Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Dyrt med gammal bil?

Bilfrågan

Varför är moderna bilar dyra om man vill köra dem länge? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Du skriver att det kommer att bli dyrt om man vill köra dagens bilar länge. Vad grundar du det på? 

Per Bülund

SVAR:
Dagens bilar är i det närmaste helt underhållsfria. Den enda service en modern bil behöver är oljebyte en gång om året. Bromsar och däck får bilägaren indikation från bilprovningen på när det är dags att byta. Förut var bilägaren tvungen att göra regelbunden underhållsservice annars fungerade bilen dåligt eller i värsta fall inte alls. Å andra sidan, gjorde man denna service kunde bilen köras i stort sett hur länge som helst eller åtminstone tills motorn var utsliten eller rosten gjort sig för påmind.
I dag är mycket i en bil byggt efter engångsprincipen. Många detaljer är gjorda för att klara en viss användning utan tillsyn men ska istället bytas ut efter ett visst schema eller vid behov. Dessa byten börjar komma när normalbilen har rullat 10 000–15 000 mil och är åtta till tio år gammal. Vanligtvis har då också garantier och försäkringsskydd upphört att gälla.
Modern avgasrening och strävan efter låg bränsleförbrukning har gjort bilarna mycket mer komplicerade vilket vanligtvis försvårar och fördyrar reparationer i takt med att behovet av dem ökar.
Summan av allt detta är att när bilen uppnått en viss ålder kan man ifrågasätta om det lönar sig att fortsätta att bruka den. Bilen har minskat i värde men reparationskostnaderna har förmodligen blivit ännu högre.
Break-even för när det är lönsamt att fortsätta att bruka bilen börjar komma allt tidigare och det kan mycket väl gå här som i Japan där ingen kör bilar som är mer än cirka sju år gamla.

Bengt Dieden, Vi bilägare

Diskutera: Hur hade du svarat på frågan?

Kommentarer

#1
2014-07-15 08:02

Är väl bara att köpa en Dacia eller Lada om man vill ha en bil som håller mer än 10000 mil? Att dra alla bilar över en kam är oseriöst när du menar att bilar med underdimensionerade motorer och för mycket elektronik inte håller. Låg bränsleförbrukning och kvalitet går inte hand i hand, vill du ha en bil som håller länge köp inte en som har för låg effekt i förhållande till volym och hoppa över allt som är elektroniskt i tillbehörskatalogen.

#2
2014-07-15 08:53

Det är ju det bilfabrikanterna vill, att vi skall byta bil oftare och det får vi göra om vi skall slippa dyra reparationer och service efter ett antal år.

#3
2014-07-15 09:29

Det faktum är att mer och mer byggs som enheter är också en bov i dramat.
Finns få bilar idag där man kan byta spindelled, utan det är nästan alltid hela bärarmar som av någon anledning alltid är dyra när bilarna är nya.
Man kan inte , till en modern dieselbil, köpa en renoveringssats till högtryckspumpen och renovera den, det gick förr när bilarna hade vanliga insprutningspumpar. Och behöver inte heller gå längre bak än mitten på 90-talet för att märka skillnad.

Att komma och säga att det var bättre för längesedan med förgasare och när det fanns smörjnipplar och grejer är inte direkt rätt heller, på 60-talet var det mycket mek för att hålla bilarna rullande, sotningar, kopplingsbyten, dåliga bromsbelägg, och dåliga kulleder, och det just tack vare smörjnipplarna.

Från att asbestfria lameller och bromsbelägg och lifetimesmorda styr-och spindelleder kom på 80-talet så behöver man nästan aldrig byta koppling, och beläggen håller längre.
Och när moderna insprutningar kom i slutet på 80-talet (LH 2.2 jetronic t.ex) så blev det mindre mek med motorer, för att bli ännu bättre framåt början på 90-talet med blyfri bensin.

Men känns som det börjar gå tillbaka, motorer håller ofta inte så länge idag heller då de är så känsliga, och downsizeing är inte bra ur hållbarhetssynpunkt, särkilt inte ihop med att jaga förbrukning och därigenom ha alldeles för klena komponenter i maskinerna.
MEN
Nya bilar tål mååånga mil, finns åtskilliga moderna (Säg typ 2005->) bilar som gått både 50 och 60.000 mil, något som var otänkbart för 40 år sedan utan att öppna motorn minst 1 gång. Vad som däremot ännu är okänt är hur de tål år, och även år av stillestånd.
Redan nu när de tidiga 2000-talarna inte är värda särkilt mycket längre kommer det en del bilar till skrot för att det helt enkelt inte är lönsamt att laga elektroniken. Även om vi i många fall har fungerande elektronikkomponenter, är det inte alltid det hjälper, och en märkesverkstad vill ha betalt för att programmera in sakerna att fungera i den nya bilen, vilket inte alltid går det heller. Byter du då 5-6 grejer det KAN vara fel på, som varje sak kanske bara kostar några 100-lappar, men som verkstaden vill ha en tusenlapp varje gång, då springer det iväg. För att det sedan ska visa sig att felet sitter i en fuktskadad (Ja det är fuktigt i en bil) kontakt.
Vissa tillverkare (En stor tysk biljätte) tycker dessutom att det är en bra idé att ha styrenheter och sensorer i bulor i golvet så de badar i vatten.
Så all elektronik kommer ställa till det, inte för alla, men för en stor del av bilarna.
Sällan de skrotas för att de är upprostade idag.

En sak de lärt sig däremot, är avgassystem. De håller länge som tusan på nya bilar, till skillnad mot förr.

#4
2014-07-15 12:39

Den som köper en äldre men väl fungerande bil sparar lätt 200.000 kr på inköpspriset jämfört med en ny. Det skall till många reparationer för att äta upp den besparingen.

#5
2014-07-15 15:02

Jag har inte drabbats av elektronikfel annat än att några siffror blivit dåliga på SAAB:s färddator display. På SAAB har jag hört att den röda tänd kassetten kan behöva bytas.

Motorerna verkar vara outslitliga och de galvaniserade karosserna rostar inte. Det enda som behövt bytas på våra SAAB och Volvobilar är de engångssmorda styr-och spindellederna efter 10 till 15000 mil. Ingen Kamkedja, men kamremar är bytta, troligen i onödan eftersom de ser helt nya ut.

Vill därför med bestämdhet hävda att ju längre man har kvar bilen ju billigare blir bilägandet.

#7
2014-07-15 18:49

Jag har kört med gamla bilar och fått betala massor av pengar. Jag slutade med det när jag insåg att 1500:- i månaden för en halvgammal bil + reparationer är sämre än 2500:- i månaden för en ny. Med garanti, service och sproillans nya däck. Det är slutåkt med gammalt skit.

#8
2014-07-15 20:52

"Gunnar Lindberg 2014-07-15 12:39
Den som köper en äldre men väl fungerande bil sparar lätt 200.000 kr på inköpspriset jämfört med en ny. Det skall till många reparationer för att äta upp den besparingen."

Nja, det är i kapitalkostnad och värdeminsking man eventuellt sparar pengar genom att köpa en billigare bil, du har inte 200 tkr mer att röra dig med för att du köper en 200 tkr billigare bil.

#9
2014-07-15 21:05

Det kallas "engineered obsolescence" Jag blir alltid full i skratt när folk tror att det är miljövänligare med en nyare bil som man har i 4 år innan man byter. Min bil är 27 år gammal, i toppskick och jag har inte dåligt samvete. För övrigt gäller det inte bara bilar. Mobiler, kylskåp, TV you name it...

#10
2014-07-15 21:09

Bara för att sätta kostnader för reparationer i perspektiv: säg att du har en lite äldre bil i 3 år som du tvingas reparera för 10 tkr varje år, dvs 30 tkr totalt, utslaget på 36 mån = 833 kr per månad. Jämför detta med att köpa en ny bil för 300k vars värde halveras på 3 år, dvs 150 tkr över 36 mån = 4167 kr per månad.

Reparationer känns och syns på ett helt annat sätt än värdeminskning. Den verkliga kostnaden för en bil kan inte fastställas förrän den är såld. Jag ägde en passat 00 i 7 år för en tid sedan, och varje gång jag pyntade upp för en reparation slog jag ut det per månad över den beräknade ägandetiden. Ok, bromsskivor 8 tkr, över 7 år = 95 kr per månad för den reparationen. Inte så farligt när värdeminskningen över de 7 åren var 55 tkr = 655 kr per månad.

Jag tror det fortsatt kommer vara billigare att äga en äldre bil, men kanske mindre billigare än förr.

#11
2014-07-15 21:26

Hej Bengt du skriver "Bromsar och däck får bilägaren indikation från bilprovningen på när det är dags att byta". Synd bara att jag måste vänta 2, 1/2 år till besiktningen innan jag får veta mina däcks status på min VW Golf 7a.

#12
2014-07-15 21:30

leifer:
Största problemet med att äga äldre bilar som gått långt är osäkerheten i kostnader och funktion. Bilen kan stanna när som helst och man vet inte vad det kommer kosta att fixa. Kanske bättre då som andrabil än en bil man är beroende av varje dag.

Men så är det ju inte.
Jag har bara haft gammalt skit och jag har bara blivit stående en gång, när pinjonglagret skar på en Saab 900 OG. Det var min förstabil och jag var 18 år så man hade inte så bra koll då...

Däremot kommer kåren men jämna mellanrum körande med lite nyare bilar som blivit stående med immobilizerfel, eller liknande.
Anser att håller man lite koll på sin bil och sköter dne rent mekaniskt är det inte större risk att bli stående med ett gammalt härke...

#13
2014-07-15 21:31

Det är inte så enkelt att räkna på det här. Mycket beror på hur mycket handpåläggning man vill utföra själv och hur orädd man är för att skita ner sig.
Rent generellt kan man nog säga att dagens bilägare är mer ovilliga att utföra något eget arbete än man gjorde för femtio år sedan.
Sedan är ju mycket svårare att åtgärda idag, men absolut inte allt!
Att byta t.ex. ett avgassystem är knappast svårare idag och samma sak gäller bromsbelägg.
Byta lampor är ju också något man bör klara själv, även xenonlampor.
Men jag tror att mycket grundar sig i bekvämlighet, man anser sig ha råd att betala för att slippa skita ner sig och gnäller hellre om hur dyrt det är med reparationer.
Sedan gäller det ju att många fått gott om pengar och gärna lägger dessa på nya bilar, något som ju syns utåt och som bevisar att man minsann inte är en dussinmänniska utan en som lyckats i samhället.

#15
2014-07-16 00:26

Ja för gammalt vill man ju inte köra som bruksbil. I alla fall inte jag.

Är man van vid säkerhetsfinesserna så kan jag tänka mig att det är svårt att vara utan, men så är det med allt. Är faktiskt något visst med att veta vad man har också, och det gör man på ett helt annat sätt när man grejar själv med bilen. Plus att man slipper att dom fuskar...

Om LED håller bättre än Halogen visar sig. Dock finns helt klart förutsättningarna i och med att de helt saknar värmeutveckling och vibrationskänsliga delar. Men samma sak sas om Xenon, något som inte visade sig stämma...

#17
2014-07-16 09:21

Den har kat. och man får köra bra djävla många mil innan man kommit upp i en ny bil. Ja den är i toppskick för jag håller efter grejorna, inte en rostfläck och ja det är en bruksbil.

Jag bor i glesbygd så jag kör landsväg så förbrukningen är inget problem. Skillnaden mellan en stor och liten bil är marginell (så länge storleksskillnaden håller sig inom rimliga gränser) tills man kommer in i stan.

Vad skall jag ha esp och abs till? Till skillnad från bilhatarna på den här sidan tycker jag om att köra bil.

#20
2014-07-16 12:04

Fördelen med gamla SOHC är att de går att plana toppen mycket och sedan köra optimalt på etanol, med ca 20% högre verrkningsgrad. Min AC kyler fortfarande ordentligt efter 21 år, bättre än nyare bilar. Har kat och med CO2 utsläpp runt 0.50 g/km. Och rostig tyvärr.

#21
2014-07-16 14:56

Varför är det säkert att man låser däcken? Jag körde in i en hop renar under vintern. Jag bromsade utan ABS och styrde mot luckan. När en ren ändrade kurs som de alltid gör ställde jag upp bilen med flit och lyckades passera utan kontakt, visserligen med en rejäl retursladd men sådana går ju att parera.

Jag har kört bilar med esp och de är djävligt obehagliga, bilen gör inte som man säger.

Om jag haft endast ABS så kanske jag fått ned farten till 50 istället för 56 innan jag ställde upp bilen men det är egalt. Kan man blöda av så mycket rörelseenergi att en eventuell kollision blir överlevbar så är det grönt och det kan alla även om de inte har ABS.

#22
2014-07-16 23:24

Alltså hjälpsystemens vara eller inte vara kan ju diskuteras. Jag har aldrig haft bil med ESP, däremot kört och ibland är man nästan mer illa ute med än utan om man är ovan, men det är givetvis bra, särkilt om det är ojämn halka och eftersom 80% av alla förare har noll intresse av bilkörning så är det tur att der numer är mer eller mindre standard i alla bilar.
Jag har däremot haft bilar både med och utan ABS, och där tycker jag inte det är någon större skillnad. Går att köra mycket fortare på vinterföre utan då man får bättre känsla och kan bromsa mer och rädda sig bättre om man är på väg åt skogen, däremot är det trevligt med ABS vid vardagskörning och på asfalt.

Men ESP räddar inte allt ändå... Jag kom en vinter med min Volvo 740 utan elektroniska grejer, på väg till sjön för att läxa upp den jäveln för en baklampa hade gått sönder. Ligger i 60-70 på en nysnöad 70-väg och blir omkörd av en XC90 i minst 90. 300 meter längre fram ligger han långt ut i diket och skyfflar. Trots både fyrhjulsdrift, ESP och ABS.

Elektroniska system räddar inte dåligt omdöme tyvärr... Jag körde den 740:in i tre vintrar utan dikeskörningar. De två innan körde jag Saab 900. Också det olycksfritt trots att det var den gamla modellen utan elektroniska hjälpmedel.

Vill inte få det att låta som att jag är en dunderförare, men jag har inte så bråttom, eller, jag har roligare saker för mig än att sitta fast med bilen i diket.

#23
2014-07-18 09:52

Lason1 @ Att Du kan vara 44 år låter omöjligt! Du skriver som om en Fjortis!

#24
2014-07-18 18:26

Jag är inte 44 år heller. Går dock inte ändra.
Jag må skriva som en fjortis (har stavnings och grammatikproblem ibland).
Jag säger bara vad jag tycker.
Det är mycket bra, men jag (och många tusentals innan) har klarat mig utan, så det är inte nödvändigt.

#26
2014-07-20 23:06

Mäktar man inte med att framföra sin bil utan datorassistans kanske det är på sin plats att rannsaka sig själv. För sina medtrafikanters bästa bör man kanske ta bussen?

#27
2014-08-11 09:56

Ni som tycker att ni klarar er utan abs-bromsar har inte mycket mellan öronen. I en riktig paniksituation finns det inget bättre och du sitter sen i bilen efter incidenten och klappar på ratten och är tacksam över att systemet fanns i bilen. Reptilhjärnan styr ingen över och den säger till dig att trampa på bromsen så hårt du bara kan i ett skarpt läge. T ex om ett barn springer ut på vägen.

#28
2014-09-04 12:52

Hej FZR600R . Kolla på filmer där tävlingsförare kommer i paniksituationer. Många av dom låser hjulen trots att situationen skulle rätt upp sig bättre om dom hade släppt lite på bromsen! Så ingen är felfri, även om man är världsbäst på att köra bil. Och hur skulle det se ut om racerförarna åkte runt tävlingsbanan i en buss i sakta mak.

#30
2014-09-24 18:59

Jag antar att BR blablabla är medveten om att de flesta stora racing serierna kör med abs?
Esp för den delen. Skillnaden mellan dem är stor, och det kräver att man vet om när en bil har abs: med abs SKA man trampa pedalrn i botten. Skillnaden i stopsträcka är bevisat. Framförallt gäller det när väglaget inte är perfekt.
Antisladd samma sak: det är bevisat att du har större chans att klara en nödsituation med antisladd än utan.
Gäller både skickliga förare och söndagsåkare. Får du en framhjulspunka, eller det kliver ut en älg sitter du helt enkelt bättre till med hjälpsystem. Allt annat är Skitsnack från de som inte provat skillnaden i verklig trafik

#31
2014-09-24 19:11

Just: tricket med esp är två:
Det är stor skillnad på en dålig esp och en bra. En bra esp tillåter visst ställ med bilen, och att du själv är aktiv. Men den hjälper dig med att åka av vägen. En dålig esp hinfrar bara bilen från att sladda och tvingar den rakt fram.
Det först tricket är alltså arr välja rätt bil. Personligen tycker jag att BMW lyckats bäst, av vardagsbilar.
Det andra tricket är att man måste både "hänga" på abs och esp, alltså lita på att de sköter jobbet, utan att för den delen sluta köra bil
När det gäller FZR600R ber jag om ursäkt för att jag hånade dig. Ha varit i liknande situation med renar. Men det vette katten om det hjälpt att sladda. Som det var blev jag av med en backspegel. Och det var 1990, med en gammal 205.
Efter det har jag sladdat av med en framhjulspunka och hamnade på taket. Kan säga att det aldrig hänt med esp.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.