Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Dags för rembyte?

Bilfrågan

”Körsträckan är endast 21 000 km. Verkstaden nämnde att nästa år kanske det blir kamremsbyte. Är detta rimligt?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Opel Corsa av årsmodell 2012. Körsträckan är till i dag endast 21 000 km. Vid servicen förra året 2017 nämnde verkstaden att nästa år kanske det blir kamremsbyte. Är detta rimligt?   
Björn Ekenberg


Svar:
Nej, jag ställde frågan till Opel Sverige och de informerade mig då om att den här bilen har kamkedja. Då finns inget bytesintervall. Det är möjligen om kamkedjan börjar väsnas som byte kan blir nödvändigt. Men det kan knappast bedömas vara nödvändigt efter 2 100 mil.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?
 

Kommentarer

#1
2019-02-15 07:34

Byt verkstad!

#2
2019-02-15 07:51

Muppverkstad; (

#3
2019-02-15 09:31

Tyvärr inte helt ovanligt med verkstäder som vill lura kunden och slå mynt av dennes okunnighet. Speciellt lite äldre bilägare vars bilar bara rullar ett par 100 mil om året ser dessa verkstäder som lättlurade mål.
Är det som Opel Sverige säger att bilen inte ens har kamrem och att du kan bevisa vad verkstaden har sagt angående kamremsbyte, så bör du överväga en polisanmälan för försök till bedrägeri. Även om anmälan kommer att läggas ned pga resursbrist så är det bra att detta ämne luftas och förs till statistiken. För även om du nu inte behöver byta, så kanske verkstaden lurat flera andra till detta.

#4
2019-02-15 09:45

Jag får citera mig själv här, tror jag:
http://www.vibilagare.se/comment/332547#comment-332547

#5
2019-02-15 10:05

Opel igen! Är det inte rost så är det fuskande verkstäder.

Nu verkar ju dock Opel Sverige ha lite koll på läget, men är det en auktoriserad Opel verkstad så borde anmälan göras till Opel Sverige. En sådan rekommendation som, enligt frågeställaren, gjorts av verkstaden i detta fall bör leda till förlorad auktorisation. Problemet är att bevisa att verkstaden sagt detta. Bandinspelning (genom en "smartphone") eller vittne hjälper så klart. Men även om det inte finns "bevis" så kan Opel Sverige dra igång en undersökning. Har man även fått in flera av varandra oberoende anmälningar mot samma verkstad kan/bör det leda till åtgärd.

En bil från 2012 som gått 2 100 mil och kamkedjan börjar "skramla" bör åtgärdas. Det kan mycket väl vara fabrikationsfel på kedjan. Har garantierna gått ut så bör Opel Sverige ta det på good will. För det är inte rimligt att en 7 år gammal bil med 2 100 mil skall ha fel på kamkedjan.

Till sist, 21 000 km skriver frågeställaren att bilen gått på 7 år. Kan det vara felskrivning och frågeställaren egentligen skulle skrivit 21 000 mil. Det är lätt att blanda ihop. Är det dock frågan om 2 100 mil så motsvarar det 300 mil per år. Kostnaden på avskrivning, service osv blir otroligt hög per mil. Taxi kan mycket väl vara billigare. Eller hyrbil när det behöver åkas. Men, glädjen att ha en bil och friheten att själv bestämma är också värd mycket.
En av mina bilar kör jag mindre än 100 mil om året. Kostnaden per mil är mycket hög, också glädjen de dagar jag tar ut bilen ur garaget. Nu gör jag alla reparationer och service själv, på alla mina bilar, så det gör det billigare.

#6
2019-02-15 10:26

Det hade nog inte stått "endast" i insändarens text om den gått 21000 mil på 6 år så det är säkert 2100 mil. Och en småbil går sällan långa, årliga körsträckor. Sen är det väl inte vår sak att ifrågasätta bilägandet - det kan finnas hur många skäl som helst att ha bil även om man inte kör så många mil årligen.

#7
2019-02-15 11:02

Pi, nej jag ifrågasätter inte hans bilägande. Snarare tvärtom som du ser av min ovanstående text; "glädjen att ha en bil och friheten att själv bestämma är också värd mycket". Se även "En av mina bilar kör jag mindre än 100 mil om året. Kostnaden per mil är mycket hög, också glädjen de dagar jag tar ut bilen ur garaget".

Om han så bara kör 30 mil om året är det hans sak. Det är hans livskvalitet. Kostnaden blir dock hög per mil. Taxi kan mycket väl vara billigare, men det är hans val. Han får gärna köra 3 mil per år vad mig anbelangar.

Jag reagerade inte på ordet endast. Det är ett väldigt subjektivt ord. En taxiägare skulle nog tycka att hans bil "endast" gått 21 000 mil om den bara gjort det på 7 år. "Endast" är precis som ordet "skönhet" vad betraktaren ser/tycker.

#8
2019-02-15 11:20

Men när en bilägare av en Corsa skriver "endast" är nog betydelsen helt annorlunda än taxiägarens. Hursomhelst kan vi nog vara övertygad om att det i detta fall "endast" är 2100 mil på runt 5--6 år. Eftersom han skrev att "förra året" var 2017 så skrev han nog insändaren under 2018. Blir nog runt 350--400 mil/år beroende på när han köpte sin Corsa -12 och det är säkert inte en helt ovanlig körsträcka på en småbil om den dessutom är ägd av en äldre person som kanske inte använder bilen varje dag.
Men grundfrågan var ju kamremsbytet och att föreslå ett sånt på en bil med kamkedja är ju i allra högsta grad konstigt. Vår f d Corsa 1,2 -02 hade antagligen samma grundmotor och den hade också kamkedja så det är ju inget nytt på den modellen direkt.

#9
2019-02-15 12:05

Nu är det lätt att stirra sig blind på "bara" 2100 mil på bilen. Jag har en äldre granne vars bilar är lågmilare. Han kör varje dag 1 km bort till affären och köper aftonbladet. Varje dag, året runt. Dessutom så fort det kommit snö så kör han bilen ut på gatan för att ta bort snön från bilen. Allt som allt blir det några tusen kallstart per år och att motorn egentligen aldrig får komma upp i arbetstemperatur. Vad betyder detta för motor och växellådsslitage, inklusive turbons och kamkädjans välmående? Men bilen är lågmilare.

Vill bara belysa att man inte får stirra sig blind på milen utan får titta på hur bilen använts i helhet.

#10
2019-02-15 17:15

sant som oliv.... skriver om bilens helhetsanvändning.

Men jag håller det inte för osannolikt att någon 08 skojare till verkstad utnyttjar tillfället att halvlura någon som inte vet.
Jag har barn i 08 området och vet med bestämdhet att det förekommer.

#11
2019-02-15 19:11

Japp. Helt rimligt. Kamrem, växellåda, motor, baklysen och antenn måste bytas... De blir helt ofantligt slitna efter att ha gått 2100mil på 6 år...

#12
2019-02-15 21:06

Det är en Opel...

#13
2019-02-16 07:51

Opel är driftsäkra bilar

#14
2019-02-16 08:18

Byt verkstad !

#15
2019-02-16 19:23

Nu ät det kamkedja, så det är ku inte aktuellt. Men kamrem behöver bytas på ålder om inte miltalet uppnås först. Gummit i remmen åldras med tiden, och det kan bli motorbyte om man inte sköter det.

#16
2019-02-18 16:06

Konstigt att Kanske raljerar om Opel igen! Står inget i artikeln om att det är en Opel/ auktoriserad verkstad! Kanske är det, eller kanske inte. Många kanske blir det.....
Men som många andra är Kanske en av dom enögda som tror sig veta mer om andras bilmärken än vad dom själva gör.
Vi har en Corsa som andra bil i familjen som rullat snart 15000 mil med bara normala slitage delar bytta och anser inte den bättre/ sämre än nåt annat. Gillar bara inte generaliseringar av typen som Kanske mfl. framför.
Men, forumet är ju många gånger bra uttryck för egen uppfattning, inte sakliga svar eller konstateranden, tyvärr.

#17
2019-02-20 12:21

Tror nog att alla som rackar ner på en Opel inte har den blekaste aning om hur en Opel är sen dom la ner Kadetten. Har ägt ett antal nya och lättare begagnade Oplar som vi kört tusentals mil med. Varken rost eller fel, knappt fått byta slit delar heller.

Men i ärlighetens namn så tackar jag er alla okunniga och fördomsfulla, fåfänga människor. Det är tack vare er vi kan köpa nästan nya bilar för en spottstyver som kostar lite att både försäkra och serva och som håller.

Och som svar på artikeln, hans motor har kedja och verkstaden är okunnig. Dom gjorde samma "misstag" med en av mina bilar som trots allt hade rem men där jag själv hade bättre koll på intervallerna än dom.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.