Får man "blanda" hastighetsindex på samma bil? (bilens krav är V (240 km/h))
Kan man t.ex. ha V på framhjulen och W (270 km/h) på bakhjulen?

#5
2016-05-27 16:36

Trevligt att se att det fortfarande finns folk som inser den idiotiska vurmen för lågprofildäck som börjar likna gamla tiders hästvagnar (en tunn gummislinga på en metallkärna).
Jag råkar ha en C-klassare med just de två dimensioner som nämns i frågan (16 tum på vinter och 17 tum på sommarn). Komfortskillnaden är "milsvid" och svamlet om väghållning etc etc skulle jag vilja beteckna som skitsnack. Vi kör inte på Nürburgring här på vägarna i Sverige, snarare i stor utsträckning kostigar!
Varvtiderna på Nürburgring skulle sannolikt skilja nån sekund men so what??

#6
2016-05-27 19:22

HAHAHA!
Vilken fråga: Har du bytt dimensioner på däck och fälg till din bil?
Finns det någon bilintresserad i världen som INTE gjort det nån gång? ;)
Känns som en fråga mer riktad till folk långt utanför bilkretsar. :P

#7
2016-05-27 23:00

Angående hastighetsindex är det åtminstone i Tyskland tillåtet att använda däck med lägre hastighetsindex än bilens toppfart, under förutsättning att den s.a.s. "nya" lägre toppfarten (som däcken tillåter) anslås synligt från förarplatsen. En post-it med "zulässige Höchstgeschwindigkeit x km/h" på instrumentbrädan duger.

#8
2016-05-28 18:59

Frågan är varken dum eller onödig!

Här talar vi ju INTE om å byta till maffigare/"sportigare" hjul, utan att återgå till en mer bränsle-snål, tyst, billig och komfortabel däck/fälg-kombination med avsevärt lägre risk för vatten-planing!

På min Micra hade nån "smart" människa på Nissan från och med årsmodell -01 "moderniserat" hjulen från 155/70 R13 till 165/60 R14, antagligen utan att ens anpassa hjul-upphängningerna.

Demo-bilens sommar-hjul (och de tillköpta vinter-hjulen) var i original-dimension.
Därför blev det en chock-upplevelse att köra med de "moderna", bredare sulorna bilens första vår!
Historien slutade med inköp av snygga lätt-metall-fälgar med smalare/högre däck vid besök hos en förbryllad däck-firma, som undrade, om jag VERKLIGEN fattat det där rätt!
= D
Men jodå, bilen blev återställt: tyst, stabil, skön, bensin-snål igen.
Med en ANING sämre kurv-tagnings-förmåga i hög fart på torr motorväg - än sen?

Och bil-provningen har aldrig haft några syn-punkter, trots att hjulen har annan dimension än i pappren.

#9
2016-05-30 11:32

Högprofil is the shit. Kolla lambos från 60-talet.

#10
2016-05-31 11:51

Har Continental 225 /55 17 idag och är inte alls nöjd. Är det någon som kan säga om det blir stor skillnad om jag byter till 205/55 17 eller är det bara att acceptera ljudnivån. Aktuell bil S. Forester 2011.

#11
2016-06-09 10:54

Benny Karlsson:
Räkna med att ljudet minskar lika mycket i % som däcket är smalare. MEN det gäller endast om du byter till identiskt däck i smalare dimension. Alla däck bullrar olika mycket. Så läs ett däcktest för att hitta ett lågbullrande märke. Det är mer viktigt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.