Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Etanol i 2008?

Bilfrågan
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Peugeot 2008, 2016 års modell. Kan jag köra den på etanol?
Lars Adrian 


Svar:
Nej, du kan inte köra din Peugeot på etanol, E85. Det är inte motorn avpassad för. Vanlig 95 som innehåller en viss mängd etanol går självklart bra, svarar den svenska importören.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om drivmedlet E85?
 

Kommentarer

#1
2018-09-28 11:29

Etanol i sig är ett bra miljöbränsle, men det är produktionen som är ytterst tveksam. Att importera sockerrörsetanol från Brasilien är knappast positivt miljöhänsyn då framställningen är allt annat än miljövänlig då brännerierna är smutsiga och åkermarken kan användas till bättre saker. Etanol sliter ju dessutom mer på motorer och kräver bl.a. tätare oljebyten.

#2
2018-09-28 11:32

Inte ens om du har en bil som är gjord för E85 är det säkert att det är en bra idé att tanka det. Titta bara på problemen som Ford haft med sina motorer för E85. En annan femma är att du får helt annan förbrukning med E85 än med bensin. Räkna med rejält mycket större sug i tanken. Ännu en orsak till att vara tveksam till just E85 är, som Farbror Blå skriver, att du behöver byta olja oftare. 2 gånger per år eller max 1000 mil mellan oljebytena. Och jag vet. Generellt är det inte något som bilhandlare nödvändigtvis talar om, men det är ändå ett faktum.

#3
2018-09-28 22:52

@Farbor Blå. Just sockerrörsetanol har ju visat sig vara det bästa sättet att göra etanol. Eller har du annan information? Däremot har det funnits massor med mer eller mindre oseriösa påståenden som att majspriset går upp p.g.a. sockerrörsetanol, regnskog skövlas osv. Men i stora drag är det bara påhitt.

#4
2018-09-29 02:53

Förmodligen är Saabs motorer bättre anpassade för E85 än Fords och Volvos etc...
Oljebyte 1 gång per år eller 1000 mil gäller min 9-5 Biopower. Har kört så sedan 2008 utan några som helst problem.
(Jag har dock tankat med 95 någon gång då och då, för att vara riktigt snäll mot Saab-motorn...)
Sist ville besiktningsmannen på bilprovningen köpa min 9-5:a p.g.a. det låga priset på E85 och den låga fordonsskatten..!
Ford-ägare med etanolmotor kan dock "rädda" sina motorer genom att kontinuerligt tillsätta Red Line SI-Alcohol till E85 bränslet om de vill kunna köra på E85...

#5
2018-09-29 06:58

Mina argument baseras på bl.a. en dokumentär från SvT, tidningsartiklar och samtal med en vän på länsstyrelsen i Kalmar som är insatt i frågan. Det var säkert 5 år sedan diskussionen om etanol var på tapeten. Hade det varit en lösning med goda framtidsutsikter hade troligen eftergrågan på dessa bilar varit större.

nyheter/utrikes/brasiliens-etanol-himmel-eller-helvete

Som Erik skriver så är det bra att växla etanol med bensin då och då för att motorn ska må bra. Jag hade själv en etanolsaab och min upplevelse var att bilen gick bäst om man inte tankade helt full tank med e85 utan lät kanske 25 % ren 95 bensin vara kvar. Jag tankade ungefär varannan tank bensin. Då gick bränsleförbrukningen ner och man fick samtidigt fördelen med den högre oktanhalten i etanolen genom att turbomotorn blev piggare.. Jag upplevde att bilen blev billigast att köra med den blandningen.

#6
2018-09-29 10:00

Etanol är det mest klimatsmarta bränslet för bensinmotorer. Vanliga bensinmotorer kan man ha upp till 50% etanolinblandning utan några som helst problem. Den desinformations kampanjen som har förts av media, illa pålästa journalister etc är ett resultat av oljelobbyns propagandaapparat där de har varit och alltjämt är rädda för att tappa inkomster / vinster på det enda de har att sälja, fossil råolja. På fackspråk kallas detta för ”fake-facts”. Mer etanol leder till radikalt kapade co2 utsläpp vilket ger minskad växthuseffekt.

#7
2018-09-29 11:54

@ Farbror Blå. Just den artikeln visar faktiskt tydligt på de problem som finns i världen och i Brasilien. Fattigdom. Hade inte Rosinalda man jobbat i det hårda arbetet med att skörda etanol hade de inte fått in några pengar alls. Vilket naturligtvis är sämre i ett land med sådär socialt skyddsnät. Fast nu är han nog av med jobbet i alla fall då även sockerrörsskördning mekaniseras. Hur som helst får Rosinalda inte det ett dugg bättre för att man inte tankar E85. Men kanske på sikt ökar Brasiliens exportinkomster och därmed tar man ett steg upp på välfärdstrappan. Och då har man kanske även råd att köpa mer produkter från Sverige än JAS plan.

#8
2018-09-29 18:01

Myth..Tv-programmet jag såg visade arbetare som levde under slavlika förhållanden. De fick knappt några pengar och de pengar de fick av sockerbaronerna var de tvingade att handla varor i sockerbaronernas affärer. Brännerierna drevs av smutsiga dieselmotorer som spydde ut svart rök. Arbetarna hade tidigare fått åkermark att bruka sina egna grödor på, men sockerbaronerna snodde den märken också. En jäkla misär helt enkelt. Man hade även huggit ner ännu mer regnskog för att ge plats till sockerrören. Sådan mänsklig misär och skövling av regnskog vill inte jag gynna genom att tanka E85. Det handlar inte om fakenews även om oljeföretagen säkert vill skydda sina intressen. Jag är ingen vän av oljeproduktion den har också massor av liv och elände på sitt samvete åtminstone den olja som kommer från 3:e världen.

#9
2018-09-29 20:37
#10
2018-09-29 22:22

@ Farbror blå. Tror du o jag såg samma program. Om du mins talade ena om tydligt att alternativet var att åka till staden o bli tjuv. Problemet är inte etanolen, problemet är fattigdom och avsaknad av sociala skyddsnät. Det är precis samma sak med holländska tulpaner odlade i Etiopien, apelsiner från Florida olja från Ryssland, lingon från Sverige osv. Jag som konsument betalar gärna för bra villkor för arbetarna. Men det är tveksamt hur mkt bättre de illegala invandrarna får det i Florida för att jag inte köper deras apelsiner. Jag kan dock välja att köpa rättvisemärkta apelsiner. Återigen, tryck på problemet. I detta fall fattigdom.

#12
2018-09-30 05:11

https://www.hd.se/2007-12-05/okunskap-om-etanol

Ni kan själva googla runt. Det finns många artiklar som påvisar nackdelarna med etanol. I ovan artikel från nyteknik hävdar man att det var väldigt mycket regnskog som huggs ner pga sockerrörsplantager. Myth. problemet med arbetarnas taskiga förhållanden är bara ett av problemen. Regnskogsskövling och smutsig framställning av etanol är sådant som kraftigt bidrar till ökad koldioxidhalt i atmosfären.

#13
2018-09-30 05:57

Var skövlas regnskog i nutid för att odla sockerrör för framställning av etanol? Inte i Brasilien, därifrån det allra mesta av etanolen i E85 kommer som säljs i Sverige, vilken importeras av Sekab och som fått Energimyndighetens hållbarhetsbesked för biodrivmedel och flytande biobränsle.

Det var i början av 1900-talet som det mesta av den s k Atlantregnskog avverkades i Brasilien för att bl a odla sockerrör och dagens sockerrörsplantage ligger långt från Amazonas regnskog.

http://www.sekab.com/sv/hallbarhet/vad-vi-gjort/verifierat-hallbar-etanol/

#14
2018-09-30 05:39

John. Den där verifierade sockerrörsproduktionen ger jag tyvärr inte mycket för. Men det är bra att förbjuda barnarbetet, känns för jäkligt att man haft problem med det. Ökad mekanisering lär minska bränning av fält. Att stoppa ytterligare skövling av regnskog låter bra, men bekräftar att det är ett problem. Tänker man ett steg längre så innebär sannolikt utökad etanolproduktion i Brasilien att åkermark som tidigare användes till annat kan ha tvingats flytta vilket i sin tur troligen innebär ny regnskogsskövling. Brasiliens befolkning växer vilket ökar trycket på deras mark och världens klimat lär vara beroende av att regnskogen finns kvar.

#15
2018-09-30 06:44

Det som verkligen är direkt förödande för regnskogen i Brasilien är de stora arealer som i nutid skövlas för den gigantiska boskapsuppfödningen och odlingen av soja som används till den samma.

Bra att veta är att sockerrör inte trivs i det klimatet som regnskog växer och att sockerrörsodlingar i Brasilien bara upptar en procent av landets totala åkermark.

#16
2018-09-30 11:26

F. Blå. Det är över 100 mil till regnskogen där det idag odlas den mesta etanolen. Det är som att säga att Tysklands åkermark påverkar skogarna i Småland. Är du orolig för regnskogen, vilket man bör vara, så sluta äta nötkött från Brasilien, sluta med skinn till skor m.m. från Brasilien, sluta med alla mat innehållande palmolja osv. Det kommer ge effekter som är betydligt större.

#17
2018-10-01 00:13

.

#18
2018-10-01 00:26

John du har rätt angående boakapsuppfödningen. Enligt Greenpeace kan 80% av regnskogsskövlingen härledas till boskapuppfödningen.
Myth. det finns olika typer av regnskog i Brasilien. Den som huggits ner till förmån för sockerrör är främst den atlantiska regnskogen som finns/funnits i södra delarna av landet. Det är många produkter från tropikerna som är problematiska för miljön/klimatet. Det är där vi enskilda konsumenter har möjlighet att påverka. Även om vi enskilda personer är en liten fluglort i det globala sammanhanget så kan många fluglortar göra lite mer skillnad för klimatet/miljön.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.