Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Enklare sätt att kolla däcktrycket?

Bilfrågan

"Hur ska bilen åtgärdas för att jag ska slippa detta bekymmer? Jag vill att däcktryckssystemet kopplas ur." Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Däcktrycksövervakningens batterier på höger bakhjul tog slut efter exakt två år på min Opel Mokka X 2017 efter nybilsleverans från Bilkompaniet Luleå. Vinterdäcken med övervakningen levererades också av Bilkompaniet. Det ska kosta 1.500 kr per däck att få batteribyte åtgärdat. Dessutom varnar bilen för defekt ABS-system via OnStar, vilket enligt Bilkompaniet kan orsakas av däcktryckslarmet. Och om bilen larmar för ABS-system ur funktion lär den knappast klara ens en besiktning, trots att systemet inte är defekt.
Hur ska bilen åtgärdas för att jag ska slippa detta bekymmer?  Jag vill att däcktryckssystemet kopplas ur så att jag slipper ständiga larm via OnStar. Och hur vet jag att det inte är fel på ABS-systemet? Vid varje däckskiftning måste jag in till verkstaden för att konfigurera däcktrycksystemet för 1.500 kronor. Det här är alldeles för dyrt för kunden.
Moses Mattsson

Svar:
Här följer svar från Opel Sverige: ”Däcktryckövervakningssystemet ska man inte koppla ur. Vid fel på ABS-systemet kommer en varningslampa för systemet att tändas vid instrumenten. Däcktrycksövervakning i original inklusive arbete kostar cirka 1 500 kronor. Men att konfigurera sensorerna vid byte kostar inte 1 500 utan cirka 200 kronor. Byte av alla däck samt konfigurering cirka 400 kronor på verkstaden i Luleå. De har även däckhotell med däckbyte och omprogrammering till bra pris. Kunden kan också köpa ett eget verktyg och själv utföra om-programmering, pris 1 500 kronor. Men vi rekommenderar kunden att ta kontakt med sin verkstad igen.”
Annicka Troedsson, Opel sverige

Kommentarer

#1
2019-05-02 08:20

Skulle aldrig köpa en bil med Dette skit system tillverkat för Sydeuropa och Afrika.

Här uppe har vi faktiskt vinter och hanterar 8 däck per år.
Och vinterkyla kortar batteri livslängden av dessa givare.
8 stycken onödiga däcktrycks sensorer för 500:- styck som kan rappla och gå sönder med dyra verkstads besök med omläggning av däck mm.
Jättekul.

Nej tack utan man väljer bilfabrikat med indirekt mätning av tryck via ABS systemet.

#2
2019-05-02 08:33

Verktyg för omprogrammering kan man man köpa på tex. aliexpress för ca 300:-

#3
2019-05-02 08:43

Lycka till MSO, snart har även Skoda TPMS som standard :)
Bytte föresten hjul på Hyundaien, som har TPMS ventiler. Behövdes ingen programmering inget som varnar. Men den kanske är smartare och klarar av att ha ett par uppsättningar i minnet?

#4
2019-05-02 09:21

Så länge TPMS klarar 8 hjul (sensorer) så är det ju lugnt. Vilket Hyundai uppenbart klarar.

#5
2019-05-02 09:23

TPMS har väl alla bilar sen några år tillbaka? Det är hur man valt att lösa det som skiljer sig åt.

#6
2019-05-02 09:31

Batteribyte med demontering av däck etc.
Det är många som irriteras över en extra demontering av ett däck för trasig givare, batteribyte etc.

#7
2019-05-02 09:52

Normalt ska man inte behöva programmera om givarna för att man skiftar hjul, om man sätter hjulen vid samma ställe så är det samma kod.

Sen finns det självprogrammerande givare och är vanligast på nya bilar idag. Självprogrammerande kommunicerar själva med bilens styrsystem och ställer in sig, så byter man sensor pga batteri eller så, så ställer de in sig själva.

#8
2019-05-02 10:21

Utan tvekan så skulle jag absolut föredra att bilen, när den har TPMS, har ett s k iTPMS-system - alltså ett som arbetar via ABS-sensorerna. Då slipper man extra givare med batteri på varje hjul - dessutom kan man själv enkelt kalibrera systemet när man skiftat däck. Hoppas verkligen att de dyrbara dTPMS-systemen är på väg ut men eftersom kostnaden och bekymren inte drabbar tillverkaren så är väl detta en icke-fråga för dessa. Att slippa verkstadsbesök vid däcksskifte och inte minst att slippa byta givare efter t ex 2-3 år är definitivt att föredra framför motsatsen.
Så detta var ett av kraven vid förra bilbytet. Kanske inte helt utslagsgivande men helt klart ett starkt krav.

#9
2019-05-02 10:22

Detta elektroniska bling-bling... fördyrar och försvårar.

.

#10
2019-05-02 10:49

Som bilköpare måste man se till att inte köpa bilar som har dyrbara skräpsystem att underhålla. Eller också måste de kunna kopplas ur. Har aldrig hört talas om allvarlig olycka pga. fel lufttryck i däcken även om det risken finns teoretiskt. Teori och praktik är inte samma sak. Det finns en miljon värre risker att undvika som t.ex. sängen, för de flesta dör liggandes där...

#11
2019-05-02 11:44

Håller med dig mso, vill inte heller ha en bil med sensorer på hjulen. Jättetrist att behöva välja bort bra bilmärken som har detta skit.

#12
2019-05-02 12:14

OnStar är väl ett mindre bekymmer, med utgången av 2019 tar PSA över kommunikationen med bilen och då upphör OnStar att fungera, alla bilar med detta system kommer att förlora alla funktioner kopplade dit och de kommer inte att ersättas med något nytt, så systemet släcks ner.

2002 på Vectra kunde man få ett däck övervakningssystem med sensorer i däcken som visade trycket, men det var helt automatiskt, det identifierade nya däck själv och när man monterade däck utan sensor stängde hela systemet av sig automatiskt och varnade inte.

EU-reglerna gjorde det sättet att fungera olagligt.
Men det är den enda intelligenta funktionen.

#13
2019-05-02 13:47

Jag har detta skitsystem på min Toyota Auris, och i vintras började varningslampan lysa. Enligt Toyotaverkstan är ena givaren trasig och måste bytas för totalt 700:- för eftersom vinterdäcken inte är Toyota original går det inte på garanti/goodwill. Körde alltså resten av vintern med lysande lampa och nu med sommardäcken är allt OK. Kommer alltså att få köra nästa vinter med lysande lampa för jag antar att det som sades vid införandet av TPMS fortfarande gäller: Alla nya bilar levereras med TPMS enligt EU-direktiv, men Sverige har valt att inte införa kravet i de nationella regler som tar över när fordonet tagits i bruk. Orsaken är att man menar att däcktrycket normalt kontrolleras när bilägarna skiftar mellan sommar- och vinterhjul.
Det betyder i verkligheten att alla nya bilar har ett däcktryckövervakningssystem, men att det inte behöver fungera när bilen är tagen i trafik. Det är heller inte något som kommer att kontrolleras på kontrollbesiktningen.

#14
2019-05-02 17:37

Jag är också en av dem som i princip vägrar en bil med dTPMS.
Tyvärr är det många bra modeller/märken som använder sig av det systemet.

#15
2019-05-02 18:23

Det går väl inte att byta batterier på systemet?
På min bil är det bara att köpa nya sensorer. De kostar strax under 1000 pix st. Plus av och på med däcket för att byta ventilen.
Håller i 5-7 år. Hela ventilen är gjuten i ett stycke med batteri och sensor.

#16
2019-05-02 20:31

milkylainen, är inte det ganska dyrt?
Fungerar inte de här https://se.grandado.com/products/tpms-sensor?variant=17225860874297

#17
2019-05-02 20:39

saabnisse: Marknaden floodas just nu av alla möjliga billiga TPMS sensorer. För två år sen fanns bara dyra system från orginaltillverkare. Svårt att avgöra vad som är rent skit. Marknaden är i sin linda fortf.
De sitter ihop med din ventil, så trist om den går paj. Man vill ju knappast ha en blowout för att det är skräp?

#18
2019-05-02 21:17

Jag kommer ihåg när en däckventil var en däckventil och inte någonting annat...

#19
2019-05-03 09:41

På vag är däckventil just däckventil ...

#20
2019-05-03 10:09

Går nu i bilhallarna i jakt på ny bil. Alla TPMS-försedda bilar ratas. Systemen ger merkostnad men inget mervärde jämfört med de ABS-baserade systemen. Varför gör inte de svenska generalagenterna något för att tillverkarna ska sluta med TPMS? Varför uppmärksammar inte biljournalisterna detta i biltesterna?

#21
2019-05-03 11:04

Det vore bra om ViB listade vilka bilar som däcktrycksövervakning via TPMS eller ABS.

#22
2019-05-03 15:13

Jag Skulle då aldrig basera mitt bilval på vilket system för däcktrycksövervakning den har.
Är ju lika befängt som att basera bilvalet på hur dyra bromsbelägg bilen har, eller annan slitdel för den skull. Är man nere på den nivån och väger kronor så är det bättre att strunta i å ha bil. Köp en häst i stället.

#23
2019-05-03 15:47

Moses. Du behöver inte bry dig om varningarna om ABS/ESP stabilitetskontroll i OnStar mailen. Den onlinetjänsten är tydligen inte smartare än att den registrerar tex hjulspinn vintertid som ett fel på ESP/stabilitetskontrollen... Så länge inget felmeddelande/kontrollampa i bilen larmar så är allt OK.

#24
2019-05-03 21:05

40-talisten - alla nya bilar har TPMS-system men det finns två olika - s k direkt TPMS (dTPMS) som mäter det absoluta trycket via sensorer i däcket samt indirekt TPMS (iTPMS) som använder bilens ABS-system för att avgöra om ett däck har mindre tryck än det andra på samma axel baserat på jämförelse av rulldiametern - såvitt jag förstått.

#25
2019-05-03 21:41

Pi: Tack för info, men jag vill fortfarande veta vilka bilar som har det ena eller det andra systemet. Jag skiftar mina hjul själv, och vill inte vara tvungen att uppsöka märkesverkstad för kalibrering av hjulen två gånger om året.

#26
2019-05-03 22:09

40-talisten - vore absolut bra att veta men det kan nog t o m vara så att båda systemen finns hos samma tillverkare men på olika bilmodeller/årsmodeller. Min nuvarande VW har det enklare systemet liksom bl a Skoda och gissningsvis även andra VAG-märken.
Sen finns det ju varianter av dTPMS som gör att man inte behöver besöka verkstan varje gång man skiftat däck men givare och batteriet i varje givare kan ju ändå ge upp så att byte är nödvändigt.
När jag skiftat hjul på min VW och fyllt upp dessa med avsett däcktryck så går jag in i menysystemet i bilens inställningar och "nollställer" systemet - sen behöver man inte göra nåt mera förrän vid nästa hjulbyte.

#27
2019-05-04 12:43

40-talisten #25
Som jag skrev tidigare, jag skiftar hjul själv på frugans I20 med TPMS ventiler.
Går finfint utan att besöka nån verkstad, men om du skulle behöva resa till en verkstad så fixar varenda däckfirma detta.

#28
2019-05-04 13:10

Guran
Det handlar kanske om en principfråga och att man inte vill sponsra verkstäderna på grund av tillverkarnas för konsumenten kostsamma påhitt.
Med tanke på hur ganska lika modellerna är idag så finns det alltid likvärdiga alternativ ifall man nu skulle rata en modell på grund av iTPMS. Det är ju ingen katastrof och man lär väl knappast ligga i fosterställning i duschen på grund av det valet...så vida man inte är märkesfanatiker...

#29
2019-05-04 13:38

Eller så kan man rata modeller som har bromsbelägg, det kostar ju pengar att byta dom och att sponsra verkstäder är ju något man inte vill, men när man behöver dom och det ingen finns för att ingen köpt deras tjänster så är det ju fel på det också.

#30
2019-05-04 14:22

Guran
Fast nog finns det ett värde i att man kan bromsa bilen och dessutom kan göra det effektivt.
Båda TPMS systemen kan göra jobbet med att visa ifall man har punktering eller för lågt däcktryck, det ena innebär dock en fullständigt onödig extrautgift.

Säg så här istället, alla däckverkstäder får reglerat att däcken ska tvättas inför skifte. Vid en del verkstäder betalar man inte extra då dem löser det ändå men andra verkstäder tar 400 kr extra per hjul för tvätten. Vilken går du till? I båda fallen blir hjulen tvättade...

#31
2019-05-04 15:34

I dagens läge vill man inte åka in till verkstaden i onödan utan det räcker vart annat år för service.
En extra gång på en gummi verkstad för ett tpms larm och en extra utgift säger man nej tack till.
Man hör trots allt att det inte är alldeles ovanligt med felande givare och larm fast det är rätt lufttryck i däcken.
Kan jag välja av likvärdiga bilar köper jag en bil med abs baserat tpms system som aldrig strular.
Och faktum är att jag har hört flera opel och kia ägare som haft strul med dessa ventiler.

#32
2019-05-06 08:56

Att de skulle var lika stämmer nog inte, ABS visar inte lufttrycket i däcken, det får man försöka hålla efter själv.
Och det är väl inte alltid så enkelt eftersom "luft servicen" på bensinstationerna blivit väldigt svår, många har ingen ute utan man måste gå och fråga efter och kvittera ut eftersom utrustningen stjäls.

Och kontrollera däcken på vintern vid 7 minusgrader i snö och blåst och med ventiler fulla med salt och smutts, en sann njutning...
Att då se trycket varenda gång man startar, det är uppskattat om man bryr sig om hur det är med däcken.

#33
2019-05-06 14:49

Jag har inte behov att se lufttrycket varenda gång jag startar och kollar mycket hellre lufttrycket själv i snö och blåst än detta strul med sensorer i hjulen. Däcken på mina bilar håller trycket bra, kollar dem med ca 2 månaders mellanrum eller oftare om jag ska lasta tungt eller på långresa-det är sällan som jag behöver fylla på. har en bil med däcktryckskontroll via ABS-aldrig strul.

#34
2019-05-07 13:19

Jag gillar min Mercedes. Den kör däcktryckövervakning via ABS-kransen (känner av skillnader i rotationshastighet och räknar ut på det). Inga särskilda ventiler, batterier eller annat skit. Bara fungerar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.