Nästa artikel
Bilfrågan: Eftermontera farthållare?
Bilfrågan

Bilfrågan: Eftermontera farthållare?

Publicerad 29 mars 2011 (uppdaterad 29 mars 2011)
"Kan man eftermontera en farthållare till Peugeot 406 och köpa själva spaken från skroten?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Kan man eftermontera en farthållare till Peugeot 406 -02? Har kollat med verkstan men de kunde inte hjälpa. Om man köper spaken från skroten, kan man inte då montera den och programmera den i bilens dator? Så funkar det inom VAG-familjen, tror jag.

Har Peugeot något extra krångligt system som andra bilmärken inte har?

M.Ollilainen

SVAR:
Det beror helt enkelt på att styrboxen i bilar utan farthållare från fabrik inte är programmerad för detta och Peugeot Automobile kan därför inte garantera funktion och säkerhet om en farthållare eftermonteras. Det går på nyare modeller där det är förberett för farthållare men tyvärr inte på 406 från 2002.

Maria Lantz, K W Bruun Autoimport AB

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-03-29 08:32
KaptenOberkommando

Glöm det! Hela bilen är programmerad exakt för det utförande den levererades i och att eftermontera farthållaren är omöjligt. Jag kollade om det gick att eftermontera parameterstyrning (hastighetsberoende servostyrning) på en Mercedes 210, men ICKE! Jag fick till svar all elektronik såsom motorstyrning, ESP etc. i så fall var tvungna att bytas och anpassas.
Fasen, det går snart inte att eftermontera ens en dragkrok längre.

#2 • Uppdaterat: 2011-03-29 10:25
Roger Skagerström

Farthållaren är ju mer än spaken. Måste ju ha själva mekaniken som styr gasspjället också. Med tanke på åldern på bilen så är det nog billigare att sälja den och köpa en annan med farhållare om det hade gått.

Kapten : Känns som en VÄLDIGT avancerad grej att eftermontera!? Borde väl innebära ett byte av styrservo till ett med variabelt motstånd och en massa grejer. Känns helt galet att eftermontera ur en ekonomisk synpunkt även om det gått. Paralellen till dragkroken känns liiite avlägsen ;)

#3 • Uppdaterat: 2011-03-29 11:05
McTar

Frågeställaren har rätt i att det går på VW. Man programmerar helt enkelt om datorn och vips finns funktionen där. 5000:- kostar en farthållare med spak ungefär.

#4 • Uppdaterat: 2011-03-29 11:24
KaptenOberkommando

Roger Skagerström, med facit i hand var det naturligtivs helt galet att eftermontera parameterstyrning ur en ekonomisk synpunkt och jag monterade heller ingen! Men jag ville bara undersöka möjligheten.

Parallellen till dragkroken hade inget att göra med parameterstyrningen. Jag ville bara säga att bilarna idag är så komplicerade att det snart inte går att eftermontera någonting. En obekräftad historia säger att en kille med en automatväxlad BMW som ville eftermontera dragkrok fick till svar att då måste även växellådans kylare bytas eftersom den originalmonterade inte vara anpassad för släpkärrekörning. Om detta stämmer kan jag inte garantera, men det var i alla fall brodern till den som berättade det för mig som fallet gällde.

#5 • Uppdaterat: 2011-03-29 11:30
Roger Skagerström

Det där med växellådekylare stämmer. Min kompis familj hade en Merca C180 Kompressor kombi (årsmodell okänd, typ en 03'a eller nåt var det). Den var manuell, men var tvungen att även den förses med en extra kylare till växellådan. Det skulle kosta 18 000 kr att montera en dragkrok på den. Så på det viset är det helt befängt ja. Men o andra sidan drabbar det sällan någon fattig när det är Merca och BMW vi pratar om. Om det inte är andra eller tredje ägaren då kanske.

#6 • Uppdaterat: 2011-03-29 14:22
haklar

Köp en beg farthållare från 406A t.o.m facelift 99 så får du något som passar modellen och som har egen styrnig och späningsmatning. Gärna en som du monterar ur själv ta bilder hur den satt.

#7 • Uppdaterat: 2011-03-29 16:36
mattiparnanen

Man eftermonterar inte en automatisk växellåda till en bil som levererats med manuell låda.

#8 • Uppdaterat: 2011-03-29 18:20
Peugo

Åtminstone med 307:or räcker det att köpa bara spaken (välj själv om du skaffar den från Citroen eller Peugeot, billig är den i varje fall) och aktivera programmet (alla servicestationer borde klara av det). Allt finnas annars färdig i bilen. Gaspedalen är väl elektronisk i all bilar nuförtiden?

#9 • Uppdaterat: 2011-03-29 22:27
Roger Skagerström

Det finns ju ändå en återkoppling i pedalen, iallafall i min bil. Om farthållaren är i är ju gaspedalen nertryckt lika mycket som motorn varvar. Eller den åker ju inte ner, men om man trycker ner den så går den väldigt lätt till den punkten, typ motsvarande ett dragläge.

#a • Uppdaterat: 2013-12-26 02:16
Reggan

Riktigt så enkelt att bara stoppa i en spak och få det att fungera är det nog inte. Men idag finns det speciella företag som just sysslar enbart med eftermonteringar eftersom listan från fabrik är ju mil långa ibland. Tex. http://oem-eftermontering.se är ett företag som jobbar med original eftermonteringar bara.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.