Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Får belysning se ut hur som helst?

Bilfrågan

"Finns det någon bestämmelse på hur det ska se ut? Skulle vara intressant om ni kunde reda ut vad som gäller." Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
På nyare bilare ser man i dag alla möjliga konstiga belysningar, kallas det för dagsljusbelysning, positionsljus eller vad? Var har halvljuset tagit vägen? Får belysning utformas hur som helst, eller finns det någon bestämmelse på hur det ska se ut?
Lågt placerad belysning till exempel i spoilern är ju direkt trafikfarligt och omöjliga att se i en korsning med staket eller häck eller om man ska göra en vänstersväng ut på en större väg med mitträcke. Och fortfarande finns det bilister som kör omkring med halvljus och dimljus vilket inte är tillåtet. Och bilar utan bakljus är rent livsfarligt! Sitter Transportstyrelsen i knät på biltillverkarna och EU och tillåter att det får se ut hur som helst? Skulle vara intressant om ni kunde reda ut vad som gäller. 
Claes Jonsson, Skövde

Svar:
Det här har varit föremål för diskussion tidigare i Bilfrågan. Särskilt intensivt strax efter det att varselljus eller DRL (DayTime Running Light) blev obligatoriskt på bilar i februari 2011. Det finns bestämmelser om varselljusens placering (till exempel mini/max-mått i höjdled och i avstånd mellan lysena), som naturligtvis följs. Och en del av de varselljus som finns kan misstas för dimljus med tanke på placeringen. Men dimljus är inget krav. Och som du själv påpekar så bör de inte vara tända annat än vid dimma och absolut inte i kombination med halvljus eller varselljus. 
Det som ställer till det är att bilar från och med 2009 eller nyare kan vara utrustade med varselljus fram utan att bakljus behöver vara inkopplade. På bilar som är tillverkade från 1979 och senare (fram till och med 2008) med varselljus ska ha bak- och föreskrivna sidoljus inkopplade tillsammans med varselljus.
Nu finns dessutom många bilar med ett autoläge på ljusomställaren. På dessa bilar tänds halvljus fram och bakljus automatiskt. Och de flesta av dem har ett godkänt DRL-lyse för körning dagtid – men inte alla, så det måste man hålla reda på själv eftersom man annars inte har någon större nytta av autoläget.
På bilar som har godkänt DRL, utan att bakljus kopplas in, gäller det att föraren själv vet hur bilen fungerar och att denne verkligen tänder halvljus vid mörker eller dålig sikt. Man måste helt enkelt veta hur den egna bilen fungerar.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Tycker du att det finns för många alternativ för bilbelysningens utformning?  
 

Kommentarer

#1
2018-06-05 13:11

Dubbla halv/helljus av Matris-typ med fyra (4) ljuspunkter på halv? -ljus kan ju ifrågasättas då vissa bländar även på dagtid. Verkar som att dessa ljus går med full styrka så länge inget mötande ljus kan upptäckas av systemet vilket är vanligt då många kör mer DRL och dessa räcker inte till i styrka för att skärma av Matrisljusen. Samma sak om du färdas på tex E4:an med ditt halvljus i höjd med mitträcket så kan inte Matris-ljusen detektera någon mötande trafik vilket resulterar i att de går helt utan avskärmning vilket naturligtvis irriterar alla tider på dygnet. Varför tar inte ViB upp detta fenomen? Snart åker en LED-ramp upp på taket...

#2
2018-06-05 13:25

Det verkar som att i praktiken så går idag allt.

Funderar på att byta ut frontemblemet på min Toyota Auris mot ett likadant men med leddioder i dvs en lykta och bara för att det skulle se läckert ut. Jag är till 99% säker på att inget mer händer än att någon enstaka mötande blinkar med helljusen.

För många är både bra och dåligt, designmässigt ger de ett lyft men vad gäller att klara sin uppgift så har det visat sig att det är väldigt olika med den saken.

#3
2018-06-05 13:47

@tvärnit
Om jag inte minns fel så är det förbjudet med en centrerad ljuskälla såsom den du beskriver.

För övrigt är svaret fel, man får använda dimljus i dagsljus även om det inte är dimma så länge det inte kombineras med något annat ljus. Svaret borde redigeras av ViB.

#4
2018-06-05 14:13

I trafikförordningen 71 § står: "I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus."

Det står alltså inte uttryckligen att dimljus är förbjudet om det inte är dimma eller ska man förstå det själv? Det enda som är tydligt förbjudet är kombinationen halvljus och dimljus. Tror (!) inte att polisen agerar mot bil med dimljus + positionsljus men är inte beredd att slå vad om saken.

#5
2018-06-05 14:54

Såg att V90:s bakblinkers är löjligt liten, syns knappt. Inte så bra säkerhetstänk av Volvo, eller hur? Överlag har blinkerslysena blivit allt mer konstigt placerade och mindre. De sitter ofta i form av en minimal lampa in mot grillen, i stället för som naturligt, så långt ut mot hörnen som möjligt.

#6
2018-06-05 15:16

Det är sjukt skrämmande att var annan bil och även nyare kör med svart bakdel i mörkret.
Det var väl standard med autoläge sedan 7år tillbaka på tysk checker och bakljuset tänds automatiskt vid mörker.
Konstigt att det inte händer mer olyckor pga det.

#7
2018-06-05 15:38

@pinjong:Ii Transportstyrelsens skrift Välj rätt fordonsbelysning står "I dagsljus ska du använda halvljus, men du får även använda annat ljus. Halvljus och annat ljus får inte användas samtidigt.
Annat ljus är ljus som avges från varsellykta, dimljusstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare"

#8
2018-06-05 15:45

Dimljus och positionsljus är inte olagligt dagtid. Angående små blinkers så är väl tanken att LED lyser så starkt att det syns ändå. Håller dock med om att det är störigt när vissa sätter blinkersen in mot grillen. Rätt förvirrande vid första anblicken. VW har haft det så på många bilar under åren tex.

Angående lågt placerade ljus så får man väl hoppas att Claes inte har ljus som huvudindikation på att han håller på att köra in i nån. Man bör helst se så pass bra att man kan se en bil i dagsljus.

#9
2018-06-05 17:00

@johafor.
Det är olagligt men jag ser en hel del färg tintade lysen också, rosa och regnbågen typ olja som var populärt i Sydeuropa redan för många år sedan och nu har den trenden hittat även hit, rätt riskfritt som jag ser det och när man tänker på trafiken i stort...
Det var kaos nere på stan runt 15.30, två prejningar (utbrytning) av långtradare med ren tur för bilen vid sidan att inte bli klämd, en dåre försökte envist köra om på insidan efter påfart och fortsatte att mata utefter kanten långt efter att påfartszonen var slut...en krock inne på köpcentra och den ena av bilarna prejar den andra till stopp så de står och tar fyra rutor och blockerar infart och ett läskpapper går i mellan till en parkerad bil och den prejade bilen eller om att det tog för föraren i den prejade bilen var uppenbart stressad och stirra stint på den parkerade bilen, ett vägarbete flaggar stopp och bilar väljer då att ta de mötandes vägbana.
Galenskap råder och någon polis syns inte till.

#10
2018-06-05 17:48

Någon skrev att blinkerserna blir mindre och blir konstigt placerade och det är nog så att tillverkarna är medvetna om att svenska folket har glömt bort varför man blinkar!! Så det blir mera mode över blinkersernas placering för att ta bort dem går inte det KAN ju finnas någon som vill blinka och tala om vart färden går.....

#11
2018-06-05 23:05

Bra Mr, Wheeler, då verkar saken vara avgjord.

#12
2018-06-06 10:51

Bilarna som man möter nu ser ut som de kommer direkt från en kräftskiva. Härligt för de som alltid vurmat för extrabelysning, laglig eller ej.

#13
2018-06-06 12:17

LED halvljuset i min Peugeot 308 är otroligt bra. Det ger ett kritvitt ljus. Helt klart det bästa ljust jag har haft på någon bil.

#14
2018-06-06 21:09

Merparten av dagens bilförare som framför en nyare bil, har inte bemödat sej att läsa på hur deras bil fungerar, därav ser man så många som kör med släckta ljus baktill, hur svårt kan det vara!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.