Nästa artikel
Bilfrågan: Dags för batteribyte?
Bilfrågan

Bilfrågan: Dags för batteribyte?

Publicerad 12 oktober 2011 (uppdaterad 28 april 2021)
"Jag äger en Volvo S60 från 2003 som gått drygt 7 000 mil. Jag undrar när man bör byta batteriet?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag äger en Volvo S60 -03 som gått drygt 7 000 mil. Jag undrar när man bör byta batteriet? Vid service har aldrig någon tittat på batteriet.

Arne Bengtsson

SVAR:
Volvo har inga rekommendationer för batteribyte. Batteriets livslängd bestäms av en mängd faktorer. Du kan i huvudsak välja mellan tre handlingsalternativ:

A. Du byter batteri nu för att vara på den säkra sidan när vintern kommer.

B. Du testar det gamla med avseende på syravikt i varje cell och spänning vid belastning. Hittar du en bilelektrisk verkstad gör de det detta snabbt åt dig, annars är det inte svårt att göra själv om du bara har rätt utrustning.

C. Du kör så länge det går. Vad som kan hända är att du en kall morgon inte får igång bilen och då skaffar du ett nytt batteri.

Volvo säger att de inte har några erfarenheter av att elektroniken skulle skadas av låg spänning. Det som kan ske är att enskilda system inte går igång – men det ger inga varaktiga skador.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-10-12 08:54
hultarn

Har han originalbatteriet från 2003 är det bara att gratulera!
Min erfarenhet är att batterierna numera lever kortare tid än förr. 6-7 år brukar vara max numera.

Sedan är det självklart stor skillnad om ägaren på i södra eller norra Sverige, är det minus 40 lär snart batteriets livskraft(eller brist på..) visa sig.

#2 • Uppdaterat: 2011-10-12 20:13
Erik T

En nackdel med alternativ 3 är att, (om batteriet dör) så löses säkringar ut, och tex radion blir då låst. Därför kan det vara bra att ha koll på programeringskoden.
Bilförsäljaren som sålde bilen jag kör, var smart nog att skriva upp sådant i handboken. Vilket jag tackade för i somras när batteriet blev urladdat. :-)

#3 • Uppdaterat: 2011-10-12 21:11
Roger Skagerström

Både batteriet i min förra bil och den nuvarande utsöndrar nån lätt oljelik smuts som lägger sig på det. Orsakade på den gamla bilen vita ärgningar på metallreglen som höll fast batteriet. Nån som vet vad det kan va?

#4 • Uppdaterat: 2011-10-12 22:00
frb (ej verifierad)

På min förra bil höll originalbatteriet i 11 år. Under de 15 år jag hade bilen så var det alltså bara en enda gång som den inte startade! Jag fick ingen förvarning, den startade alltid klockrent men hux flux en skön sommarkväll efter 11 år så startar den inte. Lät bilverkstaden byta batteri och de sa ungefär samma som hultarn, 5-6 år är normal livslängd så även jag fick gratulationer :)

#5 • Uppdaterat: 2011-10-13 01:16
N-iklas

Byta batteri bara för att bilen inte startar en dag?

Det kan väl inte var möjligt att någon agerar så?
Låter helt otroligt.

Sedan 1970-talet har vi i familjen laddat batterier som tappat kraften och de har fortsatt fungera till full belåtenhet, det senaste batteriet har fungerat klanderfritt nu i fem år efter att det laddades ut första gången.

Vilka märkliga idéer som ändå finns.

5- 6 år normal livslängd, totalt chockerande påstående.
Väldigt vad dåliga generatorer och elsystem bilarna då måste ha nu för tiden som sliter ut batterierna på så kort tid.

Man får väl var glad att man har en 20 år gammal bil då.

#6 • Uppdaterat: 2011-10-13 11:40
hultarn

N-iklas:
Det är ju ingen dum trygghet att bilen kommer starta när man vill...
Men, visst. Man kan ju alltid chansa. Skulle det vara behov av brådskande ärende till akuten, kan man ju alltid springa ut och stoppa en bil...

Batterier fungerar med en kemisk process, och när den väl har kroknat, så är det bara att byta. Vilket oftast infaller efter 5-6-7 år.

#7 • Uppdaterat: 2011-10-16 09:50
Tufting

I min Volvo 740 GL, 1990 satt orginalbatteri i 2004 alltså 14 år.
Den har gått 25500 nu, rostfri...köpte till extra rostskydd när den var ny.

#8 • Uppdaterat: 2015-01-02 19:12
Flamme

Min bilverkstad ser gärna att man lämnar in bilen på vid stängningsdags dagen före själva servicen så att de kan göra ett konditionstest och ladda batteriet över natten. Det är inget de tar något extra betalt för.

#9 • Uppdaterat: 2016-07-04 14:56
JOCA_1

2003-2013, så länge höll mitt originalbatteri från Mercedes. Men det märktes att det var dags att byta det. Speciellt som mercan har sån ofantligt stor mängd förbrukare igång efter start.

#a • Uppdaterat: 2011-10-19 23:12
milkylainen

Bly-ackar fungerar så att de mår bäst av att vara laddade hela tiden. Om man kör sin bil dagligen och längre sträckor så det hela tiden hålls full-laddat så kommer det att hålla länge. Ett modernt blybatteri borde kunna hålla en 10 år om det sköts väl. Men kör du slut på blyacken och gör det ofta, samt inte laddar upp ordentligt, så kan man riskera att reversera enskilda celler (då är man körd), samtidigt som livslängden klart minskar när man laddar ur hårt.
Ett blyack ska helst aldrig gå under 50% laddning.
Wikipedia: "Lead acid batteries designed for starting automotive engines are not designed for deep discharge. They have a large number of thin plates designed for maximum surface area, and therefore maximum current output, but which can easily be damaged by deep discharge. "

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.