Bild
Nästa artikel
Frågeställaren vill få förslag på vardagsbil som får dra minst 1300 kilo.

Bilfrågan: En bra dragbil?

Bilfrågan

”Tips på bränslesnål vardagsbil som får dra minst 1 300 kg med B-kort?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag behöver tips på bensinsnål (bränslesnål) dragbil och vardagsbil som får dra minst 1 300 kg med B-kort.
Det handlar om att dra hästsläp cirka en gång per vecka. Resten av tiden används bilen för blandad körning omkring 2 000 mil/år. 
Yvonne, Stockholm
 
Svar:
När du säger ”vardagsbil” menar du förmodligen inte en suv. Vanliga halvkombibilar som är snåla och smidiga är exempelvis VW Golf, TSI 110 som får dra 1 300 kg, Opel Astra 1,4 Turbo som drar 1 450 kg och Kia Cee´d 1,6 som har dragvikt 1 400 kg.
På nybilssajten www.facit.com  kan du precisera dina behov och för några hundralappar få förslag på ytterligare bilar som kan passa.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Har du något bra förslag på bil till frågeställaren?

Kommentarer

#1
2016-10-28 13:32

Precis dessa bilar Marianna nämner har jag ALDRIG sett på en hästtävling eller träning. Kanske finns en orsak :)

#2
2016-10-28 13:35

Det är ju vardagsbilar som räknas upp ovan men sen är ju frågan om vilken status man vill visa upp hästtävlingarna.

#3
2016-10-28 13:47

Rav4 är ett vettigt alternativ om man vill ha framkomlighet, 4wd samt hyffsad förbrukning

#4
2016-10-28 14:42

Max dragvikt är nog inte den kritiska frågan, utan fotfästet(för dragbilen)!
Hästsläp måste ofta starta på dåliga underlag, för den som vill tappa status är fastkörning i hästskiten en säker metod.

#5
2016-10-28 14:50

Beror ju på vad man prioriterar. Ekonomi/komfort/status?

Har själv en Hyundai I30 1.6diesel. Exakt samma som Kia Ceed vad gäller motor växellåda och dragvikt. Går alldeles utmärkt att dra tunga släp med. Tillräckligt stark för att lunka på så som man bör med hästsläp/tunga släp men det är klart den är anstränga i uppförslut med 1300 kg bak men inga problem. Kör man på bra vägar är det verkligen inga problem men i kuperade landskap/vägar så kan man längta efter en mer röstar motor

Annars är VW passat, Skola Octavia utmärkta dragbilar särskilt i kombination med 4wd. Kör man mycket med tungs släp så uppskattar man att ha en motor med hög effekt på låga varvtal. Det talar generellt för att du bör sikta på en diesel med så högt vridmoment på låga varvtal som möjligt. Helst 2 litersmotor eller större så blir körningen mer avslappnad. Eller låt säga runt 350 i vridmoment vid 2000 varv. Där har man en motor som är behaglig att hantera med tunga släp.

#6
2016-10-28 16:37

Svårt att hitta bättre hästdragare än Subaru, ex Forester, med steglös CVT växellåda som växlar helt utan ryck (uppskattas av hästfolket). Fyrhjulsdriften är alltid standard. Subaru forester får dra 1420 kg med dieselmotorn och 1485 med bensinmotor. Båda är bränslesnåla med hänsyn till fordonsklassen.

#8
2016-10-29 11:51

Jag har kört en BMW 325 -05 med hästtransport i ca 5 år. En stark bil med 218 hk och drar 1.1 -1,2 l/mil i 80-100 km/h . XC 70 bensin drar 1,5 l/mil i samma fart. Passat 1.8 T med 150 hk drar som BMW:n men är klenare. Bakhjulsdriften ger bra fäste på drivhjulen.
Vi har varit på hästtävlingar i området mellan Bollnäs - Luleå under 7-8 år och där är Volvo en minoritetsbil.
XC 70:ans awd imponerar inte då jag två gånger har sett dessa bilar behöva bärgning för att ta sig iväg på regnblöta gräsmattor.

#9
2016-10-29 12:11

Hörni, alla som rekommenderar Subaru och XC70:
Jag gillar sådana bilar. Och de är ypperliga dragbilar.
Men frågeställaren ville ju ha något som man får dra 1300 på ett vanligt B-kort. Klarar era förslag det?
Struntar man i bränsleekonomi, eller någon annan ekonomi för den delen, och har BE är ju annars en Mercedes GLS, Audi Q7, nya XC90 och framförallt Range Rover samt Bentley Bentayaga helt fantastiska bilar.

#10
2016-10-29 12:15

Ett seriöst förslag:
köp en vanlig "Svennekälke " som du gillar.
Finns massor av bilar som fixar 1300 kg utan problem på vanligt B-kort.
Volvo, BMW, Mercedes, Audi, Skoda och så vidare - och så vidare ännu mer, har alla bilar som fixar 1300 kg på B-kort och dessutom har vettig bränsleekonomi.
Vill du ha lite extra, när du baxar runt hästsläpet på den där gräsmattan eller halvt leriga planen framför stallet, kan du välja någon med 4-krafs.

Det är egentligen bara din plånbok och din smak samt bilintresse som sätter gränser för vilken bil som fungerar med ovanstående kriterier.

#11
2016-10-29 14:09

Håller helt med Olvildrajv om bilvalet. I vår familj finns både Forester och Outback, båda bensinare med CVT. Uppfyller Yvonnes krav på dragvikt och är bränslesnåla. Kombinationen bensin/CVT fungerar mycket bra när dragstyrka vid låga varvtal behövs.

#12
2016-10-29 14:27

Lada Niva får dra 1490 kg med B-kort, och den fastnar inte i hästskiten ;)

#13
2016-10-29 19:00

Även om jag avskyr diesel, så är mitt råd i detta fallet att skaffa en sådan om man skall dra hästsläp 1 gång/vecka, det blir många gånger per år.

#15
2016-10-29 20:40

Som erikivan72 så riktigt påpekar - det var 1300 kg och B-kort som var de kritiska delarna. Många tyngre bilar klarar nog inte den kombinationen.

#16
2016-10-29 20:53

Var i samma situation som frågeställaren, hästsläp reggat för 1300 kg hade två bilar som får dra 1300 kg med våra B-kort, bl.a. en Kia ceed.
Kian funkar utmärkt när väglaget är bra men tyvärr blev det ju vinter.... Var man stannade ekipaget vid ridskolan blev alltid en spännande fråga då det absolut inte fick bli start i motbacke och när dom platserna var upptagna...
Efter att ha tvingats lämna släpet i en backe och få tag på en vän med 4-hjulsdrivet började vi leta efter alternativ. Beg 4-hjulsdrivet var första tanken men det blev gärna dyrt och törstigt.
Köpte till slut en Dacia Duster, 4-hjulsdriven med diesel, och det har funkat utmärkt. Visst, ingen status och man tappar fart i långa branta backar med "bara" 110 hästar men det får man ta och bränsleförbrukningen är mycket rimlig.
Vi kör runt 4000 mil/år i familjen så Kian får ta de långa passen, snabb körning på motorväg är inte Dusterns bästa gren.

#17
2016-10-29 22:51

Jag glömde att skriva att bmw får dra 1490 kg. Passat 1500 kg men har för mig att xc70 får dra runt 1250kg men är inte helt säker. CK, kul att du nämner Volvos tidigare problem för det är inte många som tror mig när jag berättar det trots att flera såg detta.

#18
2016-10-30 12:06

Nu framgår det inte om det är en ny eller begagnad bil Yvonne vill ha, men med B-kort kan man glömma XC70, även om det är en bra dragbil. Slog på en XC70 D4 aut -15 och med B-kort får den endast dra 1100kg. Det är oftast så att manuell låda väger mindre än automat, liksom bensinmotor väger mindre än diesel och därför får man dra mer med dessa alternativ i kombination med ett B-kort, eftersom det är totalvikten som styr hur mycket som "blir kvar" till släpet. (3500kg minus bilens totalvikt = vad som blir kvar för släpets totalvikt med B-körkort) Svårt att veta hur Yvonne definierar en "bränslesnål vardagsbil" - hur stor är en sån? Men eftersom hon ska dra hästsläp vore förmodligen 4wd en fördel, så några förslag utifrån det: Subaru Outback 2.5 aut får med B-kort dra 1400kg och fram t.o.m. -14 1460kg. Med Forester 2.0 aut får hon dra 1485kg, Rav4 2.0 aut: 1390kg, Hyundai ix35 2.0 aut: 1470kg, Skoda Octavia Scout 1.8T aut: 1408kg, VW Golf Alltrack TSI 180hk aut: 1460kg, Mazda CX-5 2.5 aut: 1500kg. (Samtliga dessa av 2014-16-års modell.) Bara några förslag som jag själv kollat upp, eftersom jag har samma "problem" som Yvonne. Observera att samtliga dessa får dra mer än angivet med ett bättre körkort. Sen kanske 2wd duger och hon hellre vill ha diesel? Svårt veta... Men oavsett så tycker jag hon ska kolla upp varje exemplar på ex denna sida: http://biluppgifter.se/ Slå in aktuellt reg.nr och scrolla neråt, så står både max dragvikt och vad man får dra med B-kort att läsa.

#19
2016-10-30 17:41

Rätt så enkelt enligt mig. A4 Avant med Quattro och 2.0 TFSI bensinare. Drar lite under 0.8 blandat och har kraft nog till att köra snålt även med hästtransport påkopplad.

#20
2016-10-31 11:59

Förstår inte varför "alla" är så fixerade vid att det ska vara stora fyrhjulsdrivna bilar helst SUV bara för att dra ett släp. Hur klarade sig alla som drog släp innan fyrhjulsdrift och SUV kom på modet?
Funkar utmärkt med en bil i mellanklassen.
Klar fördel med bakhjulsdrift jmf med framhjulsdrift.