Nästa artikel
Bilfrågan: Dåliga muttrar?
Bilfrågan

Bilfrågan: Dåliga muttrar?

Publicerad 8 september 2014
Finns det någon lösning på problemen med Volvos hjulmuttrar? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
I däckbytartider återkommer samma trassel med min Volvos (V50 -10) egendomliga hjulmuttrar. De består av två delar, en kromad kåpa sitter utanpå den riktiga massiva muttern. Den ytterkåpan släpper förr eller senare vid däcksbytet och utan kåpa passar inte hylsorna på mutterdragaren. Resultatet blir att mutterdragaren hugger sönder kanterna på den kåpfria muttern. På tre år har jag ersatt och bytt ut 22 defekta muttrar med ett pris på 44 kronor per styck. Volvo har tyvärr inga bättre alternativ så snälla Volvo, en massiv mutter borde väl inte vara särskilt svår att tillverka. Har Volvo ett svar på varför kåpmuttern har den här undermåliga konstruktionen?

Börje, Göteborg

Svar:
Det arbetas hos Volvo med detta problem som uppenbarligen är känt för dem. Det finns en lösning på gång säger de men vill inte i dag säga någon exakt tidpunkt när produkten finns tillgänglig. Någon gång under innevarande år i alla fall. En klen tröst men den enda vi kan komma fram med.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Har du haft problem med Volvos hjulmuttrar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-09-08 08:06
VW Polo 2012

Ja det är svårt att göra muttrar :) Och kan man inte tillverka en vanlig mutter till en bil, ja då kan man undra hur resten ser ut, hua hua !

#2 • Uppdaterat: 2014-09-08 09:03
Raphael

Att Volvo-förare muttrar om dagarna, det är ingen nyhet... :)

#3 • Uppdaterat: 2014-09-08 10:03
hultarn

Jäkla fransmän, har de varit och pillat på den svenska kvalitetsbilen också? ;-)

#4 • Uppdaterat: 2014-09-08 10:49
Raphael

Om det hade varit Franska muttrar och gängor då hade det varit kvalitet. När man skruvar och gängar så är det sensuellt finlir som gäller, och alla vet ju att Paris är romantikens huvudstad. Inte Hisingen.

#5 • Uppdaterat: 2014-09-08 12:46
Rikard

Volvo har haft en stund på sig att lösa problemet, 340/360 hade samma mutrar/problem.

#6 • Uppdaterat: 2014-09-08 13:55
Havsfidran

Franska bilar förr hade inte samma standardmått som övriga bilar på muttrar. Inte den Peugeot dieseln från 1981 som vi hade iallafall. Sen rasade kopplingen också. På den tiden omkring 1999-2000 när det hände så visade det sig att det behövdes ett special verktyg för att byta kopplingen. Peugeot i Stockholm hade ett sånt. Men vi har 60 mil dit nästan. Så det var bara att glömma. Och vad skulle det ha kostat?

#7 • Uppdaterat: 2014-09-08 16:55
jete

Kan man inte åka till Biltema och köpa hjulmuttrar eller har Volvo krånglat till det för att få sälja även muttrar?

#8 • Uppdaterat: 2014-09-08 17:25
Paddan 21

Som vanligt från Volvo, för mycket muttrande och för lite verkstad.

#9 • Uppdaterat: 2015-01-17 23:02
Volvius

Eller så kan man göra som jag, byta till vanliga hjulmuttrar istället. Fick dem av en vanlig Volvo verkstad när de kromade kåporna bråkade. Så istället för att vänta på att Volvo ska fixa en lösning, åk till Mekonomen och köp andra hjulmuttrar istället.

#a • Uppdaterat: 2014-09-08 16:30
milkylainen

Om det nu är ett jätteproblem kan ju författaren gå ner till en verkstad och låta tillverka en stålbit som har rätt innermått och rätt yttermått.
Man behöver bara en sån av dem. Det blir som ens hjulnyckel. Lägges i hjulbaljan bak. Problemet löst.
Kan inte kosta många hundra och sparar en massa irritation.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.