Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Dyr service på DSG-låda?

Bilfrågan

"Hur ligger det till med framtida service och kostnader för automatlådor av DSG-typ? Hur är det med slitage?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

Klicka här för att skriva en ny bilfråga.

FRÅGA:
Under de senaste tio åren har jag kört bil med en konventionell automatisk växellåda utan några som helst problem och knappt några kostnader för underhåll av lådan. I dag har de flesta nya bilar automatlådor av DSG-typ.

Hur ligger det till med framtida underhåll/service och kostnader för dessa automatlådor? Hur är det med slitage? Kan det finnas risk för att det kan bli aktuellt med byte av kopplingar (två stycken) på en DSG-låda? Det vi sparar in på lägre drivmedelsförbrukning kanske resulterar i höjda kostnader för underhåll och service?

Har även hört att  DSG-lådorna är dyrare att tillverka och montera än en konventionell automatlåda vilket påverkar bilarnas pris.

Karl-Erik Norén

SVAR:
Hur driftsäkra och välväxlande de konventionella automatlådorna än är kommer vi inte ifrån att de alltid ger en värmeförlust som ökar förbrukningen. DSG-lådan ger inte dessa förluster vilket gör den attraktiv både i den ekonomiska familjebilen och den mer sportbetonade bilen som använder de mindre förlusterna till ökade prestanda.

Det är omöjligt att dra alla DSG-lådor över en kam men generellt är driftsäkerheten god. Körsättet kan naturligtvis påverka kopplingens livslängd precis som hos en manuell växellåda.

Det största slitaget på kopplingen blir det vid en launch control-start hos de växellådor som har sådan. Det innebär start med fullgas och kontrollerat hjulspinn.

Hos Renault Clio RS garanterar tillverkaren att man ska kunna göra 1 500 sådana starter. Därefter fungerar kopplingen på vanligt sätt men utan möjlighet att göra dessa snabbstarter.

Vid normal användning torde kopplingen i en dubbelkopplingslåda ha samma livslängd som en vanlig koppling hos en bil med manuell växellåda. DSG-våxellådor är liksom konventionella automatlådor dyrare att tillverka vilket innebär ett merpris för bilen jämfört med en manuell växellåda.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2013-11-29 08:45

Bra svar!

#2
2013-11-29 09:14

Dåligt svar. Problem finns. Det visas av att VAG har varit tvungna att förlänga garantitiden på sina DSG lådor i vissa länder (dock inte Sverige – här får bara taxi bättre villkor).
DSG lådorna har en konstruktion som gör att krypkörning åstadkoms genom att slira på kopplingen. Vid vanlig körning är detta visserligen inget problem, men väl i en storstads "rusningstrafik". En grundläggande omkonstruktion behövs för att lösa detta.
.

#3
2013-11-29 09:52

Putte, hur krypkör du med en manuell växellåda?

#4
2013-11-29 10:24

Bra och berättigad fråga. Dubbelkopplingslådorna är fortfarande relativt nya, till skillnad mot vanliga automatlådor där styrkor, brister och ev. service är väl kända.

Att körsättet påverkar DSG i VW har man hört, och det är väl ingen högoddsare att även "svensson" kommer att påverka slitaget olika.
Går lådan (och kopplingarna) 15, 25, eller 35.000 mil?
Långt ifrån alla gör rallystarter, det är snarare ointressant hur de påverkar slitaget.

#5
2013-11-29 10:50

Frågan gäller väl egentligen hur kostnaderna med DSG påverkas för Svenssonkörning? Inte launch-control starter. Såvitt jag vet så ska oljan bytas vid varje service vilket medför ett ganska rejält påslag på servicepriset, eller?

#6
2013-11-29 11:09

De enda lådorna av denna typ som verkar ha större problem är DQ200-lådan som återfinns i ett antal VAG-modeller vilket Bengt naturligtvis känner till och borde kommentera.

#7
2013-11-29 11:32

Uselt svar.
DSG har INGENTING med "värmeförluster" i växellåda att göra.
Faktum är att en våtkopplingsbaserad DSG-låda (VW- DSG-6 t.ex) har större förluster än en modern konventionell automatlåda. Typ ZF 8HP.

Jag hävdar bestämt följande:
En våt-DSG har BARA fördel när det gäller prestanda-applikationer. Allt annat är lådan sämre på, en torr DSG ska vi inte prata om. De duger inte ens till bokstöd (VW DSG-7 t.ex 250nm momenttålighet... vilken humor).

1. Högre vikt.
2. Sämre momenttålighet.
3. Mer komplex.
4. Samma förbrukning (ej bättre) än moderna momentomvandlarautomater.

Vill man köra med snabba växlingar så är DSG överlägset.
I praktiken dock inte ens det eftersom de flesta DSG-lådor är mjukvarumässigt skruvade mot att vara bekväma. De kommer inte slänga i växlar på 8ms. Det skulle vara ytterst obekvämt.
Min DSG6 i Passaten slirar till förbannelse när den är kall och när man kör runt försiktigt. I verkligheten växlar t.ex BMW's ZF 8HP minst lika fort som Passatens DSG-låda för att de är ungefär lika bekväma.

I alla andra fall är konventionella automater bättre.
Vilket bevisas med att VW sakta men säkert kommer lägga ner sin DSG-applikation i allt annat förutom sport-bilarna och återgå till
moderna konventionella automater som fått sig ett rejält uppsving.

#8
2013-11-29 13:52

Jag får intrycket att Karl-Erik Norén förväxlar de moderna automatlådorna med momentomvandlare med gamla powerglide. Moderna automatlådorna med momentomvandlare använder lock-up. Ingen slirning med värmeproduktion utom vid start och ny växel. Sedan är det mekanisk förbindelse hela vägen från motor till hjul. Skillnaden mot dubbelkopplingslådor är främst någon tiondel långsammare växling vilket ingen har ont av utom de som kör från 0 till 100 med tidtagaruret i handen. Dessutom man man krypköra med momentomvandlare utan att det sliter på en koppling.

#9
2013-11-29 15:14

Gunnar, nu var det väl inte Karl-Erik Norén som hade förväxlat lådorna utan Bengt Dieden?

#11
2013-11-29 17:02

@Gunnar Lindberg: bra sagt.
En modern aut.låda med lock-up är i princip lika bränlesnål som en manuell (t.o.m. mer om programvaran är bra så som Mercedes' 7G-Tronic).
Det finns två huvudtyper av DSG lådor: en med enkelkoppling (ex.vis på tunga fordon), fördelen är lång livslängd, nackdelen är ryckig och långsam växling. De så kallade dubbbelkopplingslådorna är nedbantade racinglådor: där är en koppling hela tiden nertryckt med växel i... sen efter växlingen gör den andra kopplingen samma sak. Så de två urtrampningslagren kommer snart att bli slitna, kopplingsfjädrarna utmattade o.d. Svindyrt att reparera. Dessutom är alla typer av DSG mycket svåra att krypköra med, även om man har en ytterst känslig högerfot (slirning kring dragläget görs med gaspedalen).
Man ska inte köpa en personbil med dubbelkopplingslåda om man ska behåller bilen i 5-6år eller längre.

#12
2013-11-29 17:44

Mycket intressant fråga. På min gamla MB180 04 har automatlådan fungerat perfekt i över 10 år. Skulle jag nu byta till en ny kommer jag inte undan en DSG-låda såvitt jag förstår. Just detta med krypkörningen är en stor fördel med en traditionell automat. Utan vidare skulle jag betala några extra droppar bensin för att slippa de - eventuella - problem med DSG som flera här tar upp. Detta med ständigt slirande koppling och belastat "urtrampningslager" gör en mörkrädd. VW-spåren förskräcker. Kan nån (Kapten?) kommentera om samma elände riskerar att drabba nya MB?
Har t ex alla tyska märken samma växellådetillverkare?

#13
2013-11-29 18:31

stellann - inte ens VW har samma tillverkare på alla sina s k DSG-lådor utan ett flertal olika så det finns ju uppenbarligen rätt många vilket bl a kan ses via denna länk - http://en.wikipedia.org/wiki/Dual-clutch_transmission
Det är väl f ö LuK som tillverkat den låda som VAG haft problem med.

#15
2013-11-29 18:53

Allt som jag inte har är skit!
Allt som jag har är bäst och ska försvaras med näbbar och klor!

Det är väl ungefär retoriken och nivån på kommentarerna på den här sidan, oavsett vilket ämne som avhandlas.

#17
2013-11-29 19:49

Det ligger en hel del sanning i ditt senaste inlägg, Swemba...:)

#18
2013-11-29 21:23

Någonting som funkar bra på VAG DSG lådor vid krypkörning är att lägga i S-läget. Då att köra hur långsamt som helst utan att den slirar.

#19
2013-11-29 21:45

Team67 @ Förklara hur och vad Du menar.

#20
2013-11-29 22:03

Japp... så gick min DSG sönder... mechatronicen. Vilken härlig julklapp!!!!!

#21
2013-11-30 12:27

@ MrR36:

Tråkigt att höra och har maskinskadan gått ut så lär det ju kosta..

Men berätta gärna mer!

#22
2013-11-30 12:34

Det låter oftast som om varenda dsg-låda går sönder hela tiden men det skulle vara kul att få veta hur många % av alla bilar som säljs med dessa lådor som har problem. Jag gissar att det är ganska få %.

#24
2013-11-30 13:56

Jag har inte nämnt VW utan jag pratar om DSG-lådor rent generellt.

#27
2013-11-30 14:31

328i - sådana inlägg som ditt senaste ger ju ett synnerligen seriöst och kunnigt intryck...not !

#28
2013-11-30 19:20

@ MrR36:

Tråkigt att höra och har maskinskadan gått ut så lär det ju kosta..

Men berätta gärna mer!

-Maskingarantin kvar... väntar på ok från F-bolag... står för 40% av kalaset tydligen...

#30
2013-11-30 23:39

Finns säkert många som inte har problem med dsg-lådor men de basunerar inte ut detta i tidningarna.
Jag tror fortfarande att det är endast någon få % av alla de ca 8 miljoner bilar som VW säljer om året som har problem med Dsg om vi nu skall prata endast om VW

#32
2013-11-30 23:54

som jag sa så tror jag inte att så många % av de bilar VW säljer får problem med dsg-lådan inte ens under dessa bilars livstid. Att Taxibilar med dessa lådorna får problem är för att de rullar många mil per år och det blir extremt många start och stop för dessa då de ofta går i storstadsregioner. Det blir en helt annan förslitning

#33
2013-12-01 10:32

VW säger här att problemen med deras DSG växellåda inte har att göra med hur många mil bilarna körts läser man i deras svar i Teknikens Värld.
"Den bakomliggande orsaken lär vara att Volkswagen byter växellåda 1-3 gånger i varje såld Passat EcoFuel DSG som går som taxi. Kostnaderna för detta är så stora att det inte lönar sig att sälja bilarna. Uppenbarligen är problemen av sådan art att de heller inte kan lösas med reparation eller ombyggnad av lådan.

För privatpersoner är inte problemen lika uppenbara. Volkswagen hävdar bestämt att problemen bara uppkommer hos taxibilar.
– Problemet med DSG-lådan beror inte på körsträckan, det har att göra med körsättet som är speciellt för taxi, med många start och stopp, förklarar Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Group Sverige, för Teknikens Värld."

Frågan man då ställer sig är hur skiljer sig övriga storstadsbilisters körning från taxibilarnas körsätt när vi 86 % av befolkningen bor i tätort där vi liksom taxichaufförerna sitter i oändliga bilköer var dag.
I taxibilsägarnas fall står den förlängda garantin för kostnaderna med för dåliga växellådor.
Men skall då maskinskadeförsäkringen verkligen stå för privatpersoners bilars för dåliga växellådor. Jag trodde att maskinskadeförsäkringen var tänkt att täcka outförsägbara fel som i enstaka fall kan uppstå på grund av fabrikationsfel hos enstaka bilar och inte generella felberäkningar av hur kraftigt växellådor behöver göras för att hålla trotts att dessa lådor är mycket tunga jämfört med andra växellådstyper.

#34
2013-12-01 11:23

För några år sedan tog jag taxi till en fest, en Passat och i brist på annat att prata om frågade jag om han var nöjd med bilen, icke sa han växellådan havererade efter ca 6000 mil. Hem blev det också taxi en annan Passat samma fråga och samma svar.... Lite senare ett möte med en åkare med en ganska ny Passat inte nöjd, hade haft en hel del problem med den dock ej lådan, hade inte gått så många mil än. Men det är nog så att det nästan uteslutande är DSG lådan med en torr koppling som krånglar de andra är ok. Mest förvånande att en så dålig vxllåda kommer ut på marknaden överhuvudtaget. Verkar också som att det krävs ett oljebyte på de andra vid 6000 mil som kostar runt 4000:- Börjar undra om DSG lådan är till för att ersätta förlorade verkstadsintäkter när nu kamremmarna ersätts med kedjor...

#37
2013-12-01 12:51

Volt/Ampera har faktiskt tre kopplingar med lameller som var för sig kan kopplas in. För övrigt fungerar Volt/ Ampera likt Prius alltså en E-CVT växellåda som man kan läsa om i deras patentansökan här.
http://gm-volt.com/2010/09/27/gm-patent-application-may-be-for-the-chevrolet-volts-transmission/
Tesla däremot har likt de flesta elbilar bara en reduktionsväxel för att sänka varvtalet som elmotorn har och öka vridmomentet och kan se ut så här.
http://images.thetruthaboutcars.com/2012/01/rare_earth_free_electric_motors1.jpg

#39
2013-12-01 15:09

Eftersom Volt/Ampera alltid drivs elektriskt så borde ju leifers resonemang stämma hyfsat bra även om jag inte har kunskap om detaljerna i drivsystemet. Prius är ju helt annorlunda eftersom den även drivs via förbränningsmotorn till och från - kanske mest "till" om man ofta kör längre sträckor än ca: 2--2,5 mil som väl är max räckvidd på batteriet.

#40
2013-12-01 19:22

Leifer, Volt/Ampera är en elbil med räckviddsförlängning via generator som genererar ström till elmotor genom en att en generator som drivs av en helt vanlig bensinmotor. Generatorn ser även till att hålla batteriet laddat på lägsta bestämda nivå så att man fortfarande kan göra en snabb omkörning där strömen från generatorn inte räcker till när batteriet är på upphällningen.
Så likt Priusen så kan generatorn i Amperan generera ström till elmotorn samtidigt som batteriet laddas, skillnaden är att Priusen kan driva hjulen mekaniskt samtidigt som el genereras för laddning av batteriet och även för att driva elmotorn.
Men Volt/Ampera kan via en av de tre kopplingarna driva bilen mekaniskt direkt till framhjulen vid större effektuttag och högre farter säger GM.
Skillnaden kan till en del bero på patenträttigheter som Toyota fortfarande har gällande.
På den här sidan visar man siffror över vad strömen tar vägen i första Priusen utanför Japan, det fanns en tidigare Priusmodell som bara såldes i Japan.
http://phys.userweb.mwn.de/measure.htm
"The electric motor with 34 kW gets about 19 kW from the battery and about 14 kW from the generator at maximum power output. I was a little bit shocked by the high currents of 80 A, that the relatively small battery had to deliver at acceleration and going uphill with full throttle. Its not a good idea, to try to load the battery even higher. We should be happy that the ECU protects the battery."

#41
2013-12-01 21:32

Att Volt/Ampera även drivs direkt av förbränningsmotorn är i så fall en nyhet för mig för detta har aldrig framgått i det jag läst om den bilen tidigare. Men jag är försiktigt tveksam till detta måste jag säga.

#42
2015-10-14 22:33

DSG är väl inte precis mitt första val i en bil som skall tåla en massa fullgas-starter. Det finns bättre lämpade lösningar för det.

#42
2015-10-14 22:33

DSG är väl inte precis mitt första val i en bil som skall tåla en massa fullgas-starter. Det finns bättre lämpade lösningar för det.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.