Nästa artikel
Bilfrågan: Diesel + automat = högre förbrukning?
Bilfrågan

Bilfrågan: Diesel + automat = högre förbrukning?

Publicerad 18 maj 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Min bilhandlare säger att en dieselmotor i kombination med automat drar mycket mer bränsle än med manuell låda. Är det försäljarsnack?" Vi Bilägare svarar.

FRÅGA:

Är spekulant på en ny Subaru Outback. Har idag en -07 med automatlåda och är oerhört nöjd med den.

Ska man ha automatlåda till Outback idag, så finns den bara med bensinmotorn.

Det ryktas om att det kommer en diesel med automat. Nu säger min bilhandlare att en dieselmotor i kombination med automat drar mycket mer bränsle än med manuell låda.

Är det försäljarsnack för att få sälja en bensinautomat nu på direkten eller har det en hållbar teknisk förklaring?
Evert Carlsson, Kalmar

SVAR 1:
Det är korrekt att vi kommer att lansera en automatlåda till vår boxerdiesel, men något definitivt datum är inte spikat.

Det blir dock inte förrän tidigast sent under 2011. När det gäller specifikationerna är dessa inte tillgängliga ännu.

Om man tittar på vår nya Lineartronic automatlåda i kombination med bensinmotor är den snålare än med manuell låda - i såväl Legacy som Outback med samma motor.

Valet mellan diesel och bensin bör styras av hur mycket man kör eftersom det skiljer i såväl inköpspris som fordonsskatt.

Thomas Possling,
Subaru Nordic AB

SVAR 2:
Typen av automatlåda bestämmer i allmänhet om bilen kommer att dra mer bränsle eller ej. Detta gäller för såväl bensin- som dieselmotorer.

Konventionell automatlåda med momentomvandlare ökar förbrukningen med cirka tio procent.

Robotiserade manuella växellådor, dubbelkopplingslådor eller CVT-växellådor kan i vissa fall till och med sänka förbrukningen något.

Anledningen är att värmeförlusterna är mindre i dessa typer av växellådor.

Bengt Dieden, Vi Bilägare


Diskutera: Vad är din erfarenhet av dieselmotorer och automatlådor, tycker du att de drar mer bränsle?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-05-18 11:18
Coma (ej verifierad)

Nu är kanske min kommentar inte relevant i fallet med denna bilen, men vad många glömmer när de jämför förbrukningssiffrorna är den mänskliga faktorn. Siffrorna som fabrikanterna tar fram är de absolut lägsta som går att uppnå under optimala förhållanden. Dock är det ju så att de flesta förare inte alls växlar optimalt för lägsta förbrukning (drar för länge på växlarna m.m.), så även en konventionell automat kan vara "lika snål" som en manuell, om inte snålare.

#2 • Uppdaterat: 2010-05-18 11:21
Olle N. (ej verifierad)

Har en Sub.Outback 08. 2500 mil.Jag är faktisk
helnöjd med denna dicel motor, körde 64mil omkring 1800 - 2000 Varv på 31 lit. 0,48 l/m med
en husvagn på 1350 kg drar den 0,88 - 0,90 per mil vid 85km .vad kan man begära av myndigheter som för hög SKATT?

#3 • Uppdaterat: 2010-05-18 11:43
Tommy (ej verifierad)

Håller med COMA. För att köra så snålt som tillverkaren uppger krävs det mer av föraren hos den som växlar manuellt än hos den som kör automatlåda. Jag anser att manuella växellådor inte hör 2000-talet till. Man ska inte ställa in utväxlingen manuellt hos dagens bilar, med en spak och en pedal . Hur kan denna stenålderskonstruktion finnas kvar?

#4 • Uppdaterat: 2010-05-18 11:49
A-J (ej verifierad)

TOMMY // Jag skulle aldrig kunna tänka mig att köra med en automatare. Fan va hemskt och själslöst. Tacka vet jag en redig manuell växellåda.

#5 • Uppdaterat: 2010-05-18 12:01
lubos (ej verifierad)

Olika bilägare har olika behov! Vid körning med tunga släpfordon som hästsläp kan en automat med momentomvandlare minska kopplingsslitaget vid rangering. Automat med momentomvandlare har ofta s k lock-up, dvs en mekanisk förbikoppling av momentomvandlaren som gör att bränsleförbrukningen påverkas mindre negativt. Men vid dragning av tunga släp avråds från att använda lock-up då motorn tvingas "segdra" och kan skadas med den inkopplad. Då "slirar" momentomvandlaren och en massa energi försvinner i form av värme till oljekylaren! Men kopplingsreparationer undviks istället.

#6 • Uppdaterat: 2010-05-18 12:08
BosseM (ej verifierad)

Det är väl mest terapi för dem som aldrig blev racerförare att rycka i en spak i stället för att ägna sin uppmärksamhet åt trafiken. Automatlådan sköter växlingen mycket bättre än vad folk i allmänhet gör, sparar både maskin och människa.

#7 • Uppdaterat: 2010-05-18 12:26
Tommy (ej verifierad)

AJ -Det finns säkert nostalgiker som sörjer den manuella tändningsjusteringen, chocken, och tomgångshöjaren också. Själv har jag svårt att njuta av bilfärden när jag tvingas ändra utväxlingsförhållandena hos bilen under kröning. Njutbart är att glida fram i en bil där man inte ens känner av när detta sker.

#8 • Uppdaterat: 2010-05-18 12:46
Rolle (ej verifierad)

Minns när jag hade Jaguar med manuell låda och det växlades med osynkad etta. Roligt var det. Automat var inte att tänka på när det drog mycket mer bensin än med manuell låda.
Sedan i mitten av 80-talet började jag att köpa bilar med automat. Jag kan bara säga att jag skulle aldrig idag skaffa mig en bil med manuell låda.
Dagens automat är fantastikt bra och snacka om hur bra de växlar. Det endaste som man ser är att varvräknaren ändrar sig.

#9 • Uppdaterat: 2010-05-18 14:33
leifer (ej verifierad)

Detta är ett resultat av skatteregler och att Subaru ligger efter i utveckling av snål automat. Det blir högre skatt på en diesel med automat än manuell, därför är det inte så kul för svenska konsumenter. En konventionell automat drar mer, men har i och för sig lockup som drar lika som manuell i högre farter.
Volkswagen har dubbelkopplingslåda som är snål, dock är den snålaste varianten inte för starka dieselmotorer, då torrkopplingen inte klarar momentet. Gränsen för den är 250 nm.

#a • Uppdaterat: 2010-05-18 16:16
Bengt (ej verifierad)

10 procents ökning med konventionell automatlåda gäller bara bensinmotorer. Med diesel får man räkna med 20 procents ökning. Med modern dubbelkopplingslåda slipper man förhöjd förbrukning.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.