Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Olika energi i bensinen?

Bilfrågan

"Även om jag kör likartat så varierar bensinåtgången mellan tankningarna. Är energivärdet olika på olika mackar?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar på vardagar på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Håller bensinbolagen och de olika tankställena bensin med samma energivärde rakt över, om man tankar 95 oktan, eller varierar bensinen beroende på märken och tankställen?

Vilken kontroll finns av energiinnehållet i bensinen? Man fokuserar på hur man kör och vilken körstil man har då man diskuterar bensinförbrukning, men jag tycker mig märka att även om man kör likartat så varierar bensinåtgången mellan tankningarna.

Jag kommer ihåg att min far i slutet av andra världskriget köpte bensin av en bonde som hamstrat ett fat. Han uppmärksammade dock att denna bensin hade mycket dåligt energiinnehåll. Han uttryckte det som att bensinen rann rakt igenom motorn.

Reidar Wångehag

SVAR:
Bensin och diesel är i dag mycket strängt kontrollerade produkter som följer givna specifikationer. Fortfarande finns dock utrymme för variationer. 95-oktanig bensin kan internationellt innehålla upp till tio procent etanol vilket påverkar energiinnehållet. I Sverige skiljer det även på sommar- och vinterbränsle.

När det gäller gas så är det inte riktigt samma läge som för bensin och diesel. Energivärdet kan variera beroende på biogasinnehåll. Biogas har mindre energiinnehåll än naturgas.

Till sist: farmartankar gör man bäst i att undvika i dag.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2013-10-18 10:38

Varför skulle man undvika farmartankar? Bönder köper oftast dieselbränsle utan FAME eller RME (raps metyl ester) för att slippa risk för bakterietillväxt och problem med dieselpumpar och igensatta bränslefilter.

#2
2013-10-18 10:57

Jag har svårt att tro att energiinnehållet i bränslet skiljer mycket mellan olika bolag. Dessutom "lånar" de bränsle av varandra. Det kan alltså vara samma bensin i Preem- och Statoil-mackarna t.ex..
Även om man kör likartat finns det fler faktorer som påverkar förbrukningen, t.ex. vinden (med- eller motvind påverka en del) liksom regn på vägbanan (är vägen blöt bildas en kil framför hjulen som ökar förbrukningen)

#4
2013-10-18 13:30

A BE-kort har enligt mig helt rätt. Jag har kört mellan Gbg och Sthlm i stark sydvästligt vind (i samma tempo och i bägge riktningarna). Skillnaden var en bra bit över 1 l/100 km. Samma sak vid regn. Vissa bolag (bl.a. Statoil) påstår att deras soppa ger en sänkning av förbrukningen på "upp till 2%" - helt omöjligt att säkerställa statistiskt ute i trafiken. I ett laboratorium, kanske.....

#5
2013-10-18 14:50

Bränslet i farmartankarna hinner ganska ofta bli gammalt p g a låg omsättning och tankarna kan vara placerade på ställen som inte är optimalt för bränslet, t. ex. i direkt solsken och dessutom vara oisolerade. Eftersatt underhåll och bristande renlighet i farmartankar gör att även diesel utan RME kan bli av sämre sort.

#6
2013-10-18 16:15

Men nu handlade ju frågeställningen om bensin och inte om farmarbränsle.

#7
2013-10-18 18:40

Jo saabnisse ... I svaret behandlas farmartanken .. Och som snabb95 redan skrivit ... Har Vib-redationen i de flesta fall .. helt fel!

#8
2013-10-18 20:43

Kommer i håg då jag och en kompis i 1970 körde til Paris. Fordonet var en Vespa 125cc med 6,5 hk. Maxhastigheten var ung. 80. När jag tankade Aral bensin i Tyskland gick max upp till 90. Tydligen var denna bensinen mycket mera energirik än den soppa som gick att få tag på andra ställen.

#9
2013-10-19 12:18

Tysk Diesel är mer energirik(mer svavel) enligt de ingenjörer jag pratade med i Eskilstunas testavdelning(Volvo).
Så en del lastbilsförare har nog delvis rätt att de kommer längre på Tysk Diesel även om de sotar mer?

#10
2013-10-19 12:43

Nog helt sant FullBrew.
Om det gäller Tyskland ska jag låta vara osagt men Polsk diesel är, i varje fall sommartid ungefär som vår eldningsolja. Svensk MK1 diesel har ett märkbart lägre energiinnehåll än den svavelhaltiga eldnngsoljan 1 ... Emellertid osar MK1 diesel inte, på långa vägar som polska bilar gör ...
Svensk diesel är både dyrare och sämre om man ser det så ... Men som dieselvän tycker jag att det är priset för att vi ska vara accepterade i dessa miljöfrågetider ..

#11
2013-10-19 13:09

FullBrew: All diesel som säljs inom EU till vägtrafik är svavelfri.

#12
2013-10-19 13:44

Ska kanske vara mobe .. Vilket jag också tror. Men tydligen har det inte fått fullt genomslag i vissa medlemsländer ...
Man ser, med blotta ögat stor skillnad på MK1 diesel och ofärgad eldningsolja.

#13
2013-10-20 22:11

När det gäller farmardiesel så beror det på vilken bonde man tankar hos.
Skillnaden på hanteringen av dieseln är stor från gård till gård. Jag har tankat varje sommar hos en bonde de senaste 15 åren och han har extremt ordning. Har aldrig haft några problem med bilen och förbrukningen har varit den samma som vid tankning på mack.

#14
2013-10-23 15:56

Jag kan upplysa artikelförfattaren om att påståendet
"Biogas har mindre energiinnehåll än naturgas." är i sig riktigt, men inte i sammanhanget!
Biogas innehåller ca. 70% metan, men sen renas den så att den gas som säljs som biogas vid macken innehåller EXAKT samma mängd metan som den metangas som kommer från jorden (även denna gas renas innan försäljning). Eftersom det tillverkas för lite biogas i Sverige tillförs ofta metangas i kedjan för att tillgodose tillgången. Det står biogas på pumpen men den kan likväl vara ren (fossilt ursprung) metangas.

Sen: oktantal i sig är ingen garanti på energiinnehåll. Det ser man med all önskvärd tydlighet när man kör nere på Kontinenten: bilen drar mindre trots mer uppskruvad tempo. Det beror delvis på att på Kontinenten är motståndet mot E10 kompakt och det finns massvis med mackar där det säljs bensin utan etanolinblandning, dels tycks de ha annan olja som grund. Kolla själv (åk en sväng på 400-500mil på Kontinenten) för att se riktigheten i mitt påstående.

#15
2013-10-24 22:55

Det där var ett mycket inkorrekt svar; det ÄR stora variationer på den bensin och diesel som säljs, mycket beroende på säsong och det är ingen "exakt recept" som alla bensinbolag tvingas följa. Sverige har tvärtom blivit en dumpningsplats för framför allt ringformiga kolväten, de allra mest cancerogena och farliga av kolväteföreningarna som bensen, det är godkänt med mycket störra spridning i vilka produkter bränslet får innehålla i Sverige jämfört med många andra länder.
Sedan är det riktigt att flera olika kedjor har samma distributioner för att spara pengar.
Med tanke på vårt väldigt skiftande klimat i norden är det tvunget att ha olika blandning beroende på säsong, annars skulle bilar bli väldigt svårstartade på vintern, men att tanka bensin som används i norrland på vinter i en bil på sommaren i Italien skulle troligen förstöra motorn. Samma gäller för vinterdiesel, den skulle plugga igen alla filter i motorn och vara svår att starta vintertid om man inte anpassade kvalitén efter klimatet. CFPP är kanske bekant? Cold Filter Plugging Point, den temperatur som dieseln fäller ut och proppar igen bränslefilter om det inte är rätt kvalité inför vintern.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.